'Nederlanders brengen rust in Irak'

Gestart door Caspar, 14/05/2004 | 23:43 uur

RAnger87

Citaat van: Jeffrey op 17/05/2004 | 18:00 uur
Reinaert,jij zegt ook dat de meeste Amerikanen niet goed bij hun hoofd zijn,dan ga je ook uit van de mening van je famliei/kennissen die in Canada wonen ;)
ja en amerikan en canadezen zijn al zulke goede vrienden (not)

Billy Rosewood

#13
Reinaert,
De personen die ik gesproken heb zijn realistische en verstandige mensen met genoeg gezond verstand om voor zich zelf geen mooier plaatje te schetsen dan dat het werkelijk is.
Met jouw uitspraken druk je ze een stempel op als zouden deze militairen blind zijn voor de realiteit.
Volgens mij is er hier 1 persoon die de realiteit uit ogen verliest en dat ben jij zelf Reinaert.
De nederlanders doen gezien de omstandigheden en dergelijke goed en nuttig werk.
Dat de amerikanen het anders en waarschijnlijk verkeerd aanpakken heeft niets te maken met  "onze jongens", zij worden (op een kleine groep extremisten na) gerespecteerd en gewaardeerd door de locale bevolking en daar was deze missie toch voor bedoeld.
Stabiliteit en rust brengen in de "nederlandse"provincie.

Jeffrey

Reinaert,jij zegt ook dat de meeste Amerikanen niet goed bij hun hoofd zijn,dan ga je ook uit van de mening van je famliei/kennissen die in Canada wonen ;)

D819

#11
Jawohl, ausharren ist die parole!


Citaat
Ik ben er persoonlijk niet geweest maar heb genoeg militairen gesproken die er wel zijn geweest om te weten dat de aanwezigheid van de nederlanders als positief word opgevat door de locals.


Als je de Nederlanders vraagt die in Nederlands Indië zijn geweest, vertellen ze ook allemaal dat de Indonesiërs ons over het algemeen ook erg sympathiek vonden, en dat de meerderheid van de bevolking ook zeker bij Nederland had willen blijven.

Ahum...

Kortom, je kan het draaien en keren met de uitspraken die je doet.
Ik ben er niet geweest, en er zijn genoeg militairen die zegen dat Nederland daar goed werk doet...
Nogal wiedes!!!!
Je zal ze horen vertellen dat ze daar voor de kat zijn viool zijn geweest!!!
In de trant van, ik heb me een half jaar stierlijk verveeld, maar er aardig wat poen voor opgestreken.


Billy Rosewood

#10
Ik ben er persoonlijk niet geweest maar heb genoeg militairen gesproken die er wel zijn geweest om te weten dat de aanwezigheid van de nederlanders als positief word opgevat door de locals.

Mede met hulp van de mariniers is er een cementfabriek weer opgestart, op die manier word er weer werkgelegenheid gekweekt voor de lokale bevolking en kan er daadwerkelijk begonnen worden met de opbouw.

Ook het trachten te herstellen van de nutsvoorzieningen heeft prio bij de militairen in deze regio.
Want de doorsnee irakees gaat toch brommen als ze al een jaar verstoken zijn van water en elektra.
Dan krijg je al snel dat het "vroeger onder Saddam beter was".
Ik denk dat de 2e kamerleden die daar op bezoek waren de juiste conclusie trekken door te zeggen dat het door de nederlanders in die regio relatief rustig is.

Ton de Zwart

Nederlanders in Irak vaker mikpunt geweld

DEN HAAG - Nederlandse militairen in Irak kunnen hun werk naar behoren doen, maar zijn steeds vaker het mikpunt van geweld. Dat is het oordeel van de Kamerleden Kortenhorst (CDA) en Van Baalen (VVD) na een kort bezoek aan de Nederlandse troepenmacht. Collega's van PvdA en SP zien in de toenemende risico's een reden de missie in juli te beëindigen.

Dit weekeinde waren Nederlandse militairen op enkele plaatsen in de provincie Al Muthanna betrokken bij vuurgevechten. Niemand raakte gewond.

Leden van de Kamercommissie van Defensie ondervonden de risico's aan den lijve toen ze op een van de bases een uur in een bunker moesten doorbrengen. Vanwege het gevaar werd een gesprek met lokale autoriteiten afgelast.

Volgens vertegenwoordigers van de regeringspartijen is de missie verlenging waard. 'Ik heb de indruk dat de militairen nog niet in een situatie zijn beland die zij niet aankunnen', zei Kortenhorst na terugkeer in Nederland. Volgens Van Baalen 'kunnen de Nederlanders hun werk doen, al zijn de omstandigheden er niet beter op geworden'.

Volgens SP-Kamerlid Van Velzen voelen de militairen zich echter steeds ongemakkelijker. Ze beseffen dat ze door een deel van de bevolking worden gezien als verlengstuk van de Amerikanen.

Ook Albayrak (PvdA) meent dat het harde, soms brute optreden van vooral de Amerikanen extra risico's voor de Nederlanders met zich meebrengt. Volgens Albayrak moeten de militairen over enkele weken 'op een fatsoenlijke wijze hun taken overdragen aan de Iraakse politie'.

Bron: Volkskrant van 170504




civiel

Reinart,

De Nederlanders zijn gevraagd om in Irak te blijven door locale leiders.

Ze hebben aangegeven weg te gaan als ze niet welkom zijn

Ze hebben een ZEER strikte naleving van de geweldsinstructie
(Zeer knap, ik weet niet ok ik bijv. niet die gasten op de brommer had getracteerd op volautomatisch vuur i.p.v. ze te arresteren)

Hebben (zover ik gehoord heb) een goede reputatie op het gebied van omgang met de locale bevolking

Ze hebben vele goede (kleinschalige) projecten tot een goed einde gebracht

Het enige mindere van de uitzending tot nu to is:
- Ze hebben niet de middelen meegekregen om effectief het gebied te overzien....Ze hadden bijv ook 6 Apache's er heen kunnen sturen, met hun IR sensoren hadden ze de daken en zo kunnen overzien.
Nog beter zou een aantal kleine UAV's zijn. 8)
- Ze worden niet volledig gestuurt door de politiek: Goed voor moraal als je zelf al aan het nut van de missie twijfeld om dan te horen dat een groot deel van de politiek het met je eens is  :(

-De blamage van de arrestatie door het OM van de Marinier...gvd
(los het in situ op!!!)
-Het gebrek aan detect radar (inkomend vuur) en de middelen om adequaat te reageren (Volgen met apache's/ UAv en dan gepast maatregelen nemen. (m109 in de buurt?)
- Een SAFE area, de mannen zitten nu in tenten naar ik hoor, ze zijn de nooit veilig om te ontspannen, Een ingegraven (+/- 2 m diepe) slaapplaats+recreatie ruimte+schaft ruimte is veilig voor morier vuur.
In priciepe dus veilig voor 90% van de dreiging.

Na de dienst kunnen ze dan diep uitademen, op stoom komen en doen/laten wat ze willen (een gym met stootzak?)

Nou ja gewoon wat ideeen.......

Jeffrey

Citaat van: Reinaert op 16/05/2004 | 17:34 uur
Citaat
Dat zei Tweede-Kamerlid Albayrak (PvdA) vrijdag in het NOS Journaal.

Knap hoe je uit kan leggen hoe het zit, als je een paar uur in Irak geweest bent.
Maar dan weet je het ook, want je bent er geweest, hè?  ;D

Volgens mijn bescheiden mening, zou het nog veel rustiger daar zijn, als de Nederlanders er niet waren.

Stelling:

Al Qaeda doet er alles aan om westerse troepen in het Midden Oosten te binden. Dat zorgt voor een maximale attentie van de internationale publieke opinie.
Zo'n onthoofdingsfilmpje werkt mogelijk prima om te zorgen dat Bush herkozen wordt.
Dat is ook in het belang van Al Qaeda.




Ja vast!

Zoals oud_zijde al zei,dat tweede-kamerlid is er tenminste nog geweest!

oud_zijde

hey jij kan de hele zaak uitleggen zonder uberhaupt ooit maar in de regio geweest te zijn
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

D819

Citaat
Dat zei Tweede-Kamerlid Albayrak (PvdA) vrijdag in het NOS Journaal.

Knap hoe je uit kan leggen hoe het zit, als je een paar uur in Irak geweest bent.
Maar dan weet je het ook, want je bent er geweest, hè?  ;D

Volgens mijn bescheiden mening, zou het nog veel rustiger daar zijn, als de Nederlanders er niet waren.

Stelling:

Al Qaeda doet er alles aan om westerse troepen in het Midden Oosten te binden. Dat zorgt voor een maximale attentie van de internationale publieke opinie.
Zo'n onthoofdingsfilmpje werkt mogelijk prima om te zorgen dat Bush herkozen wordt.
Dat is ook in het belang van Al Qaeda.



HvV


oud_zijde

gaan we nu zelfs twijfelen aan het woord van SP leden?
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.


Caspar

AS SAMAWAH - Het is aan het optreden van de Nederlandse militairen in het zuiden van Irak te danken dat het daar nog relatief rustig is. Dat zei Tweede-Kamerlid Albayrak (PvdA) vrijdag in het NOS Journaal. Met vijf andere Kamerleden is zij vrijdag en zaterdag op bezoek bij de 1270 Nederlanders in Irak.

De delegatie bezocht vrijdag het kamp waar de omgekomen sergeant Steensma gelegerd was. De vaste Kamercommissie voor Defensie kreeg woensdag toestemming van minister Kamp van Defensie voor het als eerder voorziene bezoek. De delegatie bestaat naast Albayrak uit Aasted-Madsen (CDA), Kortenhorst (CDA), Van Baalen (VVD), Van Velzen (SP) en Eijsink (PvdA).

[Bron: www.nu.nl]