"Geen eisen stellen aan NAVO-inzet"

Gestart door Cobra4, 07/11/2005 | 16:23 uur

KapiteinRob

Toedeledokie! Als een Turkse officier jou als Nederlandse militair een opdracht geeft waarvan je op je vingers na kunt tellen dat je dat in Nederland niet in dank afgenomen gaat worden (laat staan dat je het OM achter je broek aan krijgt....), kan het dus nog steeds niet zijn "eerst uitvoeren, dan in beklag"!

Marcel1966

Is het niet nog steeds eerst uitvoeren en daarna pas in beklag gaan? Volgens mij wel, anders zou het wel eens behoorlijk fout kunnen gaat wanneer er een brand aangevallen moet worden en matroos drie-uit-de-ketting besluit om maar niet aan te vallen terwijl dat wel zijn piket nummer is.  :uglystupid2:

Anubis

Zeker, ieder land heeft haar eigen verworvenheden en staat die niet zondermeer af. Bij ons ios bijvoorbeld het 'befehl ist befehl' principe in 1990 losgelaten en hoef je een onterecht gegeven order niet uit te voeren. Daarna mag de opdrachtgever jou aanklagen. Dat is niet in alle NAVO of van mijn part EU landen zo geregeld. Als je dus bijvoorbeeld onder een Turks officier zou vallen, zou er wel eens een onverkwikkelijke situatie kunnen ontstaan.

KapiteinRob

Ik ben van mening dat DHS even vergeet dat militairen te maken hebben met nationale ROE. En het recente verleden heeft aangetoond dat een Nederlandse militair veel minder "mag" dan bijvoorbeeld zijn Amerikaanse collega. Als je militairen onder NAVO-commando plaatst zonder dat er een nationale "rode kaart houder" aan te pas komt (pfff.....) moet je ook accepteren dat er standaard NAVO-ROE moeten komen. Nou, ik denk niet dat dit gaat lukken en als het al lukt heb je meteen het probleem dat de verschillende nationale straf- en tuchtrechtinterpretaties en -voorschriften problemen kunnen gaan opleveren.

Dus goed idee, maar waarschijnlijk onuitvoerbaar.

Marcel1966

Ik ben het helemaal met de secretaris eens, een land heeft er voor gekozen lid te worden van de NAVO dat betekent dat je gewoon mee moet doen en niet moet gaan zeuren over ja maar..., wij willen dit en dat niet en zus wel en zo toch liever anders etc. Geen zin meer?..., uit de NAVO, hupee, ruimt lekker op, de NAVO is al veel te massaal geworden nu voormalig Oost-blok landen ook ineens in de NAVO komen. Belachelijk!!! >:( >:( >:(

BE_Maarten

Citaat van: Dennis123 op 07/11/2005 | 17:04 uur
Citaat van: Cobra4 op 07/11/2005 | 16:25 uur
Zouden ze het in Brussel dan eindelijk beginnen door te krijgen !?

Eh Brussel is toch van de EU, dus wat heeft Brussel metde NAVO te maken? ???

Brussel is ook de hoofdzetel van de NAVO.

ik blijf het grappig vinden hoe regeringen en hun burgers blijven verwijzen naar BRussel (de navo), brussel (de eu), De vn etc etc terwijl ze er allemaal deel van uitmaken en deelnemen aan beleids- en besluitvorming. Dus WAKE UP, als je zegt: brussel heeft dit en dat beslist, dat je eigen regering ermee heeft TOEGESTEMD. Maw ze willen de hete patat (slechte nieuws) afschuiven op een instelling die het eigenlijk zelfstandig niet kon beslissen. Maja, slaapt voort

Dennis123

Citaat van: Cobra4 op 07/11/2005 | 16:25 uur
Zouden ze het in Brussel dan eindelijk beginnen door te krijgen !?

Eh Brussel is toch van de EU, dus wat heeft Brussel metde NAVO te maken? ???

Cobra4

Zouden ze het in Brussel dan eindelijk beginnen door te krijgen !?
Peloton 3 602 Sqn

Cobra4

"Geen eisen stellen aan NAVO-inzet"

HILVERSUM NAVO-chef De Hoop Scheffer wil dat landen geen voorwaarden meer mogen stellen als ze militairen sturen naar oorlogsgebieden."Een commandant moet zijn troepen kunnen inzetten waar ze nodig zijn", zei De Hoop Scheffer in het radioprogramma 1 op de Middag.

Het is nu heel normaal dat landen van tevoren zeggen wat hun militairen wel en niet mogen als ze onder NAVO-vlag opereren. Ook Nederland doet dat.

Volgens De Hoop Scheffer kwam de NAVO vorig jaar in problemen bij ernstige rellen in Kosovo. Sommige regeringen hadden hun troepen opdracht gegeven om bij rellen niet in te grijpen.

bron; www.telegraaf.nl
Peloton 3 602 Sqn