Arbeidsvoorwaarden onderhandelingen Defensie geklapt

Gestart door De Boktor, 18/04/2006 | 23:06 uur

Lex

CitaatImmers het advies is niet bindend maar aan de andere kant ook niet geheel vrijblijvend.

Wat is het nu????
Overigens verwacht ik er weinig van omdat de standpunten te ver uit elkaar liggen. :angel:

Lex

Adviescommissie heeft CAO-partijen gehoord

KVMO nieuws: 12 mei 2006

Op 11 mei jl. heeft de onafhankelijke adviescommissie een hoorzitting gehouden. Voorafgaande aan de zitting hebben de werkgever en de centrales van overheidspersoneel door middel van een schriftelijke inbreng hun visie kenbaar gemaakt. Tijdens de hoorzitting hebben de verschillende partijen gereageerd op vragen van de commissieleden. Volgende week zal het verslag van de hoorzitting aan de partijen worden aangeboden. Partijen hebben dan een week de tijd om te reageren. Kort daarna zal de commissie met haar advies komen.
Hoe dan verder:
Het is verwachtbaar dat de werkgever met het advies in de hand de centrales van overheidspersoneel zal uitnodigen voor een nieuw gesprek. Of dit daadwerkelijk resultaat oplevert zal mede afhangen van het advies. Immers het advies is niet bindend maar aan de andere kant ook niet geheel vrijblijvend.

KapiteinRob

Citaat van: Cobra4 op 24/04/2006 | 20:01 uur
Klinkt als of er niemand van de KM meer lid is van de VBMNOV!?
Of zit ik er naast met mijn gedachte??

Ik nog wel, maar dat duurt niet lang meer......

Cobra4

Citaat van: Kapitein Rob op 20/04/2006 | 15:08 uur
Ik word steeds bozer over de VBMNOV-opstelling. Naast hetgeen ik al verwoord heb in een eerdere posting in dit topic, lees ik in bovenstaand artikel dat de VBMNOV akkoord zou kunnen gaan met een verhoging van de terugverdienregeling van een kwart van de uitzendtijd naar een derde, terugwerkend naar 1997 of zelfs 1990. Allemaal leuk en aardig, maar nog steeds heeft de KM-militair daar helemaal niets aan! En over het hoofd wordt gezien dat de STASDEF als wisselgeld de bezichtingingsreis bij plaatsing in het buitenland niet wil invoeren. En daar heeft de KM-militair nu, gezien het feit dat de meeste buitenlandplaatsingen door KM-militairen worden vervuld, juist wel wat aan. Ik snap best dat de VBMNOV (HELAAS) niet meer een marinevakbond is, maar hiermee verloochent zij haar afkomst en vergeet wat voor het overgrote deel van hun leden wel of niet van belang is. Daarbij de lafhartige opstelling dat de VBMNOV meent de uitslag van hun enquete (die jammergenoeg grotendeels voor het akkoord was) aan de laars lapt door met de andere vakbonden mee te gaan in de afwijzing maar in het artikel wel zegt dat deze uitslag een mandaat geeft om later akkoord te gaan als zij dat wil. Over het opnieuw raadplegen van de leden geen woord; voor mij in één woord SCHANDALIG!

Klinkt als of er niemand van de KM meer lid is van de VBMNOV!?
Of zit ik er naast met mijn gedachte??
Peloton 3 602 Sqn

KapiteinRob

Ik word steeds bozer over de VBMNOV-opstelling. Naast hetgeen ik al verwoord heb in een eerdere posting in dit topic, lees ik in bovenstaand artikel dat de VBMNOV akkoord zou kunnen gaan met een verhoging van de terugverdienregeling van een kwart van de uitzendtijd naar een derde, terugwerkend naar 1997 of zelfs 1990. Allemaal leuk en aardig, maar nog steeds heeft de KM-militair daar helemaal niets aan! En over het hoofd wordt gezien dat de STASDEF als wisselgeld de bezichtingingsreis bij plaatsing in het buitenland niet wil invoeren. En daar heeft de KM-militair nu, gezien het feit dat de meeste buitenlandplaatsingen door KM-militairen worden vervuld, juist wel wat aan. Ik snap best dat de VBMNOV (HELAAS) niet meer een marinevakbond is, maar hiermee verloochent zij haar afkomst en vergeet wat voor het overgrote deel van hun leden wel of niet van belang is. Daarbij de lafhartige opstelling dat de VBMNOV meent de uitslag van hun enquete (die jammergenoeg grotendeels voor het akkoord was) aan de laars lapt door met de andere vakbonden mee te gaan in de afwijzing maar in het artikel wel zegt dat deze uitslag een mandaat geeft om later akkoord te gaan als zij dat wil. Over het opnieuw raadplegen van de leden geen woord; voor mij in één woord SCHANDALIG!

KapiteinRob

Defensie alleen naar Adviescommissie

Jacques van Hulsen

In de SOD-vergadering van 11 april hebben de centrales van overheidspersoneel (de bonden) met het ministerie van Defensie gesproken over de impasse die in het arbeidsvoorwaardenoverleg was ontstaan.

De Staatssecretaris van Defensie heeft in die vergadering aangegeven geen enkele ruimte te zien om de centrales op het punt van de loonontwikkeling tegemoet te komen.

Dat was één van de 2 belangrijke geschilpunten.

Op het andere punt – de 'terugverdienregeling' in relatie met de verdere verhoging van de ontslagleeftijd - was Defensie bereid om de terugverdienfactor (vanwege deelname aan vredes- en humanitaire operaties) te verhogen tot een derde van de periode waarover opbouw plaatsvindt. Die factor was een kwart.

Tegelijkertijd eiste Defensie wel dat de bonden bereid moesten zijn om de bezichtigingsreis (bij een plaatsing in het buitenland) op te geven. De 'terugverdienregeling' zou dan per 1 januari 1997 in kunnen gaan. Dit in plaats van 1 januari 2002. Mogelijkerwijs zou de regeling zelfs nog eerder kunnen ingaan: 1990. Daarover kon Defensie op dat moment echter geen duidelijkheid geven, omdat de effecten nog niet voldoende in beeld waren.

De bonden hebben vervolgens op 18 april in meerderheid aangegeven dat deze voorstellen niet tot een andere opvatting leiden. In meerderheid waren de bonden van mening dat onvoldoende aan hun wensen tegemoet was gekomen.

De VBM|NOV had op basis van haar achterbanraadpleging het mandaat om het resultaat te ondertekenen, maar heeft daarvan afgezien. Gelet op het bestaande mandaat, heeft de VBMNOV aangegeven dat zij zou kunnen instemmen met een concreet aanbod om de terugverdienfactor naar 1/3 te verhogen en de terugwerkende kracht tot 1990 uit te breiden.

Om die reden heeft de VBM|NOV geen behoefte om naar de Advies en Arbitrage Commissie (AAC) te gaan. De reden verschilt, maar het standpunt dat een advies- en arbitrageprocedure niet nodig is, deelt zij met de andere contrales.

Defensie staat in de adviesaanvraag kortom alleen.

Hoeveel tijd de AAC-procedure in beslag zal nemen is moeilijk te voorspellen. In elk geval zal de commissie naar aanleiding van de adviesaanvraag de bonden uitnodigen om te reageren.

Bovendien behoort tot de standaardprocedure dat de AAC partijen binnen een aantal weken uitnodigt voor een hoorzitting. Redelijk snel na de hoorzitting, waarin partijen hun standpunt nog eens kunnen toelichten, komt de AAC met een advies.

Al met al verstrijkt naar verwachting toch snel een maand voordat het ministerie en de bonden weten wat de AAC er van vindt. Het advies van de AAC vormt de basis voor verder overleg. De AAC legt met andere woorden niet op wat partijen aan de onderhandelingstafel moeten vinden of doen.

Van de andere kant is het advies niet volledig vrijblijvend. Het bepaalt tot op zekere hoogte wel hoe het vervolgoverleg zal verlopen.


Bron: www.vbmnov.nl dd. 19-04-2006

Cobra4

Citaat van: De Boktor op 18/04/2006 | 23:06 uur
De FNV- en CNV bonden voor defensiepersoneel schorten per direct het overleg met Defensie op en beraden zich op verdere acties.


Pffff, zal mij benieuwen!
Peloton 3 602 Sqn

Ice^

CitaatGeen idee waar de VBM mee bezig is de laatste jaren.....
ja ik baal hier ook wel een beetje van, beetje lafjes dit
"A good landing is one that you can walk away from. A great landing is when you can use the airplane again."

KapiteinRob

Citaat van: De Boktor op 18/04/2006 | 23:06 uur
Tijdens de vergadering werd duidelijk dat de overige twee centrales, het AC (VBM/NOV) en de CMHF (FVNO/KVMO), dicht bij een onderhandelingsakkoord zaten. Het AC zal het resultaat ondertekenen als de terugverdienmogelijkheid m.b.t. de ontslagleeftijd enigszins wordt verbeterd.

1. Hoezo zou de VBM nu niet eerst de leden moeten raadplegen, maar meteen tekenen?
2. Een groot gedeelte van de VBM-leden zijn werkzaam bij de KM; die hebben helemaal niets aan die wazige terugverdienregeling omdat daar de 58-jaar grens aan zit. Dus waarom o.m. de VBM zich juist op dit punt laat paaien is mij een groot vraagteken!!

Als ik dit zo lees, schaam ik me voor de slappe, inconsequente opstelling van de VBM. Ook de VBM stelde bij de afwijzing van 6 april jl. zuinigjes dat niet alleen de terugverdienregeling reden was om niet akkoord te gaan. Over de andere redenen hoor en lees ik nu helemaal niets. Sterker nog, op de VBM-site verkondigen ze dat de minister de gang naar de Advies- en arbitragecommissie maakt, maar zwijgen ze in alle talen over hoe hun eigen standpunt tijdens de laatte onderhandelingen in elkaar zat. Dat moet je dan lezen in bovenstaand persbericht van de andere vakcentrales.....

Geen idee waar de VBM mee bezig is de laatste jaren....... >:(

De Boktor

FNV- en CNV bonden gaan niet akkoord,
De ACOP FNV en de CCOOP hebben de staatssecretaris van Defensie hedenmiddag, dinsdag 18 april 2006, ondubbelzinnig kenbaar gemaakt dat zij ook na nader overleg niet instemmen met het voorliggende arbeidsvoorwaardenresultaat. Defensie maakt eenzijdig de gang naar de Advies en Arbitrage Commissie (AAC). De FNV- en CNV bonden voor defensiepersoneel schorten per direct het overleg met Defensie op en beraden zich op verdere acties.

De ACOP (AFMP/FNV, MARVER/FNV en ABVAKABO) en de CCOOP (ACOM en CNV Publieke Zaak) zijn van mening dat er naast een flink betere inverdienmogelijkheid en flankerend beleid (zoals leeftijdbewust personeelsbeleid) in het kader van de ophoging van de ontslagleeftijd ook een substantiële verbetering van de inkomensparagraaf noodzakelijk is. Het zuur in dit resultaat blijft het zoet meer dan overheersen.

Tijdens de vergadering werd duidelijk dat de overige twee centrales, het AC (VBM/NOV) en de CMHF (FVNO/KVMO), dicht bij een onderhandelingsakkoord zaten. Het AC zal het resultaat ondertekenen als de terugverdienmogelijkheid m.b.t. de ontslagleeftijd enigszins wordt verbeterd. Voor de CMHF blijft het eenzijdig te bepalen ontslagmoment van de kolonels een knelpunt.

Defensie concludeerde hieruit terecht dat een meerderheid van het personeel bij Defensie niet kan instemmen met het voorliggende resultaat. Zij ziet geen enkele financiële ruimte meer voor verder onderhandelen en vraagt een onafhankelijk advies over het nu voorliggende resultaat

De ACOP en CCOOP betreuren deze stap van Defensie omdat zij van mening zijn dat op basis van argumenten verder overleg nog mogelijk zou moeten zijn.

Nu Defensie eenzijdig het overleg heeft afgebroken beraden de ACOP en de CCOOP zich op vervolg acties. In het direct opgerichte gezamenlijke actiecomité is besloten om al het overleg met Defensie voor onbepaalde tijd op te schorten. Deze bonden roepen hun leden in de medezeggenschapscommissies op dit voorbeeld te volgen.

Bron: Gezamenlijke Persberichten AFMP/FNV en MARVER/FNV