Kruisraketten: worden deze door NL aangeschaft?

Gestart door HM, 12/10/2005 | 20:32 uur

KapiteinRob

Citaat van: Loup op 16/10/2005 | 20:37 uur
Het nut van de LMB is helemaal niet nihil.

Ik zal niet ontkennen dat LMB momenteel geen nut heeft. Het had alleen niet opgericht hoeven worden. Met een organieke uitbreiding van het korps mariniers was je toendertijd klaar geweest......

Citaat van: Loup op 16/10/2005 | 20:37 uur
terwijl een verregaande samenwerking tussen het KM, LMB en KCT een prima idee is.

Ben ik niet met je eens; korps mariniers en KCT hebben specialiteiten die LMB ontbeert. Sterker nog, het korps kan zonder problemen alles doen wat LMB doet (zie ook de rotatieschema's in Irak en de uitzendingen naar Afghanistan), maar andersom niet. KCT neem ik in deze niet mee vanwege de kleine omvang, maar het mag duidelijk zijn dat ook de KCT-troepen het werk van LMB lachend doen terwijl ook dit viceversa niet mogelijk is.

Loup

Citaat van: Ton de Zwart op 16/10/2005 | 20:44 uur
Citaat van: Loup op 16/10/2005 | 20:37 uur
......terwijl een verregaande samenwerking tussen het KM, LMB en KCT een prima idee is.

Ja, dat lijkt een prima idee, op het eerste gezicht.  Maar het is kostbaar en onnodig. i.p.v. samenwerking zou het geheel in elkaar moeten schuiven tot één eenheid.  Dan zijn er geen 3 pyramides meer te zien van kader en officieren, maar slechts één.  Die zal dan wat dikker zijn, maar het is er maar één. De versnipperde politie wordt nu ook omgevormd tot één korps.  Dat zou tot voorbeeld moeten strekken....

Het is een idee; de vraag is alleen in hoeverre de uitvoering haalbaar is. Daarnaast is de vraag in welke eenheid deze drie dan op zouden moeten gaan; in een nieuwe of in een bestaande? Qua historie heeft het KM het meeste recht van spreken, maar ik denk dat de andere twee (met name het KCT) daar niet op zit te wachten.

Ton de Zwart

Citaat van: Loup op 16/10/2005 | 20:37 uur
......terwijl een verregaande samenwerking tussen het KM, LMB en KCT een prima idee is.

Ja, dat lijkt een prima idee, op het eerste gezicht.  Maar het is kostbaar en onnodig. i.p.v. samenwerking zou het geheel in elkaar moeten schuiven tot één eenheid.  Dan zijn er geen 3 pyramides meer te zien van kader en officieren, maar slechts één.  Die zal dan wat dikker zijn, maar het is er maar één. De versnipperde politie wordt nu ook omgevormd tot één korps.  Dat zou tot voorbeeld moeten strekken....

Loup

Citaat van: Lenoir op 16/10/2005 | 20:42 uur
Citaat van: Loup op 16/10/2005 | 20:34 uur
Qua gevechtsschepen heeft Nederland weinig tot niets dat een amfibische aanval kan ondersteunen en de nieuwe OPVs brengen daar geen verandering in.

Ik zie het al voor me in 2013: Nederland gaat op toernee naar een crisisgebied met beide LPD's en die nieuwe Zuiderkruis, beschermd door 2 LCF's en natuurlijk 3 OPV's. Helaas wordt het verband massaal aangevallen door het aan te vallen land en hoppa, ondanks 23 neergehaalde oude Migs ligt de Nederlandse invasievloot op de zeebodem. Dat krijg je ervan als je de (beschermende en aanvallende) slagkracht weggooit. Onnadenkend van de minister en z'n militaire adviseur(s) moet(en) zich kapot schamen! Ik hoop dat de tweede kamer z'n hersen wel gebruikt, maar vrees het ergste.

Nou ja, met plannen zoals dit ga je bijna hopen dat Chavez het op zijn heupen krijgt ;)

KapiteinRob

Citaat van: Loup op 16/10/2005 | 20:34 uur
Qua gevechtsschepen heeft Nederland weinig tot niets dat een amfibische aanval kan ondersteunen en de nieuwe OPVs brengen daar geen verandering in.

Ik zie het al voor me in 2013: Nederland gaat op toernee naar een crisisgebied met beide LPD's en die nieuwe Zuiderkruis, beschermd door 2 LCF's en natuurlijk 3 OPV's. Helaas wordt het verband massaal aangevallen door het aan te vallen land en hoppa, ondanks 23 neergehaalde oude Migs ligt de Nederlandse invasievloot op de zeebodem. Dat krijg je ervan als je de (beschermende en aanvallende) slagkracht weggooit. Onnadenkend van de minister en z'n militaire adviseur(s) moet(en) zich kapot schamen! Ik hoop dat de tweede kamer z'n hersen wel gebruikt, maar vrees het ergste.

Ton de Zwart

Citaat van: Loup op 16/10/2005 | 20:34 uur
.....heeft Nederland weinig tot niets dat een amfibische aanval kan ondersteunen ...

Jawel,...kruisraketten :)    Alleen "even Coevorden bellen"... :coolsmiley:

Marcel1966

Net zoals de Polen onze werkzaamheden in de bouw etc over gaan nemen, zal ook het voormalig Warchaupact de taken van de NAVO over gaan nemen. De minister denkt waarschijnlijk; mooi, hoeven "mijn" jongens niet naar het slagveld, laat die ander het maar oplossen. Hoe meer ik bezuinig hoe kleiner de kans dat ik mee kan/moet doen.

Tja, dat is ook een gedachte. Zijn idee van die idiote raketten is groots, zijn bezuinigingsdrift nog grootser.  >:( >:( >:(

Ik word er gewoon behoorlijk pissed-of van. Man.....!!!

Loup

Het nut van de LMB is helemaal niet nihil. Zoals ik al zei, deze eenheid past prima binnen de huidige taakomschrijving. Ik zou graag willen dat dit soort eenheden werd uitgebreid; grote, statische eenheden hebben nu geen nut meer, terwijl een verregaande samenwerking tussen het KM, LMB en KCT een prima idee is.

Marcel1966

Inderdaad, het plan dateert uit de jaren tachtig maar is pas in de jaren negentig gerealiseerd. Tja, te laat maar je kunt zoiets natuurlijk niet zomaar stoppen en dus bestaat de LMB nog steeds maar is het nut nihil.

Immers, er bestaat het korps mariniers en het korps commandotroepen en, helaas mannen/vrouwen van de LMB, die kunnen het net zo goed, sterker nog, waarschijnlijk beter. :(

Loup

Ik zou juist denken dat de LMB iets is van na de koude oorlog. Een flexibele eenheid, overal inzetbaar is meer iets wat uitstekend werkt in de huidige verhoudingen, maar niet tot nauwelijks nodig was tijdens de koude oorlog.

Daarom verbazen me de bezuiningen op de marine ook zo. Dat je de marine omvormt in een eenheid die geschikt is om amfibische operaties te ondersteunen is prima, maar dan had je de M-fregatten (met de tijd) moeten vervangen door schepen die daarvoor geschikt zijn (bijv. de landaanvalsversie van de Italiaans/Franse FREMM) met daarnaast 4-6 luchtverdedigingsschepen, en niet de afbraak die nu aan de gang is. Qua gevechtsschepen heeft Nederland weinig tot niets dat een amfibische aanval kan ondersteunen en de nieuwe OPVs brengen daar geen verandering in.

KapiteinRob

Citaat van: Marcel1966 op 16/10/2005 | 20:22 uur
Inderdaad, de LMB was opgezet omdat het in de koude oorlog nog nodig was. Tja, de koude oorlog hebben wij niet meer maar, helaas, nog wel de LMB.

Hoewel ook ik vind dat de oprichting van de LMB niet nodig was (immers, het korps mariniers vervulde een dergelijke taak al jaren), is LMB pas opgericht na de koude oorlog, in de jaren negentig.

Marcel1966

Inderdaad, de LMB was opgezet omdat het in de koude oorlog nog nodig was. Tja, de koude oorlog hebben wij niet meer maar, helaas, nog wel de LMB. Beetje vreemd. Waarom wordt daar niet op gekort???????

Enfin, maakt ook niets uit. De KL, Klu en zeker de KMar lachen zich rot. Die zien hoe hun jasje groter wordt en die van de marine, wat is dat?, enkel kleiner. Tja, de marine zie je niet en wat je niet ziet kan nooit goed zijn, dus..., weg. ZUCHT!!! >:( >:( >:( >:( >:( >:( :'(

Hoe heerlijk moet het voelen om een jongensdroom zo maar even te vernietigen. Niet gehinderd door enige kennis van zaken domme, oliedomme, beslissingen nemen en toch weten dat je er nooit meer last van zult krijgen. Nee, Kamp wordt straks burgemeester van Enschede en, tja, daar kan hij toch niets fout doen. :uglystupid2: :uglystupid2: :uglystupid2:

Anubis

Jos 1311
CitaatDe KL is in het verleden zeer zwaar gekort en de Klu heeft zijn hagje redelijk kunnen redden, omdat airpower het machtigste is van alles! Alle respect voor de marine, die ik echt wel macht vind uitstralen, maar schepen zijn als het erop aankomt niet meer dan zeer grote targets voor vliegtuigen.

Wakker worden Jos. De KL heeft immer 2x het budget van KM en KLu gehad. De KM is van 26 grote oppervlakte combattanten (bataljon sterkte equivalent)gereduceerd naar 13. Dit terwijl het een deel was met slechts 5% dienstplichtigen.
Het halve Tom Clancy verhaal gemist? Vergeet niet dat in 'Red Storm Rising' vooral de landoorlog uitgemeten is. In 'Hunt For The Red October' gaat hij dieper in op maritieme aspecten. vergeet echter niet dat dit boek inmiddels meer dan 20 jaar oud is...
Als je betere informatie wil, moet je 'One Hundred Days' van Sandy Woodward lezen. Dan weet je ook wat de betekenis is van de huidige nadruk op luchtverdediging bij de vloot. Een vliegtuig, zeker een jachtbommenwerper zal het niet in z'n botte hoofd halen een oorlogsschip aan te vallen, zeker niet met conventionele wapens. Daarom is het ook oliedom om fregatten weg te strepen en dus de logistieke aanvoerlijnen bloot te stellen aan juist dat gevaar. 90% van al het logistieke vrachtverkeer gaat nog steeds over het water. Juist de landmacht is uit z'n jas gegroeid. Luchtmobiel was niet nodig. Uitbreiding van het Korps Mariniers met helis en voertuigen was voldoende geweest.
Ik vind nog steeds dat de NL krijgsmacht zou moeten worden omgevormd naar het model van het USMC, maar met Britse doctrines.
We zitten volgens mij met het wederkerende probleem, dat steeds gereageerd word op de waan van de dag. Na de Falklands een enorme nadruk op luchtverdediging van schepen, na de eerste golfoorlog nadruk op luchtmacht, na het WTC drama nadruk op terrorismebestrijding, na de tweede golfoorlog nadruk op landmachtinzet. Ware het nu dat het aanvullende nadruk is, nee in NL altijd ten koste van de rest...

Loup

Citaat van: Jos1311 op 15/10/2005 | 13:31 uur
Citaat van: Loup op 15/10/2005 | 13:27 uur
Citaat van: Jos1311 op 15/10/2005 | 13:23 uur
Een coalitie is een samenwerking en dan zal altijd water bij de wijn gedaan moeten worden. Verder is defensie op moment dat het wat beter gaat altijd het kind van de rekening geweest. Jaren dertig was niet anders dan nu. Als er bezuinigd moet worden, is defensie als een van de eersten aan de beurt. Is altijd zo gegaan in het verleden en zal waarschijnlijk weinig aan veranderen....

Water bij de wijn doen snap ik, maar Kamp straalt nu niet echt uit dat hij ook daadwerkelijk iets wil betekenen voor defensie. Simpel voorbeeld is het feit dat de Navo pas vroeg om het budget te verhogen. Nu wordt 1,5-1,6% van het BNP uitgegeven, terwijl de Navo vraagt om minimaal 2,0%. In plaats van dit bespreekbaar te maken, doet Kamp de uitspraken direct af als 'alleen kijken naar de kale cijfers'.

Al werd er alleen gekeken naar de kale cijfers, wat dan nog? Daarnaast wordt nu op een schrijnende manier merkbaar dat de uitspraken van De Hoop-Scheffer wel degelijk logisch waren; een afbraak van de vloot (in 10 jaar tijd) van 16 naar 6 fregatten zonder er echt slagkracht voor terug te krijgen zegt me genoeg.

Groot probleem is dat niet alleen Nederland de 2.0% norm niet haalt, maar het overgrote deel van de andere Europese bondgenoten ook. Dus kan Nederland altijd wijzen naar de andere landen, net als andersom. Maar geloof me als ik zeg dat ik ook vind dat de uitgaven aan defensie drastisch omhoog moeten. Van mij mag het naar een budget als dat van Australie, is toch een vergelijkbaar land qua inwoners (ok, Australie is iets groter +/- 3,0 miljoen mensen).

Inderdaad. Nu zit Australie wel erg hoog op het moment (2,8%) maar het VK en Frankrijk zitten bv. ook boven de 2% (2,4 en 2,6%).

Marcel1966

En het wordt enkel erger. Geloof mij, bij de volgende verkiezingen krijgt Nederland een links kabinet en die zal alleen nog maar meer doen bezuinigen. Dankzij Kamp zal het leger weinig te vertellen hebben, immers de minister van defensie hoeft nu tegen maar een man wat te zeggen. Dat is makkelijk. Iemand die hij notabene zelf heeft aangesteld. Die man zal echt niet tegen de minister in gaan. Anders wordt een ander defensieonderdeel CDS en, tja, dat kan natuurlijk niet.

Bravo Kamp. Goed gedaan. Niet gehinderd door enige kennis of beleid, lekker aanklooien. Geld "verdienen". Kabinet blij, Nederlandse publiek blij en ondertussen militairen lekker op missie sturen. Geld hebben wij niet, materiaal ook niet maar we zitten met onze mensen wel op tig plaatsen te gelijk en dat gaat goed want niemand klaagt dus..., het kan!!!! Och hoe blij zijn de onnozele!!!!! >:( >:( >:( >:( >:( :'(