Kruisraketten: worden deze door NL aangeschaft?

Gestart door HM, 12/10/2005 | 20:32 uur

Marcel1966

Je hebt gelijk, 20 rubberboten. :uglystupid2:

Man, man..., wat kan ik mij hier vreselijk kwaad over maken. De Koninklijke marine zal gewoon helemaal uitgekleed en langzaam aan (nou ja langzaam) verdwijnen. Het Korps mariniers doet goed zijn werk, die worden enkel groter en groter. Vroeger had je de marine en daarnaast het korps mariniers. Tegenwoordig heb je het korps mariniers en daarnaast iets van twee schepen die marine genoemd worden. >:(

Vwb patrouilleboten of korvetten. Wat moet Nederland er mee? Landen om ons heen gaan ocean going vessels bouwen omdat, gelukkig misschien, de ellende vaak ver weg is en wat doet Nederland?..., kleine bootjes bouwen voor de Nederlandse kustbeveiliging???? Gaat Belgie ons soms aanvallen?

Waar is de realiteitszin van onze minister? En, wat wil hij nu eigenlijk? In mijn beleving gewoon de Koninklijke marine om zeep helpen. >:(

KapiteinRob

Citaat van: oud_zijde op 14/10/2005 | 19:47 uur
gaat het hier nu om de verkoop van nog 4 fregatten of om de 4 fregatten die aangemerkt waren voor de verkoop (dus 2 aan chili en evt 2 aan Belgie) dat laatste lijkt me logischer want ik zie belgie nog geen 4 fregatten aanschaffen

2 naar Chili, 2 naar België, 2 naar een nog te zoeken koper en er blijven er (nog wel) 2 over voor de KM.

Loup

Het is trouwens opvallend dat het bericht (en rapport in .pdf) op defensie.nl andere landen noemt die ook patrouilleboten hebben aangeschaft/gaan aanschaffen. Zo worden de VS, Noorwegen, Italie, Spanje, etc. genoemd. Deze landen hebben geen patrouilleboten, maar hebben of gaan korvetten aanschaffen (naast een vloot met fregatten overigens).

Wat een kneuzen toch...

oud_zijde

nu zit je te overdrijven hoor

we zullen nog minstens 20 rubberboten hebben!
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Marcel1966

>:( Wat bezielt die man, Kamp? Sinds wanneer is Nederland offensief?????? Wat wil die man? Weet iemand dat?

Mark my words binnen tien jaar worden de LCF's verkocht omdat er niet een raket mee verschoten zal worden, hersteld, er zal geen raket afgeschoten mogen worden want er zullen wel eens gewonden kunnen vallen. De regering zal ze te duur vinden en dus...., weg die dingen. Mark my words. En dat alles dankzij Kamp met zijn rare idee-en.  >:(

Vwb het patrouillevaartuig/boot/korvet of hoe je het ook wilt noemen...., die komt er maar Nederland zal er niets mee kunnen. Gevolg, althans, dat hoop ik, over een jaar of tien zullen er toch weer fregatten gebouwd moeten worden omdat Nederland niet met de grote mannen mee kan doen.

Hee minister Kamp, goed gedaan hoor. In vier jaar tijd heel defensie over hoop gehaald en er nooit meer last van hebben. U zult vast wel burgemeester van Enschede of zo worden. :uglystupid2:

ZUCHT!!! :'(

De Koninklijke marine binnen afzienbare tijd(?):
2 LPD
1 Tanker
2 LCF
2 patrouillevaartuigen
10 rubberboten

>:( >:( >:( :o :o :-X :'(

HM

tis zo dat er nog 2 overblijven...als dat je vraag beantwoord (dit was aan oudzijde had je post nog niet gezien 2ring )

zie mindef.nl daar kun je pdf downloaden met hele text.
Alleen berusting kan ons verslaan

2ring

Ik kan het eigenlijk ook nog steeds niet geloven dat het nu toch echt 4(!!) M-fregatten zijn die wegmoeten. 2 OK, naar de Belgen, OK. Maar 4?? En wat voor zin heeft het dan om 2 M-fregatten te houden. En wat voor zin heeft die verdere integratie met de Belgen nou als zij zometeen de enige M-fregatten hebben van de Adm. Benelux. Want ik ben het Lenoir eens dat die laatste 2 dan waarschijnlijk ook snel zullen gaan.

Ik ben geen echte fan van de M-fregatten, maar ben het echt niet eens met de verkoop van alle M-ff's. Ik ben een voorstander van de 4-4-4 optie (4 LCF's, 4 M's, 4 OPV's), maar een tegenstander van de 4-2-4 optie. De 4-0-6 optie is ook al geen gebalanceerde mix. Van mij part kunnen ze dan maar beter naar 0-0-10 gaan en voortaan een oranje balk op de zijkant van alle marineschepen gaan verven!

@HM: Twee M-fregatten zijn al genoemd door de Belgen: volgens mij waren dat de Zaan en de Van Amstel.

gr.!

2ring

oud_zijde

gaat het hier nu om de verkoop van nog 4 fregatten of om de 4 fregatten die aangemerkt waren voor de verkoop (dus 2 aan chili en evt 2 aan Belgie) dat laatste lijkt me logischer want ik zie belgie nog geen 4 fregatten aanschaffen
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

HM

Weet iemand trouwens welke 4 M-fregatten worden verkocht?
Alleen berusting kan ons verslaan

HM

Moet ook even kwijt dat het zwaar belachelijk is... patrouilleboten ooknog ... niet eens korvetten! 4 fregatten weg  >:( :'(
Alleen berusting kan ons verslaan

KapiteinRob

Ik heb net op de defensiesite het hele verhaal gelezen. Het steunt onder meer op het feit dat de Belgen twee M-fregatten kopen die dan geïntegreerd meedoen met de Nederlandse marine en op het feit dat de OZD nog belangrijker wordt. Maar ze vergeten te vertellen dat over een aantal jaar de Walrussen de deur uit moeten en we echt geen OZD meer overhouden.

Die prachtige verhalen over P-boten verhullen niet dat je 4 geweldige, zeer capabele en nog behoorlijk moderne M-fregatten de deur uit doet om 4 P-bootjes te kopen die alleen maar beschouwd worden als platform voor een heli en 2 superrhib's. Diep teleurstellend, dit naieve geleuter of dat we met 6 fregatten en 4 P-boten een volwaardige marine overhouden.

In 2005 werd de marine ten grave gedragen; bedankt!  :'( :'(

Big IE

Citaat van: Lenoir op 14/10/2005 | 18:29 uur
En natuurlijk nadat deze 4 fregatten de deur uit zijn zullen we zien dat de laatste twee ook in de uitverkoop gaan omdat het geen zin heeft om maar 2 M-fregatten te houden.....

1 fregat per 7,5 kruisraket; 1 jarenlang, wereldwijd, multi-inzetbaar wapenplatform tegen 7,5 raket die je nooit afschiet en als je ze afschiet schiet je meteen tig miljoen naar de eeuwige jachtvelden met als enige resultaat dat er ergens een bunker is uitegschakeld. Goed nagedacht heer Kamp, goed geadviseerd CDS...... >:(

Ik kan mij hier alleen maar bij ansluiten. Goed, wapensystemen worden nauwkeuriger waardoor je meer kan met minder aantallen. Maar een KM bestaande uit 6 fregatten en 4 korvetten dat kan ik mij bijna niet voorstellen en is ook het andere uiterste. De KM wordt aardig in de uitverkoop gedaan om nutteloze speeltjes aan te kunnen schaffen. Aan de macht is thans een minister die een hekel heeft aan zijn eigen departement. Tegen dat idee heb ik mij lang verzet maar het is toch wel zo. Het personeel is sluitpost en de omvang/samenstelling zal deze minister evenzeer een rotzorg zijn.

KapiteinRob

En natuurlijk nadat deze 4 fregatten de deur uit zijn zullen we zien dat de laatste twee ook in de uitverkoop gaan omdat het geen zin heeft om maar 2 M-fregatten te houden.....

1 fregat per 7,5 kruisraket; 1 jarenlang, wereldwijd, multi-inzetbaar wapenplatform tegen 7,5 raket die je nooit afschiet en als je ze afschiet schiet je meteen tig miljoen naar de eeuwige jachtvelden met als enige resultaat dat er ergens een bunker is uitegschakeld. Goed nagedacht heer Kamp, goed geadviseerd CDS...... >:(

Loup

Nou, het is er zo goed als door. We krijgen 30 Tomahawks maar verliezen de halve vloot...

Kabinet akkoord met kruisraketten   

***************************************
DEN HAAG Minister Kamp heeft steun van
het kabinet gekregen voor zijn plan om
kruisraketten te kopen.De 30 Tomahawks
zijn bestemd voor crisisoperaties.     
                                       
De raketten hebben een bereik van 1500
kilometer.Ze kunnen worden afgevuurd   
vanaf de moderne LCF-commandofregatten
van de marine.Het kabinet wil ook vier
patrouilleboten kopen die de kustwacht
kunnen assisteren,bijvoorbeeld op de   
Antillen.Dat wordt deels betaald uit de
verkoop van vier fregatten.           
                                       
De Tweede Kamer moet de aankopen nog   
goedkeuren.Vorig jaar was de Kamer nog
kritisch over de kruisraketten,maar de
meerderheid was niet principieel tegen.

2ring

CitaatEen hele goedemorgen, vandaag krijgt Kamp zijn kruisraketten en de kamer zijn 4 korvetten en een extra Mariniers bataljon..

Ik heb net op tweedekamer.nl gekeken maar daar staat dat de welonedeldefensieafbrekende heren en dames herfst reces hebben van 14-24 oktober.

"KAMERVERGADERING (via draadomroep en internet)

De Tweede Kamer is tot en met maandag 24 oktober 2005 met reces.

De eerstvolgende plenaire vergadering van de Tweede Kamer heeft plaats op dinsdag 25 oktober 2005 en begint om 14.00 uur."

Wel vond ik een lijst van vragen van de vaste commissie voor Defense over de samenwerking tussen de Nederlandse en Belgische marines:

http://parlando.sdu.nl/cgi/showdoc/session=anonymous@3A5032730014/action=bib/query=2/pos=31

gr.!

2ring