Nieuwe Wet maakt militairen 2e rangs burgers

Gestart door -Peter-, 21/07/2005 | 17:14 uur

Mikemans

over de twaalf extra jaar en andere bizare ideen, daar zit uiteraard een strategie achter. Als het zo belachelijk nadelig wordt om bij defensie te werken gaan er vast een hoop mensen uit zichzelf weg, die kunnen dan mooi vervangen worden door jonger personeel. eerst even 5 jaar een schaars gevulde krijgsmacht en dan draaien we een hoop nadelen gewoon weer even terug, maar dan heb je ondertussen wel mooi jong personeel i.p.v. all dat ouwe volk. zonder dat je jezelf schuldig hoeft te maken aan gedwongen ontslagen, of je druk hoeft te maken over begelijding van baan naar baan.
En gezien de gelatenheid waarmee defensie personeel dit alles maar weer over zich heen laat komen is het inderdaad al een gelopen race.
forum threads als deze zouden in 5 dagen honderden ongeruste reacties moeten trekken maar die zijn er niet. Het defensie personeel is murw geslagen. de stas heeft vrijspel en hij weet het.

De enige manier om dit een halt toe te roepen is on met 60.000 man tegelijk ons ontslag aan te bieden. dan kan ie leuk andere slaven gaan vinden. en dan nemen wij onde ukw gewoon uit de bijstandspot en gaan we leuk zwartwerken. kunnen we eindelijk ook 3 keer in het jaar op vakantie wanneer WIJ willen. net zoals onze eerste rangs medelanders

Mikemans

als het verschil in zwaarte tuusen marine en andere onderdelen zoals aangedragen niet meer van deze tijd is en men vindt dat de lonen en ukw leeftijd gelijk getrokken moeten worden, staat daar natuurlijk tegenover dat de rest ook gelijk getrokken moet worden.
DUS dan gaat de marine werknemer ook nog maar eens in de twee en een half jaar een half jaar weg i.p.v. 9 maanden PER jaar. Dat kleine detail vergeten een hoop van de voorstanders van gelijkheid namelijk gemakshalve eventjes.

Obelix

Ik denk dat je een stukje voor de muziek uitloopt en het al geaccepteerd hebt dat een bepaalde groep die twaalf jaar aan de broek krijgt. Ik ben wat dat betreft nog wat minder positief gestemd. Die twaalf jaar gaat onze categorie niet volmaken, die gaat het pandje uit. De wijze waarop baart me enigzins zorgen.  :-\

KapiteinRob

Is het nog van deze tijd om offers te vragen aan een gedeelte van het personeel? Dat deFLO-verschillen scheef zitten is een gegeven, maar ik blijf het een radicale manier vinden om het gelijk te trekken. Mag je dat in redelijkheid van deze groep onderofficieren vragen? Ik vind van niet. Zoals je zegt zijn de nieuwe KM-militairen die ooit OT worden gezegend met 58 jaar en is er geen verschil meer. Maar van de groep waar o.m. jij en ik bij horen mag je wat mij betreft niet verlangen dat ze TWAALF JAAR (ik kan het niet genoeg benadrukken) extra op hun bord krijgen!

Obelix

De drie jaar die jij er bij hebt gekregen heeft de rest van de krijgsmacht er ook bij gekregen zoals je terecht opmerkt. Hij of zij die de intentie heeft een leven lang het vaderland te dienen weet inmiddels dat 58 jaar nu de leeftijd is waarop aanspraak gemaakt kan worden op een wachtgeldregeling. Het up or out systeem even buiten beschouwing gelaten. Het ophogen van deze leeftijd naar 65 betekent voor niet KM leden van de krijgsmacht 7 jaar extra en eveneens geen aanspraak meer op wachtgeld. Het feit dat de KM militair daar nog eens vijf jaar extra bij ZOU kunnen krijgen is voor die groep een minder prettige bijkomstigheid en het gevolg van het feit dat de KM het "altijd zwaarder" heeft gehad. Of dat onderscheid nog van deze tijd is durf ik te betwijfelen. Het gelijk trekken van de rechtpositie van alle militairen zal wellicht een groot offer vragen van het KM personeel. De militaire vakbonden zijn in ieder geval bijzonder terughoudend over dit specifieke verschil in de rechtpositie en kijken wellicht eerst even hoe de brandweer de kat uit de boom probeert te krijgen.

KapiteinRob

Het verschil is er nu eenmaal en dus vind ik het vreemd dat wij 5 jaar extra aan ons broek krijgen. Ik vind het te zot voor woorden dat ik er eerst 3 jaar bij heb gekregen, net als iedereen, en dat er dan zometeen nog eens TWAALF jaar bijkomt! Wie durft zoiets met goed fatsoen te verkopen???

Natuurlijk komt het mij niet uit, maar vind ik dat die 5 jaar verschil van KM met de rest niet meer van deze tijd zijn, maar om dit nu even op deze manier omver te schoffelen, dat mag van mij wel wat subtieler met een fatsoenlijke overgangsregeling. En dan ben ik nog verdraaide soepel, want al met al "mag" ik zometeen dus 15 jaar langer dienen dan dat gebruikelijk was toen ik in dienst kwam. Er worden dus 15 FLO-jaren afgepakt! Dat noem ik pas inleveren!! Moet je in de burgermaatschappij mee aankomen dat iedereen i.p.v. met 65 plotsklaps met 80 pas AOW gaat krijgen.......  >:(

Obelix

Citaat van: Lenoir op 21/07/2005 | 19:24 uur
Ik blijf het vreemd vinden dat de KM-onderofficier in de plannen van defensie 5 jaar langer moet gaan werken dan alle andere militairen!!!


Dit is natuurlijk een kwestie van interpretatie, als de KM militairen vijf jaar langer moeten, moeten ze dus even lang als de militairen van de ander krijgsmachtdelen, toch? Dat het jou op dit moment niet helemaal goed uitkomt is begrijpelijk. Vanuit de "paarse" gedachte en het gezamelijke optreden lijkt het de enige optie. Hoe je een bepaalde groep "grensgevallen" behandelt is een andere discussie. Gelet op de up or out gedachte die al redelijk ingeburgerd begint te raken ga je een redelijk voorspelbare toekomst tegemoet.  ;D

Ros

Los van het feit dat de (mogelike) aanpassing van de MAW voor de reeds in dienst zijnde militairen een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden zal betekenen, is dit ook niet echt motiverend voor de mensen die een carriere bij Defensie overwegen.



KapiteinRob

Ik blijf het vreemd vinden dat de KM-onderofficier in de plannen van defensie 5 jaar langer moet gaan werken dan alle andere militairen!!!

Kan dat zomaar??  ??? >:( ???

Ik hoop echt dat de vakbonden zich niet met een kluitje in het riet laten sturen; wat een walgelijke plannen zijn dit! En STASDEF is (zie in bovenstaand verhaal het stukje over wat de marinetop doet) e.e.a. gewoon al aan het doordrammen!

O ja, ik mag van een medeforumlid niet zo negatief doen over de defensieleiding....... Nou, ik word hier ronduit BOOS over!

-Peter-

Het wordt een slechte gewoonte. Als iedereen de koffers aan het pakken is, of inmiddels van de welverdiende vakantie geniet, strooit de politieke leiding van Defensie het nodige onheil uit over het personeel. En uiteraard wordt door het voorlichtingsapparaat van Defensie weer alles uit de kast getrokken om het Defensiepersoneel er van te overtuigen dat de plannen van de politieke leiding toch eigenlijk heel logisch zijn en dat een goede militair daar toch alleen maar enthousiast over kan zijn.
Dus kopte de Defensiekrant van 14 juli 2005 dat het voorstel tot wijziging van de Militaire Ambtenaren Wet (MAW) toch echt noodzakelijk is om de inzet van de krijgsmacht te waarborgen. De militair moet toch overal ter wereld kunnen worden ingezet. En het is volgens Defensie dan ook volstrekt logisch dat de bijzondere positie van de militair beperkingen van de persoonlijke vrijheid met zich meebrengt. De MARVER/FNV heeft nog nooit zoveel onzin bij elkaar gezien op de eerste drie pagina's van de Defensiekrant. Als iets de laatste jaren wel duidelijk is geworden dan is het dat er niks mis is met de inzetbaarheid van de krijgsmacht in het algemeen of de KMar in het bijzonder.

Dat de militair een bijzonder positie heeft is een open deur intrappen. Voor de militair zelf was dat vanaf het moment dat hij of zij het uniform aantrok volstrekt helder. Voor Defensie echter bleek het heel wat minder duidelijk. En onder het motto dat het beroep van militair toch eigenlijk niet zo bijzonder was begon een fors aantal jaren terug de aanval op de arbeidsvoorwaarden en rechtspositie van de militair. Het is schandalig dat nu, juist op het moment dat de politieke leiding van Defensie er blijkbaar van overtuigd is geraakt dat de militair wel degelijk een bijzondere positie heeft, met de wijziging van de MAW wordt geprobeerd de arbeidsvoorwaarden en rechtspositie van de militair nog verder uit te kleden. Hiermee wordt de militair gedegradeerd tot een tweederangs burger. In het wetsvoorstel wordt het recht op collectieve acties voor Defensiepersoneel beperkt en moet de militair zich onderwerpen aan preventieve drugscontroles. In het kader van het nieuwe flexibele personeelsysteem loopt de militair het risico op basis van een overschrijding van de maximum looptijd in rang of functie onvrijwillig de krijgsmacht te worden uitgewerkt. En als klap op de vuurpijl wordt de ontslagleeftijd opgeschroefd naar ergens tussen zestig en vijfenzestig jaar. En wat krijgt de militair voor het inleveren van zijn grondrechten en een verdere afbreuk van de rechtspositie terug? Juist u raadt het al; HELEMAAL NIETS.

Op 12 juli 2005 heeft in het Sectoroverleg Defensie een eerste confrontatie plaatsgevonden over de MAW. In deze vergadering die vooral over de procedure van behandelen ging, is gebleken dat de MARVER/FNV samen met de andere bonden lijnrecht tegenover Defensie staan. Wij eisen dat voordat het formele wets-traject wordt doorlopen eerst overeenstemming moet worden bereikt over de belangrijkste onderwerpen van de MAW. Wij staan niet toe dat de verslechteringen ons op slinkse wijze door de strot worden geduwd. De MARVER/FNV heeft dan ook aangegeven inhoudelijk niet verder over de MAW te willen spreken. Het onderwerp is zo ingrijpend dat voordat er verder wordt gesproken eerst met de brede achterban moet worden overlegd. Dit betekent dat het overleg hierover voorlopig is opgeschort tot na de zomervakantie. Daarna willen wij in het Sectoroverleg Defensie eerst een fundamentele discussie met de staatssecretaris over deze gang van zaken.

En dan nog even dit. De MARVER/FNV begrijpt dat de politieke leiding van Defensie de topambtenaren, militair en burger, opdracht heeft gegeven om de (slechte) boodschap breed uit te dragen. Dit is op zich al verwerpelijk aangezien het alleen nog maar voorstellen zijn. Maar bij de collega's van de Marine maken het wel heel erg bont. In de berichtgeving over de MAW (MARALG 059/05) die aan alle schepen en inrichtingen is toegezonden wordt sterk de indruk gewekt dat het allemaal een gelopen race is en dat de marinemensen er maar alvast aan moeten wennen dat zij tot vijfenzestig jaar moeten werken. KLINKKLARE ONZIN!

De MARVER/FNV heeft bij de eerste keer dat de staatssecretaris van Defensie, Van der Knaap aan de overlegtafel zat, al gemeld hem te houden aan de afspraken zoals die in 2001 over de ontslagleeftijd zijn gemaakt. En of hij nou Van Hoof heet of Van der Knaap, afspraak is afspraak!

Het ziet er naar uit dat we afstevenen op een hete nazomer en herfst.
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...