Karel Doorman/NL kolonies

Gestart door Udaloy, 15/04/2005 | 10:32 uur

marc66

Dat waren nog eens tijden!

Mannen van staal en schepen te over! Vroeger  :'(


Udaloy

Het artikel is wel ongeveer geanulleerd, maar ik ga zeker kijken, wie weet komt er toch nog iets van! Het boek moet ik ook wel ergens in de buurt kunnen vinden en de Dikke Boot misschien ook wel. Als het goed genoeg is ga ik er toch maar mee door! Bedankt voor de berichten, hier en in de marinesectie (want anders had ik het nooit gemerkt)!
Groeten
Roel

Dennis123

Over dit onderwerp komt komende dinsdag wat op TV, zag ik net toevallig en leek me wel handig om te vermelden dus. Bij Andere Tijden:

Citaat
 
Karel Doorman
Op 1 november aanstaande verschijnt het boek Nederlands machtsvertoon in de Oost. De reis van Hr.Ms. Karel Doorman naar Nieuw-Guinea van de Utrechtse hoogleraar Duco Hellema. Het verhaal vertelt het verloop van de langste reis van Nederlands grootste -en enige- vliegdekschip tegen de achtergrond van almaar verslechterende verhoudingen met Indonesie in 1960. Het is ook het verhaal van Nederlands laatste poging op eigen benen te staan en tot de grote mogendheden te behoren. Andere Tijden kijkt terug met een aantal direct betrokkenen, dinsdag vijf voor negen, Nederland 3.

   
woensdag 26 oktober 2005 20:55

Karel Doorman 

Kijken dus maar ;)

HM

Citaat van: tentara71 op 22/04/2005 | 21:00 uur
Het hele verhaal van 'de dikke boot' staat in het boek "Verguisd en geprezen" dat over beide Doormannen gaat. Alles van 1948(?) tot 1968. Ik weet aslleen niet wie het geschreven heeft.

"De Dikke Boot", herinneringen aan Hr. Ms. Karel Doorman, auteur Arie Hoog, uitgeverij b.v. Bonneville, Bergen, ISBN 90-73304-06-7

"Verguisd en geprezen", auteur LTZ 1 Willem Geneste, uitgeverij b.v. Bonneville, Bergen, ISBN 90-73304-02-4

stond op http://members.chello.nl/m.nuijten1/body_index.html
Alleen berusting kan ons verslaan

MasterChief1971

Het hele verhaal van 'de dikke boot' staat in het boek "Verguisd en geprezen" dat over beide Doormannen gaat. Alles van 1948(?) tot 1968. Ik weet aslleen niet wie het geschreven heeft.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

oud_zijde

De dikke boot: herinneringen aan Hr. Ms. Karel Doorman  
Auteur:  Arie Hoog  (1991)

(isbn, issn) 90-73304-06-7


zoek dat  boek ergens in de winkel of in de bibliotheek, staan veel foto's (eerste deklanding van een straaljager bv) en nog meer informatie in en het is ook niet zo heel serieus allemaal, ik herinner me een verhaal (alweer een tijd geleden gelezen) van de Karel Doorman die in Engeland zijn katapult aan het testen was.

Daarbij schieten ze een soort verzwaarde auto met de katapult in het water, vissen ze hem weer op en doen het nog een keer.
Toen kwam er 1 of ander belangrijk schip langs (hms Brittania oid) en werd er per ongeluk zo'n ding afgeschoten. Ze wilden niet dat de Engelsen grappen zouden maken over hoe dom Hollandse carriercrews zijn dat hun katapults zomaar afgaan dus deden ze of hun neus bloedde en gingen gewoon door met testen.

vervolgens krijgen ze een over de telegraaf 'Do not shoot missiles at Brittannia, some inconvinience was caused' wat beantwoord werd met 'Brittannia rules the waves, Karel Doorman waves the rules'

of iets in die richting iig, zoek dat boek iig in de bibliotheek want het is best interessant :)
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Udaloy

OK, dat is natuurlijk niet zo goed... Heb je daar ook een datum van?
Je sprak over ongevallEN, welke heeft ie nog meer gehad?
Ja, Nederlandse sites zijn er inderdaad nog wel te vinden over dit schip, maar meestal gaan ze eigenlijk over de persoon. Maar Engeltalige zijn er niet veel en daar moet ik nu even verandering in brengen. (of toch op z'n minst een poging doen)

Ton de Zwart

De KD is ook bij ongevallen betrokken geweest. Ooit heeft de KD in de Oslofjord te Noorwegen, en vissersboot overvaren. Boot gezonken, 4 vissers verdronken.  Niemand had die kotter opgemerkt......

KapiteinRob

Citaat van: Ton de Zwart op 17/04/2005 | 12:41 uur
tot blijdschap van Frissen die zelfs nog LTZVK II geworden is......

Dat was nog de generatie die min of meer standaard vakbaas werd!  ;)

Ton de Zwart

#15
Er was ook eens een autmonteur, genaamd Frissen.  Die sleepte een Grumman tracker met zijn boordtractor van A naar B over het vliegdek ergens op de Atlantic.
Helaas weigerde de remmen van de tractor en kon hij nog net de sleep losgooien voor hij hij met tractor en al over het vliegdek kukelde de zee in. De boordheli genaamd Jesubel heeft hem uit het water gevist na een stief kwartiertje voordat de haaien 'm te pakken kregen. De tractor werd een scharap.
Niemand heeft ooit meer kunnen achterhalen waarom die remmen weigerden, tot blijdschap van Frissen die zelfs nog LTZVK II geworden is......

Ton de Zwart

Citaat van: Udaloy op 17/04/2005 | 10:57 uur
Ok dan, wat heeft de Doorman nog meer gedaan?

Er moet toch genoeg over te vinden zijn op het www?  Plaats de naam Karel Doorman eens in Google, dan komt er heel wat tevoorschijn.....

KapiteinRob

Citaat van: Udaloy op 17/04/2005 | 10:57 uur
Dus wat denken jullie dat er zeker in moet?

Natuurlijk het relaas van de op 4 mei 2004 overleden SBN bd Hans van der Kop, die in 1954 een zeldzaam ongeluk kreeg aan boord van de Doorman. Hij werd langsscheeps gekielhaald!

Udaloy

Ok dan, wat heeft de Doorman nog meer gedaan? Iemand vroeg me om een artikel te schrijven over het "leven" van dit schip. Dus wat denken jullie dat er zeker in moet? (ja dat van Australië en aanmeren met Avengers gaat er al zeker in)

MasterChief1971

Heel apart. Mijn vader heeft zo'n oorkonde met het hele Neptunusverhaal e.d., maar ik kan me geen jaartal daarop voor de geest halen.
Ik heb "1960" uit het boek '75 jaar Vliegende Marine'van (toen nog) LTZ1 W. Geneste.

Wat ik wel van 1962 weet is dat mijn vader toen op het VBC op Biak zat en niet op de Limburg.
Ik denk ook dat er wel meer wereldreizen waren, zeker in die tijd.
Mijn vader heeft ook nog op de Rotterdam gezeten. Omdat die was aangevaren door de Groningen (met afmeren!?!) ging de Rotterdam naar het dok en niet naar de West. Dus ging pa-lief wederom naar Biak.
Maar hij was er dus al een keer geweest met Smaldeel 5 incl. de Doorman.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Ton de Zwart

Die wereldreis was begin 1962. Ik was toen gelegerd op Curaçao en ben daar nog aan boord geweest (oplopen). Vlak na vertrek uit Curaçao werden de twee begeleidende jagers van het smaldeel afgehaald en naar Nieuw Guinea gestuurd, nadat er eerst ruim met personeel gegoocheld was. Personeel met een te kort dienstverband en miliciëns werden van die twee B-jagers afgehaald en gingen met een ander schip terug naar Nederland. De twee jagers voeren met hoge vaart via het Panamakanaal en dwars over de Pacific naar het spanningsgebied in de Oost.....