Defensie verliest steeds meer terrein...

Gestart door -Peter-, 14/03/2003 | 15:28 uur

In onze huidige maatschappij verliest defensie steeds meer terrein, en moeten we oppassen dat we onze defensie niet helemaal kwijt raken...

Eens
13 (76.5%)
Geen mening
1 (5.9%)
Oneens
3 (17.6%)

Totaal aantal stemmen: 0

Mourning

2% is op dit moment denk ik zonder meer genoeg. Ik zou mijn handjes als defensie zijnde dicht knijpen, een gat in de lucht springen, de tenen (mits niet besmet met een schimmel) van de minister van defensie en financieen zoenen ( ;D ;D ;D ) en het belangrijkste het geld op een Zwitserse bankrekening plaatsen, waarvan alleen ik het bankrekeningnummer van zou kennen om te voorkomen dat de politici de volgende dag van gedachten veranderen  ;D.

Regards,

Mourning
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Cobra4

2% zou zeker een hele verbetering zijn!
Maar is dat genoeg??
Peloton 3 602 Sqn

Mourning

CitaatIk denk dat het allemaal wel weer zal goedkomen. Als je kijkt naar de defensiebegroting van 15 jaar geleden zie je dat er niet veel is verandert.
Regeringsformaties bezuiningen altijd op defensie omdat dit lekker makkelijk is. Zo zal bijv. een marinier niet net als een leraar gaan staken vanwege bezuiningen of te lage lonen. En dan komen ze er bij het volgende kabinet inneens achter dat ze defenise nogal hebben verloedert en pompen ze er weer geld in .

Ik denk dat de situatie wel degelijk veranderd is. De begroting is van ongeveer 2.3 a 2.4 naar 1.6 gegaan als ik me niet vergis. Lijkt niet zoveel, maar het gaat hier om enorme bedragen en we hebben nu een beroepskrijgsmacht (duurder personeel) welke zich wil laten voorstaan op haar hoge kwaliteit van zowel personeel EN materieel (kost dus ook veel geld, daar men continu moet blijven investeren/upgraden).
Hadden we tijdens de Koude Oorlog nog weleens dat er wat bijkwam. Maar dat is vrijwel veranderd sinds 1990. Sinds dat jaar is er alleen maar af gegaan met de uitzondering van 2000 toen er een bedrag van 250,-- miljoen Euro bijkwam. Maar dat bedrag was niet voor elk jaar en sterker nog nu heeft men al voor de komende jaren nogeens 250 mln Euro extra er af gehaald naast andere bezuinigingen. Dan is er nog de PvdA welke gisteren in Buitenhof aangaf dat er nog makkelijk 500 mln Euro af kan (nog eens 250 mln Euro structureel! Dus elk jaar weer, dan gaan we dus naar 1,5% van ons BNP en dat is echt SUPERLAAG, Belgisch, Deens en Canadees niveau). Dat betekent dat de situatie substantieel anders is.

De tegenstander van vandaag is een low-techt 3e wereldleger of een terroristische groepering, volgens grote delen van politiek Den Haag.
En uiteraard heb je voor beide taken geen of vrijwel geen zware middelen nodig, maar alleen maar lichte troepen en special forces, kustwacht korvetten e.d.
Dat is zeer kortzichtig, men sluit zich af van andere scenarios die ook kunnen voorkomen en maakt ons land bijvoorbaat kwetsbaar voor chantage. Bovendien vern***kt (pardon my french!!!) men onze geloofwaardigheid op defensie en buitenlandsgebied.
Reken er maar niet op dat defensie er de komende jaren ook maar een cent bij krijgt of er moet weer eens wat mis gaan en dan zal het nog met tegenzin gaan.

En inderdaad de loyaliteit van defensie is haar sterkste maar tegelijk ook haar zwakste punt. Ik vind dat de chef defensie staf of een bevelhebber van een of meer van de onderdelen gewoon moeten zeggen "stop! genoeg is genoeg, dit is niet meer aanvaardbaar en uitvoerbaar voor de taken die u ons oplegt!", vervolgens springen de media er dan op (let maar op!) met beweringen dat defensie niet loyaal is en nog meer van zulke enorme BS (waar halen ze het lef vandaan als ze dat beweren, en dat zullen ze!). En ze zullen het ontslag eisen van die officieren. En ik vindt dat moet dan maar desnoods.

De hierboven genoemde officieren hebben ook een plicht naar hun manschappen toe, niet alleen naar de politiek, of men neemt dan ontslag of men geeft aan de politiek toe om de eigen loopbaan te redden als een slaaf van de politieke boekhouders.
Vindt de bonden overigens wel erg stil! Is defensie mogelijk een ondergeschoven tak van hen die ook splitsingen hebben naar andere sectoren??? Waarom horen wij niets?????

CitaatIk zou zeggen, gewoon een standaard voor defensieuitgaven. In Europa geeft men gemiddeld 2% van het BNP uit aan defensie. Waarom dit niet handhaven als standaard?

Dat deed men vroeger ook, gewoon een % van het BNP, doet men nog steeds. Probleem: men haalt er steeds een stuk van af!!!
2% en ik zou zeer, zeer tevreden zijn, is echt een droomscenario, reken daar dus maar niet op, gaat gewoon niet gebeuren.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Vinke

Ik denk dat het allemaal wel weer zal goedkomen. Als je kijkt naar de defensiebegroting van 15 jaar geleden zie je dat er niet veel is verandert.
Regeringsformaties bezuiningen altijd op defensie omdat dit lekker makkelijk is. Zo zal bijv. een marinier niet net als een leraar gaan staken vanwege bezuiningen of te lage lonen. En dan komen ze er bij het volgende kabinet inneens achter dat ze defenise nogal hebben verloedert en pompen ze er weer geld in ???. Ik zou zeggen, gewoon een standaard voor defensieuitgaven. In Europa geeft men gemiddeld 2% van het BNP uit aan defensie. Waarom dit niet handhaven als standaard?

groetjes

Cobra4

De Nederlandse regering blijft gewoon vasthouden aan hun oude Struisvogelpolitiek. Natuurlijk gesteund door al onze "linkse" vrienden in Nederland.

Steeds maar bezuinigen en er dan "onverwacht" achter komen dat het te laat is om een sterke defensie-organisatie te realiseren.
Peloton 3 602 Sqn

Kermit

Ik vind het allemaal maar vaag in nederland ::), dat we zogenaamd nergens bang voor hoeven te zijn, klopt volgens mij niet  :-\. Wij hebben het oorlogs-tribunaal van de VN, dat zegt toch wel dat we niet te makkelijk moeten worden.
Wij krijgen al die gevaarlijke lui in ons land :o

Wat die bases betreft, ik vind het zonde, als je ziet wat er van sommige bases terecht is gekomen.  :'(

Ook is defensie het meest de l*l van onze begrotingstekort. Altijd hebben die lui het daar over bezuinigingen op defensie.
Mourning heeft gelijk, het geld dat naar de zorg gaat verdwijnt in een sorrt zwart gat, ziekenhuis managers die moeten vertrekken krijgen een hoop geld mee, BELACHELIJK!! >:(

En hoe ziet het nou met de banenstop en het schrappen van banen, heeft het nog wel zin om de opleiding vrede en veiligheid te doen??? ???

Ik geef toe dat ik niet veel verstand van deze zaken heb, de meeste nederlanders zullen dat ook wel niet hebben, en dat is het probleem. De media brengt het in het nadeel van defensie. EN DAT IS VERKEERD >:(
Zo krijgen de nederlanders er een verkeerd beeld van en hebben ze ook het idee dat er op defensie bezuinigd kan worden :(

Dat was het weer, groeten Kermit ;D
Don't be a fool and die for your country,
Let the other sonofabitch die for his!

George S. Patton

Sjimmy

Tsja, defensie boekt geen terreinWINST op dit moment... Maar ik denk wel dat daar verbetering in gaat komen, er wordt van een hoop kanten aan de Nederlandse Krijgsmacht eenheden getrokken, we moeten hier zijn, we moeten daar zijn en de eenheden raken op! Dat betekent op zich natuurlijk nadeel, we zijn alleen maar op weg en zijn nauwelijks thuis, terwijl de normale oefeningen ook gewoon doorgaan. Dit alles wordt ook wel gezien door de hogere legerleiding en zeker ook in Den Haag! En dat lijkt mij een positief teken. De Onderzeedienst moet nog met de huidige boten doen tot 2025, de rest van de marine krijgt ook weinig nieuws meer en volgens mij zit het bij de andere onderdelen net zo... Dat gaat gewoon niet meer op den duur, zeker niet als het zogenaamde Euroleger zodadelijk vorm begint te krijgen.

Ik denk dus dat het wel gaat loslopen met defensie.
Groetjes van een Onderzeedienstman!

Mourning

#4
Defensie is misschien wel het meest duidelijkste slachtoffer van "popu(laire)"-politiek. Niet echt populair, ook niet altijd even zichtbaar en omdat Nederland zelf niet direct bedreigd wordt dreigt men alles te relativeren en te onderschatten.

Kijk naar de miljarden die naar de zorg gaan zonder dat het iets echt zichtbaars oplevert, behalve grotere personeels afdelingen, zorgmanagers en accountmanagers. Maar het maakt niets uit het geld stroomt er gewoon naar toe en zal dat voorlopig ook wel blijven doen (2 MILJARD EURO naar de opeens ontstane tekorten in de AWBZ bijv.) als een soort zwart gat. Maar dat is een sector die "popu" is in Nederland, een goede naam heeft en veel meer zichtbaar is.

Je zou van onze politici meer visie en verstandiger meningen en opinies mogen verwachten, maar dat is kennelijk te veel verwacht. Ben echt benieuwd of de Dhr Wouter Bos er echt nog meer bezuinigingen uit weet te persen in de formatie onderhandelingen (ik zeg "ja" dat gaat hem lukken, helaas!!!).

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jeffrey

Maar je ziet het he,defensie wordt alsmaar kleiner en kleiner totdat er niks meer over blijft. :'(

jeffrey

Ik denk dat er in de toekomst een GROOT Europees leger komt met in elk land verschillende bases van verschillende landen. 8)

-Peter-

Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...