Onderzoek naar vermeende seksuele intimidatie

Gestart door Dennis123, 21/03/2006 | 17:48 uur

Mikemans

Klassikaal vertonen van een relnight waarbij matrozen gegeseld worden met bezemstelen en riemen? Het vergiftigen van matrozen met chloortabletten? Betekend Klassikaal in bijzijn van de instrukteur?

Het wordt potdomme tijd dat deze sergeant terugkeert naar de vloot vanuit de paarse bende. Tijd om orde op zaken te stellen. Ontslag voor het hele zooitje inclusief leiding. Vervuiling van de Marine.

Lex

#189
Matrozen treiterden maatjes na 'verraad'

Gepubliceerd op 29 augustus 2006, 10:39

Arnhem - 

,,Hij riep het over zichzelf af'', beweerde gisteren de klasse oudste van het slachtoffer voor de militaire rechtbank in Arnhem. ,,Hij wist het altijd beter, zelfs beter dan de instructeurs.'' Eerder verontwaardigd dan beschaamd zaten negen beschuldigden – zes mannen, drie vrouwen, allen in dienst van de marine – in het beklaagdenbankje. Want dat hun twee pispaaltjes aangifte deden, zien ze als 'een mes in de rug'. Tegen de verdachte matrozen werden (gedeeltelijk voorwaardelijke) werkstraffen geëist van tussen de veertig en tweehonderd uur.

Stukje bij beetje ontstond gisteren het beeld van een ranzig staaltje groepsdynamiek, nauwelijks onderdoend voor de dit jaar bekend geworden uitwassen op het fregat Tjerk Hiddes, waar in 2004 aan boord vrouwelijke matrozen waren aangerand en verkracht. De zaak die gisteren in Arnhem centraal stond, stamt uit hetzelfde jaar. De zaak speelde aan wal, tijdens de opleiding in Brugge, Amsterdam en Den Helder. En het betrof geen seksuele delicten, maar stelselmatig treiteren, fysiek geweld en vrijheidsberoving.

Zo kreeg het vrouwelijk mikpunt een 'pepermuntje' aangeboden, dat een chloortablet bleek te zijn. Het 'geintje' draaide uit op een ziekenhuisopname, omdat haar maag moest worden leeggepompt. Het mannelijke slachtoffer was, ook in de ogen van zijn superieuren, 'een bijdehandje'. Om hem op zijn nummer te zetten, besloot het klasje van het treiteren op dinsdag een vast nummer te maken. Eén van de 'relnights', zoals de bedenkers het evenement doopten, werd op film vastgelegd en klassikaal vertoond. Tijdens zo'n avond werd de matroos getuchtigd met riemen en bezemstelen.

De aanleiding tot de uitwassen was het vermoeden dat hun slachtoffers uit de school hadden geklapt over een 'uit de hand gelopen feestje' met Belgische militairen.

Bron: www.nhd.nl

Lex

Het ligt niet in mijn bedoeling om dit onderwerp weer op te rakelen, maar op de site van MINDEF, kwam ik onder de rubriek Kamerbrieven yegen het onderwerp:
"Ordemaatregelen bij Defensie" gedateerd 19 mei 2006, gevolgd door 3 (drie) bijlagen. De ondertekenaar is de STASDEF.
Ik wil u aanraden dit rustig te lezen en vervolgens uw (eventuele reacties) te spuien.

Link: www.mindef.nl/actueel/parlement/kamerbrieven/2006/2/20060519_ordemaatregelen.aspx

Anubis

Daar heb jij dan weer gelijk in, het gaat mij in algemene zin over rioolpers.
Maar de stilte nu is oorverdovend. Behalve dan alle maatregelen die genomen worden om uit te sluiten dat het zou kunnen gebeuren. Het moet niet gekker worden. Als misdaden of misdrijven gepleegd worden moeten daders ter verantwoording geroepen worden. Dan moet wel naar feiten gekeken worden en niet naar wie het hardste toetert.

KapiteinRob

Citaat van: Anubis op 26/04/2006 | 21:42 uur
de verhalen over sexuele intimidatie die met name door deze krant verspreid is.

Het is m.i. onzin om De Telegraaf wat dit betreft er uit te lichten. Ik lees behalve De Telegraaf ook dagelijks het AD en in laatstgenoemde krant stond nog veel meer (onzin). En vlak de TV-rubrieken ook niet uit die als spreekbuis fungeerden voor de AFMP-idioterie.

Anubis

Met mijn verhaal over de Telegraaf wil ik benadrukken wat ik vind van de berichtgeving ten aanzien van de verhalen over sexuele intimidatie die met name door deze krant verspreid is. De schade berokkend aan de KM en het personeel in het bijzonder, is van dien aard dat een opmerking over de rol van de pers op zijn plaats is.
Ik benadruk dat het niet mijn bedoeling is die miljoen lezers te schofferen, maar wel de populistische berichtgeving in o.a. dit blad. Ik beschuldig de kranten die ongenuanceerd bericht hebben gegeven van stemmingmakerij.
Dat heeft niets te maken met naties waar NL in vroeger tijd ruzie heeft gehad. Die hebben genoeg op hun donder gehad :) Verder geef ik alleen aan waarom IK die krant niet lees.

Kosjnikov

Inderdaad,
hier waren we gebleven  ;)


Citaat van: Kosjnikov op 22/04/2006 | 15:53 uur
Marine kwam natuurlijk al vaker negatief in het nieuws met drugs transporten enzo. Dus dat zal voor de pers ook wel iets zijn dat ze denken dat het vaker gebeurt en daarom er meer aandacht aan besteden..

Cobra4

En nu maar weer on-topic: seksuele intimidatie!
Peloton 3 602 Sqn

Kosjnikov

Citaat van: Ton de Zwart op 26/04/2006 | 13:04 uur
Maar dan koop je ook zeker heel consequent geen Franse spullen, en gaat niet op vakantie naar Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië?


hmmm, je vergeet Japan  ;)

Ton de Zwart

Citaat van: Anubis op 25/04/2006 | 22:43 uur
Snap je wel, er was niet goedkoop meer te scoren. We zouden als militair voortaan rioolpers moeten weren. Ik koop en lees al jaren geen telegraaf meer. Alleen al omdat die besmet is sinds het de enige landelijke krant was  die in de Tweede Wereldoorlog naast 'Volk en Vaderland' normaal uit mocht komen.

Dat was toch ver vóór jouw inrouleren Anubis?   Maar dan koop je ook zeker heel consequent geen Franse spullen, en gaat niet op vakantie naar Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië?

joris


KapiteinRob

Citaat van: Anubis op 25/04/2006 | 22:43 uur
We zouden als militair voortaan rioolpers moeten weren. Ik koop en lees al jaren geen telegraaf meer.

Als je zo principieel bent, neem ik aan dat je een aantal andere media ook niet meer bekijkt en/of beluistert. Door De Telegraaf te categoriseren bij de rioolpers, zet je ruim 1 miljoen lezers, waaronder mijn persoon, in een bepaalde hoek wat nergens op slaat!

Citaat van: Anubis op 25/04/2006 | 22:43 uur
Alleen al omdat die besmet is sinds het de enige landelijke krant was  die in de Tweede Wereldoorlog naast 'Volk en Vaderland' normaal uit mocht komen.

Ik vind dat altijd zo'n flauw argument; dan rij je zeker ook niet met de trein, doe je geen zaken met het gemeentehuis, doe je geen aangifte bij de politie, etc. etc. Als we iedereen gaan veroordelen omdat ze in WOII "voor de Duitsers werkten", moet je verder kijken dan De Telegraaf alleen. Er werd namelijk in WOII toch ook nog "gewoon" gewerkt voor het bestaan, of zat iedereen in het verzet en kreeg geld vanuit London?

Dat wilde ik, hoewel off topic, toch even kwijt.

Anubis

Snap je wel, er was niet goedkoop meer te scoren. We zouden als militair voortaan rioolpers moeten weren. Ik koop en lees al jaren geen telegraaf meer. Alleen al omdat die besmet is sinds het de enige landelijke krant was  die in de Tweede Wereldoorlog naast 'Volk en Vaderland' normaal uit mocht komen.

Northside

Citaat van: Anubis op 21/04/2006 | 21:15 uur
Over de wantoestanden op de KMA was niet half zo veel ophef...raar toch.
Alsof het opzet is.

Dat was pas daarna, toen was het "nieuwe" al eraf...
Si vis pacem... para bellum

Mikemans

De pers schenkt geen aandacht aan inhoud endenken ook niet na daarover. De pers kijkt puur alleen naar verkoopcijfers. Datgene wa doet verkopen wordt geplaatst.