Onderzoek naar vermeende seksuele intimidatie

Gestart door Dennis123, 21/03/2006 | 17:48 uur

Kosjnikov

Marine kwam natuurlijk al vaker negatief in het nieuws met drugs transporten enzo. Dus dat zal voor de pers ook wel iets zijn dat ze denken dat het vaker gebeurt en daarom er meer aandacht aan besteden..

Anubis

Over de wantoestanden op de KMA was niet half zo veel ophef...raar toch.
Alsof het opzet is.

Kosjnikov

Gisteravond in NOVA, het bezoek van commandant der strijdkrachten dick Berlijn op de zeven provinciën. Die in de 'piratenwateren' vaart. Gaf weer duidelijk aan dat de marine ook goede dingen doet, waar het brede publiek verder niets van hoort. Volgens mij moeten dat soort dingen vaker op tv of in de krant komen, zodat er een positieve mening over de marine blijft.
Maar het blijft voor mij duidelijk dat het gebeuren rondom de seksuele intimidatie goed moet worden doorgespit, en daar ook voldoende van naar buiten komt.

KapiteinRob

Gaarne nu weer ontopic! Het hier geplaatste artikel betreffende Hr.Ms. Bruinvis van Westerman heb ik als nieuw onderwerp in dit onderdeel opgenomen: http://www.defensieforum.nl/Frontpage/index.php?option=com_smf&Itemid=7&topic=7902.0.

Rob
Forumbeheerder

Rene62

Het zal wel offtopic zijn  :) , volgens mij is dit topic niet uitzendingen maar iets anders ernstig.
Maar goed de Koninklijke Marine is al vele jaren bezig met uitzendingen maar inderdaad is hier niet veel van bekend. Deze uitzendingen zijn meestal vredes operaties. Verder hebben vele schepen meegedaan (eigenlijk dus de bemanning) met diverse operaties welke niet tot vredes operaties wordeng gerekend. Voorbeeld voor de kust van het vormalig Joegoslavie patrouille varen, waar de bewapende bootjes je in de nacht voorbij vliegen en af en toe mcht men genieten van geluiden van het vuren der wapens en dat er doelzoekraders op je gericht worden. Maar omdat deze niet, of niet onder de juiste,  vlag werden uitgevoerd zijn het niet de bedoelde (vredes) operaties. Veel wordt niet openbaar gemaakt denk ook aan de missies welke de subs uitvoeren of hebben uit gevoerd. Van deze missies is ook weinig bekend. Dus ook voor 1990 en zover als ik zelf heb meegemaakt vanaf 1983.

M.vr.gr. René

Anubis

CitaatDe gemiddelde burger weet misschien net dat er mariniers in irak en afghanistan zaten/zitten, maar wat de rest van de marine doet? Daar hebben ze geen idee van

Dat heeft alles te maken met bereikbaarheid van de marineeenheden en de beschikbare accomodatie voor mediapersoneel. Als je 30 dagen op zee zit gaan die lui niet mee, omdat er simpelweg geen plaats voor is. Bij landeenheden is dat een stuk makkelijker. Komt bij dat de interesse voor de vlootoperaties gering is. Dat betekent echter niet dat er niets gebeurt.

KapiteinRob

Citaat van: Big IE op 19/04/2006 | 12:00 uur
Klopt, ging inderdaad over het vlootpersoneel.

Als het over "het vlootpersoneel" ging, ben ik het volstrekt niet met je eens zoals ik in mijn vorige posting heb aangegeven!

Big IE

Citaat van: Kapitein Rob op 18/04/2006 | 20:38 uur
Citaat van: Big IE op 18/04/2006 | 17:59 uur
Mischien komt het mede omdat de KL- en KLu-eenheden vaak wat dichter bij het 'vuur' zitten en de KM vanzelfsprekend wat verder af van de brandhaarden.

Ik ga er maar van uit dat je hiermee de vlooteenheden van de KM bedoelt. KM-personeel (niet alleen de mariniers maar ook het vlootpersoneel) draagt zijn steentje midden in de "brandhaarden" meer dan bij!

Klopt, ging inderdaad over het vlootpersoneel.

Northside

Citaat van: Kapitein Rob op 18/04/2006 | 20:38 uur

Ik ga er maar van uit dat je hiermee de vlooteenheden van de KM bedoelt. KM-personeel (niet alleen de mariniers maar ook het vlootpersoneel) draagt zijn steentje midden in de "brandhaarden" meer dan bij!


Maar daar lees je niks over terug. De gemiddelde burger weet misschien net dat er mariniers in irak en afghanistan zaten/zitten, maar wat de rest van de marine doet? Daar hebben ze geen idee van
Si vis pacem... para bellum

Anubis

Het aloude spreekwoord 'Onbekend maakt onbemind' gaat maar weer eens op...
De vloot is reeds vanaf 1990 in de weer met vredesoperaties. Gezien die op zee plaatsvinden en er  nauwelijks ruchtbaarheid aan gegeven wordt, meent men kennelijk dat de marine alleen een beetje spelevaart op de Noordzee en verder zuipend, cokesnuivend en feestvierend achter de schaarse meiden aan boord aanzit. Ach, zo'n enduring freedom medaille zegt ook niets. Doet het leuk op de schoorsteen. Of zou het toch de lobby zijn van notoire zandhazen, zoals generaal van Vuuren die stijf van jaloezie tot de conclusie is gekomen dat zijn koude oorlog roemloos ten einde kwam en hij alleen met medailles voor staatsbanketten en andere decadente prestaties in zijn nadagen alleen nog met waardeloze borrelpraat aan de pers eindelijk wraak kan nemen op die verfoeide marine. In zijn kielzog een generaal der mariniers Klop die nooit op een oorlogsschip gevaren heeft en andere achterhaalde variabelen die nodig wraak moeten nemen op hun oud-werkgever.
Ik zeg maar zo: Het zit ons niet mee...

KapiteinRob

Citaat van: Big IE op 18/04/2006 | 17:59 uur
Mischien komt het mede omdat de KL- en KLu-eenheden vaak wat dichter bij het 'vuur' zitten en de KM vanzelfsprekend wat verder af van de brandhaarden.

Ik ga er maar van uit dat je hiermee de vlooteenheden van de KM bedoelt. KM-personeel (niet alleen de mariniers maar ook het vlootpersoneel) draagt zijn steentje midden in de "brandhaarden" meer dan bij!

Big IE

Lees toch het nodige over de KM in de slag met kapers of met een brandend containerschip of oppikken van bootvluchtelingen e.d., maar vaak is het niet duidelijk in welk verband zo'n marineschup daar vaarde.

Mischien komt het mede omdat de KL- en KLu-eenheden vaak wat dichter bij het 'vuur' zitten en de KM vanzelfsprekend wat verder af van de brandhaarden.

Northside

Citaat van: Westerman op 14/04/2006 | 19:54 uur

Marine heeft boot niet gemist


Misschien wordt er te weinig aandacht aan gegeven in de media? Over uitzendingen van de landmacht hoor je dagelijks in het nieuws, dat er apaches en f16´s in het buitenland zijn is ook bekend, maar of de gemiddelde burger weet waar de marine is en wat ze daar doet?

En kennis is begrip...
Si vis pacem... para bellum


Rene62

Citaat van: Anubis op 26/03/2006 | 22:14 uur
Citaat
laatste is er de vete tussen de ex-ledenraadleden van de KM en de AFMP.
In deze vete is de KM-delegatie van de AFMP niet best afgeschilderd door bepaalde bestuursleden. Dat deze KM-leden een motie van wantrouwen tegen de voorzitter (Wim van den Burg)indienden moet wel heel erg verkeerd zijn gevallen. Ik hoop niet dat het zo is, maar de gemeen harde aanval van hem in de richting van de KM doet het ergste vrezen.
De betrokken leden zijn herkenbaaar aan hun lidmaatschap van de mede door hen opgerichte bond ODB. Ik had eigenlijk een reactie van deze bond verwacht, maar dat mag helaas niet zo zijn... :-[
Reactie van de site van deze Bond:

Leg dat maar eens uit aan het Thuisfront
Indien aantasting van de integriteit van een vrouwelijk of mannelijk personeelslid aan boord van een marineschip of elders binnen de krijgsmacht wordt gemeld dan dient dat onmiddellijk en met de grootste zorg te worden behandeld, uitgezocht en uiterst streng te worden aangepakt.

Naast het feit dat dit door de betrokken personen van een goed werkgever verwacht mag worden, is dit ook van groot belang voor de organisatie. In een organisatie als de krijgsmacht en in het bijzonder de Marine waar mensen langdurig in een beperkte leefruimte met elkaar om moeten gaan, moet er vertrouwen zijn in de zekerheid dat de toch al kleine persoonlijke privé leefsfeer onaantastbaar is.

Iedere aantasting daarvan moet serieus worden aangepakt.

Bij het nu in de pers vermelde voorval is er echter geen sprake van het aanpakken van de daders maar van het aanklagen van de complete Marine met al haar 16.000 medewerkers. Erger nog, voordat er een gedegen onderzoek is geweest naar de omvang van het probleem is "de marine" al veroordeeld.

Kennelijk geldt bij dit soort zaken niet het principiële onderscheid tussen verdacht en schuldig.

Nogmaals dergelijke uitwassen dienen uiterst streng aangepakt te worden, maar laat een ieder die zich hierover uitlaat wel zorgvuldig zijn in zijn woordkeus en het helaas zo vaak gebruikelijke over een kam scheren voorkomen. 
Einde citaat van deze bond.
Het lijkt inderdaat dat deze bond met als voorman de voorzitter een hetze is begonnen tegen de Koninklijke Marine, welke de AFMP al jaren critisch bekijkt en volgt. Dezelfde Koninklijke Marine heeft waarnodig de vinger op de zere plekken in de AFMP gelegd. We zullen hopen dat dit niet de opzet is van deze bond maar dat ze echt voor haar lid gaan (en even al haar andere leden vergeet en in het verdom hoekje zet, zonder een gedegen onzerzoek afwacht en de echt eventuele schuldige veroordeeld voor lief nemen. Een uitspraak van de voorzitter was dan ook "ach al kost het ons een paar leden!".) Het lijkt allemaal op als ik maar kan scorren en het eerste met iets in het nieuws kom. De ODB heeft er juist voor gekozen dit niet te doen en eerst deze onderzoeken af te wachten. Wel veroordeeld zij dit soort praktijken als deze plaatsvinden en/of plaatsgevonden hebben. Zie de site van de ODB www.o-d-b.nl