Nederlandse militair verdacht van moord op Irakees

Gestart door -Peter-, 02/01/2004 | 17:11 uur

zzzzzmura

#98
Mischien is het appels met peren vergelijken tussen Karremans en Erik O maar er is een overeenkomst  O is nu bekend bij de pers.
Ik zeg niet als hij ooit nog bevorderd mocht worden hij een schitterende functie krijgt,maar zal het Korps dan weer negatieve nieuwsberichten willen riskeren om deze persoon het laatste treetje te misgunnen,deze man verdiend in mijn ogen een extra medaille zelfs.
Maar er zijn genoeg mensen binnen de marine die hun eindrang ook niet halen dus om van een verwoestte loopbaan te spreken???
Mensen zijn Idioten,daarom houd ik zo van kinderen maar helaas zijn kinderen gedoemd om op te groeien tot idioten.

MasterChief1971

Bovendien gaat de vergelijking met Karremans niet op. Dat is een officier en die lui zorgen wel voor mekaar. Neem dat van mij aan, Mac! >:(
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

MasterChief1971

Reken maar dat zijn carriere over is. Je denkt toch niet dat het Korps deze man nog adjudant maakt? Als het al gebeurd, dan in alle stilte en op een hele obscure functie. Want als de pers er achter komt wordt er weer een beerput opengetrokken die het Korps niet kan gebruiken. En de G-1 op HKKM zal het wel uit zijn hoofd laten om de goede naam van het Korps te besmeuren.

Overigens ben ik het met jullie eens dat er overtrokken is gereageerd door het OM. Misschien ook door de KMar maar dat kan me niet zo goed voorstellen.Die jongens met wie ik in shift 1 in Al-Khidr heb gezeten waren gewoon reële, integere en  gewaardeerde collega's en met shift 2 zal het niveau (hoop ik) niet naar beneden gegaan zijn.
Bovendien is er nog teveel onbekend. Okay! Erik O. is schandalig behandeld, "verraden" door een collega-marinier (want teveel in aanwezigheid van de verkeerde persoon geluld)  en zijn carriere is voorbij.
Toch denk ik dat de KMar niet zo maar even een flutaanklacht opstelt om te scoren. En dat zal een evt. proces verder moeten uitwijzen. We kunnen ons allemaal druk maken over de ROE en dat we niet met een kleuterklas naar de Efteling zijn maar één ding blijft staan: De ROE's zijn duidelijk en gelden als de wet. Als militair heb je te gehoorzamen aan de wetten en je te onderwerpen aan de krijgstucht. Erik O. doet dat nu ook. Hij zegt zelf dat zo'n onderzoek erbij hoort en als dat goed gebeurt heeft hij gelijk om daar ook het volste vertrouwen in te hebben. Op dit forum heb ik enkele reacties gezien die behoorlijk stemmingmakend zijn. Is dit verstandig? Als je geen vertrouwen hebt in de wetten en de krijgstucht (de Militaire Kamer!) zou je dan niet gewoon je uniform aan de wilgen moeten hangen?
Alle emoties ten spijt is dit een onderwerp wat zó beladen is, zó fundamenteel dat enige zelfreflectie niet verkeerd is. Ik begrijp trouwens de woedende reacties, hoor. Maar je kunt er niet zonder meer van uitgaan dat Erik O. helemaal vrijuit gaat. Dat hoop ik natuurlijk wel, maar het blijft een mens die een fout gemaakt zou kunnen hebben. Je moet wel zo reëel zijn om dat óók te kunnen zien.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

zzzzzmura

Tuurlijk staan we vierkant achter de man in kwestie,maar of zijn carriere nu afgelopen is betwijfel ik ten zeerste.
Overste Karremans werd na het debacle in Srebenica ook bevorderd (noem het wegpromoveren) tot kolonel.
Deze man kan op zijn hoogst nog adjudant worden dus of zijn loopbaan nu werkelijk beschadigd is moet nog blijken.
Mensen zijn Idioten,daarom houd ik zo van kinderen maar helaas zijn kinderen gedoemd om op te groeien tot idioten.

comfriesland

Wij zijn nog steeds "BOOS
Weer is er een beroeps marinier(militair) beschadigd.
alle discussies zijn goed bedoelt,maar verder komen zal hij niet meer bij de BAAS.
Daarom deze ludieke AKTIE

Voor iedereen die onze collega persoonlijk wil laten weten dat hij vierkant achter hem staat vond ik het volgende adres op de site van het VBM:

Van Braam Houckgeestkazerne, t.a.v. StafOfficier Personeel, tgv SOPers, Postbus 190, 3940 AD Doorn. Alle reacties zullen dan de marinier bereiken.

Laten we allemaal schrijven en verspreid dit adres, laat je maat niet in de kou staan

Ton de Zwart

#93
Citaat van: Andries op 10/01/2004 | 14:09 uur
Het zogenaamde bloedgeld dat de Nederlandse regering bereid is te betalen aan de familie van de neergeschoten Irakees, willen ze betalen om zogenaamde bloedwraak te voorkomen. De familie van het slachtoffer zouden zich kunnen wreken op Nederlandse militairen. Dat is aldaar een soort van 'recht'

Dat is nou net zoiets als losgeld betalen voor een ontvoerde. Regeringen gaan daar veelal niet op in, om te voorkomen dat er een orgie van ontvoeringen onstaat.  Behalve dan Duitsland, laatst met die ontvoeringen in Noord Afrika.  Daar hebben ze de ontvoerders betaald.  Dat vraagt om méér!

Betalen om bloedwraak te voorkomen is net zo dom.  Je lokt er alleen nog meer aanslagen en plunderingen mee uit.  Bloedwraak voorkomen kun je beter door er gewoon niet heen te gaan en die Arabieren in hun olie te laten gaarsmoren.

En als je er toch zo nodig heen gaat, treedt dan bikkelhard op en schiet iedereen neer die probeert je dollars uit je zak te kloppen door aanslagen te plegen of ontvoeringen of andere ongein.   Wat je in die landen ook voor goed probeert te doen, het is allemaal parelen voor de zwijnen gegooid.

Wegwezen, dat is het beste.......

Oh ja, en zet die letseladvocaat die er heen is om zijn "diensten aan te bieden" er maar bij, tegen die muur bedoel ik....

Cap

Het zogenaamde bloedgeld dat de Nederlandse regering bereid is te betalen aan de familie van de neergeschoten Irakees, willen ze betalen om zogenaamde bloedwraak te voorkomen. De familie van het slachtoffer zouden zich kunnen wreken op Nederlandse militairen. Dat is aldaar een soort van 'recht' (lees ook familietraditie).

Uit onderzoek door de Amerikanen blijkt dat bloedwraak vaak de oorzaken is van aanslagen op Amerikaanse militairen. Aanslagen volgen elkaar zo op doo bloedwraak. Een soort kettingreactie.
Ook de Amerikanen willen door bloedgeld te betalen aan de familie van het slachtoffer, nieuwe aanslagen voorkomen.

Wat je er ook van vindt, het is bedoelt om aanslagen te voorkomen, niet uit symphatie voor de nabestaanden. Of het daadwerkelijk resultaat oplevert, is natuurlijk de vraag.

Andries

Shorty

zou ik niet doen, kreeg m'n BOT contract ook pas nadat de rechter er aan te pas heeft moeten komen bij mijn collega's en de minister bakzijn moest halen. Dus....
de groenten, Shorty

Wapens zijn niet gevaarlijk, het is de gebruiker die ze gevaarlijk maakt!

oud_zijde

nee het kabinet is weer naief

vraag me af hoe dat strax gaat als Kamp 'zijn' commando's naar frontlinies gaat sturen, krijgen die dan een koffer met $$$ mee of schrijven ze cheques uit?
en zijn cheques ondertekend door minister Kamp eigenlijk wel te vertrouwen ???
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Shorty

Het zal toch niet nijn dat de familie van die irakees geld krijgt. Staan er daarna nog een paar de wachten uit Sebrenica en wat te denken van de families van omgekomen militairen tijdens verschillende missies???
Dan hebben die toch ook recht op bloed geld??

Of ben ik nu weer te naief
de groenten, Shorty

Wapens zijn niet gevaarlijk, het is de gebruiker die ze gevaarlijk maakt!

D819

#88
Nou, als het scenario uitkomt, dan krijgen er weer een paar hoofdpijn..
Ik heb al een documentaire van de BBC gezien, waar shïiten zich wel degelijk als de volgende dictatoriale partij ontpopt.

Het is simpel.. Je zorgt voor wat opschudding.. Er valt een gewonde..
Die laadt je in no time op een truck, en die verdwijnt.
Vervolgens maak je een politieke tegenstander af, en levert die af bij een ziekenhuis..
Vervolgens kan je ook nog geld beuren van de Nederlandse Staat.
:o

O ja, vergeet niet dat ze daar al jarenlang ervaring hebben in het laten verdwijnen van mensen.

Ton de Zwart

Nederland maakt zich weer eens onsterfelijk belachelijk in de wereld met deze demonstratie van braafheid.  Kan het nog gekker????

Doe nog maar een procentje op de ecotaks, dan kunnen we nog meer plunderaars en andere schooiers uitbetalen.  Het gaat toch maar van de belastingbetaler.....

Ton de Zwart

 DEN HAAG
Het ministerie van Defensie is
in principe bereid een schadevergoeding
te betalen aan de nabestaanden van de  
Irakese man die 27 december omkwam bij
een schietincident waarbij Nederlandse
mariniers waren betrokken.Dat heeft een
woordvoerder bevestigd.                
                                       
Defensie heeft inmiddels contact over  
de zaak met lokale bestuurders.Mochten
nabestaanden via de bestuurders met de
Nederlandse troepen contact willen    
zoeken over het 'bloedgeld',dan kunnen
ze worden doorgestuurd.                
                                       
Defensie zegt altijd alle schade die  
soldaten op een missie aanrichten,hoe  
groot ook,aan burgers te vergoeden.    

Bron: Teletekst 100104 0.50 lt

Ton de Zwart

#85
Citaat van: Conscript op 09/01/2004 | 17:21 uur
Een aantal jaren geleden was er zo'n generaal die zei dat hij een beslissing van de politiek niet kon accepteren en stapte op !
Ik merk weinig van 'karakter' bij de hogere top van het 'keurkorps' ....

Ja, in wezen heb je hier gelijk in Conscript.  Maar het is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan als je zelf niet in die positie zit.  Als je generaal bent, dan zit je aan de top van je carrière, en als je dan zelf om wat voor reden dan ook er uit stapt, dan doe je jezelf natuurlijk een flinke das om.  
Een politicus die opstapt krijgt nog geruime tijd doorbetaald, zelf al heeft hij/zij de zaak bedrogen.  Daar zijn al meerdere keren voorbeelden van geweest.  Maar een militair die uit eigen beweging ontslag neemt, krijgt geen cent.  Hij zal op zijn eigen zak moeten teren tot het op is en dan wacht de bijstand.  Zelfs WW is niet aan de orde.  Ik denk niet dat er iemand is die zich dat kan veroorloven, al sta je nog zo achter je mensen.  In feite zijn militairen in een positie, dat ze door de staat in een houdgreep gehouden worden.

Het is natuurlijk simpel om van achter je beeldscherm een oproep te doen aan de commandant van het korps mariniers om demonstratief ontslag te nemen, maar je moet natuurlijk ook even over de consequenties nadenken.....

oud_zijde

mwah dat bezoek ter plaatse vind ik 1 van de weinige goede dingen die jpb tot nu toe gedaan heeft.

het zal de mannen verder weinig geboeit hebben wat hij te vertellen heeft maar er is iig iemand van de regering die de moeite heeft genomen om ze wat lof toe te zwaaien

de vergelijking met Kamp zijn pleziertocht in een F16 gaat absoluut niet op imo
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.