Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/03/2019 | 10:40 uur
Rafale M is natuurlijk de helft goedkoper maar... in 2040 niet meer relevant.

p.s. het bedrag van €250 mjn per FCAS is slechts een aanname gebaseerd op eerste schattingen rondom Amerikaanse 6e gen. kisten.

Dat begreep ik  ;D

Met Rafale's gevulde carrier komt uit op een kleine 1,2 miljard Euro en geen 6 miljard.
Dan zit je ook nog met het ding dat de Fransen maar al te graag een nucleair aangedreven carrier willen, dit werd bij de Frans-Britse samenwerking los gelaten omdat de Britten dit te duur vonden. Maar gaat Frankrijk ook zo meegaand zijn bij het (op marine gebied) veel zachtere Duitsland?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#361
Citaat van: Parera op 22/03/2019 | 10:34 uur
Uit de studies die de Britten hebben gedaan rondom de QE's bleek dat de schepen te bouwen met CATOBAR, in die geval EMALS een kostprijs had van £ 3 miljard (€ 3,5 milj.) voor de QE en £ 2 miljard (€ 2,3 milj.) voor de PoW. Dit samen met de £ 3 miljard van de schepen zelf vond men in Londen te veel geld.

Ook de Fransen hebben rond 2003 samengewerkt met de Britten bij de carriers en de Fransen zouden een zelfde ontwerp afnemen alleen zou deze wel uit gerust worden met CATOBAR (stoom catapults zoals op de Nimitz klasse) daar is toen berekend dat alleen het schip uit kwam op 2,5 miljard Euro. Omgerekend komt dat uit op 3,3 miljard Euro in 2019, dat is dan een conventioneel aangedreven carrier van het zelfde ontwerp als de QE's.

De Fransen zagen in 2007 - 2008 toch af van de aankoop i.v.m. de crisis maar hadden al wel de catapults gekocht bij de VS.

De carrier moest 40 toestellen kunnen dragen (net als de Da Gaulle), daarvan zijn er ongeveer 24 fighters (Rafale of FCAS) dat komt bij 250 miljoen Euro per kist nog eens uit op 6 miljard :silent:
Dan moeten daarbij nog de helicopters en de E-2 Hawkeyes (of vervangers).

Een complete carrier kost dus al snel zo'n 10 miljard Euro als je er alles bij optelt.

Rafale M is natuurlijk de helft goedkoper maar... in 2040 niet meer relevant.

p.s. het bedrag van €250 mjn per FCAS is slechts een aanname gebaseerd op eerste schattingen rondom Amerikaanse 6e gen. kisten.

Parera

#360
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/03/2019 | 10:10 uur
Ga je, inclusief goodies, zoals vliegtuigen niet redden. Met huidige aanschaf prijzen ga je met 10 maritieme gevechtsvliegtuigen al ruim over één miljard euro. Wees niet verbaasd als de beoogde maritiem variant van FCAS 250 miljoen per exemplaar gaat betekenen.

Uit de studies die de Britten hebben gedaan rondom de QE's bleek dat de schepen te bouwen met CATOBAR, in dit geval EMALS een kostprijs had van £ 3 miljard (€ 3,5 milj.) voor de QE en £ 2 miljard (€ 2,3 milj.) voor de PoW. Dit samen met de £ 3 miljard van de schepen zelf vond men in Londen te veel geld.

Ook de Fransen hebben rond 2003 samengewerkt met de Britten bij de carriers en de Fransen zouden een zelfde ontwerp afnemen alleen zou deze wel uit gerust worden met CATOBAR (stoom catapults zoals op de Nimitz klasse) daar is toen berekend dat alleen het schip uit kwam op 2,5 miljard Euro. Omgerekend komt dat uit op 3,3 miljard Euro in 2019, dat is dan een conventioneel aangedreven carrier van het zelfde ontwerp als de QE's.

De Fransen zagen in 2007 - 2008 toch af van de aankoop i.v.m. de crisis maar hadden al wel de catapults gekocht bij de VS.

De carrier moest 40 toestellen kunnen dragen (net als de Da Gaulle), daarvan zijn er ongeveer 24 fighters (Rafale of FCAS) dat komt bij 250 miljoen Euro per kist nog eens uit op 6 miljard :silent:
Dan moeten daarbij nog de helicopters en de E-2 Hawkeyes (of vervangers).

Een complete carrier kost dus al snel zo'n 10 miljard Euro als je er alles bij optelt.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/03/2019 | 10:10 uur
Ga je, inclusief goodies, zoals vliegtuigen niet redden. Met huidige aanschaf prijzen ga je met 10 maritieme gevechtsvliegtuigen al ruim over één miljard euro. Wees niet verbaasd als de beoogde maritiem variant van FCAS 250 miljoen per exemplaar gaat betekenen.

Een vliegende maritieme witte olifant voor die prijs  :angel:
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 22/03/2019 | 09:49 uur
Laten we zeggen dat er voor 4 miljard 2 moderne vliegdekschepen van zeg, anderhalf keer KD, inc spullen en vliegtuigen en heli's aangeschaft kan worden.


Ga je, inclusief goodies, zoals vliegtuigen niet redden. Met huidige aanschaf prijzen ga je met 10 maritieme gevechtsvliegtuigen al ruim over één miljard euro. Wees niet verbaasd als de beoogde maritiem variant van FCAS 250 miljoen per exemplaar gaat betekenen.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 22/03/2019 | 09:49 uur
...
Weet ik wel wat ik met 4 miljard euro in maritieme capaciteit zou doen.

Dat ben ik met je eens, alleen de focus van onze Oosterburen is niet "Qua Patet Orbis" , zo wijde de wereld strekt.

Als dit (4 miljard budget) in NL het geval was, dan was die keuze idd niet moeilijk

Huzaar1

Laten we zeggen dat er voor 4 miljard 2 moderne vliegdekschepen van zeg, anderhalf keer KD, inc spullen en vliegtuigen en heli's aangeschaft kan worden.

Nou, als we bereid zijn om meer dan een miljard per boot uit te geven in het Oosten, en dat moeten er 4 worden.
Weet ik wel wat ik met 4 miljard euro in maritieme capaciteit zou doen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 22/03/2019 | 08:45 uur
ok, dat zou idd wel kunnen.

Maar even terug komend op de eerste reactie van Huzaar1 hierover. Een vliegdekschip voor de Duitsers ??... Dat lukte niet met de Graf Zeppelin en nu, in deze tijd,  geloof ik niet dat Duitsland een vliegdekschip gaat aanschaffen.

Een schip als de huidige KD zou wel een mogelijkheid zijn voor hun

Budgettair kunnen ze het prima als de wil er maar is om naar een 2%bbp defensiebegroting te bewegen... Echter, handjes dicht als de Germanen in 2024 op 1.35% zijn aangekomen.

Harald

#354
Citaat van: StrataNL op 22/03/2019 | 08:39 uur
Ik had het ook over het schip zelf, zonder vliegwinkel.
ok, dat zou idd wel kunnen.

Maar even terug komend op de eerste reactie van Huzaar1 hierover. Een vliegdekschip voor de Duitsers ??... Dat lukte niet met de Graf Zeppelin en nu, in deze tijd,  geloof ik niet dat Duitsland een vliegdekschip gaat aanschaffen.

Een schip als de huidige KD zou wel een mogelijkheid zijn voor hun

StrataNL

Citaat van: Harald op 22/03/2019 | 08:34 uur
Ik geloof nooit dat je een carrier kunt bouwen voor 600 miljoen, misschien een leeg stalen schip met niks erin, eraan, erop.

Als ik kijk wat de EMALS catapults al kosten. 4 stuks voor ca. € 470 miljoen euro. Dus 2 stuks zouden zo'n € 300 miljoen kosten.   

The cost to build and install an EMALS system — four catapults — is another thing entirely. In January, 2017, the Navy awarded General Atomics  another $532 million contract to install the system on the third-in-class Ford-class carrier, Enterprise.
https://nationalinterest.org/blog/buzz/these-are-all-ways-not-build-aircraft-carrier-26661

De Britse QE kost al 3,1 miljard pond, dat is € 3,56 miljard euro.

ok, misschien kan een NL vliegdekschip klein en geen 65.000 ton zoals de QE, maar zal zeker richting de 40.000 ton gaan, voor een beetje carrier.

Ik had het ook over het schip zelf, zonder vliegwinkel.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Ik geloof nooit dat je een carrier kunt bouwen voor 600 miljoen, misschien een leeg stalen schip met niks erin, eraan, erop.

Als ik kijk wat de EMALS catapults al kosten. 4 stuks voor ca. € 470 miljoen euro. Dus 2 stuks zouden zo'n € 300 miljoen kosten.   

The cost to build and install an EMALS system — four catapults — is another thing entirely. In January, 2017, the Navy awarded General Atomics  another $532 million contract to install the system on the third-in-class Ford-class carrier, Enterprise.
https://nationalinterest.org/blog/buzz/these-are-all-ways-not-build-aircraft-carrier-26661

De Britse QE kost al 3,1 miljard pond, dat is € 3,56 miljard euro.

ok, misschien kan een NL vliegdekschip klein en geen 65.000 ton zoals de QE, maar zal zeker richting de 40.000 ton gaan, voor een beetje carrier.

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 22/03/2019 | 00:33 uur
iets groter dan de KD.

Wwe.marineschepen.nl
Neem aan dat je refereert naar dit artikel: https://marineschepen.nl/dossiers/Hoeveel-kost-Nederlands-vliegdekschip.html

Ben het niet eens met dat rekensommetje. Er wordt namelijk uitgegaan van de Karel Doorman. De KD heeft relatief een kleine bemanning en niet zoveel wapensystemen of bijzondere (specialistische) apparatuur dan dat een vliegdekschip nodig heeft. Daarbij zal een vliegdekschip een veel grotere bemanning nodig hebben, met alle bijkomende uitgebreidere faciliteiten.

Bij de KD zit de hele accommodatie in de opbouw, met een doorlopend vliegdek kom je daar niet mee weg, dus zal er een flink aantal dekken bij moeten komen.

Denk dat je voor het schip alleen wel op de 600+ miljoen zit, excl. het hele vlieg gebeuren.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Harald op 21/03/2019 | 21:02 uur
Volgens mij ben je er dan nog niet extra bemanning, nieuwe vliegtuigen met alle benodigdheden.
En daarbij een vliegdekschip voor 450 miljoen ... ???? Lijk me niet ... een LHD.. dat misschien wel.
iets groter dan de KD.

Wwe.marineschepen.nl
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lynxian op 21/03/2019 | 21:25 uur
Hangt ook een beetje af van je formaat en voortstuwing natuurlijk. Er hoeft niet perse een nucleaire reactor in. Maar 450 miljoen klinkt inderdaad wel heel erg als wishful thinking. Misschien een hull zonder inhoud, wapens en - het belangrijkste - luchtvloot.

HMS QE2 staat in het prijslijstje voor > €3.5 miljard euro exclusief vliegtuigen en helikopters. (uiteraard exclusief exploitatie)

Lynxian

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/03/2019 | 21:16 uur
Voor een vliegdekschip mag er idd een extra nul achter.
Hangt ook een beetje af van je formaat en voortstuwing natuurlijk. Er hoeft niet perse een nucleaire reactor in. Maar 450 miljoen klinkt inderdaad wel heel erg als wishful thinking. Misschien een hull zonder inhoud, wapens en - het belangrijkste - luchtvloot.