Stand van zaken onderhandelingen met vakbonden over het nieuwe personeelsbeleid

Gestart door Lex, 16/05/2006 | 21:26 uur

Lex

Stand van zaken onderhandelingen met vakbonden over het nieuwe personeelsbeleid

Ondertekenaar: Staatssecretaris C. van der Knaap

In antwoord op de brief van de vaste commissie voor Defensie van 26 april 2006 met kenmerk 06-DEF-B-021 bericht ik u als volgt.

Met de Centrales van overheidspersoneel zijn besprekingen gevoerd over het voorstel tot wijziging van de Militaire ambtenarenwet 1931 (MAW). Zoals aangekondigd in de Personeelsbrief 2004 van 21 september 2004 zal een flexibel personeelssysteem voor militairen worden ingevoerd. In de MAW wordt het hiervoor noodzakelijke wettelijke kader opgenomen.

In de MAW wordt bepaald dat bij algemene maatregel van bestuur ten behoeve van het reguleren van de instroom, doorstroom en uitstroom van militair personeel nadere regels worden gesteld. Het gaat hier om regels met betrekking tot: maximum leeftijden voor een aanstelling als militair ambtenaar en voor functietoewijzing; het maximum aantal jaren dat een militair ambtenaar in een rang mag dienen; het maximum aantal militaire ambtenaren dat een bepaalde rang mag bekleden en het verlenen van ontslag aan militaire ambtenaren wegens het bereiken of overschrijden van een voor de individuele militair te bepalen leeftijd, gelegen vóór de leeftijd van vijfenzestig jaar.

Ik wil hier benadrukken dat in de wet alleen de grondslag voor de instrumenten van het nieuwe personeelssysteem wordt opgenomen. Pas bij algemene maatregel van bestuur zal een concrete invulling worden gegeven aan het feitelijk hanteren van deze instrumenten. Deze algemene maatregel van bestuur zal te zijner tijd onderwerp van overleg met de centrales zijn.

Over de grondslag voor het flexibele personeelssysteem in de MAW is met de Centrales inhoudelijk   overeenstemming bereikt, zij het dat een procedurele formalisering daarvan nog moet plaatsvinden.

Het is mijn voornemen om het voorstel vóór 1 juni aan te bieden aan Hare Majesteit de Koningin ter advisering door de Raad van State.

Bron: MINDEF.nl