Wisseltruc met legerjeeps Irak

Gestart door Ton de Zwart, 17/02/2004 | 14:26 uur

zzzzzmura

Klopt de Ya 4442 hebben bij de mariniers zelfs de zg lescabine dus groter,maar niet zo groot als mijn Spacecab hahahaha
Mensen zijn Idioten,daarom houd ik zo van kinderen maar helaas zijn kinderen gedoemd om op te groeien tot idioten.

Ton de Zwart

Citaat van: 2ring op 17/02/2004 | 21:36 uur

de oude bekende defensietruc: Ah het voldoet niet meer bij de KL...dump het maar bij de mariniers...Zo rijden er dus ook nog (hoelang nog..?) enkele  oudjes van de KL rond op Doorn.

Zo ook de vrachtwagens van de mriniers; die zijn alleen maar van het oude type, terwijl de KL al lang en breed rondscheurt met het nieuwere spul. Ik geloof dat ze dit trucje ook hebben toegepast bij de Carl Gustav.

Dit is naar mijn mening niet juist.   De KL sukkelde al jaren met de vreselijk slechte laro 109 toen de mariniers als eerste en enige de veel betere laro 110 kregen.  De DAF YA 4442 kwam als eerste bij de mariniers in gebruik in een speciale koudweeruitvoering. De BV 202 en later de BV 206 kwam splinternieuw en als enige bij de mariniers in bedrijf.

In Doorn rijden geen oudjes rond.  Het laatste oudje, de YA 314 is in 1985 afgezwaaid.

2ring

Nah....die Hummer is ook niet alles, heb wel 's begrepen dat de yanks ook graag MB's (ernaast) zouden willen hebben. Heb gehoord dat de MB een beter onderstel heeft, betere betrouwbaarheid en verbruik.

Een andere reden dat de mariniers Laro's rijden is dat de doorwaadhoogte en de aanpassing tegen zoutwater beter zijn doorgevoerd bij de Laro. En tevens ook de oude bekende defensietruc: Ah het voldoet niet meer bij de KL...dump het maar bij de mariniers...Zo rijden er dus ook nog (hoelang nog..?) enkele  oudjes van de KL rond op Doorn.

Zo ook de vrachtwagens van de mriniers; die zijn alleen maar van het oude type, terwijl de KL al lang en breed rondscheurt met het nieuwere spul. Ik geloof dat ze dit trucje ook hebben toegepast bij de Carl Gustav.

Maar ik ben het volledig met jullie eens dat voertuigen van alle krijgsmachtdelen eigenlijk geleijk en logistiek compatibel met elkaar zouden moeten zijn...Maar ja zulke "foutjes" kom je ook vaak genoeg tegen in de burgermaatschappij. Gelukkig krijgen ze 't steeds meer door bij defensie (zie Patria voor LMB en MARNS) en worden de logistieke lijnen steeds overzichtelijker en dus goedkoper.

gr.! 2ring

zzzzzmura

#13
Citaat van: Jeffrey op 17/02/2004 | 17:19 uur
Hummers :o

Kosten denk ik 3 keer zoveel als die MB'tjes en Laro's

Dan zou een hummer per stuk ongeveer 300.000 euro per stuk kosten De mb.s kosten in gulden 190.000 en een luxe burgerversie van de hummer kost 250.000 gulden dus dat verschil valt wel mee.

En wat betreft Daf die kan het voorlopig wel schudden bij defensie voor een grote order,die is kort geleden naar scania gegaan. Toch vreemd in de burgermaatschappij staat scania bekend als de duurste vrachtwagen,laatste paar weken op een scania 6000km weggetrapt maar de auto kan mij niet bekoren geef mij maar een Daf XF. Gelukkig hebben wij straks alleen nog maar Xf,s
Mensen zijn Idioten,daarom houd ik zo van kinderen maar helaas zijn kinderen gedoemd om op te groeien tot idioten.

calimero

Citaat van: Ton de Zwart op 17/02/2004 | 19:41 uur
Wat ook hier opvalt, is dat Nederland zich altijd aan moet passen aan anderen en nooit eens zelf toonaangevend is.  
Ik zie bijvoorbeeld geen Nederlandse DAF's in Britse krijgsdienst.

Dat er geen DAF's in dienst zijn bij buitenlandse legers is wel jammer. De DAF is namelijk een zeer goede vrachtwagen (ook in het terrein), en ik vind het alleen maar beter dat het Nederlandse leger er wel mee rijdt, want dat is alleen maar goed voor onze economie.
Impossible only takes some minutes longer.

calimero

De rede dat de Matiniers met Laro's rijden is omdat ze veel samenwerken met de Engelse mariniers (in een of ander commando ofzo.) De Engelse rijden (natuurlijk) Laro's, want dat zijn ook Engelse voertuigen, en aangezien het Engelse deel groter is dan het Nederlandse deel rijden ook de Nederlands mariniers met Laro's zodat ze onderling dus wel onderdelen ed. kunne uitwisselen. Het is dus ook gestandariseerd.

Waarom de KL met Mercedes rijdt weet ik niet precies, maar hiervoor heeft de KL ook met Laro's gereden ("109 en ''88), en deze deden blijkbaar niet aan de eisen (met maar 37 kW.). Verder is het bijna een feit te noemen dat Engelse voertuigen (maakt nie uit, noem maar op) veel onderhoud vragen en niet altijd even gebruiksvriendelijk zijn. Duits materieel staat echter bekend om zijn degelijkheid...

Nou kunnen de Landmachters wel worden opgeleid om de Laro's te kunnen onderhouden en rijden ed, maar als er dan geruild wordt moeten de mariniers het tijdelijk doen met de Mercedes jeeps, en dus ook weer geschoold worden voor het onderhoud ed. daarbij komt ook nog een logistiek probleem met de Engelse.

Ik denk dat dit wel redelijk verklaart waarom ieder zijn eigen materieel mee neemt. De DAF vrachtwagens en de Patria's kunnen denk ik echter wel tijdelijk geruild worden. maarja, dat doen ze dan ook weer niet  ???
Impossible only takes some minutes longer.

Ton de Zwart

#10
Ik weet wel waar 'm een deel van de kneep zit.  De mariniers, althans een operationeel deel er van is geïntegreerd in de 3e commandobrigade van de RM. Dat is al sinds een jaar of 30. De mindef vond, op advies van de deskundigen van de Marine, dat zij dan maar hetzelfde materiaal moesten hebben als de Britten, uit oogpunt van logistiek.  Maar in de praktijk zet dat niet zoveel zoden aan de dijk, want de Britse laro's zijn toch weer anders als de onze en lang niet alle onderdelen zijn uitwisselbaar.  
Die hele integratie is trouwens altijd een wassen neus geweest, want in oefensituaties werd er wel geïntegreerd gewerkt, en de Nederlanders mochten meevaren op de LSD's en LST's van de Britten (als ze maar flink betaalden) maar zodra er een werkelijkheids scenario in werking trad was het uit met de integratiepret.
De Britten gingen met de commandobrigade compleet, naar de Falklands om tegen de Argentijnse bezetters te knokken en onmiddellijk werd op bevel van mindef 1 AGGP (Ned) uit de brigade gehaald en de Britten moesten er noodgedwongen snel een even grote para eenheid voor in de plaats zetten die overigens perfect werk geleverd hebben op de Falklands.

Nog niet zo lang geleden verzocht het UK om geïntegreerd naar de Golf te gaan om Irak binnen te trekken, en weer werd onmiddellijk de Nederlandse bijdrage terug getrokken en zelfs een verdwaalde liasion officier op een van de Britse schepen moest er gelijk af.

Ik kan me voorstellen, dat de Britten langzamerhand zat zijn van de Nederlandse visie op integratie van strijdkrachten. Als er wat loos is laat Nederland gelijk afweten.
Enfin, dat is dus de reden dat de Nederlandse mariniers laro's hebben en geen Mercedessen, althans dat is één van de redenen.

Wat ook hier opvalt, is dat Nederland zich altijd aan moet passen aan anderen en nooit eens zelf toonaangevend is.  
Ik zie bijvoorbeeld geen Nederlandse DAF's in Britse krijgsdienst. Wij zijn altijd achtelijke Bartje en betalen wel om mee te mogen doen, als het maar geen menes wordt.....

Jeffrey

Hummers :o

Kosten denk ik 3 keer zoveel als die MB'tjes en Laro's

zzzzzmura

Die mannen zijn indertijd keurig geschoold voor de Beevee,s maar dat ging om een compagnie. Nu gaat het om iets meer personen,standaardisatie is op lange termijn de goedkoopste oplossing. Dus rot al die infrieure benzen met die slappe motor eruit en bestel gewoon hummers of de nieuwste Laro.
Mensen zijn Idioten,daarom houd ik zo van kinderen maar helaas zijn kinderen gedoemd om op te groeien tot idioten.

Jeffrey

Citaat van: zzzzzmura op 17/02/2004 | 16:27 uur
Dat zou een idee zijn Ton en Jeffrey ook landmachters hebben met materieel van de marine gewerkt in Bosnië heeft luchtmobiel op kamp Jezero met Beevee,s van het korps geopereerd.
Maar Ton heeft hier wel degelijk een punt. :)

Blijkbaar zien ze nu in dat het niet handig is om met ''onbekend materieel te werk te gaan''

Marvin

Ton, je hebt helemaal gelijk, maar om in de praktijk zoiets voor elkaar te krijgen is niet zo eenvoudig. Sterker nog, daar zal een interservice-commisie een jaar of 3 mee bezig zijn, en dan zijn alle Bevelhebbers van de 4 betrokken krijgsmachtdelen inmiddels briesend en stampvoetend weggelopen, want iedereen vindt dat het betreffend voertuig aan de specifieke eisen van ZIJN krijgsmachtdeel moet voldoen....  :o
en het gevolg is dan een voertuig dat niemand wil  
confused...? so am i....

zzzzzmura

Dat zou een idee zijn Ton en Jeffrey ook landmachters hebben met materieel van de marine gewerkt in Bosnië heeft luchtmobiel op kamp Jezero met Beevee,s van het korps geopereerd.
Maar Ton heeft hier wel degelijk een punt. :)
Mensen zijn Idioten,daarom houd ik zo van kinderen maar helaas zijn kinderen gedoemd om op te groeien tot idioten.

Ton de Zwart

Zou het misschien een idee zijn om dat soort voertuigen te standaardiseren? Uit oogpunt van efficiëntie en daarmee kostenbesparend?  Gewoon allemaal laro's of allemaal Mercedes. 't zou in dit geval al weer het een en ander bespaard hebben....

Jeffrey

Iets bij voorstellen?

Het is gewoon logisch natuurlijk,waarom met de Landmacht met materieel van de Marine werken

zzzzzmura

Nou kan me hier nog wel iets bij voorstellen hoor de mariniers hebben nu eenmaal ander materieel ( de laro,s in ieder geval)
Mensen zijn Idioten,daarom houd ik zo van kinderen maar helaas zijn kinderen gedoemd om op te groeien tot idioten.