Explosies Londense metro en bussen.

Gestart door Sophietje, 07/07/2005 | 12:50 uur

oud_zijde

feit dat ze 'precies hetzelfde' waren en het toch niet deden bevestigd het juist.

ze wisten ongeveer hoe het in elkaar steekt maar toch niet helemaal
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Dirites

Citaat van: oud_zijde op 23/07/2005 | 22:25 uur
met nepbommen heb je ook de kans dat de bevolking juist zich wat rustiger gaat voelen, dat niet elke aanslag per se doden of gewonden als resultaat heeft of dat de gemiddelde terrorist een prutser is en de dodelijke aanslagen meer een toevalligheid zijn.

net als bij de IRA, die bombardeerden wel dingen maar omdat ze van te voren waarschuwde ging iedereen gewoon door met zijn leventje en als er gebeld werd gingen ze ff naar buiten oid.

nee ik denk dat het hier om wannabe terroristen gaat net als die schoenenbombers in die vliegtuigen, die de bel hebben horen luiden maar niet precies weten waar de klepel hangt ... verklaart ook waarom ze als een dolle uit de stations renden na hun pakketjes geplaatst te hebben, ze wilden wel moorden maar ze waren niet zo hardcore om ook te willen sterven

Lijkt me niet, die bommen waren precies het zelfde, en ook stond oa in de krant dat die bommen niet door een amateur zijn gemaakt. Dus dat van in ''copy-cats'' lijkt me grote onzin

oud_zijde

met nepbommen heb je ook de kans dat de bevolking juist zich wat rustiger gaat voelen, dat niet elke aanslag per se doden of gewonden als resultaat heeft of dat de gemiddelde terrorist een prutser is en de dodelijke aanslagen meer een toevalligheid zijn.

net als bij de IRA, die bombardeerden wel dingen maar omdat ze van te voren waarschuwde ging iedereen gewoon door met zijn leventje en als er gebeld werd gingen ze ff naar buiten oid.

nee ik denk dat het hier om wannabe terroristen gaat net als die schoenenbombers in die vliegtuigen, die de bel hebben horen luiden maar niet precies weten waar de klepel hangt ... verklaart ook waarom ze als een dolle uit de stations renden na hun pakketjes geplaatst te hebben, ze wilden wel moorden maar ze waren niet zo hardcore om ook te willen sterven
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

Dat bereik je toch ook als je wel zware explosieven laat afgaan? Sterker nog, dat lijkt me veel meer angst in te boezemen!

Balic

Waarom dan "nepexplosies" veroorzaken waardoor ze een gerede kans lopen opgepakt te worden

Om zo te laten zien dat ze ondanks de zware/vele beveiliging het toch voor elkaar hebben gekregen om tassen gevuld met explosieven in de metro te gooien zo gaat de bevolking twijfelen (als ze dat al niet deden) over de effectiviteit van deze mate van beveiliging en voelen zich nog onveiliger...

KapiteinRob

Zoals al eerder gezegd lijkt me dat onzin. Deze idioten hebben de dood over voor hun stompzinnige idealen. Waarom dan "nepexplosies" veroorzaken waardoor ze een gerede kans lopen opgepakt te worden en dus niet meer zulke acties kunnen plegen waarvan ze juist zouden willen showen dat ze ertoe in staat zijn?

Balic

Het is wel toevallig dat het om dezelfde soort bommen gaat die zijn gebruikt op 7 juni, misschien toch opzettelijk niet af laten gaan om zo angst te creƫren, om te laten zien dat ze het zo nog een keer hadden kunnen doen ondanks de ''hoge mate van beveiliging''...

Mourning

#61
Ik ben het absoluut met Lenoir en Obelix eens.

Ik heb al ergens gehoord dat zeer waarschijnlijk de verhoudingen in de explosieven niet waren zoals ze behoorde te zijn ... knoeiwerk dus, lijkt mij.

Dat betekent uiteraard niet dat we niet met tegenstanders te maken hebben die maar een beetje halfbakken aanrommelen, maar wel dat ze mogelijk nog niet zoveel expertise hebben of hun leverancier die niet heeft op een niveau dat ze zelf wensten.

Vergeet niet ze hebben het wel weer geprobeerd. Bovendien... waarom de ontstekers met opzet laten afgaan en vervolgens de explosieven niet als een soort bonus, terwijl we weten dat het die gasten echt niets kan schelen wat wij denken, dus dat psychologische argument gaat volgens mij niet op, slachtoffers en een islamitische superstaat daar gaat het hen om.

Regards,

Mourning  ;)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Ik ga mee in Obelix zijn vermoeden dat het hier (gelukkig) een stelletje "minder begaafde terroristen" betrof.

De daders van de mislukte aanslagen van donderdag wilden vermoedelijk hetzelfde soort explosief gebruiken als de zelfmoordcommando's die twee weken geleden dood en verderf zaaiden in het Londense openbaar vervoer. Dat meldde de Britse zender Sky News donderdag op basis van informatie van bronnen binnen het Britse veiligheidswezen.

"Veiligheidsbronnen zeggen tegen Sky News dat er in de bus een uiterst explosief goedje is gevonden dat grote gelijkenis vertoont met de middelen die op 7 juli zijn gebruikt", aldus de zender. De bom verspreidde evenwel een zeer sterke acetongeur die er op duidt dat de bommenmaker de verkeerde verhoudingen heeft gebruikt waardoor de explosieven niet afgingen.


Bron: www.telegraaf.nl dd. 210705

Obelix

Citaat van: Sophietje op 21/07/2005 | 22:22 uur
Citaat van: Lenoir op 21/07/2005 | 20:43 uur
Gedeelte van www.telegraaf.nl:

De politie heeft in het openbaar vervoer na de explosies nog onontplofte bommen aangetroffen, liet Ian Blair verder weten. "Die kunnen voor een doorbraak in het onderzoek zorgen. Er ligt duidelijk forensisch materiaal op die plaatsen dat ons goed van pas kan komen", aldus het hoofd van de Metropolitan Police.

Dus het plan was er wel, maar de uitvoering niet. Denk dat Ros gelijk heeft dat het nu een psychologische oorlogvoering wordt.

Gewoon een amateur ingehuurd die geen kans zag een paar degelijke producten af te leveren. Psychologisch dus juist het tegenovergestelde bereikt. De terroristen hebben hun zaak hiermee geen goed gedaan. De bekende Engelse roddelpers zal zich moeten zien in te houden met mededelingen in de trend van "loosers failed in second attack on London".

Sophietje

Citaat van: Lenoir op 21/07/2005 | 20:43 uur
Gedeelte van www.telegraaf.nl:

De politie heeft in het openbaar vervoer na de explosies nog onontplofte bommen aangetroffen, liet Ian Blair verder weten. "Die kunnen voor een doorbraak in het onderzoek zorgen. Er ligt duidelijk forensisch materiaal op die plaatsen dat ons goed van pas kan komen", aldus het hoofd van de Metropolitan Police.

Dus het plan was er wel, maar de uitvoering niet. Denk dat Ros gelijk heeft dat het nu een psychologische oorlogvoering wordt.

KapiteinRob

Gedeelte van www.telegraaf.nl:

De politie heeft in het openbaar vervoer na de explosies nog onontplofte bommen aangetroffen, liet Ian Blair verder weten. "Die kunnen voor een doorbraak in het onderzoek zorgen. Er ligt duidelijk forensisch materiaal op die plaatsen dat ons goed van pas kan komen", aldus het hoofd van de Metropolitan Police.

Ros

Het gebeuren van vandaag lijkt meer op te hebben met
psychologische oorlogvoering.

Het  psychologisch effect is te vergelijken met de ervaring van militairen die een beschieting hebben meegemaakt en na die tijd spontaan onder de tafel duiken als er een stoel omvalt. De bevolking van Londen zal voorlopig bang en argwanend zijn en het openbaar vervoer mijden, in de angst dat de volgende aanslag(en) wel "echt" zal zijn.

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 21/07/2005 | 19:35 uur
Bij 4 bommen hebben de onstekers niet goed gewerkt ?.

Ik zie meer in de verklaring dat "ze" even willen laten zien dat een herhaling gewoon uit te voeren is.

Mwa, dan was de laatste stap om er wat explosieven aan te hangen toch ook niet meer zo moeilijk meer geweest?

KapiteinRob

www.telegraaf.nl dd. 210705:

De ontploffingen van donderdag in de metro van de Britse hoofdstad Londen en in een bus zijn vermoedelijk niet veroorzaakt door bommen maar slechts door ontstekingen. Dat blijkt uit nog onbevestigde berichten, meldde de Britse omroep BBC donderdag.