Luchtmacht staakt laagvliegactiviteiten Goose Bay

Gestart door Airpower, 28/02/2003 | 15:04 uur

Airpower

Citaat van: Bigfoot op 28/02/2003 | 18:25 uur
Daarnaast heeft de staatssecretaris op 23-10-2002 besloten het gebruik van laagvlieg-route 10A met onmiddellijke ingang op te schorten en mag daar dus niet meer worden laaggevlogen.

Dan mogen ze dat wel even verwijderen op www.luchtmacht.nl  ::)

Er wordt dus alleen nog maar boven de Noordzee op 30 meter hoogte gevlogen.
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

Bigfoot

De laagvliegroutes 10 en 10a op de foto zijn er om als route te gebruiken en is geen oefengebied! Daarnaast heeft de staatssecretaris op 23-10-2002 besloten het gebruik van laagvlieg-route 10A met onmiddellijke ingang op te schorten en mag daar dus niet meer worden laaggevlogen.

Bigfoot

Citaat van: The Master op 28/02/2003 | 15:09 uur
Ik mag toch wel aannemen dat laagvliegen toch echt wel iets is wat een piloot ook onder de knie zal moeten hebben.

Citaat van: Airpower op 28/02/2003 | 15:04 uur
De reden waarom de luchtmacht in de toekomst afziet van het gebruik van Goose Bay heeft te maken met een verandering van de operationele inzet. Daar waar vroeger het laagvliegen een belangrijk middel was om tijdens een conflict met succes F-16-missies uit te kunnen voeren, ligt tegenwoordig de nadruk meer op operaties op middelgrote hoogte.

Master het antwoord op je vraag is reeds gegeven door de minister: Nee dus! ;)

Airpower

Citaat van: The Master op 28/02/2003 | 17:03 uur
Ik zou zeggen dien een voorstel in, zijn wij ze weer kwijt  ;D

Helaas is het niet mogelijk, ik woon namelijk vlak bij het ziekenhuis :-\

hmm verhuizen dan maar  ;)
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

-Peter-

Ik zou zeggen dien een voorstel in, zijn wij ze weer kwijt  ;D
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

Airpower

hahaha ik baal dat die route niet boven Doetinchem ligt. Van mij mogen ze zo vaak en zo laag mogelijk over ons huis komen als ze willen ;D  8) Doghfights etc. heb ik ook geen problemen mee ;)
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

-Peter-

Citaat
Laagvliegroute 10a loopt van noord (Drachten) naar zuid (Deventer).

DRACHTEN?? Dat doen ze maar lekker niet, ik woon hier voor mijn rust, niet om lastig te worden gevallen door hun  :'(
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

Airpower

Hier een kaartje met de laagvlieggebieden en wat info  :)




Boven Nederland zijn geen permanente laagvlieggebieden voor jacht- en transportvliegtuigen, maar twee laagvliegroutes. Laagvliegroute 10 loopt van zuid (Enschede) naar noord (Emmen). Laagvliegroute 10a loopt van noord (Drachten) naar zuid (Deventer).

De minimumvlieghoogte op de twee laagvliegroutes voor jachtvliegtuigen en transportvliegtuigen is 75 meter. Voor het gedeelte van de route dat boven de Waddenzee ligt, is de minimumvlieghoogte verhoogd naar 450 meter. Voor (inter-)nationale oefeningen kunnen er specifieke gebieden en routes tijdelijk voor laagvliegen worden aangewezen. Deze routes worden dan voor het overige luchtverkeer gesloten. Dit wordt van tevoren via de media bekendgemaakt.
Boven de Noordzee tenslotte liggen oefengebieden voor jachtvliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht. Boven de gehele Noordzee (1 Nautische Mijl uit de kust) bedraagt de minimumvlieghoogte voor jachtvliegtuigen 30 meter.


Waarom laagvliegen?

Tijdens crisisbeheersingsoperaties is het soms noodzakelijk dat vliegoperaties op zeer lage hoogte worden uitgevoerd. Dat vereist bijzondere vaardigheden van de militaire vliegers. Deze vaardigheden moeten vliegers ook in vredestijd beoefenen. Wanneer dat niet gebeurt, neemt de kans op een botsing met een obstakel in het landschap of een ander vliegtuig toe.

Laagvliegen voor jachtvliegtuigen
Laagvliegtactieken voor jachtvliegtuigen zijn vooral ontwikkeld om verrassingseffecten te bereiken door 'onder de radar' door te vliegen. De keuze van de hoogte in een operatie is per geval verschillend en afhankelijk van vele factoren zoals (luchtafweer)dreiging, gewenste precisie, weersomstandigheden, bewapening of verkenningssensoren. Ook moeten vliegers tegenstanders kunnen pareren die op zeer lage hoogte binnendringen.
Hoogwaardige radars en klein kaliber bewapening doen tegenwoordig afbreuk aan de overlevingskans bij laagvliegen. Daarom is laagvliegen in de afgelopen tien jaar minder toegepast. Operaties op middelbare en grotere hoogte hebben echter ook nadelen: de afhankelijkheid van elektronica neemt verder toe, gewone bommen zijn nauwelijks inzetbaar en vliegers kunnen hinder ondervinden van het weer. Laagvliegtactieken zullen daarom ook in de toekomst nog steeds noodzakelijk blijven.

Laagvliegen voor helikopters
Ook voor helikopters is het opereren op lage hoogte essentieel. Helikopters voeren vrijwel al hun operationele taken in de vorm van laagvliegen uit. Het is een manier om de kans op detectie te verkleinen en die op overleven te vergroten. Daarnaast geeft laagvliegen de mogelijkheid om gedetailleerde observaties te doen en kleine gronddoelen aan te vallen. Ook is laagvliegen inherent aan het tactisch manoeuvreren, waarbij helikopters gebruikmaken van de natuurlijke dekking van het terrein.

Bron: www.luchtmacht.nl

Er zijn dus wel laagvliegroutes in Nederland. Maar dat stelt natuurlijk niet veel voor. In Goosbay vliegen de F-16's op 30 meter hoogte tussen de bergen. Dat is natuurlijk wel even wat anders dan ons vlakke Nederland  8) Er is een F-16 gecrashd die een boom heeft geraakt (dit is natuurlijk niet leuk maar kun je na gaan hoe laag ze vliegen  ;) )

Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

Caspar

In oost Nederland doet de luchtmacht ook laagvlieg oefeningen, dus denk niet dat de kwaliteit echt achteruit gaat.

-Peter-

Nou als de bezuinigingen al belangrijker worden dan de kwaliteit van het personeel, dan kunnen we de boel beter maar gelijk helemaal op doeken  :'( Want de nederlandse defensie staat juist bekend om zijn hoge kwaliteit qua techniek en personeel  :-\
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

Airpower

lijkt mij ook, maar omdat er tegenwoordig meer missies op middelgrote hoogte worden gevlogen zal het wel niet zo heel erg belangrijk meer zijn. Misschien ook een stukje bezuiniging.
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

-Peter-

Ik mag toch wel aannemen dat laagvliegen toch echt wel iets is wat een piloot ook onder de knie zal moeten hebben, of ligt het aan mij  ???
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

Airpower

Luchtmacht staakt laagvliegactiviteiten Goose Bay



28-02-2003

De Koninklijke Luchtmacht heeft besloten het laagvliegen met F-16's vanaf de Canadese vliegbasis Goose Bay met ingang van 1 april 2004 te staken. Dit heeft minister Kamp van Defensie vrijdag (28 februari) aan de Tweede Kamer laten weten. De luchtmacht maakt - als alternatief - dit jaar nog gebruik van faciliteiten op de Amerikaanse marinebasis El Centro in Californië en mogelijk van locaties in Florida. Voor oplossingen na 2003 wordt gekeken naar andere locaties in de Verenigde Staten en de vliegbasis Moron in Spanje.

De reden waarom de luchtmacht in de toekomst afziet van het gebruik van Goose Bay heeft te maken met een verandering van de operationele inzet. Daar waar vroeger het laagvliegen een belangrijk middel was om tijdens een conflict met succes F-16-missies uit te kunnen voeren, ligt tegenwoordig de nadruk meer op operaties op middelgrote hoogte. Daardoor heeft de training in Canada aan belang ingeboet. Daarnaast wordt vaker 's nachts gevlogen met behulp van speciale nachtzichtapparatuur (zogenoemde "night vision goggles" en "targeting pods"). In Canada is er voor dit soort vluchten maar weinig gelegenheid gezien de spaarzame hoeveelheid kunstmatig licht en het geringe aantal geschikte doelen voor dit soort oefenmissies. Ook beperken de mogelijkheden zich tot de maanden september en oktober.

De luchtmacht gebruikt de basis Goose Bay sinds 1986. Deze basis in Labrador wordt ieder jaar in de zomer en delen van het voor- en najaar gebruikt voor laagvliegoefeningen van de F-16's. Ook de luchtmachten van Duitsland, Italië en Groot-Brittannië maken gebruik van de Canadese basis.

Bron: www.mindef.nl


Wel jammer...leverde altijd wel mooie plaatjes op. Voor de vliegers is het ook een erg leuke ervaring :D
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com