Website toont video onthoofding Amerikaan

Gestart door Jeffrey, 12/05/2004 | 10:20 uur

D819

Citaat van: oud_zijde op 17/05/2004 | 15:33 uur
Citaat van: Reinaert op 17/05/2004 | 15:17 uur
[...]
Ik ben nu al een hele tijd op defensieforum, maar ik heb nog geen enkel argument gelezen, waarom Nederland zich met Irak zou moeten bemoeien!
[...]
ik heb er al meerdere malen meerderen gegeven maar jij negeert het gewoon of je vecht het van de tafel met 1 of andere simpele one-liner die nergens op slaat.

sindsdien doe ik geen moeite meer

Iedereen blij...

Als Nederland niet aan Irak had meegedaan, zou je hier ook niemand hebben gehoord dat het wel zou moeten.

oud_zijde

Citaat van: Reinaert op 17/05/2004 | 15:17 uur
[...]
Ik ben nu al een hele tijd op defensieforum, maar ik heb nog geen enkel argument gelezen, waarom Nederland zich met Irak zou moeten bemoeien!
[...]
ik heb er al meerdere malen meerderen gegeven maar jij negeert het gewoon of je vecht het van de tafel met 1 of andere simpele one-liner die nergens op slaat.

sindsdien doe ik geen moeite meer
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

oud_zijde

Citaat van: civiel op 17/05/2004 | 10:47 uur
Als jij wordt uitgezonden en je maten worden berooft van het leven.
dat is een zwak rotexcuus ... ook als je maten worden berooft van het leven dan dien je als militair proffesioneel te blijven en de regels in acht te blijven nemen anders krijg je net zoiets als het civiele recht hier in Nederland.

10 mensen omgelegd met een schop en er met de grasmaaier overheen gereden?
slechte jeugd gehad?
5 uur dienstverlening.

dode maten zijn nooit een excuus om oorlogsmisdaden uit te halen en roepen dat het moest van de baas is ook veel te simpel.
komt nog bij dat mevrouw als reservist net als de rest van de bende rechtstreeks uit de VS naar die gevangenis zijn overgevlogen, ze hebben geen maten zien sterven.
Citaat
Vervolgens komt er een CIA/NSA/wat dan ook agent en die zegt dat ze wel de oplossing hebben. Ze hebben meer informatie nodig om de verschillende groeperingen in kaart te brengen. En of jij zou willen meewerken om "voorbeeld" foto's te maken om te laten zien aan de volgende gevangenen.

Tel daar nog eens bij op dat je meerdere het goedkeurt/zelf mee doet en de omstandigheden zijn geschapen om zelfs "redelijke" mensen om te toveren in martelaars.......

Nee ik keur het niet goed, maar ik kan me wel inleven in hun situatie en de moeilijke keuze die je dan moet maken.
Om dan te oordelen vanuit je luie stoel dat ze een "Dom wijf" is...nou ja, als je zelf denkt nooit in zo'n situatie te kunnen komen denk dan FF aan overste Karremans.....
waar heeft overste Karremans oorlogsmisdaden uitgehaald dan?

en ja dit is een dom wijf en dat roep ik idd vanuit mijn momenteel erg luie stoel.
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

D819

Citaat van: civiel op 17/05/2004 | 14:50 uur
NL zou moeten blijven totdat:

1. De Irakse regering/leiding vraagt of we weg willen gaan.
   (De meest waarschijnlijke optie)

Vergeet het maar! De "voorlopige regering" is zelf als de dood dat ze gelyncht worden, omdat ze als collaborateurs gezien worden.
Ondertussen sneuvelt trouwens al de ene na de andere..

Citaat

2. De situatie veel en veel te gevaarlijk is
   (dagelijks gewonden/doden)


Onzin, je kan het aan zien komen.
"Te gevaarlijk" is waanzin om dat als term te gebruiken.
Je weegt altijd de belangen af, en voor wat Nederland betreft staan er geen belangen op het spel.
Daarom hadden we er ook nooit moeten zijn!
Citaat

3. We niet langer nodig zijn
   (het land is "stabiel" en "veilig"......zal niet zo snel gebeuren

Ook al weer nonsens.
Irak blijft de komende jaren onveilig, net zo lang als de Amerikanen en Britten daar aanwezig zijn. En neem nou maar van mij aan, dat de Amerikanen daar in een paar grote bases zullen blijven!
Net zoals in Guantanamo Bay. Daar zijn ze ook al een eeuwigheid.

Citaat

4. We er langer dan x tijd hebben gezeten.
   (politiek bepaald tot max 1.5 jaar denk ik zelf)

Wat we dus niet moeten doen is als bevolking/polotiek gaan lopen zeuren als een militair gewond/dood is. Hoort nu eenmaal bij het vak. Iedere militair weet waar hij/zij aan begint en in een "oorlog" vallen nu eenmaal doden PUNT.

Ja, ook een soldaat mag angst hebben, maar ik hoop en denk dat ze zo profesioneel zijn dat dat hun taakstelling niet verhindert.


Het hoort nu eenmaal bij het vak......

De stomste dooddoener van allemaal.
Ik ben nu al een hele tijd op defensieforum, maar ik heb nog geen enkel argument gelezen, waarom Nederland zich met Irak zou moeten bemoeien!

Het is alleen zo bedacht door een paar koekwouzen van de regering,
en dus staan er een stel dienstkloppers achter omdat ze niet diep genoeg in de reet van politici kunnen wroeten om maar hoger op te komen.

Voor de rest komen de toelages als geroepen.
Oftewel..
Bij defensie weten ze heus wel diegenen er uit te pikken die geen nee kunnen zeggen!

(Belangrijk: Zorg dat je niet in de schulden komt!!)

civiel

NL zou moeten blijven totdat:

1. De Irakse regering/leiding vraagt of we weg willen gaan.
   (De meest waarschijnlijke optie)

2. De situatie veel en veel te gevaarlijk is
   (dagelijks gewonden/doden)

3. We niet langer nodig zijn
   (het land is "stabiel" en "veilig"......zal niet zo snel gebeuren

4. We er langer dan x tijd hebben gezeten.
   (politiek bepaald tot max 1.5 jaar denk ik zelf)

Wat we dus niet moeten doen is als bevolking/polotiek gaan lopen zeuren als een militair gewond/dood is. Hoort nu eenmaal bij het vak. Iedere militair weet waar hij/zij aan begint en in een "oorlog" vallen nu eenmaal doden PUNT.

Ja, ook een soldaat mag angst hebben, maar ik hoop en denk dat ze zo profesioneel zijn dat dat hun taakstelling niet verhindert.

Als wij ze nou echt willen helpen dan moeten we er meer materieel heen sturen voor zoals ik al heb gezegd:

Voor het creeren van een "veilige" basis:
- Constructie materieel, staal beton, etc + een graafmachine

Voor het beter surveillance systeem:
- UAV's of helo support

Als early warning system:
- Radar systeem voor mortieren e.d.
- M109's voor terugvuren (UAV's voor targetting)

Voor patroullie:
- Medium beveiligde wagens, denk aan M114 up armored/ Vickers Multirole Light Vehicle (MLV) of Fennek APC.

Dit houdt een toevallige handgranaat niet tegen maar biedt bescheming tegen landmijnen, AK47's , en mortier scherven.
Nee, tegen een RPG 7R is bijna niets bestand....enkel opletten en hem eerder neutraliseren dan hij jou....





Ears

Het is een beetje een dilemma.

Als je blijft heeft het dikke nadelen...
En als je weg gaan met het leger heeft het ook weer nadelen.  :-\


Mirror mirror on the wall. Who is the best of them all?
Dutch viper drivers, there is no doubt!
Thank you mirror. Roger out!

Robert

Ja maar daar gaat het nu toch allemaal om. De irakazen zijn zelf toch niet in staat om hun land goed op te bouwen. Ik zeg absoluut niet dat ze dom zijn, maar ze hebben te lang onder een dictatuur geleefd om nu zelf zo maar uit het niets een stabiele democratie op te bouwen.

Wanneer het in Irak eenmaal rustig is, zal dat zeker ook in ons voordeel werken.
Pain is temporary, glory lasts forever!

Ears

Citaat van: robert op 13/05/2004 | 16:43 uur
CitaatIk zat er juist aan te denken dat er langer geconcentreerd zou worden groepen die aanslagen e.d. plegen. Dat land red zich zelf wel. De aanwezigheid van Amerika (en andere NAVO eenheden) leid juist tot frustraties.

Denk je nou werkelijk dat Irak een stabiel land is???

neuh, zeg ik dat dan?
De problemen zouden dan iig in het binnenland blijven en 'onze' mensen/militairen hoeven er dan niet onder te lijden.

Maar dan komen er uiteraard wel weer andere factoren opdoemen...
Toch denk ik dat we verder met de organisatie van een ander land niet te veel moeiten bemoeien. Zolang we maar de dingen bestrijden waar we zelf last van hebben.


Mirror mirror on the wall. Who is the best of them all?
Dutch viper drivers, there is no doubt!
Thank you mirror. Roger out!

Jeffrey

Geef toe dat ''dom wijf'' een beetje overdreven is :-\


civiel

Als jij wordt uitgezonden en je maten worden berooft van het leven.

Vervolgens komt er een CIA/NSA/wat dan ook agent en die zegt dat ze wel de oplossing hebben. Ze hebben meer informatie nodig om de verschillende groeperingen in kaart te brengen. En of jij zou willen meewerken om "voorbeeld" foto's te maken om te laten zien aan de volgende gevangenen.

Tel daar nog eens bij op dat je meerdere het goedkeurt/zelf mee doet en de omstandigheden zijn geschapen om zelfs "redelijke" mensen om te toveren in martelaars.......

Nee ik keur het niet goed, maar ik kan me wel inleven in hun situatie en de moeilijke keuze die je dan moet maken.
Om dan te oordelen vanuit je luie stoel dat ze een "Dom wijf" is...nou ja, als je zelf denkt nooit in zo'n situatie te kunnen komen denk dan FF aan overste Karremans.....

Jeffrey

Al was het een bevel van hogerhand,waren die millitairen niet verplicht om dit bevel op te volgen.

Overigens,al was het bevel van hogerhand,hadden ze er DUIDELIJK geen moeite mee om het uit te voeren en hoe durft één of ander dom wijf nog te zeggen dat ze ook bevolen werd om te lachen en gebaren te maken,dat zegt wel iets over de intelligentie van dat ''mens''

civiel

Sorry, Ja dit was nog een reactie op het gevangenis "beleid" van de VS.

NEEEEEEE, dit beleid heeft nix te maken met de onthoofding. Die goede moslims/vrijheids streiders, terroristen, kl**tzakken (geef ze maar een naam), hebben gewoon een excuus gezocht Die "mensen"zijn natuurlijk fouter dan fout.

Mijn reactie was naar aanleiding van het commentaar van sommig hier op de MP's van de gevangenis. JA, ook die hadden beter moeten weten, maar ze hebben niet het leeuwendeel van de schuld.

Gegroet

Robert

Ik weet niet hoor, maar je hebt het nu over de amerikanen, terwijl Nick is onhoofd door osama zijn gang.

Misschien begrijp ik je gewoon verkeerd, maar als je met het ruwe van gevangen, het onthoofde bedoeld druk vind ik het als nog nergens op slaan ???
Pain is temporary, glory lasts forever!

civiel

Laat ik beginnen dat de VS fout was met die beelden ik dat ik niet denk dat een paar sergants/koperaals dat zo maar hebben bedacht.

Nee, duidelijk hebben de inlichtings diensten gevraag om de gevangenen een "beetje" in te ruwen voor gebruik...

De legerleiding heeft dat toegestaan en de MP's onder tactische controle gezet van de de inlichtingen dienst:

The Fragmentary Order (FRAGO) issued by LTG Sanchez. It places the MPs under the "tactical control" (TACON) of the 205th Military Intelligence Brigade.
FM 101-5-1 Operational Terms and Graphics defines Tactical Control as tactical control (TACON) (JP 1-02) - The detailed and, usually, local direction and control of movements or maneuvers necessary to accomplish missions or tasks assigned. (Army)

Oftewel: Het is heel goed mogelijk dat de miliairen op de foto order s hebben gekregen om te doen wat ze deden. Natuurlijk moet een officier zich afvragen wat de rechtsgeldigheid is van de orders, maar mag je dt ook verwachten van een sergant, een korperaal of JAN SOLDAAT? In mijn opinie, NEE

De schuld van dit fiasco ligt 100% bij de leiding, en nergens anders.

Als politiek verandertwoordelijke vind ik dat de minster van Defensie of de Secretary of state in dit geval zou moeten aftreden en dat een grootschalige politieke steun niet gepast is.

Maar, dat neemt niet weg dat het niet vreemd is dat troepen zich scharen achter een persoon die zich pal opsteld achter de soldaten, die hun goed leiderschap heeft gegeven tijdens de initiele acties en die voor hun naar Irak komt.

iedereen die zich niet in die soldaten kan verplatsen heeft een erg laag inlevingsvermogen.

Gegroet

Jeffrey

Het zag er anders behoorlijk echt uit!

Verzet bieden is nogal moeilijk als je door 5 man tegen de grond gedrukt wordt,of niet?