Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/07/2019 | 11:14 uur
Quo vadis Deutsche Marine? by @AlexLuck9

https://link.medium.com/cdcM2W1K7X

M'n virusscanner wordt gek als ik die link wil openen. Phishing.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Huzaar1

Citaat van: Umbert op 17/06/2019 | 22:05 uur
Maar ik denk dat de gemiddelde Nederlander beter af is bij een (Noord)Duitse dominantie , dan een Franse hun mentaliteit ligt ons minder.

Dit is correct, maar toch verschilt die enorm veel met die van de Nederlandse. Wij zijn echt veel directer, opener en harder in ons doen en laten. Daarom doen we het ook vaak goed in het anglo saksische bedrijfsleven.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: Poleme op 17/06/2019 | 21:57 uur
Zij zullen hun scheepsbouw echter nimmer als 'overbodig' gaan beschouwen.  Zij beseffen daarvan wel het strategisch belang in.  Die onbenullige Nederlanders kijken alleen of iets wel of niet handel oplevert.

Ik ben het uit ervaring volledig met je eens, dat met Duitsers zeer goed valt samen te werken.  Want slechts kleine culturele verschillen.
Mar we mogen nooit uit het oog verliezen dat wij een "zeevarend land" zijn en dat zij net als Frankrijk een dominant "Continentaal land" zijn.   ;)

Dus toch een gezonde afstand houden tot zowel Frankrijk als Duitsland.

Maar ik denk dat de gemiddelde Nederlander beter af is bij een (Noord)Duitse dominantie , dan een Franse hun mentaliteit ligt ons minder.

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 17/06/2019 | 20:37 uur
Als de Duitsers nou even gaan inzien dat hun schepenbouw 'overbodig' is, en Nederland dit volledig kan verzorgen beloven wij nür Deutsch zu kaufen ok  :cute-smile:
Zij zullen hun scheepsbouw echter nimmer als 'overbodig' gaan beschouwen.  Zij beseffen daarvan wel het strategisch belang in.  Die onbenullige Nederlanders kijken alleen of iets wel of niet handel oplevert.

Ik ben het uit ervaring volledig met je eens, dat met Duitsers zeer goed valt samen te werken.  Want slechts kleine culturele verschillen.
Mar we mogen nooit uit het oog verliezen dat wij een "zeevarend land" zijn en dat zij net als Frankrijk een dominant "Continentaal land" zijn.   ;)

Dus toch een gezonde afstand houden tot zowel Frankrijk als Duitsland.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 17/06/2019 | 21:14 uur
Stel het voor bij DMO dan?

Zo werkt dat niet en ik ben totaal niet in de positie om dat te doen. Dat is een politiek besluit, maar lijkt mij wenselijk.
Het probleem is dat de Duitse industrie niet van de Duitse overheid is en vice versa. Als dit zou gebeuren zouden de prijzen voor ons gigantisch worden verhoogd, we kunnen namelijk nergens anders terecht. Daar hebben de Duitsers zelf al last van.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 17/06/2019 | 20:50 uur
Yes, wat we kunnen nemen we er af, met geen bizarre raamovereenkomsten tot gevolg. Als dat kan..

Stel het voor bij DMO dan?

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 17/06/2019 | 20:44 uur
Als ik jou goed begrijp mag Nederland dan schepen leveren en andersom mag Duitsland, Tanks, Pantserswagens, geschut en klein kaliber wapens leveren?
Yes, wat we kunnen nemen we er af, met geen bizarre raamovereenkomsten tot gevolg. Als dat kan..
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 17/06/2019 | 20:37 uur
Als de Duitsers nou even gaan inzien dat hun schepenbouw 'overbodig' is, en Nederland dit volledig kan verzorgen beloven wij nür Deutsch zu kaufen ok  :cute-smile:

Als ik jou goed begrijp mag Nederland dan schepen leveren en andersom mag Duitsland, Tanks, Pantserswagens, geschut en klein kaliber wapens leveren?

Huzaar1

Als de Duitsers nou even gaan inzien dat hun schepenbouw 'overbodig' is, en Nederland dit volledig kan verzorgen beloven wij nür Deutsch zu kaufen ok  :cute-smile:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


Parera

Contenders invited to submit final bids for Germany's MKS180 project

Shipbuilders German Naval Yards Kiel (GNYK) and Damen have been invited to submit their final bids for the German Navy's MKS 180 multi-purpose warship project.

According to GNYK, the invitation was issued by the German defense ministry on April 12.

The shipyard will now have three months to prepare the final bid together with thyssenkrupp Marine Systems and the German supply industry.

The company did not say when a decision on the preferred bidder could be made. However, a German minister expressed concern in March this year about the decision potentially being dragged out to early 2020.

The competition for the warship project started in 2015 and initially included three teams. Germany's ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) and Lürssen were pitched against German Naval Yards Kiel and the Blohm+Voss shipyard, which brought in Dutch shipbuilder Damen. When Lürssen was removed from the competition, ThyssenKrupp Marine Systems joined GNYK to stay in the competition.

Damen has earlier said that the ships would be constructed at the Blohm+Voss shipyard in Germany, underscoring the importance of securing German shipbuilding know-how.

MKS 180 is envisioned as a modular ship, meaning that it will be capable of assuming anti-submarine, anti-air and surface warfare missions. Worth noting is that the navy wants the ship to have all potential mission modules onboard and to be capable of exchanging them on a "Flexdeck" without having to go into port. Another desired module would contain a diving chamber and mine warfare equipment.

The requirements bring the ships' displacement to around 9,000 tons and their length to 155 meters, according to latest navy estimates.

The core crew of the ships would be a complement of 110 while an additional 70 crew would be in charge of the mission modules.

Just like the new F 125 frigates, the first of which is set to re-delivered this year, the MKS 180 will be expected to be capable of operating away from their homeport for up to two years.

[Source: Naval Today ]

Parera

Germany finally accepts delivery of lead F125 frigate FGS Baden-Württemberg

Germany's defense procurement agency BAAINBw officially received the lead F125 frigate from the shipbuilding consortium on April 30.
Representatives of the ARGE F125 consortium handed the frigate in an official ceremony at the Wilhelmshaven naval base.
FGS Baden-Württemberg, the first of a total of four units in the class, had already been delivered to the navy in 2016 but was returned to the shipbuilder for rectification of software and hardware issues identified during trials.
Baden-Württemberg is now set to be commissioned in June 2019 after a two-year delay.
The German Navy and shipbuilders will spend the next seven weeks preparing the ship for an operational test ahead of the commissioning.



FGS Baden-Württemberg as lead ship in the class has been experiencing problems ever since it started trials. In addition to hardware and software integration, the frigates have a listing problem. They list 1.3 degrees to starboard and are overweight, an issue that could possibly complicate future upgrade options.
The 7000-ton frigates are replacing the eight Bremen-class frigates currently in service with the German Navy.
They will be armed with HARPOON and RAM missiles, a 127 mm naval gun, two 27 mm and five 12.7 mm guns. The 150-meter ships will have a complement capacity of 190 persons and a maximum speed of 26 knots.
The ARGE F125 consortium which is responsible for the delivery of ships comprises thyssenkrupp Marine Systems as the lead company and Fr. Lürssen Werft in Bremen.
Pre-fitted bow sections were manufactured at the Fr. Lürssen Werft shipyards in Bremen and Wolgast. Construction of the stern sections, the joining of the two sections and further fitting out was carried out at Blohm+Voss Shipyards in Hamburg under the direction of thyssenkrupp Marine Systems.
The final ship in the class was launched in May 2017.

[Source: Naval Today ]

Parera

#379
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/04/2019 | 17:24 uur
MKS 180: Das ,,K" steht für ,,Kampf"

https://www.marine.de/portal/a/marine/start/aktuelle/!ut/p/z1/hY5LC8IwEIT_UTat9nVs7MNCKWJFm1wktKFWalJCLB788UaE3op7GNidb4cBBg0wyeeh52ZQko92p8y_krA8lW7kumWGY1ykabX3vMLJ8y2c4fIPYdbGKxNjqDsB1GYEqxkbF2pgwO585i80KW1GYRBvvx2B3rjsRnFQbfw7WLATqFXSMlaNkGaw2mtulF6-26fW1kFDBxQ7CcHB0sl5ExLtGh_7YVKQI0yPLKwqr_8AIKfLEg!!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/#Z7_B8LTL2922LF0A0IEENH55I1G32

De Bundeswehr heeft nog nooit gehoord van shortlinks?  :angel:

Interessant artikel met wat onthullingen over het MKS-180.
Flexibel oorlogsschip met 2 module opties : ASW & ''Gewahrsam''. Die eerste is makkelijk en voor iedereen duidelijk, maar die tweede die vertaald naar ''hechtenis'' in het Nederlands of ''Safekeeping'' in het engels. Dat is dus een laag-geweldsspectrum module voor anti-piraterij operaties.

Eigenlijk is die ''anti-piraterij module'' niks meer dan een module waarbij cellen geplaatst worden en extra sanitair + medische ruimte. In de toekomst komt daar nog een duik module bij en een mijnbestrijdings module! Klinkt allemaal leuk maar dat kan ook met andere schepen en daar ga je geen 9000 ton schip voor gebruiken van 155 m lang.

Wel interessant is de eis om het schip te voorzien van een ijsklasse waardoor het inzetbaar is in de poolgebieden. Ook de bemanning is in mijn ogen extreem groot voor de taken die het schip gaat uitvoeren (buiten ASW om) 110 koppen vast + 70 koppen voor de missiemodules.

De ijsklasse 1C/E1 komt van de bureau's Det Norske Veritas   (DNV) & Germanischer Lloyd (GL) en komt overeen met varen tussen ijs van 15 tot 30 cm dikte, de op 1 na laagste klasse.

Wat mij ook opvalt is dat ze ondanks de ASW module niet spreken over torpedo's aan boord, wel ASW heli's. :silent: