Leger ’ontwapent’ marechaussees

Gestart door Cobra4, 24/12/2005 | 09:16 uur

KapiteinRob

Citaat van: cabez op 14/03/2006 | 00:01 uur
Nou ik wel,gewoon alle maatregelen uitvoeren zoals ALLE militairen moeten uitvoeren op een basiskamp.

Ik ben het helemaal met je eens, maar zoals ik al aangaf is dat het herhalen van de discussie.... ;)

cabez

Nou ik wel,gewoon alle maatregelen uitvoeren zoals ALLE militairen moeten uitvoeren op een basiskamp.
Voor de bsb gelden andere normen vaak hebben die een beveiligings opdracht op een compound, zoniet moeten zij ook aan de eisen van de compound voldoen.

Cobra4

Citaat van: Kapitein Rob op 13/03/2006 | 23:22 uur
Ik heb geen zin om de discussie verder te gaan herhalen..... ;)

Komt goed uit. Ik ook niet! ;)
Peloton 3 602 Sqn

KapiteinRob

Ik heb geen zin om de discussie verder te gaan herhalen..... ;)

Cobra4

Citaat van: Kapitein Rob op 13/03/2006 | 23:18 uur
Citaat van: Cobra4 op 13/03/2006 | 23:15 uur
Bv een basis commandant die besluit dat alle wapens ontladen moeten worden??

Waarbij je wat mij betreft de vraag kan stellen of het rondlopen op een kampement onderdeel is van "de nationale politietaak".....

In mijn ogen wel, de KMar is toch de politie dienst van de NL krijgsmacht, waar ook ter wereld.
Peloton 3 602 Sqn

KapiteinRob

Citaat van: Cobra4 op 13/03/2006 | 23:15 uur
Bv een basis commandant die besluit dat alle wapens ontladen moeten worden??

Waarbij je wat mij betreft de vraag kan stellen of het rondlopen op een kampement onderdeel is van "de nationale politietaak".....

Cobra4

Citaat van: Kapitein Rob op 13/03/2006 | 19:36 uur
Slechts bij uitzondering kan daarvan worden afgeweken.

Bv een basis commandant die besluit dat alle wapens ontladen moeten worden??
Terug bij af dus!!
Peloton 3 602 Sqn

KapiteinRob

Mede naar aanleiding van Kamervragen heeft de Commandant der Strijdkrachten een aanwijzing opgesteld over het bewapeningsregime van de Koninklijke Marechaussee (KMar) in operatiegebieden. Dit komt erop neer dat alleen marechaussees belast met de nationale politietaak (en herkenbaar aan de MP-armband) hun taken op het kampement met doorgeladen wapen uitvoeren. Slechts bij uitzondering kan daarvan worden afgeweken.

Marechaussees die niet belast zijn met de nationale politietaak ten behoeve van Defensie (de 'groene KMar') houden zich aan de alert state/dress code van de militaire gebiedscommandant. Zij dragen een armband met 'Police' of   - bij een algemene functie - helemaal geen armband.

Leden van de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten (BSB) moeten te allen tijde direct gebruik kunnen maken van het vuurwapen, zowel nationaal als in het operatiegebied. Zij treden dus altijd met doorgeladen wapen op, tenzij de commandant van de BSB anders bepaalt.


Bron: www.mindef.nl dd. 130306

Anubis

Kennelijk is het besef er niet wat het verschil is tussen een geladen wapen en een doorgeladen wapen...of wat bewapend is. Het is weer een verhaal met veel klokken zonder klepel.
Ik lees net dat we die doorgeladen wapens 10 jaar op tafel gaan leggen... :D

Defensieforum

Citaat van: Kapitein Rob op 16/01/2006 | 20:04 uur
Ik ben benieuwd naar de antwoorden. Ik vind vraag 4 trouwens trouwens te vaag geformuleerd, gegeven het feit dat het gaat over het dragen van in een Nederlands militair kamp.

Tja op dat kamp heeft de KMar haar politietaken uit te voeren. Ik vind hem persoonlijk duidelijk genoeg. Maar goed das een discussie die al van dag 1 een strijd is ;)  :P Wilde je hem toch niet onthouden. Zodra de antwoorden binnen zijn zal ik die zeker plaatsen.

KapiteinRob

Ik ben benieuwd naar de antwoorden. Ik vind vraag 4 trouwens trouwens te vaag geformuleerd, gegeven het feit dat het gaat over het dragen van in een Nederlands militair kamp.

Defensieforum

2050605800

Vragen van de leden Van Baalen en Szabó (beiden VVD) aan de minister van Defensie over de «ontwapening» van leden van de Koninklijke Marechaussee op bases in Afghanistan.(Ingezonden 2 januari 2006)

1
Is het u bekend dat leden van de Koninklijke Marechaussee voortaan geen geladen wapens meer mogen dragen binnen Nederlandse bases in Afghanistan en dat in sommige gevallen marechaussees in het geheel geen wapens mogen dragen?
Wie heeft deze beslissing genomen?

2
Werkten leden van de Koninklijke Marechaussee bij andere missies wel met geladen wapens, ook binnen de bases?

3
Bent u nu van mening dat er geen verschil bestaat tussen leden van de Koninklijke Marechaussee en militairen van andere krijgsmachtdelen? Zo neen, hoe zult u dit verschil tot uitdrukking doen komen?

4
Deelt u de mening dat personeel van de Koninklijke Marechaussee bij het uitvoeren van haar politietaken te allen tijde bewapend moet kunnen zijn?


Kamer vragen die gesteld zijn...

Sine Pari

Citaathet gaat niet om het al of niet met doorgeladen wapens lopen, maar of de MP het wel moet terwijl derest in de compound dit niet mag.
Zoals Freggel schreef
CitaatUitzonderingen zijn door BSB begeleide mensen. De BSB in zo'n rol blijft wel doorgeladen zijn wapen dragen.
zijn er militairen waarvoor een uitzondering word gemaakt gebaseerd op hun functie, waarom dan niet voor de marchauchee. Deze is vanuit zijn dienst gewoont een doorgeladen wapen te dragen, en omdit nu met alle geweld te verbieden enkelt en alleen omdat men het voor het zeggen heeft is een goed voorbeeld van machtsvertoon.
CitaatAls de situatie echt niet veilig is, moeten alle militairen met een doorgeladen wapen lopen.
Dat zie ik ook zo, en zoals eerder gezegt begrijp ik de uitspraak ook niet dat men zich onveilig voeld wanneer men geen doorgeladen wapen kan dragen op een eigenbasis (daar maar van afgezien dat de Nederlandse militair slechts naar niet gevaarlijke gebiede uitgezonden mag worden, j/k  ;)).
CitaatTerecht wordt gewezen op de grote mate van ongevallen die plaatsvinden met doorgeladen wapens.
Ik weet niet of hier ongevallen binnen de Kmar mee bedoeld zijn, maar hoe dan ook dit duid op een manko in de wapen opleiding, iets dat bij mensen die dagelijks met wapens moeten omgaan eigelijk niet mag passeren.
CitaatEen ander probleem is dat de Glock (ik neem aan dat dit in het veld het KMar wapen is) niet echt een veilig wapen is.
Wapens zijn niet gevaarlijk maar de mensen die er mee omgaan. Een doorgeladen wapen die niet gesafed op een tafel word gelegt ligt daar in 10 jaar nog zonder dat er wat is gebeurt mits deze niet door een mens beroerd word. Uit eigen ervaring weet ik dat de Glock een van de veiligste wapens is, maar dat deze door vele als onveilig gezien word omdat hij geen buiten liggende veiligheids handle heeft. De ongelukken die met een Glock passeren (en dit geld ook voor andere wapens) ligt in de meeste gevallen aan de verkeerde handelingen die met dit wapen worden begaan.

Anubis

Sine,

het gaat niet om het al of niet met doorgeladen wapens lopen, maar of de MP het wel moet terwijl derest in de compound dit niet mag.
Geeft een rare smaak bij de gemiddelde militair. Als de situatie echt niet veilig is, moeten alle militairen met een doorgeladen wapen lopen.
Het gaat er nu om of de MP met doorgeladen wapen, dus vuurgereed, bij jou aan tafel moet zitten. Niet dus. Terecht wordt gewezen op de grote mate van ongevallen die plaatsvinden met doorgeladen wapens.
Een ander probleem is dat de Glock (ik neem aan dat dit in het veld het KMar wapen is) niet echt een veilig wapen is.

Sine Pari

CitaatDit heeft als grote voordeel dat je altijd weet dat je wapen voor direct gebruik gereed is en dat je je niet hoeft af te vragen in een noodsituatie of je wel doorgeladen bent.
Ben dan wel geen Nederlands militair maar wat Regering zegt maakt zin. Bij ons in de eenheid lopen we ook met doorgeladen wapens rond, zij dit nu pistol, M-4 carbine, MP5, etc. Het is zelfs zo dat als bv de M-4 voor de borst gedragen word de veiligheid er afgaat (single shot). Zodoende kan men in nood situaties instinctief handelen en hoeft niet meer na te denken of men nu wel of niet zijn wapen op safe, single shot of full auto heeft staan.
CitaatTenslotte heb ik bij diverse uitzendingen meegemaakt dat ook KMAR personeel niet al te lekker in zijn "weapon handling" zit.
Ik kan hier niet over oordelen, maar denk dat een marechauchee op de basis weinig ,,weapon handlig" doet en dat er zodoende ook niet echt van een onveilige situatie gesproken kan worden. Zit het kling Glockje klinge linge ling in het holster kan er niks gebeuren. Mij schijnt het meer dat en basis commandant zich hier provileren wil. Waar ik Kapitein Rob echter gelijk moet geven is in de vraag waarom voelt een marechauchee zich op de basis onveilig of zo als de woordvoerder van de marechausseevereniging de heer Han Busker zegt
CitaatDeze maatregel kan tot onveilige situaties leiden
Of gaat het zich hier maar weer eens om een uitspraak die door de press uit zijn verband is gezet?