USA-Iran. Plannen worden gemaakt

Gestart door MasterChief1971, 13/02/2006 | 00:35 uur

Cobra4

Khamenei waarschuwt VS tegen aanval

(Novum/AP) - De Iraanse geestelijk leider ayatollah Ali Khamenei heeft woensdag gezegd dat de belangen van de Verenigde Staten in de wereld worden beschadigd als de VS Iran binnenvalt en dat Iran 'tweevoudig' zal antwoorden op iedere aanval. Dat heeft de Iraanse staatstelevisie bericht.

Khamenei zei dat de VS de afgelopen 27 jaar dreigende taal hebben geuit, maar dat Iran zich daarvan niets aantrekt. "De Iraanse natie en haar officiële vertegenwoordigers streven vrede na en de Islamitische Republiek valt geen enkel land binnen", zei hij.

Bron: www.trouw.nl
Peloton 3 602 Sqn

calimero

'VS al jaren bezig met voorbereiding inval Iran'

The Washington Post meldt dat het Amerikaanse ministerie van Defensie, al voordat de Amerikaanse militairen in 2003 Irak binnenvielen, werkt aan aanvalsplannen op Iran. In 2002 kreeg landmachtgeneraal John Abizaid deze taak toegewezen volgens militair deskundige William Arkin van de krant. De inlichtingendiensten verzamelen al sinds mei 2003 de gegevens die nodig zijn voor een invasie. Het project draagt de naam Tirannt.

De Amerkaanse luchtmacht heeft verschillende modellen voor een luchtaanval ontwikkeld. De Amerikaanse marine heeft al scenario's klaarliggen om de Straat van Homus en de toegang tot de Perzische Golf open te houden. En ook zijn er al plannen ontwikkeld door het korps mariniers, om een invasie vanuit de zee uit te voeren, aldus Arkin.

Bron: Fok!
Impossible only takes some minutes longer.

Sine Pari

CitaatHet verbaast me ok echt niks aangezien al-quida en sadam de grootste vriendjes van de VS waren.
Al-Qaeda is nooit een vriend van de US geweest! En Sadam was ook niet de grootste vriend van de US.
CitaatKlinkt raar maar dat er na zoon gelovinge revolutie zoon democratie kan onstaan na een korte tijd vind ik hoogst opmerkelijk.
Over welke democratie spreek je hier, die van zoon of van dochter? Trouwens bijna alle reformen die door de latste president van Iran werden doorgevoerd zijn door de huidige president weer buiten werking gesteld.

janvanderknaap15jaar

Oke , Maar ik vindt dat de hele wereld hier verantwoordelijk zijn! en alle bondgenoten van de navo zeker omdat dit de hele wereld aangaat om dat dit een bedreiging is voor de hele wereld!

Loup

Ik betwijfel alleen of het tot een invasie komt; het zou in ieder geval een stuk lastiger worden dan Irak. Luchtaanvallen lijken me meer dan waarschijnlijk, zeker gezien de koers die Iran nu vaart, maar een invasie?

Sowieso zal de VS steun kunnen gebruiken en ondanks de stoere retoriek van de EU denk ik toch niet dat er veel EU landen te vinden zijn die actief willen helpen bij een dergelijke aanval.

janvanderknaap15jaar

Het Amerikaanse ministerie van Defensie werkt al sinds 2003 aan aanvalsplannen op Iran. Dat meldt de Amerikaanse krant The Washington Post.



Gegevens verzamelen
Volgens de krant verzamelen de inlichtingendiensten al jaren gegevens die nodig zijn voor militaire analyse. Inmiddels zou de luchtmacht modellen hebben ontwikkeld voor luchtaanvallen op doelen in Iran.


Invasie uit zee
De marine zou de kustverdediging van het land hebben geëvalueerd. En het korps mariniers zou al plannen hebben ontwikkeld om een invasie vanuit zee uit te voeren.

calimero

'Iran heeft 40.000 zelfmoordcommando's klaar staan'

Iran heeft de VS en Groot-Brittannië gewaarschuwd om geen aanvallen uit te voeren op kerninstallaties, omdat men dan zal terugslaan met zelfmoordcommando's. Volgens de woordvoerder van de Raad van Hoeders, het hoogste orgaan binnen de grondwet van de Islamitische Republiek, staan er tienduizenden opgeleide zelfmoordaanslagplegers klaar om in actie te komen.

Er zouden reeds 29 Amerikaanse en Britse doelwitten zijn vastgesteld die getroffen moeten worden, mochten in Iran kerninstallaties worden gebombardeerd. Zo'n 40.000 zelfmoordcommando's zouden in maart een militair défilé hebben uitgevoerd met explosievengordels rond hun lichaam.

Bron: Fok!
Impossible only takes some minutes longer.

Grunt

Citaat van: Demian 45 Painfbat op 15/04/2006 | 13:35 uur
Het verbaast me ok echt niks aangezien al-quida en sadam de grootste vriendjes van de VS waren.
Het bewijs dat het zakenmanswerk is.

??? Wat bedoel je hier mee?

Citaat van: Demian 45 Painfbat op 15/04/2006 | 13:35 uur
Amerikaanse wapenindustrie waar het land op draait vind dit allemaal wel mooi.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat de Amerikaanse wapenindustrie profijt heeft van Iraanse kernwapens.
When evil strives to overcome good, when the sword is mightier than the pen, then death rides a winged horse!

demian

Opvallend is wel.....Het land begon aangemoedigd door de Amerikanen in de jaren zestig aan nucleair onderzoek en was in 1968 een van de eerste die het non-proliferatieverdrag, het verdrag tegen de verspreiding van kernwapens, tekende.

Het verbaast me ok echt niks aangezien al-quida en sadam de grootste vriendjes van de VS waren.
Het bewijs dat het zakenmanswerk is.
Amerikaanse wapenindustrie waar het land op draait vind dit allemaal wel mooi.

En aangezien de iraanse bevolking het zo slecht niet heeft met een democratie zullen ze het niet opprijsstellen als de Vs ff een bezoekje zou brengen aangezien het aleen slechter kan worden.

Klinkt raar maar dat er na zoon gelovinge revolutie zoon democratie kan onstaan na een korte tijd vind ik hoogst opmerkelijk.
Helemaal als je ziet dat ze haaks op het weste staan.

Ik verwacht dus dat er 69.000.000 iraaniers woest zullen worden met een eventuele inval.

En aangezien dat ze 30% van de olie hebben en 40% van het aardgas hebben zal het voor de helewereld zeer pijnlijk worden.

De halve wereld is afhankelijk van iran met name china.

Maar ik begrijp wel dat de VS iran weg wil hebben aangezien het de snelst groeiende economie in het minnden oosten met volgens mijn een ecomimische groei van 10%.
En militair zullen ze een extreme groei maken wat nu het geval is.

Demian.

Ros

Iran produceert verrijkt uranium

MASHAD/TEHERAN - Iran heeft op beperkte schaal maar met succes verrijkt uranium geproduceerd. De Iraanse president Ahmadinejad zei dit in een rede waarin hij met voldoening concludeerde dat Iran, dankzij de geest van verzet, tot de club van naties met nucleaire technologie is toegetreden. Hij zei dat zijn land met het nucleaire onderzoek doorgaat en ook op industriële schaal uranium gaat verrijken.

De voormalige Iraanse president Rafsanjani liet dit eerder op de dag al weten in een vraaggesprek met een persbureau uit Koeweit. Hij vertelde dat "we een eerste eenheid van 164 centrifuges in werking hebben gesteld, het gas geïnjecteerd en het industriële eindproduct verkregen". Het hoofd van de Iraanse Atoomenergie Organisatie, Gholamreza Aghazadeh, bevestigde later dat het verrijkte uranium van een niveau is dat in kerncentrales wordt gebruikt. 


Iran heeft eerder dit jaar al laten doorschemeren op beperkte schaal uranium te hebben verrijkt. De Verenigde Naties hebben het land eind maart opgeroepen om het procedé te staken.

Kernenergie

Verrijkt uranium kan gebruikt worden als brandstof voor kerncentrales, maar ook voor de productie van kernwapens. Iran heeft tot nu toe gezegd alleen uit te zijn op vreedzaam gebruik van kernenergie, maar westerse mogendheden zijn bang dat het land er uiteindelijk op uit is een kernwapen te maken.

Het vooralsnog beperkte proces van verrijking is hervat in Natanz. Daar is volgens Rafsanjani nog onvoldoende capaciteit voor de verrijking die normaal voor kernenergie geschiedt. Maar Iran voelt zich zo eindelijk tot de geprivilegieerde club landen behoren die brandstof voor kerncentrales hebben en derhalve binnenkort kerncentrales kunnen laten draaien.

Ahmadinejad had reeds aangekondigd dat er "goed nieuws" aan zat te komen voor de Iraniërs ten aanzien van hun nucleaire ambities.

Non-proliferatieverdrag

Het land begon aangemoedigd door de Amerikanen in de jaren zestig aan nucleair onderzoek en was in 1968 een van de eerste die het non-proliferatieverdrag, het verdrag tegen de verspreiding van kernwapens, tekende. Dat bepaalt onder meer dat aangesloten landen "het onvervreemdbare recht hebben nucleaire energie te onderzoeken, te produceren en te gebruiken".

Iran zou nu van de westerse mogendheden van dit recht moeten afzien omdat het wellicht kernwapens zou willen maken. Teheran bestrijdt dat fel en houdt vast aan het recht op eigen nucleair onderzoek.

Kerncentrale

Iran begon in 1974 aan de bouw van een kerncentrale maar tot dusverre is er geen enkele in gebruik genomen. De islamitische revolutie van 1979 en de oorlog met Irak (1980-1988) gooiden roet in het eten. De Iraanse geestelijke die het land tien jaar domineerde, ayatollah Khomeiny, zag niks in kernenergie. Na het overlijden van Khomeiny in 1989 was het Rafsanjani die het nucleaire project weer nieuw leven inblies. Onderdelen van het hervatte Iraanse onderzoek werden geheim gehouden.

Begin jaren negentig begon Iran met Rusland over de bouw van een kerncentrale te praten. Washington eiste dat Moskou daarmee ophield. Toen Moskou en Teheran in 1995 in beginsel tot een overeenkomst kwamen, startten de VS een propagandacampagne die heeft gesteld dat Iran enkel uit is op kernwapens.

www.nu.nl

Iran is weer een stapje dichterbij gekomen.

Opvallend is wel.....Het land begon aangemoedigd door de Amerikanen in de jaren zestig aan nucleair onderzoek en was in 1968 een van de eerste die het non-proliferatieverdrag, het verdrag tegen de verspreiding van kernwapens, tekende. Dat bepaalt onder meer dat aangesloten landen "het onvervreemdbare recht hebben nucleaire energie te onderzoeken, te produceren en te gebruiken".

Grunt

Citaat van: Mikemans op 15/02/2006 | 18:23 uur
Dat zie je nu eens helemaal verkeerd joris. Amerika en eigenlijk elk kapitalistisch (lees westers) land is een rationeel denkend land en bepaald niet opofferings gezind als het z'n zin niet krijgt. Dit soort landen sluit compromissen.

Ik ben het in principe wel met je eens, maar Joris ziet het helemaal niet verkeerd om kanttekeningen te plaatsen bij militaire superioriteit van de VS. Trouwens zomaar aannemen dat de intenties van de VS altijd maar goed zijn vind ik erg naiëf, de VS handeld puur uit eigen belang.
When evil strives to overcome good, when the sword is mightier than the pen, then death rides a winged horse!

Offenbach

'Verenigde Staten plannen aanval op Iran'
De Amerikaanse regering heeft vergevorderde plannen voor een massale aanval op de nucleaire installaties van Iran. De bedoeling is het nucleaire programma van het land te stoppen of jaren terug te zetten. Daarbij zou de inzet van van beperkte nucleaire wapens worden overwogen.

Dat schrijft de gerenommeerde onderzoeksjournalist Seymour Hersh vandaag in het Amerikaanse tijdschrift The New Yorker. Hersh verwierf onder meer bekendheid met zijn onthullingen over de martelpraktijken in de Iraakse Abu Ghraib gevangenis, en de Amerikaanse massaslachting in het dorpje My Lai tijdens de Vietnamoorlog.

Adolf Hitler
Volgens de veelal anonieme bronnen die Hersh aanhaalt is de Amerikaanse president George W. Bush vastbesloten de Iraanse regering te weerhouden van de verrijking van uranium, benodigd voor een nucleair wapen. De Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad zou in het Witte Huis worden gezien als een 'potentiële Adolf Hitler'. Ahmadinejad heeft eerder de Holocaust in twijfel getrokken en gezegd dat Israël van de kaart moet worden geveegd (lees Ahmadinejad noemt holocaust een 'mythe').

Bush zou er van overtuigd zijn dat alleen hij kan voorkomen dat Iran een atoombom bemachtigd, en dat 'het redden van Iran zijn belangrijkste politieke erfenis' zal worden. In een defensierapport dat afgelopen maand uitkwam hielden de Amerikanen al nadrukkelijk de mogelijkheid van een preventieve aanval open (lees Amerika: Preventieve aanval op Iran).

Nucleaire optie
De Iraanse nucleaire installaties zijn verspreid over het hele land. De plannen zouden niet alleen de identificatie en uitschakeling van meer dan vierhonderd doelwitten omvatten, maar ook de inzet van tactische nucleaire wapens om ondergrondse bunkers te treffen. Volgens Hersh bestaat over de laatste optie zoveel onenigheid binnen de defensietop dat hooggeplaatste militairen ontslag overwegen.

Nu al zijn er in Iran Amerikaanse speciale troepen actief. Die zouden intensief samenwerken met etnische minderheden om doelen te inventariseren.

Krankzinnig
Adviseurs van de regering Bush hebben maandag de beweringen in het artikel met klem ontkend. De Britse minister van Buitenlandse Zaken noemde de mogelijkheid van een Amerikaanse nucleaire aanval 'volslagen krankzinnig'. Een woordvoerder van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken deed het artikel af als onderdeel van 'psychologische oorlogvoering', voortgekomen uit Amerikaanse 'woede en wanhoop over Irans nucleaire dossier'.

De Amerikanen volgen officieel nog de diplomatieke weg om Iran zover te krijgen de verrijking van uranium te staken. Afgelopen maand gaf de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties Iran nog dertig dagen de tijd om het nucleaire programma stop te zetten, op straffe van mogelijke economische sancties (lees Veiligheidsraad geeft Iran nog 30 dagen).

Door Bas Benneker

(d.d. 10/04/06 bron: www.elsevier.nl)

rocco2000

ik denk omdat de pakistani's ook kernwapens hebben en india die mogelijkheid natuurlijk ook wil hebben. Ik denk dat de VS op die manier toch een soort broze stabiliteit in die regio wil creëen. Ik vindt het  het er alleen maar onstabieler op worden. Begrijp me goed, wat mij betreft pleuren ze zoveel mogelijk van die dingen de wereld uit!
vrijwillig, niet vrijblijvend

Lex

Citaat van: rocco2000 op 10/04/2006 | 00:41 uur
India is waarschijnlijk op dit moment (je weet nooit hoe dit veranderd) partner tegen het terrorisme, en dat geeft wat privileges. Ook zou je india een democratie kunnen noemen (even ruim denken hè)

Waarom weigert India dan het verdrag te ondertekenen?

rocco2000

lex, het recht op nucleaire energie heeft elk land, het probleem zit hem in het feit dat iran het uranium wil opwerken. Opwerken doe je niet voor niets. Normaal heb je als land niets te vertellen over interne gelegenheden van andere landen, maar dit wordt toch wel als een uitzondering beschouwd. India is waarschijnlijk op dit moment (je weet nooit hoe dit veranderd) partner tegen het terrorisme, en dat geeft wat privileges. Ook zou je india een democratie kunnen noemen (even ruim denken hè)
vrijwillig, niet vrijblijvend