Zembla 16 februari: 'Een levensgevaarlijke missie'

Gestart door Petra62, 17/02/2006 | 08:29 uur

Mourning

Ten eerste, Petra62 geen probleem. Ten tweede, hieronder een artikel van een hoogleraar aan de Universiteit van Leiden die mijn opinie inzake Uruzgan behoorlijk dicht nadert.

Let tevens op de laatste regels mbt het anti-Amerikanisme onder een (groot?) deel van de pers. Niet verrassend, wel verontrustend mbt een "neutrale" weergave van de feiten en meningsvorming hier in Nederland:


"Dutch troops to Uruzgan, Afghanistan (part two)

The Dutch government is about to make a decision as to whether or not it should send more than 1,000 troops to Uruzgan, in South Central Afghanistan. As I argued earlier, a positive decision should be based on wide support in Dutch parliament. I also argued that a positive decision should follow intense discussions. The Dutch should know what they are in for. If those conditions are not met, a positive decision now could be followed by a decision later to withdraw the troops as soon as something nasty happens. That would be really disastrous, especially for Afghanistan.

However, discussions should be based on the correct information. Tonight I read a comment on the opinion page of the Dutch quality newspaper NRC/Handelsblad by H.J.A. Hofland. I was irritated. Hofland has obviously looked at the world map and saw that Afghanistan lies close to Iraq. Moreover, both countries are teeming with Muslims and there are Americans around. Obvious conclusion: a recipe for disaster. Hofland states that the NATO forces and Americans in Afghanistan are regarded as occupying forces. He even states that the Afghans want them to leave preferably today rather than tomorrow. Sending troops to Afghanistan, according to Hofland, means that the Dutch government is co-operating with the Americans in following a disastrous policy that is doomed to fail.

Mr Hofland, Iraq is not the same as Afghanistan. Anyone visiting the country will tell you that the Western forces are generally very welcome. If there is one great fear among the Afghans it is that the West will leave the country, as it did in the early 1990s. The Afghans realise very well that they need the military umbrella over their land in order to keep it together. Whether the Western strategy in Afghanistan will work, I do not know. That depends among others on external factors that neither the West nor the Afghans can control. But let us give the Afghans a chance. They now have a parliament and an elected president. Of course I know that the Afghan democracy is not flawless, but what do you expect after so many years of civil war and foreign interference. Shall we just leave them and tell them to sort themselves out, all by themselves? Do you realise how many refugees will again descend on Pakistan and Iran, and how many will try to move to the West? Do you realise what it will mean to the fragile balance in that part of the world if one of the states collapses and becomes a battle ground for anyone who wants to acquire more power? The West has committed itself to the support of Afghanistan. It would be an absolute disaster if the West would withdraw simply because some idiots with too much money and too many explosives around their chest decide to use Afghanistan to fight their perceived Western enemies.

Hofland's opinion reminds me of the comments made by so many journalists and politicians years ago; they would automatically oppose anything initiated by America and support anyone opposed to America. I think Bush's policy in the Middle East and in Iraq in particular is disastrous, and I abhor the American secret prisons and all that goes on inside them, but that does not mean that I am willing to drop anyone or any country that is dependent on America for its survival. For millions of Afghans it is literally a matter of life and death, and it is simply not acceptable to oppose Bush over the back of the Afghans.

Willem Vogelsang"

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Petra62

Citaat van: Kapitein Rob op 18/02/2006 | 09:01 uur
Citaat van: Petra62 op 18/02/2006 | 08:37 uur
Kandahar is een stad in Uruzgan en de Helmand is een rivier die langs Kandahar stroomt door de provincie Uruzgan

Petra62,

Als je iemand verbetert, moet je jezelf wel overtuigen dat je gelijk hebt. In dit geval zijn er dus meer hondjes die Fikkie heten..... ;)


Ai..neem me vooral niet kwalijk, vrouw én blond :P ;D
Zij die -in- het leven liefhebben, houden ook van hen die achterblijven.

Mourning

Voor alle duidelijkheid ik had liever gezien dat we daar of met meer eigen troepen naartoe zouden zijn gegaan of meer troepen van bevriende naties, maar ja op misschien wat Australiers na is dat nu eenmaal niet het geval.

Ook ik heb mijn twijfels mbt het brengen van de democratie, maar het gebied gewoon laten wat het is is ook geen alternatief omdat het geen status-quo gebied zal blijven als in de rest van Afghanistan de druk op de Taliban wordt opgevoerd.

En die humanitaire hulpverleners die kletsen wel leuk, maar bieden ook geen alternatief om nog maar te zwijgen over hoe ZIJ de afgelopen jaren zelf in hun taak zwaar tekort zijn geschoten in Uruzgan. Dit bleek uit een vertrouwelijk rapport van het Deense Ministerie van Buitenlandse zaken dat in opdracht van Denemarken, Het Verenigd Koninkrijk, Nederland en nog een ander land (ik dacht Noorwegen of Zweden) is opgesteld en in de handen van NOVA is gevallen en een paar weken geleden werd bekendgemaakt.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

De tijd zal het leren wie er gelijk heeft gehad. Feit is natuurlijk wel dat alleen de voorstanders aan het woord zijn geweest om de politici over de streep te trekken.

Een, in mijn ogen, midden oosten expert had van mij ook aan het woord mogen komen. Een (vertaald) interview met hem is te lezen op http://www.humanist.nl/100687.

Deze man slaat wat mij betreft de spijker op z'n kop als het gaat om Afghanistan, Irak en de bemoeienissen van het westen.

KapiteinRob

Citaat van: Mourning op 18/02/2006 | 12:33 uur
leek me dat ik dat wel duidelijk had opgeschreven, maar ja ...  ::) ;).

Leek mij ook.....

Mourning

Citaat van: oud_zijde op 18/02/2006 | 10:16 uur
maar jullie moesten lachen toen de centurion om vrijwilligers vroeg waarna iedereen een stap naar achter deed behalve het kleinste zieligste romeintje wat eigenlijk niet wist wat er aan de hand was (onder luid gelach van zijn kameraden) ... geef het maar toe  ;D

maar nee, Uruzgan wordt gezien als de gevaarlijkste provincie die beschikbaar is voor ISAF (zijn nog een aantal gevaarlijkere afaik) maar dat is niet echt duidelijk want er zijn niet zo heel veel Amerikanen ... dat de Amerikanen er alleen voor het schieten zijn is overigens ook niet waar, zo staat de hoofdstad inmiddels in verbinding met Kandahar door een weg die de Amerikanen gebouwt hebben (zonder al te veel problemen overigens)

Ja, eerlijk is eerlijk die Asterix en obelix cartoon was goed in de documentaire verwerkt, helemaal mee eens.

Volgens mij gaan er 4.500 britten naar Kandahar en o.a. Canadezen naar Helmand. Kandahar is het echte "Heartland" van de Taliban voor zover ik weet.

En ... ehmmm voor alle duidelijkheid ik verwees niet naar de respectievelijke plaats met de naam Kandahar of de rivier met de naam Helmand, maar naar de provincies met dezelfde namen ... leek me dat ik dat wel duidelijk had opgeschreven, maar ja ...  ::) ;).

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

oud_zijde

maar jullie moesten lachen toen de centurion om vrijwilligers vroeg waarna iedereen een stap naar achter deed behalve het kleinste zieligste romeintje wat eigenlijk niet wist wat er aan de hand was (onder luid gelach van zijn kameraden) ... geef het maar toe  ;D

maar nee, Uruzgan wordt gezien als de gevaarlijkste provincie die beschikbaar is voor ISAF (zijn nog een aantal gevaarlijkere afaik) maar dat is niet echt duidelijk want er zijn niet zo heel veel Amerikanen ... dat de Amerikanen er alleen voor het schieten zijn is overigens ook niet waar, zo staat de hoofdstad inmiddels in verbinding met Kandahar door een weg die de Amerikanen gebouwt hebben (zonder al te veel problemen overigens)
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob


Mikemans


KapiteinRob

Citaat van: Petra62 op 18/02/2006 | 08:37 uur
Kandahar is een stad in Uruzgan en de Helmand is een rivier die langs Kandahar stroomt door de provincie Uruzgan

Petra62,

Als je iemand verbetert, moet je jezelf wel overtuigen dat je gelijk hebt. In dit geval zijn er dus meer hondjes die Fikkie heten..... ;)


01 Badakhshan
02 Badghis
03 Baghlan
04 Balkh
05 Bamiyan
06 Daikondi
07 Farah
08 Faryab
09 Ghazni
10 Ghowr 

11 Helmand
12 Herat
13 Jowzjan
14 Kabul

15 Kandahar
16 Kapisa
17 Khost
18 Kunar
19 Kunduz
20 Laghman
21 Lowgar
22 Nangarhar
23 Nimruz
24 Nurestan
25 Uruzgan
26 Paktia
27 Paktika
28 Panjshir
29 Parvan
30 Samangan
31 Sar-e Pol
32 Takhar
33 Vardak
34 Zabul


Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Provincies_van_Afghanistan

Petra62

Citaat van: Mourning op 18/02/2006 | 00:10 uur
Ze geven ook ronduit toe dat ze vooringenomen zijn, maar een aantal van de zaken die als feiten worden gepresenteerd zijn nogal twijfelachtig, voorbeeld: "Uruzgan is de gevaarlijkste provincie in Afghanistan". Oh ja? Ik dacht dat Kandahar en Helmand toch echt gevaarlijker werden ingeschat? Vergis is ik me?



Kandahar is een stad in Uruzgan en de Helmand is een rivier die langs Kandahar stroomt door de provincie Uruzgan. Dus ja, je vergist je wat dit betreft. :)
Zij die -in- het leven liefhebben, houden ook van hen die achterblijven.

Mourning

Ze geven ook ronduit toe dat ze vooringenomen zijn, maar een aantal van de zaken die als feiten worden gepresenteerd zijn nogal twijfelachtig, voorbeeld: "Uruzgan is de gevaarlijkste provincie in Afghanistan". Oh ja? Ik dacht dat Kandahar en Helmand toch echt gevaarlijker werden ingeschat? Vergis is ik me?

Er wordt eigenlijk over elk onderwerp dat ze aansnijden een zwart-wit houding aangenomen, niet echt "genuanceerd", sterker nog, behoorlijk "populistisch" als je het mij vraagt. Alles is meteen 100% onmogelijk, niet te volbrengen, heilloos, etc.

En dan laten ze hulpverleners aan het woord die steeds meer huilen over het feit dat ze defensie steeds meer als een concurrent zien.

Oh ja, en de Amerikanen hebben uiteraard ALLES fout gedaan, hordes oorlogsmisdaden begaan en zijn eigenlijk gewoon de grote satan, heerlijk die nuances en dat gebalanceerde element in hun documentaire.

Ook altijd weer die Ranger die verteld dat hij liever een Taliban of Al-Quaida strijder zou doodschieten dan hem gevangen te nemen of te verwonden. Voornaamste motivatie: als deze strijder gewond wordt komt hij terug om op ons te schieten, ik leg hem dan liever neer. Duh, uiteraard. En uiteraard moet dat wel binnen het oorlogsrecht plaatsvinden, dus geen standrechtelijke executies e.d. Maar Nederland is uiteraard weer te klein ::) alsof de Amerikanen voor de lol die lui neerknallen, nee, natuurlijk niet. De manier waarop de Amerikanen hebben opgetreden is licht gezegd twijfelachtig te noemen, maar ze zijn in ieder geval niet naief als ze hun strijd voeren.

Als een voorstander van de missie een dergelijk iets zou produceren zou het land te klein zijn ...

Een aantal van de kritiekpunten zijn zonder meer terecht, maar hoe het geportreteerd wordt is eigenlijk gewoon samentevatten onder de noemer "propaganda" en ik gebruik dat woord zeker niet lichtzinnig.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

oud_zijde

ja typisch Zembla weer hé, die gaan niet op zoek naar infarmatie over Uruzgan, maar naar informatie die hun kijk erover bevestigd ... en dan dat vooringenomen toontje erbij  >:(

Maar goed, ik ben het dan niet met ze eens maar op zichzelf was het best aardig om te kijken vooral hoe ze Asterix en Obelix erin hebben gemonteerd vond ik echt een geniale vondst  ;D
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Petra62

De Nederlandse militairen die naar Uruzgan gaan, worden opgezadeld met een missie die niet kan lukken. Dat zeggen deskundigen die Afghanistan zeer goed kennen, maar niet werden uitgenodigd voor de parlementaire hoorzitting over Uruzgan. Ook komen Nederlandse parlementariërs aan het woord over de vraag waarom er vooral voorstanders van de missie werden uitgenodigd en waarom tegenstanders werden afgezegd of de mond werd gesnoerd.

Medio december vorig jaar leek een meerderheid van de Tweede Kamer tegen een Nederlandse militaire missie naar Uruzgan in Afghanistan. Zes weken later bleek een overgrote meerderheid opeens vóór, waaronder de Partij van de Arbeid. Vooral de hoorzitting die de Tweede Kamer organiseerde om zich te informeren over de situatie in Uruzgan bleek van grote betekenis voor de meningsvorming.

Christof Hörstel heeft als journalist en consultant 20 jaar ervaring opgedaan bij de Pasjtoen en de Taliban in het zuiden van Afghanistan. Hij is door D66 wel gevraagd om op de hoorzitting te spreken. Maar een week voor de zitting schrijft Hörstel een kritisch artikel in De Volkskrant. Kort daarna kreeg hij te horen dat hij niet meer op de uitnodigingslijst stond. 'Als de missie vooral militair is of de Taliban krijgen het gevoel dat die ontwikkelingsprojecten bedoeld zijn om al het geweld te maskeren, dan zullen ze geen van die hulpprojecten steunen. Ze zullen ze vernietigen en het opzetten daarvan verhinderen. Je bouwt aan de ene kant van het dorp een school terwijl aan de andere kant een school wordt opgeblazen door de Taliban', zegt Hörstel in ZEMBLA.

Volgens minister Bot van Buitenlandse Zaken bestaat de Taliban uit niet meer dan 100 tot 200 man. ZEMBLA spreekt met Abdel Khaleq, voormalig krijgsheer en Moehjaheddien-strijder uit Uruzgan. Hij zegt dat de schatting van Bot niet klopt: 'Nee, er zijn 1000 tot 1500 Taliban-strijders in Uruzgan.' Hörstel zegt hierover: 'Volgens rapporten van geheime diensten zijn er in Uruzgan tienduizenden hard-line aanhangers van de Taliban, en een groot deel daarvan is bereid om zichzelf op te blazen. Dat heb ik uit een geheim rapport van een NAVO-land.'

Willem van de Put is directeur van Healthnet, een Nederlandse organisatie die vanaf 1995 overal in Afghanistan klinieken opzet met lokaal personeel. Healthnet zat tot 2005 ook in Uruzgan. Maar ook Van de Put is niet gevraagd. 'Misbruik niet het argument dat die Nederlanders daar zitten om de wederopbouw te bevorderen. Dat is een kletsverhaal. Afghanen tuinen daar ook niet in. Je maakt het er niet veiliger op met dit soort verhalen.'

Kees Rietveld werkte onder de Russische bezetting in Afghanistan als arts. Onder de Taliban was hij coördinator van de Europese Commissie, en toen die waren verslagen was hij observator voor de Amerikanen. Ook hij verbaast zich erover dat hij niet is uitgenodigd. 'Een Afghaan is te huur, niet te koop. Als je ze geld geeft zullen ze een tijdje doen wat je wilt dat ze doen. Totdat het geld op is en ze geen reden meer zien om te doen wat jij wilt dat ze doen',
Zij die -in- het leven liefhebben, houden ook van hen die achterblijven.