Military investigates shooting of wounded insurgent

Gestart door Jeffrey, 16/11/2004 | 16:19 uur

oud_zijde

Citaat
US marine off the hook over killing of Iraqi
AFP
25feb05

A US marine, captured on film killing a wounded Iraqi at point blank range during November's assault on Fallujah, will not be formally charged because of a lack of evidence, CBS News reported yesterday.

The November 13 shooting occurred during a search of a mosque in a widely broadcast incident that sparked worldwide outrage.
The International Committee of the Red Cross said it showed "utter contempt for humanity".

An embedded NBC cameraman filmed a trooper raising his rifle and shooting at point blank an apparently unarmed, wounded Iraqi slumped against amosque wall.

Although the insurgents were found to be unarmed, investigators said one of the marines believed he had seen one moving possibly for a weapon.

The rifleman was withdrawn from combat during the investigation but the graphic footage enraged many, even months after the Abu Ghraib prisoner abuse scandal.

Fallujah was raided to beat key rebel enclaves ahead of January's election.
http://www.heraldsun.news.com.au/common/story_page/0,5478,12358876%255E663,00.html


It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

oud_zijde

we zijn eruit!

het zal ongetwijfeld in zijn voordeel uitgelegd worden want er zijn nu eenmaal verzachtende omstandigheden (net als bij mevrouw die doodsbang voor meneer is) maar het is fout nonetheless en er moet wel degenlijk een straf op volgen (anders gaat iedereen het doen).
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Jeffrey

Misschien is het wel fout, MAAR ( ;D) begrijpelijk, dit komt waarschijnlijk in zijn voordeel mocht die nog vor de rechter moeten verschijnen.

oud_zijde

Citaat van: Jefferson op 24/11/2004 | 17:10 uur
Nee, hoeveel keer heb ik m'n standpunt al verteld hier?
je verschilt nogal is, ene moment vind je dat hij juist gehandeld heeft, andere moment vind je van niet maar dat het toch begrijpelijk is.

het is een beetje onduidelijk en ik raak er van in de war
Citaat
Ten eerste: Dit gaat niet over een militair.
En ten tweede moet de militair werken onder zware omstandigheden/druk en krijgen ze soms dagenlang geen kans om te slapen, je ziet daar lijken, buddy's die worden opgeblazen/doorboord door kogels, elke dag komen ze weer in gevechten, de militair in kwestie was de dag voor het incident nog gewond geraakt, nog meer weet ik effe niet te bedenken...
het gaat hier idd niet om een militair maar aangezien zowel mevrouw zelf en de kindertjes dagelijks in elkaar geslagen worden is hier wel degelijk sprake van een vergelijkbare druk/stress.
er wordt alleen niet op ze geschoten maja ze worden geslagen en mevrouw wordt in dr kont gen..... zonder dat ze dat plezierig vind en ze is bang dat het weer gebeurd als ze niet extreme actie onderneemt ... toch is het fout, zij moet handelen volgens de wet en de wet zegt duidelijk dat je geen mensen mag vermoorden tenzij het zelfverdediging is (dus niet iemand eerst uitschakelen met pepperspray, vervolgens met honkbalknuppel bewerken en vervolgens uit het raam kieperen).

Net als die marinier bang was dat hij of zijn buddy's met een handgranaat bewerkt zouden worden als hij niet meteen een paar 100 kogels door die gast heen zou jagen ... toch is het fout, hij moet handelen volgens zijn ROE en daar staat duidelijk in wanneer je wel of niet mag schieten (dus niet op zwaargewonden waar je geen wapens ziet)

ik zie die vergelijking wel hoor, maar misschien zijn dat mijn MBO diploma's die aan het werk zijn ;)
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Jeffrey

Nee, hoeveel keer heb ik m'n standpunt al verteld hier?


''waarom niet?''

Ten eerste: Dit gaat niet over een militair.
En ten tweede moet de militair werken onder zware omstandigheden/druk en krijgen ze soms dagenlang geen kans om te slapen, je ziet daar lijken, buddy's die worden opgeblazen/doorboord door kogels, elke dag komen ze weer in gevechten, de militair in kwestie was de dag voor het incident nog gewond geraakt, nog meer weet ik effe niet te bedenken...

Dus daarom vind ik de situatie niet te vergelijken  :)

oud_zijde

Citaat van: Jefferson op 24/11/2004 | 16:52 uur
En dat vind jij een vergelijkbaar voorbeeld  ??? ;D ;D
ja
Citaat
Ik vind van niet,
waarom niet?
Citaat
mijn standpunt is nog steeds hetzelfde.
eigenlijk verbaasd me dat nix maar van jouw verwachtte ik ook geen argumentatie ofzo
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Jeffrey

En dat vind jij een vergelijkbaar voorbeeld  ??? ;D ;D

Ik vind van niet, mijn standpunt is nog steeds hetzelfde.

oud_zijde

It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Maurice

Maar straffen moeten ze het zeker....beetje als voorbeeld zeg maar

oud_zijde

ja de strafmaat is het punt ook eigenlijk niet, ik zou zoiemand ook niet al te zwaar willen straffen want wat ze doet is enerzijds wel begrijpelijk maar je mag nu eenmaal geen mensen vermoorden dus zal ze wel gestraft moeten worden ... anders had ze maar naar de politie moeten gaan of wat dan ook.

zelfde geld wat mij betreft voor de marinier in kwestie, begrijpelijk dat hij ongetwijfeld door de hoge druk en angst voor eventuele explosieven of frustraties vanwege de aanslag van de vorige dag maar het blijft fout.

imo zetten ze hem uit zijn functie, sturen hem terug naar de US en laten ze het daarbij maar fout is het wel degenlijk
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

civiel

In dat geval denk ik dat er sprake kan zijn van tijdelijke verstandverbijstering ten gevolge van een psychotische aanval veroorzaakt door jaren lange kwelling.

Zal wel weer vrij komen ...........NL en zo

oud_zijde

misschien moet je de honkbalknuppel wegdenken

goed of fout?
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

civiel

zo dan........lekker scenario.... ;D

ehh excuse me your honour, but how did the defendant die?
Well....he had a baseball bat up his ass...on which he fell ( perpendicular to the pavement ;D) when shoved from a balcony.... .

auw...

oud_zijde

ik begin

imo is het fout, als je je hamsterhok kwijt wilt dan doe je hem bij het oud vuil ... je houd je straat netjes want een beter milieu begint bij jezelf!
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

oud_zijde

anyways het onderwerp boeit me dus ik probeer het nog is voorbij de kinderlijke over een weer geflame te trekken.

ik zat erover na te denken en ik heb een enigszins vergelijkbaar voorbeeld bedacht.

Een vrouw wordt jaren lang door haar man in elkaar geslagen met de honkbalknuppel en tijdens de (meestal gedwongen) sex stopt hij zijn eigen knuppel steevast nog in het verkeerde gat ook ... en de kinderen slaat hij ook in elkaar en de kat heeft hij in het hamsterhok opgesloten. De politie doet nix en op een gegeven moment komt de man stomdronken weer thuis van de honkbal, heeft nix geraakt heel de dag en dat heeft hem gefrustreerd en hij heeft ook zin in sex.

Mevrouw heeft nog steeds pijn in dr ass van de sex van de vorige dag en er knapt iets in dr, ze spuit een busje pepperspray op manlief zijn gezicht leeg steekt de honkbal knuppel bij hem in zijn kont en duwt hem daarna van 10 hoog van het balkon af (hij overleeft de val niet) ... daarna bevrijd ze de kat en gooit het hamsterhok erachter aan.

goed of fout?
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.