AFMP - Openbaar Ministerie uit de bocht

Gestart door -Peter-, 03/01/2004 | 17:31 uur

zzzzzmura

Citaat van: Reinaert op 04/01/2004 | 16:47 uur
De wapens neerleggen lijkt me onder de omstandigheden niet echt handig. Volgens mij doen de Mariniers gewoon hun werk.
Ik weet wel haast zeker, dat ze weten dat er in Nederland heel wat mensen zijn die een man als minister Kamp absoluut niet meer serieus nemen.

Sterker nog de man dient gewoon af te treden mocht dit uit de hand lopen!!!!
Mensen zijn Idioten,daarom houd ik zo van kinderen maar helaas zijn kinderen gedoemd om op te groeien tot idioten.

DvdW

#6
Citaat van: Nijnster op 04/01/2004 | 17:12 uur
Kan niet anders zeggen dan.....in en in triets die minister Kamp...denkt dat hij het wiel nog moet uitvinden...
Denk eerder dat es een keer een goeie reorganisatie moet uitvoeren/uitvinden.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Nijnster

Kan niet anders zeggen dan.....in en in triets die minister Kamp...denkt dat hij het wiel nog moet uitvinden...

D819

De wapens neerleggen lijkt me onder de omstandigheden niet echt handig. Volgens mij doen de Mariniers gewoon hun werk.
Ik weet wel haast zeker, dat ze weten dat er in Nederland heel wat mensen zijn die een man als minister Kamp absoluut niet meer serieus nemen.

Nijnster

Het is werkelijk van de zotte!!!! Kan tegenwoordig niet eens normaal je werk uitvoeren.
De militairen in Irak zijn van plan hun wapens neer te leggen als deze man echt word beschuldigd van moord of iets in die strekking. En TERECHT!!!

Ton de Zwart

De woordvoerder bij het OM die het woord "moord" heeft laten vallen tegenover de pers, is m.i. oncapabel en dient geschorst te worden, op z'n minst.
Moord komt pas in beeld als er sprake is van "voorbedachte rade", d.w.z. "rijp beraad en koel overleg" zoals het letterlijk in het wetboek van strafrecht staat.  Dus betreffende onderofficier heeft, volgens het OM van tevoren een plan uitgewerkt, in koel overleg en rijp beraad om eens even een irakees te gaan vermoorden.  

Er zijn gewoon geen woorden voor, voor zulke ongelofelijke domheid...

-Peter-

AFMP - Openbaar Ministerie uit de bocht
Militair beschuldigd van moord

Naar de opvatting van de AFMP/FNV is het optreden van het Openbaar Ministerie naar aanleiding van het schietincident in Irak waarbij een Irakees om het leven is gekomen ronduit schokkend.

Voorzitter Wim van den Burg:" Een militair na een aantal dagen onderzoek beschuldigen van moord dan wel doodslag dan wel dood door schuld is echt buiten alle proporties. Het gaat om een militair in de uitoefening van zijn functie, betrokken bij een incident in oorlogsgebied en niet om een moord in Kneuterdijk".

Het schietincident vond plaats op een weg tussen de steden Al Khidr en As Samawah, waar een aantal Irakezen een van een vrachtwagen gevallen container leeghaalden.
Een patrouille van acht Nederlandse mariniers wilde dat verhinderen, maar kon de orde niet herstellen. Daarop werd versterking ingeroepen van de Quick Reaction Force. Op enig moment hebben de Nederlanders waarschuwingsschoten gelost en de plunderaars weggejaagd. Daarbij werd een Irakees dodelijk geraakt door een Nederlandse kogel.

Volgens van den Burg dient het OM, gelet op de complexe situatie in Irak uiterst terughoudend te zijn met het doen van mededelingen hangende het onderzoek.Van den Burg:" Natuurlijk moet na een schietincident onderzoek worden gedaan naar feiten en omstandigheden en natuurlijk moet onderzoek worden gedaan naar de rol van de militair die vermoedelijk het schot met dodelijke afloop heeft gelost, maar dat is wat anders dan een beeld op te roepen dat we te maken hebben met een moordenaar".

De voorzitter van de AFMP/FNV vreest ook nadelige effecten van het optreden van het OM voor de overige militairen in Irak.Van den Burg tot slot:"Het kan natuurlijk niet zo zijn dat elke militair die in de uitoefening van zijn functie betrokken raakt bij (schiet)incidenten per definitie in het verdachtenbankje terrecht komt."

[bron: www.afmp.nl]
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...