Prijswinnaars Open Dagen Koninklijke Luchtmacht vliegen mee in Apache

Gestart door Airpower, 10/03/2003 | 19:06 uur

Airpower

Prijswinnaars Open Dagen Koninklijke Luchtmacht vliegen mee in Apache



10-03-2003

Op vliegbasis Gilze-Rijen van de Koninklijke Luchtmacht vlogen maandag (10 maart) voor het eerst twee burgers mee in een Apache gevechtshelikopter. Het is nooit eerder voorgekomen dat iemand van buiten defensie een vlucht maakte in een Apache. De 20-jarige Mike van Gurp uit Tilburg en de 21-jarige Johan de Bruin uit Nunspeet waren de gelukkige winnaars van de Open Dagen van de Koninklijke Luchtmacht in 2002, waarin twee vluchten in de gevechtshelikopter werden verloot. Vandaag konden beide heren afzonderlijk van elkaar drie kwartier ervaren hoe het is om in een Apache te vliegen.



Het is heel bijzonder dat iemand zonder vliegeropleiding in een Apache helikopter vliegt. Een Apache heeft twee zitplaatsen aan boord die altijd worden bezet door vliegers. Beide vliegers hebben namelijk een taak tijdens de vlucht. Voor de twee prijswinnaars maakte de Koninklijke Luchtmacht echter een uitzondering. Luitenant Jorrit de Gruijter van het 301 squadron stond zijn plek voor in de helikopter voor één keer met plezier af aan Mike en Johan. Kapitein Guusje van Vuure nam als instructrice achterin de Apache plaats en verzorgde de taken van beide vliegers.



De verloting van de vlucht was vooral bedoeld om meer mensen te interesseren voor een baan als Apachevlieger. Bij winnaar Mike van Gurp is dit zeker gelukt. Als MTS student Luchtvaarttechniek liep hij na de Open Dagen al drie maanden stage bij het 301 squadron als werktuigbouwkundige. "Super dat ik nu zelf in een Apache mocht vliegen. Het was echt helemaal geweldig! Ik zat er al over te denken om me aan te melden voor de vliegeropleiding, maar nu weet ik het zeker", aldus een enthousiaste Mike na zijn vlucht

Bron: www.mindef.nl

Hoezo ik ben jaloers!  ::)
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com