VBM|NOV: meer aandacht nodig voor 3e hoofdtaak Defensie

Gestart door -Peter-, 22/09/2005 | 15:05 uur

-Peter-

VBM|NOV: meer aandacht nodig voor 3e hoofdtaak Defensie

De Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV – de grootste vakbond bij Defensie – pleit bij het verschijnen van de Defensiebegroting 2006 voor meer aandacht voor de 3e hoofdtaak. Die taak komt er te bekaaid van af.

De ramp bij New Orleans heeft duidelijk gemaakt dat alle signalen op rood staan als het gaat om het bestrijden van grootschalige rampen. Staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat) heeft op 4 september in de Telegraaf duidelijk gemaakt dat ze verontrust is over de grootschalige rampenbestrijding in Nederland. In de NRC van 15 september waarschuwen dijkdeskundigen ernstig voor de kwetsbaarheid van de waterkeringen in Nederland. Naast de bedreiging van grote overstromingen, heeft Nederland ook te maken met de kwetsbaarheid van 'vitale infrastructuur'. Een internetstoring van 1 uur kan ons hele openbare leven meerdere dagen ontwrichten. Vooral de drinkwatervoorziening loopt dan gevaar.

Maar Defensie is niet meer in staat om de eerste uren nadat zich een ramp heeft voltrokken adequaat te reageren. Het wordt tijd dat de politiek zich dit realiseert, vindt de Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV.

In een brief aan de Tweede Kamer schreven ministers Kamp en Remkes dat de huidige krijgsmacht niet meer beschikt over grote reserves aan personeel en materieel om de civiele autoriteiten bij te staan. In het kader van project Civiel Militaire Bestuursafspraken (CMBA) heeft Defensie de beschikbaarheid van 3000 militairen gegarandeerd voor ondersteuning van de civiele autoriteiten bij rampen en incidenten.1 Nederlandse militair zal gezien de omvang van onze bevolking dus bijna 6000 burgers moeten kunnen redden of helpen!

Maar het is nog veel erger. Een nadere analyse van de beschikbaarheid van militairen bij rampen leert het volgende: Tussen alarmering en inzetgereedheid vanaf de kazerne gelden de volgende tijden: 200 militairen binnen 8 uur, 300 militairen binnen 12 uur en 1500 militairen meer dan 24 uur. Met andere woorden, in de eerste en belangrijkste uren na een ramp weet dit land slechts één militair op 85.000 inwoners op de been te brengen. Vinden de politiek en de samenleving dit aanvaardbaar?

De Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV komt met de volgende aanbevelingen om de invulling van de 3e hoofdtaak van Defensie te verbeteren.

- De defensieorganisatie dient te worden uitgebreid. Bij het opheffen van het Korps Mobiele Colonnes zijn de hulpverleningstaken van dit korps overgedragen aan het Rode Kruis en aan de brandweer. Deze taken dienen weer door de krijgsmacht te worden vervuld. De ramp in New Orleans - die gepaard ging met zulke onvoorstelbare inbreuken op de openbare orde, dat zelfs de brandweer met geweren bewapend moest worden - toont nog eens opnieuw aan, dat alleen krijgsmachten geschikt zijn voor grootschalige hulpverlening bij rampen.

- De capaciteiten van Defensie om te voorzien in nooddrinkwater moet worden versterkt.

- Het Korps Nationale Reserve moet een centrale rol gaan spelen bij het vervullen van de 3e hoofdtaak van Defensie. Het korps staat dicht bij de samenleving, die zij moet beschermen. Bovendien is de structuur van het Korps Nationale Reserve buitengewoon geschikt om civiele deskundigheid op het gebied van rampenbestrijding aan Defensie te binden. De taken van de NATRES dienen niet beperkt te blijven tot het leveren van handjes bij rampen of het uitvoeren van bewakingopdrachten. Het korps dient over een grote deskundigheid te gaan beschikken op het gebied van militaire bijstand in alle mogelijke vormen. Bovendien moet het korps gaan beschikken over uitgebreid rampenbestrijdingsmateriaal.
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...