Iran wil werelddominantie

Gestart door calimero, 05/10/2005 | 12:15 uur

Poleme

#143
Neo-Baathist schreef:'Ik vraag mij af waarom Iran technologie van Pakistan heefd gehaald. ..de Russische technologie is toch toereikend voor een kernwapen?'.

Wel eens gehoord van het Non-Proliferatie Verdrag?  Rusland heeft dit verdrag getekend en gaan dus geen gevoelige technologie uitvoeren die gebruikt kan worden voor de Bom.
Pakistan heeft zijn handtekening er nooit onder gezet.  Dus gingen zij hun nuke-ulaire technologie verkopen aan landen als Libie, Noord-Korea en Iran.
Ene Abdul Qadeer Khan maakte ooit eens wat kopietjes van een G-1 en G-2 centrifuge-ontwerp bij een bedrijf genaamd Urenco in Almelo, hieruit werd de P-1 centrifuge ontwikkeld.
In 2004 gaf deze Abdul toe dat hij via een netwerk nukleaire materialen en know-how verspreidde aan bovengenoemde landen, zo kreeg Iran de beschikking over de P-1.

In 1998 begon Pakistan met een bescheiden 50MegaWatt plutonium reactor te werken, in 2006 begon Pakistan aan de bouw van een waarschijnlijk 1.000 MegaWatt grote plutonium reactor.  Met deze reactor kan Pakistan 40 - 50 plutonium nukes per jaar bouwen, een 20-voudige toename van Pakistan's nuke-ulaire capaciteit.  Men schat dat Pakistan 30 tot 50 uranium-atoomkoppen heeft, deze koppen zijn zwaarder dan plutonium-koppen en dus moeilijker op bijvoorbeeld raketten te plaatsen.  Wie weet, misschien krijgt Iran ooit ook wel de beschikking over deze capaciteit.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Neo-Baathist

Citaat van: Enforcer op 14/05/2008 | 15:20 uur
Die Russen weten zelf heel goed wat voor (nucleair) materiaal ze leveren, dus voor de Russen is het heel duidelijk hoe het in Iran in elkaar steekt.
Dan vraag ik mij af waarom Iran technologie van Pakistan heeft gehaald. Je zou kunnen stellen dat de Russische technologie toch toereikend is voor een kernwapen?
Externe bemoeizucht staat gelijk aan agressie.
Geopolitiek deskundige.

Enforcer

Die Russen weten zelf heel goed wat voor (nucleair) materiaal ze leveren, dus voor de Russen is het heel duidelijk hoe het in Iran in elkaar steekt.

Neo-Baathist

Citaat van: Enforcer op 02/03/2008 | 19:40 uur
Irak en Iran zijn heel verschillend. Iran weet dat de andere grote natie, Irak, sterk verzwakt is en kan daardoor politiek veel invloed uitoefenen. Ze kunnen zich juist sterker maken met atoomwapens. En als ze Israel daardwerkelijk van de kaart willen vegen dan zijn ze  met een atoombom goed op weg. Naïef zijn is vooral om te denken dat ze het niet gaan doen. Je moet toch wel een beetje op z'n minst argwanend zijn.

Iran en Irak = appels en peren vergelijken. Immers, de Russen zijn ook voorzichtig met Iran, omdat ze zelf weten wat ze daar samen met ze aan het bouwen zijn, namelijk een kerncentrale. Dat was in Irak dus duidelijk niet het geval. In Irak ging het om vermoedens en in Iran gaat het gewoon wel om harde info.
Welke harde info heb jij tot je beschikking? Want alle informatie wijst juist dat Iran geen nucleaire wapenprogramma bezit.

Overigens ben ik het met je eens ( en hoop ik) dat Iran een heimelijke wapenprogramma heeft. Maar er zijn harde bewijzen voor.
Externe bemoeizucht staat gelijk aan agressie.
Geopolitiek deskundige.

mikemans

Een atoom aanval zal vergolden worden met een Atoom aanval. Iran is zichzelf daar terdege van bewust.

Nastov

Ben ik het mee eens, dan houden we het op een stand-off  ::)

KapiteinRob

Ik ben het niet met je eens, maar daarover doorgaan wordt structureel offtopic..... ;)

Nastov

Kapt. Rob, als Israël door een Iraanse Kernbom getroffen wordt zonder dat er directe aanleiding voor was dan zullen we denk ik toch in een heel andere situatie zitten hoor. Eerlijk gezegd denk ik dat Nederland in dat geval wél Amerika zal volgen, en anders toch minstens Israël zelf militair bijstaan.

De benodigde olie zal Europa mogelijk uit Rusland en de Oekraïne onttrekken. En Amerika zou nog kunnen terugvallen op gigantische oliereserves in Alaska en Noord-Canada.

KapiteinRob

Dat niet alleen, al die "vriendjes" hebben ook een economie die op Arabische aardolie drijft. Dus klakkeloos met Israel/VS meedoen levert een dichtgedraaide oliekraan op. En of we zo principieel willen/zullen zijn, buiten dat het ons niet aangaat op grond van het NAVO-verdrag, valt te bezien......

Benno1969

Citaat van: Ruwie op 03/03/2008 | 15:29 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 03/03/2008 | 01:25 uur
Citaat van: Ruwie op 02/03/2008 | 22:56 uur
Dan krijgen ze meteen Amerika en de Navo op hun nek.

Heb ik wat gemist dat Israel lid is van de NAVO en die daarom dan in actie moet/gaat komen?  ::)

Maar Amerika is wel lid van de NAVO, en heeft daar enorme invloed. En iedereen weet dat Amerika dikke vriendjes is met Israel. Dus als Iran zo dom is om Isreal te bestokken met atoombommen krijgen ze Amerika op hun dak. En geloof dan maar dat Amerika meteen al zijn vriendjes van de NAVO erbij roept om ze te helpen...

En die hobbelen allemaal kritiekloos mee.... Hoe naief kun je zijn (gezien alleen al de enorme moeite om in Afghanistan een gemeenschappelijke NAVO missie vorm te geven).

Ruwie

Citaat van: Kapitein Rob op 03/03/2008 | 01:25 uur
Citaat van: Ruwie op 02/03/2008 | 22:56 uur
Dan krijgen ze meteen Amerika en de Navo op hun nek.

Heb ik wat gemist dat Israel lid is van de NAVO en die daarom dan in actie moet/gaat komen?  ::)

Maar Amerika is wel lid van de NAVO, en heeft daar enorme invloed. En iedereen weet dat Amerika dikke vriendjes is met Israel. Dus als Iran zo dom is om Isreal te bestokken met atoombommen krijgen ze Amerika op hun dak. En geloof dan maar dat Amerika meteen al zijn vriendjes van de NAVO erbij roept om ze te helpen...

KapiteinRob

Citaat van: Ruwie op 02/03/2008 | 22:56 uur
Dan krijgen ze meteen Amerika en de Navo op hun nek.

Heb ik wat gemist dat Israel lid is van de NAVO en die daarom dan in actie moet/gaat komen?  ::)

Enforcer

Ze hoeven het maar 1x te doen. De Navo doet er niks mee en de VS staat al te zwak door een 2 fronten oorlog. Iran kunnen ze er niet eens bij hebben. Dus zullen ze zo veel politieke druk uit willen oefenen als ze kunnen. Immers, de Russen zijn ook minder vrijgevig geworden naar de Iraniërs. Maar inderdaad, voorlopig is het een KOude oorlog.

Ruwie

Citaat van: Enforcer op 02/03/2008 | 19:40 uur
Irak en Iran zijn heel verschillend. Iran weet dat de andere grote natie, Irak, sterk verzwakt is en kan daardoor politiek veel invloed uitoefenen. Ze kunnen zich juist sterker maken met atoomwapens. En als ze Israel daardwerkelijk van de kaart willen vegen dan zijn ze  met een atoombom goed op weg. Naïef zijn is vooral om te denken dat ze het niet gaan doen. Je moet toch wel een beetje op z'n minst argwanend zijn.

Iran en Irak = appels en peren vergelijken. Immers, de Russen zijn ook voorzichtig met Iran, omdat ze zelf weten wat ze daar samen met ze aan het bouwen zijn, namelijk een kerncentrale. Dat was in Irak dus duidelijk niet het geval. In Irak ging het om vermoedens en in Iran gaat het gewoon wel om harde info.

Denk je werkelijk dat Iran zijn wapens gaat uitgooien op Israël? Dan krijgen ze meteen Amerika en de Navo op hun nek. Amerika zit nou toch al op hun nek te hijgen met hun oorlogsschepen vlak voor de Iraanse kust. Ik denk dat ze vooral willen dreigen maar het niet willen uitvoeren. Een beetje koude-oorlogachtig ;)

Enforcer

Irak en Iran zijn heel verschillend. Iran weet dat de andere grote natie, Irak, sterk verzwakt is en kan daardoor politiek veel invloed uitoefenen. Ze kunnen zich juist sterker maken met atoomwapens. En als ze Israel daardwerkelijk van de kaart willen vegen dan zijn ze  met een atoombom goed op weg. Naïef zijn is vooral om te denken dat ze het niet gaan doen. Je moet toch wel een beetje op z'n minst argwanend zijn.

Iran en Irak = appels en peren vergelijken. Immers, de Russen zijn ook voorzichtig met Iran, omdat ze zelf weten wat ze daar samen met ze aan het bouwen zijn, namelijk een kerncentrale. Dat was in Irak dus duidelijk niet het geval. In Irak ging het om vermoedens en in Iran gaat het gewoon wel om harde info.