VBM|NOV Mariniers veroordeeld wegens opzettelijk in slaap vallen

Gestart door Jojo, 02/03/2004 | 01:06 uur

kleine ellen

wel opletten meissie of berichten niet eerder geplaatst zijn..   :)
Ik ben benoemd tot bescherm vrouwe van de TANKS :D :D !!!

oud_zijde

Citaat van: Bert op 02/03/2004 | 14:00 uur
Geplaatst: Ma Mrt 01, 2004 22:31    Onderwerp: slapende mariniers  

--------------------------------------------------------------------------------

uit eerste bron vernomen (MAAT VAN MIJ HEEFT ZE GERAPORTEERD)

deze mannen hebben bewust een matras achter de wachtpost neergelegd om te gaan slapen en werden door hun opvolging wakker gemaakt waarop ze zeer dreigend hebben gereageerd. deze mannen moeten niet alleen zwaar worden gestrafd maar ook oneervol worden ontslagen. Hiervoor zijn ze marinier vertrouw op je maten. Verzachtende omstandigheid is dat ze een extreem wachtschema liepen van 4 uur op en 2 uur af en dat weken achtereen. Met dank aan de collega's van de landmacht en marrechausee die het niet tot hun taak vonden behoren om de wacht te lopen, terwijl dit toch je eerste taak is als militair beveiliging van je eigen verblijf. Zou daarom het incident met Erik zo uit de hand gelopen zijn want de spanningen tussen de diverse krijgsmacht onderdelen is aanzienlijk in Irak.

groet sander oud marinier

Van het forum oud mariniers
als dit daadwerkelijk klopt dan moeten ze ontslagen worden idd, en die 5 maanden de bak in en een aanklacht voor meineed aan de broek krijgen.

overigens moet ik het nog zien, ik kan me niet voorstellen dat de rest van de mariniers op pad willen, of uberhaupt dezelfde baret willen dragen als dergelijke figuren.
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Bert

Geplaatst: Ma Mrt 01, 2004 22:31    Onderwerp: slapende mariniers  

--------------------------------------------------------------------------------

uit eerste bron vernomen (MAAT VAN MIJ HEEFT ZE GERAPORTEERD)

deze mannen hebben bewust een matras achter de wachtpost neergelegd om te gaan slapen en werden door hun opvolging wakker gemaakt waarop ze zeer dreigend hebben gereageerd. deze mannen moeten niet alleen zwaar worden gestrafd maar ook oneervol worden ontslagen. Hiervoor zijn ze marinier vertrouw op je maten. Verzachtende omstandigheid is dat ze een extreem wachtschema liepen van 4 uur op en 2 uur af en dat weken achtereen. Met dank aan de collega's van de landmacht en marrechausee die het niet tot hun taak vonden behoren om de wacht te lopen, terwijl dit toch je eerste taak is als militair beveiliging van je eigen verblijf. Zou daarom het incident met Erik zo uit de hand gelopen zijn want de spanningen tussen de diverse krijgsmacht onderdelen is aanzienlijk in Irak.

groet sander oud marinier

gelezen op het forum oud mariniers

oud_zijde

'opzettelijk' in slaap vallen?

wat moet ik daarbij voorstellen??
'hey Jan, ik ga denk een potje maffen houd jij een oogje in het zijl?'
'Nee Jan ik ging ook net een uiltje knappen maar ik weet zeker dat de baas het niet erg vind, als jij nu ff kussens gaat halen dan scoor ik wat scherfwerende dekens, da's warm en je weet maar nooit natuurlijk hé Jan'
'bwahahaha idd Jan en een electrische deken is misschien ook wel ok'

de rechtsgang in dit land blijft me verbazen
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Jojo

01-03-2004

VBM|NOV wil snel duidelijkheid over begrip 'in tijd van oorlog'

Henri Lansink


De militaire rechtbank in Arnhem heeft twee mariniers veroordeeld tot 14 dagen voorwaardelijk en 60 uur taakstraf.

De verdediging beraadt zich nog op een hoger beroep. Beide mariniers verlaten in januari 2005 de dienst. Zij willen zo snel mogelijk dat de zaak als afgesloten kan worden beschouwd.

Volgens de rechtbank zijn de twee mariniers opzettelijk in slaap gevallen (schijnt echt te kunnen ...) tijdens een wachtdienst in een snikhete augustusnacht vorig jaar in Al Muthanna in Irak.

De officier van justitie had vijf maanden celstraf geëist. Deze hoge eis had te maken met het feit dat volgens de officier het delict was gepleegd 'in tijd van oorlog'. Maar de rechtbank acht dat 'niet bewezen'. Overigens vond de VBM|NOV dit element in de aanklacht bij voorbaat onzin. In dat geval had Nederland Irak de oorlog moeten verklaren.

VBM|NOV-voorzitter Jean Debie: "Ik ben blij dat de rechter de eis van de officier van justitie niet heeft ingewilligd. Ik had gehoopt dat de rechter de militairen, waarvan er één lid is van de VBM|NOV, geen straf had opgelegd. Dit vanwege de specifieke omstandigheden waaronder het delict plaatsvond. Overigens ben ik blij dat de rechter oordeelde, dat er geen sprake is van oorlogstijd. Dit zou een strafverzwaring hebben opgeleverd."

Debie vindt echter wel dat een (hernieuwd) debat over het wetsbegrip 'in tijd van oorlog' nodig is.

"In feite is het sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog onmogelijk om met een andere natie in oorlog te zijn. Er zijn echter wel situaties waarin een tijd van oorlog aanwezig kan worden geacht. Dat moet de regering vooraf duidelijk maken. Dat stuit echter op problemen, want je kunt niet in oorlog zijn met een land waar je vrede komt brengen. Toch zijn er veel missies denkbaar waarin militairen wel, anders dan alleen uit zelfverdediging, geweld mogen toepassen. De bepaling 'in tijd van oorlog' is dus te beperkt. Ik leid uit de uitspraak af dat de rechtbank er ook niet mee uit de voeten kan. De wetgever moet snel gaan werken aan betere begripsaanduidingen in de wet. Dat kan in de toekomst veel ellende voorkomen."

[bron: www.vbmnov.nl]


"The man who makes no mistakes does not usually make anything"