F-16's onderscheppen passagiersvliegtuig

Gestart door KapiteinRob, 18/01/2006 | 12:26 uur

HM

sorrie is niet nodig... zo leer ik er wat van merci!
Alleen berusting kan ons verslaan

Ice^

#7
aan A scramble een zogenaamde Alpha scramble is een voor het eggie scramble
een Tango scramble is een soort oefening tussen vliegers, de 1(A) krijgt een heading waar hij heen moet en de ander(B) word er daarna (als kist A is weggevlogen van B) naartoegelijd voor een oefen interdiction, B doet dan net alsof A het vliegtuig is wat ze moesten onderscheppen. en zegt van "target is RNLAF F-16, tailnumer J-543, please respond"

AJ formatie is de standaard calsign voor de QRA
elke kist heeft zo'n callsign bijvoorbeeld AJ-55 en AJ-76
ook met gewonen missie maar dan bijvoorbeeld sting 11 en 12 (waarbij 11 de leider is)

CAP is Combat Air Patrol, ze vliegen dan rond een bepaald gebied om dat te bewaken wie erin komt is de "sjaak"

sorrie voor de termen in mijn eerste post.
"A good landing is one that you can walk away from. A great landing is when you can use the airplane again."

HM

zo  ::) dank voor deelse opheldering  ;) maareh...

wat is het verschil tussen T en A-scramble, wat is een CAP missie en AJ formatie?
Alleen berusting kan ons verslaan

Ice^

#5
er zijn wel duitsers op afgegaan, zei hebben contact gelegt en alles afgehandeld de nederlandse scramble was vanaf toen een T-scramble ipv. A-scramble want toen ze in de lucht waren en een CAP missie wilden gaan opzetten werd het geannuleerd. AJ formatie had geen toestemming om nederland te verlaten
"A good landing is one that you can walk away from. A great landing is when you can use the airplane again."

HM

Zo zie je wel dat al voordat zo'n vliegtuig nederland binnen is, de F16s er al op af gaan. Bij andere onderscheppingen vond ik het vreemd dat pas ergens halverwege Nederland het vliegtuig werd "onderschept".

Mischien kon Nederlands verkeersleiding geen contact krijgen, maar was er met de Duitse verkeersleiding al geen contact meer nodig, zodat het voor hun geen reden was de Luftwaffe er op af te sturen.
Alleen berusting kan ons verslaan

KapiteinRob

Citaat van: Kapitein Rob op 18/01/2006 | 12:26 uur
Kort voordat het toestel de Duits-Nederlandse grens passeerde, kon het contact worden hersteld. De Boeing heeft zijn weg naar Amsterdam vervolgd

Waarom zijn er geen Duitsers op af gegaan, daar blijkens dit artikel het vliegtuig zich tijdens de radioloosheid nog in Duitsland bevond?

Sophietje

Citaat van: Kapitein Rob op 18/01/2006 | 12:26 uur
Twee F-16's van de vliegbasis Leeuwarden hebben woensdagochtend een Boeing 737 uit Berlijn onderschept. De straaljagers stegen op, omdat geen radiocontact met het passagiersvliegtuig kon worden gelegd.

Bij hun actie zijn de F-16's in de lucht tussen Heerenveen en Zwolle door de geluidsbarrière gegaan, meldde het ministerie van Defensie.

Kort voordat het toestel de Duits-Nederlandse grens passeerde, kon het contact worden hersteld. De Boeing heeft zijn weg naar Amsterdam vervolgd, de F-16's keerden terug naar hun basis.


Bron: www.telegraaf.nl dd. 180106

Die Duitsers ook altijd........... ;)

KapiteinRob

Twee F-16's van de vliegbasis Leeuwarden hebben woensdagochtend een Boeing 737 uit Berlijn onderschept. De straaljagers stegen op, omdat geen radiocontact met het passagiersvliegtuig kon worden gelegd.

Bij hun actie zijn de F-16's in de lucht tussen Heerenveen en Zwolle door de geluidsbarrière gegaan, meldde het ministerie van Defensie.

Kort voordat het toestel de Duits-Nederlandse grens passeerde, kon het contact worden hersteld. De Boeing heeft zijn weg naar Amsterdam vervolgd, de F-16's keerden terug naar hun basis.


Bron: www.telegraaf.nl dd. 180106