'We deden het in onze broek in Irak'

Gestart door Ton de Zwart, 19/05/2005 | 23:45 uur

KapiteinRob

Ik heb mijn laatste posting (nog maar eens) aandachtig doorgenomen en vind niet dat ik overdreven heb of zo. Ik zal proberen e.e.a. te verklaren:

Het moge duidelijk zijn uit allerhande eerdere postings van mijn hand dat ik de Kmar geen warm hart toedraag. Dat is niet alleen geënt op het feit dat ik ze bekeuringen zie uitdelen of controles zie doen op plekken en tijdstippen waarvan ik denk "hebben jullie niets beters te doen". Ik hang het zelfs niet alleen op aan het geblunder rond de aanhouding van en het onderzoek naar Eric O.

Het heeft te maken met de overbodigheid die ik zie in de Kmar. Ik zie geen significante toegevoegde waarde van de Kmar bij defensie in het algemeen en bij uitzendingen in het bijzonder. En dat wordt niet alleen met dit topic weer eens getoond, maar natuurlijk komt het vaker naar voren. Zoals CKmar Beuving onlangs al stelde dat zijn mannen niet of onvoldoende getraind naar het buitenland vertrokken. Dat wordt nu opgelost met een "uitzendpool" van een aantal marechaussees. Je zal er maar inzitten en dus veel vaker wegmoeten dan je collega's. Bovendien is dat toch vreemd t.o.v. je defensiecollega's bij KM-KLu-KL die altijd aangewezen kunnen worden.

Specifiek op dit topic kijkend wordt gesproken over de back-up door de Kmar. Met alle respect voor de individuele marechaussee, maar als ik daar in de shit dreig te komen roep ik de QRF en niet de MB met zwaailicht en procedureboekje! Ik praat in dit geval dus over de mogelijkheid (al is het achteraf pas uitgekomen) dat er geen back-up is. Daarmee dus niet gezegd dat alle marechaussees bang waren of lekker gingen plonzen en dus niet beschikbaar zouden zijn indien nodig. Ik dacht dat ik dat wel duidelijk had aangegeven, maar anders hopelijk bij deze nogmaals. En ja, juist van lieden die jou te pas en te onpas confronteren met de regeltjes verwacht ik dat ze allen zich aan diezelfde regels houden. In die kontext kon je blijkbaar in Irak niet bouwen op de Kmar als contingent.

Resumé hoop ik duidelijk gemaakt te hebben dat ik niet iedere marechaussee als persoon generaliserend over 1 kam scheer. Dat ik de Kmar als organisatie zou willen opheffen en hiervoor munitie zie in berichten als deze, is denk ik toch wat anders......

Big IE

Citaat van: Lenoir op 21/05/2005 | 13:33 uur
Natuurlijk is zo'n bericht ideaal om weer eens de overbodigheid van de Kmar tijdens een vredesmissie aan de kaak te stellen. Het stuk spreekt echter voor zich.......

Ik kan het helemaal niet erg vinden dat iemand op zijn tijd bang is of het "in zijn/haar broek doet". Het lijkt mij namelijk sterk dat defensie buiten de Kmar alleen maar uit bikkels bestaat; statistisch zal dat niet zo zijn. Wat wel schandalig is, is het feit dat je blijkbaar niet op de Kmar aan kon in Irak als back-up. En dat is natuurlijk wel erg genant (om het beleefd te houden) voor een club die jou wel vastpint op de regeltjes!

Je trekt het weer eens in het brede. Gezien de gebeurtenissen rond Eic O. snap ik gevoelsmatig wel dat elke scheet die thans bij de KMAR valt wordt opgepakt om ze er mee om de oren te slaan. Maar ik denk dat enige objectiviteit (die men t.a.v. Eric O. ook opeiste) ook t.a.v. de KMAR niet zou misstaan.

Er komen verklaringen in de krant van KMAR-personeel dat moet getuigen in een of andere zaak voor een of andere commissie. Deze doen verslag van wat zij bij hun uitzending bij een aantal KMAR-mensen heeft gezien. Ze hebben het zelf over 'sommigen'. Ik snap dan vervolgens de denktrant niet van degenen die vervolgens roepen 'DE KMAR was er dus niet als je ze nodig had' etc.

Is dat niet net zo kortzichtig als 'DE mariniers bestaan alleen maar uit lieden die drugs smokkelden in Orions' of 'DE gemiddelde KL-onderofficier is laf en mishandelt het liefst met een grote groep vrouwelijke agenten'? Of 'jonge militairen maken zich massaal schuldig aan blowen en snuiven'.? Of 'Dutchbatters hebben massaal op de vlucht moslims met hun YPR's overreden'?

Natuurlijk is het niet goed dat er KMAR-militairen zijn die bang zijn en het kamp niet uit durven. Of het tegenovergestelde: zonder goeie bewapening lekker gaan zonnen en zwemmen op een gevaarlijke lokatie. Maar is dat dan tevens een bewijs voor de stelling dat je DUS geen c.q. nooit backup had van de KMAR als er stront aan de knikker was?

Cobra4

Citaat van: Lenoir op 21/05/2005 | 13:33 uur
Natuurlijk is zo'n bericht ideaal om weer eens de overbodigheid van de Kmar tijdens een vredesmissie aan de kaak te stellen. Het stuk spreekt echter voor zich.......

Ik kan het helemaal niet erg vinden dat iemand op zijn tijd bang is of het "in zijn/haar broek doet". Het lijkt mij namelijk sterk dat defensie buiten de Kmar alleen maar uit bikkels bestaat; statistisch zal dat niet zo zijn. Wat wel schandalig is, is het feit dat je blijkbaar niet op de Kmar aan kon in Irak als back-up. En dat is natuurlijk wel erg genant (om het beleefd te houden) voor een club die jou wel vastpint op de regeltjes!

Dat was nou precies wat ik bedoelde.
De KMar is/was de back-up, waar van ik dacht dat je op kon vertrouwen.

Tot nu toe had ik alleen maar positieve ervaringen met de KMar, maar dit nieuws stelt hen in een ander daglicht.

Ik hoop dat elke lichting van uitgezonden personeel voortaan eerst kennis kan maken met elkaar.

Ik zelf zou iemand die ik (van gezicht) ken niet laten stikken, zelfs niet als ik ergens op een strandje lig. En dan maakt het onderdeel waarbij hij/zij hoort geen zak uit.
Peloton 3 602 Sqn

b11 bandit

Miss komt dit nou ook niet in hun museum, waar wel meer mist.
Varkens zijn beter

KapiteinRob

Natuurlijk is zo'n bericht ideaal om weer eens de overbodigheid van de Kmar tijdens een vredesmissie aan de kaak te stellen. Het stuk spreekt echter voor zich.......

Ik kan het helemaal niet erg vinden dat iemand op zijn tijd bang is of het "in zijn/haar broek doet". Het lijkt mij namelijk sterk dat defensie buiten de Kmar alleen maar uit bikkels bestaat; statistisch zal dat niet zo zijn. Wat wel schandalig is, is het feit dat je blijkbaar niet op de Kmar aan kon in Irak als back-up. En dat is natuurlijk wel erg genant (om het beleefd te houden) voor een club die jou wel vastpint op de regeltjes!

Big IE

Citaat van: Cobra4 op 20/05/2005 | 00:25 uur
Dan weten we meteen hoe "goed" het KMAR onderzoek mbt Eric O. is gedaan. Liggend aan de rivier op papier gezet zeker!

Dit is echt ongelooflijk.
Je zou maar moeten vertrouwen op de back-up van een Kmar patrouille, die op papier bij jou rond rijdt, maar stiekum kilometers verder op ligt te zonnen. Schandalig.

Zal het OM hier iets mee gaan doen?

Nee, die heeft het te druk met drugssmokkelende militairen en militairen die met z'n allen een paar agenten molesteren.

Big IE

#8
Citaat van: Ice^ op 20/05/2005 | 16:59 uur
wat een mooie opmerking. die gast die dat heeft gezegt moeten ze eruit kicken.
lekker handig om dit soort dingen te zeggen, staat nogal goed voor de naam van de KL

Die gast die dat heeft gezegd, heeft dat schijnbaar in een besloten zitting van een onderzoekscommissie gezegd en wist niet dat anderen met die verklaring aan de haal zouden gaan richting pers. De KMAR-mensen in kwestie hebben het dus zelf niet bewust naar buiten gebracht.

MasterChief1971

Zeg, Jefferson.
Volgens mij gaat het in de artikelen in het AD alleen om militairen van na SFIR-2. En volgens mij alleen om SFIR-3 (al kan ik dat fout hebben).

Dit slappe gezwets is zeker niet aan de orde geweest tijdens 1 en 2, al was het maar omdat de situatie veiliger was. En dan laat ik de plichtsbetrachting van de marinier nog buiten beschouwing.

Verder zie ik alleen maar marechaussees genoemd.

Dus lees effuh beter voor je reageert, alsjeblieft?
Dank je.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Balic

Ze moeten al die gasten die een bevel negeerden eruit kicken.

Ice^

wat een mooie opmerking. die gast die dat heeft gezegt moeten ze eruit kicken.
lekker handig om dit soort dingen te zeggen, staat nogal goed voor de naam van de KL
"A good landing is one that you can walk away from. A great landing is when you can use the airplane again."

oud_zijde

niet dat ik al te veel op heb met die gasten maar eerlijk gezegd geloof ik hier weinig van

en al zou het waar zijn, wat bezielt die figuren om ermee naar de pers te stappen. Dat ze er niet echt op geoefend waren was geloof ik bekend daar zijn stappen voor ondernomen (een marechaussee eenheid voor oorlogsgebied wordt opgesteld/opgeleid
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Balic

#3
Zijn militairen (vooral Korps Mariniers en Luchtmobiel) neit getraind in dit soort situaties?

Dit lijkt me een ernstig probleem, je kan nou niet zeggen da het echt héél erg gevaarlijk was in het gebied waar NL zit, ze zitten gwoon al te schijten voordat ze uberhaupt zware gevechten mee hebben gemaakt...

Ik vind dit heel vreemd en voor militairen van KMARNS en LMB vind ik het zeer zwak en respectloos tegenover o.a de VS militairen die daar elke ddag maar weer te maken krijgen met aanslagen, en dan gaan er al een paar lopen zeuren als ze een patrouille moeten houden in relatief rustig gebied!

Staat er op wiegeren van een bevel geen hoge straf?
Ontslag misschien?

Dit lijkt me in elk geval wel onaanvaardbaar voor zulke eenheden die zijn getrained om in de meest gevaarlijke/zware omstandigheden professioneel op te treden, dit is gewoon schandalig en het komt ook zo goed over p de bevolking...

Cobra4

Dan weten we meteen hoe "goed" het KMAR onderzoek mbt Eric O. is gedaan. Liggend aan de rivier op papier gezet zeker!

Dit is echt ongelooflijk.
Je zou maar moeten vertrouwen op de back-up van een Kmar patrouille, die op papier bij jou rond rijdt, maar stiekum kilometers verder op ligt te zonnen. Schandalig.

Zal het OM hier iets mee gaan doen?
Peloton 3 602 Sqn

Ton de Zwart

De Irak-missie was zwaar en levensgevaarlijk. Een deel van de Nederlandse militairen was doodsbenauwd, sommigen knepen er zelfs stiekem tussenuit.

,,Er was angst voor aanvallen. Sommigen waren te bang om buiten de poort te gaan.'' Zo was medio 2004 de sfeer onder de derde lichting marechaussees die werden uitgezonden naar Irak, vertelt een onderofficier van de marechausssee begin dit jaar bij een onderzoekscommissie van Defensie. Dit blijkt uit vertrouwelijke verslagen.

Een radicale moslimbeweging begint in april 2004 een dreiging te vormen voor de Nederlanders. Het loopt uit op mortieraanvallen op het Nederlandse Camp Smitty in Zuid-Irak. De moraal heeft sterk te lijden. ,,Nog meer angst was het gevolg. Jonge militairen met soms al een gezin durfden nauwelijks meer naar buiten'', vervolgt de onderofficier. Niet dat marechaussees te koop liepen met hun vrees. ,,De trots van de mannen belet hen over angst te praten.''

Ook een kapitein van de militaire politie ziet wat de mortierbeschietingen met zijn mensen doen. ,,Na zonsondergang, acht uur, ging niemand meer naar buiten. Er heerste angst.'' De kapitein vroeg zich destijds af of hij de missie zou overleven, zegt hij voor de commissie. ,,Sommigen gingen zelfs met helm op en scherfvest aan slapen, om onmiddellijk gereed te zijn bij enig alarm.'' Een wachtmeester schat dat ongeveer de helft van de collega's met smoesjes patrouilles uit de weg ging. ,,Ze meldden zich ziek, zeiden dat ze zich niet zo lekker voelden.''Maar niet alle marechaussees liepen met lood in de schoenen door de hete Iraakse woestijn. Sommigen waanden zich onaantastbaar en knepen er stiekem tussenuit. De wachtmeester: ,,Officieel waren we dan ergens de Iraakse politie aan het monitoren.'' Aan het operatiecentrum op Camp Smitty werd dan een verzonnen plaats doorgegeven. In werkelijkheid reden de militairen naar een brede rivier op ongeveer een half uur van het kamp. ,,We gingen er zwemmen en in de zon liggen. Er was geen beveiliging en de omgeving was niet onderzocht op mijnen. Het was streng verboden.''

Bron: Algemeen Dagblad van 190505