USA-Iran. Plannen worden gemaakt

Gestart door MasterChief1971, 13/02/2006 | 00:35 uur

Lex

Aangaande alle postings hierover, hoop ik dat jullie allemaal de moeite hebben genomen de diverse links over dit onderwerp ook te lezen.
Het gevolg van het artikel van Seymour Hersh, wat volgende week maandag 17 april gebpuliceerd wordt, is dat heden, allerlei woordvoerders in het VK en de VS in alle toonaarden ontkennen dat men bezig is met dit soort plannen.
Wel,laat mij nou eens advocaat van de duivel spelen.
Welk land heeft het recht zich te bemoeien met de interne politiek van een ander land?
Waarom mag Iran geen nuceaire installaties hebben voor de opwekking van electriciteit?
Waarom mag een land als India, die het niet-profileratie verdrag (het verdrag tegen de verspreiding van kernwapens) weigert te ondertekenen, met behulp vande VS, deze kennis wel hebben en krijgen?
In mijn optiek klopt dit niet.
Let wel, ik speel advocaat van de duivel en heb mijn persoonlijke mening hierover buiten schot gelaten.
Ik kijk belangstellend uit naar de meningen over de inhoud van deze posting.
(Vergeef mij als ik niet direct reageer, de komende 2 weken brengen zaken mij onderweg en zal ik niet de gelegenheid hebben het forum continue bij te houden.)

rocco2000

ow okee, dank je voor je aanvulling!  :)
Dit speelt natuurlijk inderdaad al een tijd, maar zoals ze op canvas in dat programma ook al zeiden met dat strategische rolspel, het hoort allemaal bij de 2e fase de zogenaamde marketing fase.
Die oorlog moet verkocht worden. Die oorlog zal er ook wel komen, en ik vindt ook dat kernwapens iran absoluut ontzegd moeten worden maar iran is natuurlijk qua strijdkrachten en connecties met terorristische bewegingen een stuk gevaarlijker.
Als de vs dan ook nog met b-61's begint te gooien wordt het helemaal gevaarlijk.
vrijwillig, niet vrijblijvend

Dennis123

Citaat van: rocco2000 op 09/04/2006 | 22:43 uur
de uitzending van panorama op canvas heb ik vanavond gezien. Eerst op het belgische nieuws gehoord dat in de plannen rekening wordt gehouden met het gebruik van kleine nucleaire wapens (b-61 II),aangezien het MOD verwacht dat de standaard bunkerbusters niet zullen voldoen. Ik vond het een verontrustende uitzending, zeker gezien de eerdere berichtgeving op het journaal. Ik heb nog even gezocht op canvas naar de link naar dit programma zodat je de aflevering alsnog kunt downloaden, maar daar doen ze in belgië geloof ik nog niet aan.
Eindconclusie was dat de beste optie geen militaire optie was maar een verandering in iran van binnenuit. Zodra de VS iran aanvalt zal de bevolking, die op dit moment met een strijd voor meer vrijheid bezig is, de zijde van de regering kiezen. De enige manier waarop op dit moment de mullahs de bevolking tevreden houdt is door het creëeren van werkgelegenheid en dus de welvaart van de bevolking op te schroeven. Deze factor kunnen de mullahs niet beïnvloeden, dus als het westen dat weet te bewerkstelligen zal het land veranderen

Wel off-topic maar voor anderen mensen ook naar zo'n link gaan zoeken. Dat bestaat in België niet, die lopen al een systeem op ons voor. Digitale tv daar neemt alle uitzendingen op. Dus je hoeft maar op knop of afstandbediening te drukken en je kan bewuste programma kijken in ik dacht een week wanneer je wilt. Nederland doen ze daar nu ookal proeven mee.

On-topic: Ik vondt het ook zeer verontrustend. Maar aan de andere kant hoelang speelt de kwestie Iran ook wel al niet?

rocco2000

de uitzending van panorama op canvas heb ik vanavond gezien. Eerst op het belgische nieuws gehoord dat in de plannen rekening wordt gehouden met het gebruik van kleine nucleaire wapens (b-61 II),aangezien het MOD verwacht dat de standaard bunkerbusters niet zullen voldoen. Ik vond het een verontrustende uitzending, zeker gezien de eerdere berichtgeving op het journaal. Ik heb nog even gezocht op canvas naar de link naar dit programma zodat je de aflevering alsnog kunt downloaden, maar daar doen ze in belgië geloof ik nog niet aan.
Eindconclusie was dat de beste optie geen militaire optie was maar een verandering in iran van binnenuit. Zodra de VS iran aanvalt zal de bevolking, die op dit moment met een strijd voor meer vrijheid bezig is, de zijde van de regering kiezen. De enige manier waarop op dit moment de mullahs de bevolking tevreden houdt is door het creëeren van werkgelegenheid en dus de welvaart van de bevolking op te schroeven. Deze factor kunnen de mullahs niet beïnvloeden, dus als het westen dat weet te bewerkstelligen zal het land veranderen
vrijwillig, niet vrijblijvend

Dennis123

#70
NU OP CANVAS OP TV!!!!
Edit: Al afgelopen, zag het zelf ook pas laat.


Bron: FOK

Citaat
VS bereiden luchtaanval op Iran voor

De Amerikaanse regering zou, in navolging op de Britse regering, werken aan een mogelijke luchtaanval op Iran. Dit meldt de onderzoeksjournalist Seymour Herch in het blad 'The New Yorker'.

Herch meldt dat Amerika het conflict rond de nucleaire ambities van Iran op een diplomatieke wil oplossen. Het vermoeden van de journalist is echter, dat president Bush het Iraanse bewind ten val wil brengen. Dit zegt hij op basis van bronnen binnen de veiligheidsdiensten en defensie.

Een aantal senatoren zou al op de hoogte zijn van de plannen. Een vreemde is Herch niet, als het gaat om onthullingen over Amerikaanse toestanden en plannen. Eerder berichtte hij over de misdragingen van Amerikaanse militairen in de Abu Graib gevangenis in Irak.

Op de Belgische tv-zender Canvas is op dit moment een reportage over dit onderwerp te zien.

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 09/04/2006 | 09:41 uur
De VS werkt aan een plan voor een mogelijke luchtaanval op Iran. Dat meldt
de Amerikaanse journalist Seymour Hersh in het blad The New Yorker.   

De link naar het artikel is:                              

http://www.newyorker.com/fact/content/articles/060417fa_fact

Het artikel is 9 pagina's groot en interessant voor belangstellenden.

Lex

#68
Citaat van: Kapitein Rob op 09/04/2006 | 09:41 uur
De VS werkt aan een plan voor een   
mogelijke luchtaanval op Iran. Dat meldt
de Amerikaanse journalist Seymour Hersh
in het blad The New Yorker.    
                                  

Hierbij het persbericht van Reuters over dit plan.

Report: U.S. steps up war plans covering Iran

White House reportedly mulling military options for forcing regime change

Reuters
Updated: 7:02 p.m. ET April 8, 2006

WASHINGTON - The U.S. administration is stepping up plans for a possible air strike on Iran, despite publicly pushing for a diplomatic solution to a dispute over its nuclear ambitions, according to a report by influential investigative journalist Seymour Hersh.
Hersh's story in the April 17 issue of the New Yorker magazine quotes former and current intelligence and defense officials as saying the administration increasingly sees "regime change" in Tehran as the ultimate goal.
"This White House believes that the only way to solve the problem is to change the power structure in Iran, and that means war," Hersh quotes an unidentified senior Pentagon adviser on the war on terror as saying.
The report says the administration has stepped up clandestine activities in Iran and has initiated a series of talks on its plans with "a few key senators and members of Congress."
A former senior defense official is cited as saying the military believed a sustained bombing campaign against Iran would humiliate the leadership and lead the Iranian public to overthrow it, adding that he was shocked to hear the strategy.
The report also says the U.S. military is seriously considering the use of a tactical nuclear weapon against Iran to ensure the destruction of Iran's main centrifuge plant at Natanz. The Pentagon advisor is quoted as saying some senior officers and officials were considering quitting over the issue.
The United States says it is focused on forging a diplomatic solution to the Iran impasse but refuses to rule out an attack to deal with what it says is one of the biggest threats to Middle East stability.
Hersh won a Pulitzer prize in 1970 for uncovering the infamous My Lai massacre by U.S. troops in Vietnam and his reporting on abuses by American troops at Iraq's Abu Ghraib prison helped expose one of the worst scandals to hit the administration of President George W. Bush.


Onderstaand artikel uit de Washington Post van heden geeft tevens achtergrond info.

U.S. Is Studying Military Strike Options on Iran

By Peter Baker, Dafna Linzer and Thomas E. Ricks

The Bush administration is studying options for military strikes against Iran as part of a broader strategy of coercive diplomacy to pressure Tehran to abandon its alleged nuclear development program, according to U.S. officials and independent analysts.

To view the entire article, go to http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/04/08/AR2006040801082.html?referrer=emailarticle

KapiteinRob

De VS werkt aan een plan voor een   
mogelijke luchtaanval op Iran. Dat meldt
de Amerikaanse journalist Seymour Hersh
in het blad The New Yorker.           
                                       
Hersh zegt dat Amerika officieel zoekt
naar een diplomatieke oplossing voor   
het conflict rond het nucleaire beleid
van Iran. Op basis van bronnen bij de   
veiligheidsdiensten en defensie denkt 
hij echter dat president Bush het     
Iraanse bewind ten val wil brengen.   
                                       
Enkele senatoren zouden al op de hoogte
zijn van de plannen. Hersh is de man van
de onthullingen over de misdragingen   
van Amerikaanse militairen in de Abu   
Graib-gevangenis in Irak.


Bron: NOS teletekst dd. 09-04-2006

Ros

VS gaan met Iran praten over Irak

WASHINGTON - De Verenigde Staten gaan met Iran overleggen over de situatie in Irak. Dat heeft de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice vrijdag gezegd - de eerste keer dat de Amerikanen hebben bevestigd dat ze met de aartsrivaal over de kwestie zullen praten.

Dergelijke bijeenkomsten zullen op het "geschikte moment" plaatsvinden, aldus Rice die zich over details niet uitliet.

Aanbod

Washington heeft de regering in Teheran ervan beschuldigd zich te mengen in de bloedige strijd tussen sjiieten en soennieten in Irak. De regering van de islamitische republiek heeft dat ontkend, maar bood eerder deze maand al aan om over de situatie in het buurland te praten.

Contact

De Verenigde Staten en Iran hebben sinds de islamitische revolutie geen diplomatieke banden meer. Af en toe is er echter wel contact. Zo heeft de Amerikaanse ambassadeur in Bagdad, Zalmay Khalilzad, contact gehad met Iraanse functionarissen toen hij nog gezant was in Afghanistan.

Dit is een positieve ontwikkeling. Beginnen met de situatie in Irak en wie weet over niet al te lange tijd over de situatie in Iran.

EaGletje

@ opa  ;) een paar Gbu-28 bunker busters rekenen zou af met iraanse bukers  :D en toevallig is het eenigste vliegtuig die dat wapen kan droppen de F-15E, dus de F-15I kan het ook want dat is een afgeleide versie van de F-15E

Richardnl67

Het is inderdaad te hopen dat de nucleaire aspiraties van Iran een halt wordt toegeroepen. Hoe dit gaat gebeuren maakt mij ook niets uit.  Zeker in dit lichtontvlambare werelddeel moeten dergelijke wapens ver vandaan blijven!

KapiteinRob

Ik kan er geen traan om laten als de (mogelijkheid tot) Iraanse kernwapenproductie een halt toe geroepen wordt! En voor mij part gebeurt dat door geheimzinnige mannen in witte pakken, zwarte vliegtuigen of rode raketten die werkelijk niemand kent.... ;)

Opa

Iran staat anders wel op het programma van de Israelische luchtmacht..
De VS kijkt begripvol toe, als de Israeli's een partij vuurwerk op nucleaire doelen smijt.
En ze hebben mogelijk ook wat leuk speelgoed geleverd.
Bommen die tot diep onder een installatie kunnen doordringen, en dan PLOEF doen.
Het een en ander bevat waarschijnlijk zwaar materiaal.
En zal niet al te gezond zijn.
Natuurlijk zal de VS in alle toonaarden ontkennen er iets mee te maken te hebben, maar dat kennen we onderussen.  :angel:

EaGletje

en dan te bekijken dat deze gemaakt zijn met een civiele sataliet  ;) dus hun spionage sats zouden dat eigenlijk veel beter moeten kunnen

Ros

Citaat van: EaGletje op 17/03/2006 | 15:44 uur
@ oude_zijde dat is niet helemaal waar, hun belangrijkste installatie's liggen bij elkaar, inclusief de 3 bunkers die ze aan het aanleggen zijn
hier is een van de sites: http://www.globalsecurity.org/wmd/world/iran/esfahan-imagery.htm
nog eentje: http://www.globalsecurity.org/wmd/world/iran/arak-imagery2.htm
en een van de belangrijkste site's http://www.globalsecurity.org/wmd/world/iran/natanz-imagery3.htm
over het algemeen slecht verdedigt, met "maar" 3 sam site's per installatie, tegen bv 20 bij N-korea, beide uitgerust met oude russische apparatuur. Als je hun belangrijkste site's uitschakeld duurt het weer een tijdje voordat ze iets nieuws bouwen, sommige bunkers zijn al jaren in aanbouw

Dit zijn ongeveer dezelfde plaatjes die Colin Powell aan de VN heeft laten zien om de aanwezigheid van WMD's in Irak aan te tonen.