Verkrachtingen VN-troepen in Congo

Gestart door Ton de Zwart, 08/01/2005 | 12:19 uur

Obelix

Citaat van: Ton de Zwart op 09/01/2005 | 13:47 uur
Citaat van: Lenoir op 09/01/2005 | 12:57 uur
......Ik vind dat we ons als Nederland ook weer niet roomser dan de paus moeten voordoen.....

Het was niet mijn bedoeling om Nederlandse handen bij voorbaat in onschuld te wassen. De misdragingen van sommige Nederlandse militairen zodra ze met uitzending zijn, is mij bekend, alleen wordt er altijd over gezwegen.  Ik heb echter alleen even aan gegeven dat in dit geval er geen Nederlandse eenheden bij betrokken zijn omdat er geen in Afrika zijn....

Er wordt niet altijd over gezwegen, wellicht vergeten we bepaalde zaken gewoon wat sneller:

http://www.mindef.nl/nieuws/parlement/rapporten/30897_militairen.html

Ros

Citaat van: Lenoir op 09/01/2005 | 13:30 uur
Citaat van: Ros op 09/01/2005 | 13:13 uur
De VN heeft wel degelijk als een van haar hoofdtaken het beschermen en verdedigen van de rechten van de mens, hoog in het vaandel staan.

Daar bakt de VN dan bitter weinig van!

Helaas moet ik je hier in ook gelijk geven. Daar waar ze het zouden moeten doen laten ze verstek gaan. Als VN hadden we bijvoorbeeld in Dafur grootschalig moeten helpen.

KapiteinRob

#14
Citaat van: Ton de Zwart op 09/01/2005 | 13:47 uur
Citaat van: Lenoir op 09/01/2005 | 12:57 uur
......Ik vind dat we ons als Nederland ook weer niet roomser dan de paus moeten voordoen.....

Het was niet mijn bedoeling om Nederlandse handen bij voorbaat in onschuld te wassen. De misdragingen van sommige Nederlandse militairen zodra ze met uitzending zijn, is mij bekend, alleen wordt er altijd over gezwegen.  Ik heb echter alleen even aan gegeven dat in dit geval er geen Nederlandse eenheden bij betrokken zijn omdat er geen in Afrika zijn....

Het was dan ook m'n reactie op:
Citaat van: Alexander op 09/01/2005 | 10:19 uur
gelukkig is het zover niet gekomen met onze krijgsmacht

:-\

Ton de Zwart

#13
Citaat van: Lenoir op 09/01/2005 | 12:57 uur
......Ik vind dat we ons als Nederland ook weer niet roomser dan de paus moeten voordoen.....

Het was niet mijn bedoeling om Nederlandse handen bij voorbaat in onschuld te wassen. De misdragingen van sommige Nederlandse militairen zodra ze met uitzending zijn, is mij bekend, alleen wordt er altijd over gezwegen.  Ik heb echter alleen even aan gegeven dat in dit geval er geen Nederlandse eenheden bij betrokken zijn omdat er geen in Afrika zijn....

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 09/01/2005 | 13:13 uur
De VN heeft wel degelijk als een van haar hoofdtaken het beschermen en verdedigen van de rechten van de mens, hoog in het vaandel staan.

Daar bakt de VN dan bitter weinig van!

Ros

Citaat van: Lenoir                                        

1. Sinds wanneer is de VN een  mensenrechtenorganisatie?
quote]

De VN heeft wel degelijk als een van haar hoofdtaken het beschermen en verdedigen van de rechten van de mens, hoog in het vaandel staan.

Ros

Citaat van: oud_zijde op 08/01/2005 | 17:47 uur
als ik het goed begrijp gaat het hier om prostitutie niet om verkrachting.


Als er sprake is van minderjarigheid (volgens onze normen) is het altijd verkrachting. Een militair die zich hier aan schuldig maakt zal zich dan ook moeten verantwoorden voor de krijgsraad van zijn eigen land. Het zal in sommige landen heel gewoon zijn dat dergelijke jonge meisjes voor een luttel bedrag beschikbaar gesteld worden of zich aanbieden uit pure noodzaak (armoede en honger). Als je als militair hier op ingaat is dit misbruik.




KapiteinRob

#9
Ik vind dat we ons als Nederland ook weer niet roomser dan de paus moeten voordoen! Onze medewesterlingen de Belgen hebben zich volgens verschillende persberichten in de jaren 90 in hetzelfde gebied ook misdragen op dat gebied.

Tijdens de Nederlandse uitzendingen (3 shifts) naar Cambodja hebben de heren ook niet altijd de leeftijden geverifieerd van hun tijdelijke vriendinnen en werden diverse diensten verleend (gezellig gestapt......) voor een boterham met pindakaas!

Alexander

sorry ik had het anders neer moeten zetten, mijn fout! ik bedoeldedit als wanneer dit met nederlandse militairen zou voorkomen. gelukkig is het zover niet gekomen met onze krijgsmacht

Ton de Zwart

Citaat van: Alexander op 08/01/2005 | 22:57 uur
..... berechten in dat land zal waarschijnlijk wel via de nederlandse wet gebeuren (valt te hopen voor ze). en verder denk ik dat iedereen die zoiets doet op moet donderen bij defensie! vrede en veiligheid? flikker toch op zeg, dat soort mensen maken defensie te schande....

Alexander, voor alle duidelijkheid wil ik er even op wijzen dat Nederland hier niets mee te maken heeft.  Nederland heeft geen troepen in Afrika op dit moment. Voor zover ik weet is het zo dat als de UN troepen inzet in Afrika dit meestal Afrikaanse troepen zijn, omdat m.n. Europeesche bemoeienis als "neo-koloniaal" gekenschetst zou worden.  Eritrea was een uitzondering.....

Alexander

mee eens dat het op porstitutie lijkt maar het blijft schandalig. berechten in dat land zal waarschijnlijk wel via de nederlandse wet gebeuren (valt te hopen voor ze). en verder denk ik dat iedereen die zoiets doet op moet donderen bij defensie! vrede en veiligheid? flikker toch op zeg, dat soort mensen maken defensie te schande >:(

zzzzzmura

Zouden eventuele nederlandse militairen er weer makkelijk van af komen. 8)
Mensen zijn Idioten,daarom houd ik zo van kinderen maar helaas zijn kinderen gedoemd om op te groeien tot idioten.

oud_zijde

als ik het goed begrijp gaat het hier om prostitutie niet om verkrachting.

nog steeds walgelijk natuurlijk (zeker gezien de leeftijd) maar het is toch ff iets anders ... verder vind ik dat die militairen gewoon thuis door de krijgsraad of wat ze in dat land hebben berecht dienen te worden
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

Citaat van: Ton de Zwart op 08/01/2005 | 12:19 uur
KINSHASA Vredestroepen van de Verenigde
Naties maken zich in Congo schuldig aan
de verkrachting van vrouwen en meisjes.
Dat blijkt uit intern onderzoek van de
mensenrechtenorganisatie.Er zijn 20 van
de 72 klachten gegrond verklaard.      
                                       
In sommige gevallen waren de verkrachte
meisjes pas 13 jaar.In ruil voor seks  
kregen ze bijvoorbeeld een dollar,twee
eieren of wat melk.De verkrachtingen  
vinden nog steeds plaats,zegt de VN.  
                                       
De organisatie wil dat de verkrachters
in het land waar de misdaad is gepleegd
voor de krijgsraad komen.Volgens de nu
geldende wet kunnen ze alleen in het  
land van herkomst worden berecht.      

Bron: NOS Teletekst van 080105 12.00 lt

Los van het feit dat ik vind dat dit soort tuig gedeporteerd moet worden naar een eiland waar ze als straf tot in de lengte van hun eigen dagen dwangarbeid moeten verrichten, staan er twee zaken in het bericht die me opvallen:

1. Sinds wanneer is de VN een mensenrechtenorganisatie?
2. Sinds wanneer kan de VN een voorstander zijn van berechting in het land waar de misdaad is begaan?

Dit laatste is een regelrechte "knaller", want owee als een VN-soldaat dan bij een missie in een (streng?-)islamitisch land alleen al naar een vrouw kijkt, fluit of nog erger, iets tegen haar zegt. Volgens de wetten van een daar eventueel geldende sharia zou je dan niet sloffen! Lijkt me sterk dat de VN dit zou voorstaan......

Ton de Zwart

#2
Ik ga er van uit, dat in de orginele titeltekst van bovenstaand teletekstbericht, dat het woord "door" ingevoegd behoort te worden na "verkrachtingen".......