Registratiesysteem veteranen noodzaak

Gestart door -Peter-, 15/07/2004 | 16:28 uur

Obelix

Lijkt me ook overbodig. Defensie beschikt toch immers al over een zeer uitgebreid archief. Probeer maar eens een lintje aan te vragen als veteraan. Na zestig jaar weten ze je nog te vertellen dat je net twee dagen tekort komt om er aanspraak op te kunnen maken. Aan de andere kant vrees ik dat met het digitaliseren van alle informatie zo links en rechts de archieven te drastisch geschoond zijn.

MasterChief1971

Met alle respect maar ik ben hier ronduit tegen. Het kan niet zo zijn dat er TBSérs en veroordeelde pedofielen vrij rondlopen, zonder enige controle en toetsing en ik als ooit uitgezonden militair een stigma krijg. Want zo zie ik het wel: Niets meer en minder dan een electronische Jodenster, of Ausweis. >:(
Ik maak deze opmerking heel bewust, want ik vindt dit soort ontwikkelingen héél gevaarlijk.
Overigens; als ik emigreer, gaat onze Veteranenverklikkersdienst dan het ontvangende land verwitttigen? Zodat ik geweigerd wordt en hier moet blijven? Mag ik nog wel op vakantie? Mag ik lid worden van een schietvereniging? Mag ik wel een auto kopen? Moet ik moeders de steakmessen laten kopen omdat ik ze niet meekrijg? ::)
Als we dit doen kunnen we ook alle slachtoffers van incest zo'n stempel geven, de Vuurwerkrampslachtoffers en al die anderen die iets hebben zien gebeuren wat nachtmerries en trauma's kán veroorzaken. Maar waarschijnlijk kun je dat niet maken want die mensen hebben het al moeilijk genoeg...
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

-Peter-

Persbericht

Datum: 13 juli 2004

Er moet een sluitend registratiesysteem komen voor militair personeel dat de dienst heeft verlaten. Die veteranenadministratie moet worden gekoppeld aan de Gemeentelijke Basis Administratie. Alleen op die manier kan Defensie haar werkgeversverantwoordelijkheid ten aanzien van veteranen nemen. Dat schrijft luitenant-generaal buiten dienst C.J.M. de Veer van de Koninklijke Luchtmacht in zijn rapport 'advies veteranenzorg'.

Op verzoek van de staatssecretaris van Defensie onderzocht De Veer het Nederlandse veteranenbeleid. Het rapport van De Veer werd vandaag (13 juli) gepresenteerd. Met het registratiesysteem dat De Veer voorstaat, kan Defensie veteranen op de hoogte houden van veranderingen op zorggebied. Het is nu bijvoorbeeld moeilijk om veteranen te benaderen, wanneer achteraf blijkt dat in bepaalde uitzendgebieden gezondheidsrisico's zijn opgetreden.

Ook moet wetenschappelijk onderzoek naar aan uitzendingen gerelateerde problematiek worden gebundeld in een in een expertisecentrum. Zulk onderzoek bestaat al wel, maar wordt door verschillende instanties/organisatiedelen  uitgevoerd op verschillende manieren.  Bovendien moet er een frontoffice komen, als centraal aanspreekpunt voor veteranenzorg.

De grootste Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV is het met deze conclusies eens. Voorzitter Jean Debie: "De VBM|NOV ondersteunt de adviezen van De Veer volledig. Het is van belang dat de staatssecretaris van Defensie deze adviezen integraal overneemt en snel start met implementatie hiervan. Ik vind dat de staatsecretaris direct kan starten met de opzet van een registratiesysteem en een frontoffice. Wachten tot Prinsjesdag is niet nodig."

[bron: www.vbmnov.nl]
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...