VVD toch voorstander missie-Afghanistan

Gestart door Ton de Zwart, 29/11/2005 | 18:18 uur

oud_zijde

D66 is wel de laatste partij die gebaat is bij het opblazen van de regering want dan houden ze echt geen zetels meer over!

besides, betekend het uitstappen van D66 per se nieuwe verkiezingen?
nee toch, je kan verder als minderheidsregering, de standpunten van de partijen zullen er niet mee veranderen mag ik hopen dus het regeringsbeleid kun je nog best overeind houden.

met de LPF zullen ze desnoods ook nog wel wat kunnen dealen (of hebben die door al hun eenkamerfracties niet genoeg zetels meer over?) ... ik zie Herben al glunderen :D
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Ton de Zwart

Citaat van: Ros op 19/12/2005 | 23:27 uur
Van mij mag D66 de poot stijf houden en zonodig dit kabinet opblazen.

Denk je echt, dat Nederland daar bij gebaat is Ros?  Had je het idee dat Wouter het allemaal beter gaat doen?    Is hij gewoon slimmer, of heeft ie meer geld ter beschikking?....

Ros

"Op het laatste moment terugtrekken " is m.i. hier niet aan de orde. Of een der wijze politici moet voor zijn haar/beurt toezeggingen hebben gedaan die niet waar gemaakt kunnen worden.

Van mij mag D66 de poot stijf houden en zonodig dit kabinet opblazen.

Offenbach

Citaat van: Kapitein Rob op 19/12/2005 | 22:32 uur
Als je als Nederland wilt dat het wereldwijd bevorderen van vrede en veiligheid ook gestalte moet krijgen in Afghanistan, moet je daarvan de consequenties dragen. Dus niet alleen mooi weer spelen in (relatief) veilige gebieden, maar ook als een omgeving betreft zoals Uruzgan.

Helemaal mee eens! Het is een schande dat we ons nu op het laatste moment terugtrekken. Bij een volgende missie zullen ze ons niet zo snel meer vragen, want op die Nederlanders kan je niet bouwen. :-[

KapiteinRob

Als je als Nederland wilt dat het wereldwijd bevorderen van vrede en veiligheid ook gestalte moet krijgen in Afghanistan, moet je daarvan de consequenties dragen. Dus niet alleen mooi weer spelen in (relatief) veilige gebieden, maar ook als een omgeving betreft zoals Uruzgan.

Offenbach

even weer on-topic:

Artikel uit De Gelderlander van 09-12-2005
'In Uruzgan heb je lijkzakken nodig'

Door onze correspondent HARALD DOORNBOS

PESHAWAR - In Peshawar, aan de Pakistaans - Afghaanse grens, hebben invloedrijke Afghanen slechts één advies aan het adres van de Nederlandse regering: stuur geen troepen naar Uruzgan in Afghanistan, want het is er veel te gevaarlijk.

"Onderschat het niet", zegt Rahimullah Yusufzai, een van Pakistans belangrijkste Taliban-kenners. "Uruzgan is echt uiterst gevaarlijk. Als Nederland daar naar toe gaat zullen er doden vallen aan hun kant." Afrasiab Khattak, algemeen secretaris van de anti-Taliban partij Awami National Party, is het met die conclusie eens.

"Uruzgan is zelfs voor Afghaanse begrippen zeer onrustig en bijna volledig in handen van de Taliban." En publicist Sami Yousafzai schudt zijn hoofd. Volgens hem gaan alleen 'idioten, naïevelingen of mensen die levensmoe zijn' naar Uruzgan. Zijn advies: "Als je zo gek bent om naar Uruzgan te gaan, neem dan genoeg lijkzakken mee. "

In het grensgebied zijn de meningen eensluidend. In Uruzgan is het niet pluis. Daar geldt de wet van de jungle. De hoofdstad van deze bergachtige provincie, Tarin Kot, is in handen van een gouverneur. Deze Jan Muhammad, is loyaal aan de pro-Amerikanse regering van Hamid Karzai in de hoofdstad Kabul. Maar de gouverneur is tevens een maffiabaas die handelt in opium en hasj. Hij is getrouwd, maar houdt er tevens zes jonge jongens op na als seksslaaf.

Buiten Uruzgans hoofdstad is de Taliban oppermachtig. Mullah Omar, de leider van de Taliban, bevindt zich ergens in de bergen. Ook een andere bekende Taliban-leider, Mullah Baradr, houdt zich schuil in Uruzgan. Dagelijks vinden er schermutselingen plaats tussen troepen van de gouverneur en Taliban-strijders, die worden aangevoerd door Mullah Dadullah, een gevreesde Taliban-commandant die opereert vanuit de Pakistaanse provincie Ballochistan.

Omdat de gouverneur onlangs enkele familieleden heeft verloren in de strijd met de Taliban, lijkt hij uit op wraak. Iedereen van wie wordt vermoed dat hij samenwerkt met de Taliban wordt vermoord.

Het dagelijks leven voor de bevolking van Uruzgan is haast ondragelijk. Niemand durft 's nachts te reizen. Controle door de lokale autoriteiten vindt er amper plaats. Ambtenaren van de gouverneur durven zich alleen bij daglicht te verplaatsen. Op het platteland lijkt de Taliban de baas.

Een jongen uit Uruzgan, die nu studeert in Kabul durft zijn familie in Tarin Kot niet te bezoeken omdat hij bang is Talibanners tegen het lijf te lopen, 'die me zullen vermoorden omdat de Taliban Kabul beschouwt als een bastion van de kaffirs de ongelovigen'.

Niet één hulporganisatie heeft het ooit aangedurfd om in Uruzgan hulp te brengen. Zelfs Amerikaanse troepen die zich in Uruzgan bevinden kunnen zich slechts verplaatsen onder directe bescherming van de Amerikaanse luchtmacht.

Niet alleen analisten en anti-Taliban politici adviseren de Nederlandse regering om zich niet te branden aan Uruzgan. Ook Peshawar's fundamentalistische politici zijn tegen de komst van de Nederlanders naar Uruzgan.

"Ik adviseer Nederland om neutraal te blijven," zegt Siraj Ul-Haq, de vice-premier van de pro-Taliban MMA-regering in de noordwestelijke provincie van Pakistan, aan de grens met Afghanistan. "Stuur voedsel en schoolboeken, maar geen troepen."

Dennis123

Citaat van: Offenbach op 19/12/2005 | 21:53 uur
Citaat
Off-topic: Ik zit me net te bedenken dat een opgeblazen kabinet in ieder geval 1 voordeel heeft, namelijk dat Kamp & v/d Knaap verdwijnen!
Citaat

..waarna een PVDA of SP minister de genade klap mag geven aan defensie..  ::)

Of een PVDA minister zeker voor het personeel misschien juist wel is 1 van de beste ministers ooit zal kunnen blijken te zijn. De VVD heeft defensie naar mijn idee al redelijk verraden. Dus ben benieuwd of de PvdA beter kan doen dan hun. Mij verbaasd niks meer.

Tja als het kabinet valt, aan de ene kant zou ik blij zijn, want dat betekent inderdaad Kamp weg, en wie weet mogen er dan ineens wel 2 M-fregatten meer blijven.  ;)
Aan de andere kant heb ik liever dat ze nog een half jaar wachten met vallen dan ben ik tenminste ook op de leeftijd dat ik stemrecht heb  :angel: :laugh:

KapiteinRob

Er valt weinig meer aan genadeklappen te geven na het destructieve beleid van Kamp & zijn koorknaapje......

Offenbach

Citaat
Off-topic: Ik zit me net te bedenken dat een opgeblazen kabinet in ieder geval 1 voordeel heeft, namelijk dat Kamp & v/d Knaap verdwijnen!
Citaat

..waarna een PVDA of SP minister de genade klap mag geven aan defensie..  ::)

KapiteinRob

Vanavond op het journaal gehoord dat de missie sowieso niet doorgaat omdat D66 tegen zal blijven en indien er onverhoopt toch een kamermeerderheid voor zal stemmen D66 uit het kabinet stapt met alle consequenties van dien.....

Off-topic: Ik zit me net te bedenken dat een opgeblazen kabinet in ieder geval 1 voordeel heeft, namelijk dat Kamp & v/d Knaap verdwijnen!

Defensieforum

Het kabinet heeft vanmorgen, 19 december, in een ingelaste ministerraad geen besluit genomen over het sturen van militairen naar Zuid-Afghanistan als onderdeel van de ISAF-macht. De ministerraad praat donderdag, 22 december, tijdens de laatste vergadering van dit jaar verder.

Bron: defensie.nl

KapiteinRob

www.telegraaf.nl dd. 171205:

VVD-fractievoorzitter Van Aartsen begrijpt niet waarom coalitiegenoot D66 een eventuele nieuwe missie naar Afghanistan al afwijst, terwijl er helemaal nog geen kabinetsbesluit is.

,,Ik vind het merkwaardig. Ik begrijp niet dat de D66-fractie niet gewacht heeft tot ze alle informatie heeft", zei Van Aartsen zaterdag in de marge van het VVD-congres in Rotterdam. Maandag wil het kabinet een besluit nemen of Nederlandse militairen naar de Zuid-Afghaanse provincie Uruzgan gaan. Vrijdag maakte D66-leider Dittrich al duidelijk dat zijn partij sowieso tegen is. Ook D66-minister Pechtold twijfelt openlijk over de deelname.

Volgens Van Aartsen loopt Dittrich met zijn opstelling ook D66-vicepremier Brinkhorst voor de voeten. Die wijst als ,,internationalist" anderen ook nogal eens op het internationale perspectief, aldus Van Aartsen. De VVD-aanvoerder vindt de opstelling van de PvdA, die nog geen definitief standpunt heeft ingenomen in afwachting van het kabinetsbesluit, ,,eleganter en intelligenter".

VVD-minister Kamp (Defensie), ook aanwezig op het VVD-congres, hoopt dat het kabinet maandag een besluit kan nemen. Hij wilde zaterdag niet reageren op het afwijzen van de missie door coalitiepartij D66. ,,Ik heb geen zin uitspraken te doen die het besluit verder kunnen bemoeilijken."

Volgens Kamp zijn er drie mogelijke beslissingen: uitstel, een positief of een negatief besluit. Het kabinet praat maandag voor de derde keer over de mogelijke rol voor Nederland in de Zuid-Afghaanse provincie Uruzgan.

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 17/12/2005 | 14:25 uur
Hetgeen ik bedoel met "guts" hebben is dat D66 niet eerst de dicussie afwacht maar direct al aangeven waar ze voor staan.

D66 is in het geheel geen voorbeeld van een partij die consequent is; ze gaan wel degelijk vaak overstag!

Enkele voorbeelden:

Borssele moest dicht; nu niet meer.
Geen gasboringen in Waddenzee; nu mag het wel.
Niet met CDA-VVD regeren; toch gedaan.

Hoeveel voorbeelden wil je hebben van deze draaikonten? Daarmee trouwens niet gezegd hebbende dat andere partijen zich daar niet aan bezondigen.... ;D

Leo2

Citaat van: Ros op 17/12/2005 | 14:25 uur
Hetgeen ik bedoel met "guts" hebben is dat D66 niet eerst de dicussie afwacht maar direct al aangeven waar ze voor staan. Het is makkelijk om je achter een eventuele meerderheid beslissing te verschuilen. De regeringspartijen VVD en CDA waren ook eerst tegen een volgende missie. Na wat kreten van mevrouw Rice gaan ze vervolgens overstag.
Hiermee geef je aan dat D66 niet naar (steekhoudende?) argumenten van andere partijen wil luisteren, dat is toch wel jammer.

Citaat
Het gaat uiteindelijk toch om een politieke beslissing met als uitgangspunt dat men vooral niet in een moelijke situatie verzeild wil raken. De coalitie zou maar eens in gevaar komen. Stel je eens voor dat er een vliegtuig met bodybags in Nederland terug zou komen. Dan is het geen kwestie meer voor een of meerdere ministers om even in het stof te kruipen en vervolgens weer vrolijk door te gaan.

Ik hoop dat D66 nu de poot stijf zal houden, zelfs indien het zal leiden tot de val van dit kabinet.

Voor defensie (heel NL eigenlijk) zie ik in geen geval voordeel als nu het kabinet zou vallen. "Dit land kan zo veel beter", maar dan wel zonder Wouter Bos.

Gr Ton :)
Voor sommige mensen is morgen altijd de drukste dag.

Ros

Hetgeen ik bedoel met "guts" hebben is dat D66 niet eerst de dicussie afwacht maar direct al aangeven waar ze voor staan. Het is makkelijk om je achter een eventuele meerderheid beslissing te verschuilen. De regeringspartijen VVD en CDA waren ook eerst tegen een volgende missie. Na wat kreten van mevrouw Rice gaan ze vervolgens overstag.

Het gaat uiteindelijk toch om een politieke beslissing met als uitgangspunt dat men vooral niet in een moelijke situatie verzeild wil raken. De coalitie zou maar eens in gevaar komen. Stel je eens voor dat er een vliegtuig met bodybags in Nederland terug zou komen. Dan is het geen kwestie meer voor een of meerdere ministers om even in het stof te kruipen en vervolgens weer vrolijk door te gaan.

Ik hoop dat D66 nu de poot stijf zal houden, zelfs indien het zal leiden tot de val van dit kabinet.