VN-missie Darfur

Gestart door Cobra4, 11/03/2006 | 13:47 uur

Cobra4

Sudan tegen VN-missie in Darfur

(Novum/AP) - Sudan heeft zaterdag protest aangetekend tegen de beslissing van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties om een VN-missie in de westelijke provincie Darfur voor te bereiden. "Wij zijn het er niet mee eens dat er meer militairen naar Darfur gestuurd worden", zei de Sudanese minister van buitenlandse zaken Lam Akol Ajawin.

De Veiligheidsraad verlengde vrijdag het mandaat van de VN-waarnemersmissie in Sudan met zes maanden en stemde unaniem in met het voorbereiden van een missie in het nog altijd onrustige Darfur. Het conflict in die provincie, dat begin 2003 uitbrak, heeft inmiddels aan naar schatting 180 duizend mensen het leven gekost. Ongeveer twee miljoen mensen zijn op de vlucht geslagen.

bron: www.trouw.nl 26-03-06
Peloton 3 602 Sqn

Cobra4

Citaat van: Ros op 11/03/2006 | 15:23 uur
Citaat van: Cobra4 op 11/03/2006 | 14:06 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 11/03/2006 | 14:03 uur
Citaat van: Cobra4 op 11/03/2006 | 13:57 uur
Toch zal ik niet verbaasd opkijken als Nederland weer eens vooraan zal staan met het roepen dat ze troepen zullen sturen.

Ik wel! Trouwens, welke troepen? Voor Afghanistan hebben we al twee schepen tegen de kant gelegd om aan personeel te komen.....

Ik ben het helemaal met je eens met je vraag: Welke troepen??

Als defensie 2 schepen aan de kant legt ivm Afghanistan kunnen er nog wel 2 tegen de kant mbt Sudan.  Onze MinDef kan Chavez toch met 1 schip aan.  :-\ 
En voor de rest van de benodigde troepen zal Kamp zijn manier van "vinden" ook wel gebruiken.

GLR & Natres ?.

Zou mij niets verbazen.  ::)
Peloton 3 602 Sqn

Ros

Citaat van: Cobra4 op 11/03/2006 | 14:06 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 11/03/2006 | 14:03 uur
Citaat van: Cobra4 op 11/03/2006 | 13:57 uur
Toch zal ik niet verbaasd opkijken als Nederland weer eens vooraan zal staan met het roepen dat ze troepen zullen sturen.

Ik wel! Trouwens, welke troepen? Voor Afghanistan hebben we al twee schepen tegen de kant gelegd om aan personeel te komen.....

Ik ben het helemaal met je eens met je vraag: Welke troepen??

Als defensie 2 schepen aan de kant legt ivm Afghanistan kunnen er nog wel 2 tegen de kant mbt Sudan.  Onze MinDef kan Chavez toch met 1 schip aan.  :-\ 
En voor de rest van de benodigde troepen zal Kamp zijn manier van "vinden" ook wel gebruiken.

GLR & Natres ?.

KapiteinRob

Citaat van: mac op 11/03/2006 | 14:08 uur
In Sudan zit juist veel olie in de grond en andere bodemschatten, juist een van de veroorzakers van alle ellende.

Als ik kijk naar de olieconcessies in Soedan, komt Darfur (waar we het hier over hebben) er erg bekaaid vanaf. Maar je hebt gelijk, er is in ieder geval olie. Des te vreemder dat het westen niet als de wiederga in actie komt. Los van het feit dat honderdduizenden doden al een reden zouden moeten zijn! Maar daar hebben we het elders op het forum al over gehad....

mac

Citaat van: Kapitein Rob op 11/03/2006 | 13:55 uur
Helaas, er zit geen olie in de grond en dus zal het krachtig ingrijpen van de internationale gemeenschap, na veel gepraat, getreuzel, gemekker over veiligheidgaranties en het sluiten van compromissen geschieden door niet-westerse leden van de VN. Hopeloze missie dus..... :(

In Sudan zit juist veel olie in de grond en andere bodemschatten, juist een van de veroorzakers van alle ellende.

Cobra4

Citaat van: Kapitein Rob op 11/03/2006 | 14:03 uur
Citaat van: Cobra4 op 11/03/2006 | 13:57 uur
Toch zal ik niet verbaasd opkijken als Nederland weer eens vooraan zal staan met het roepen dat ze troepen zullen sturen.

Ik wel! Trouwens, welke troepen? Voor Afghanistan hebben we al twee schepen tegen de kant gelegd om aan personeel te komen.....

Ik ben het helemaal met je eens met je vraag: Welke troepen??

Als defensie 2 schepen aan de kant legt ivm Afghanistan kunnen er nog wel 2 tegen de kant mbt Sudan.  Onze MinDef kan Chavez toch met 1 schip aan.  :-\ 
En voor de rest van de benodigde troepen zal Kamp zijn manier van "vinden" ook wel gebruiken.
Peloton 3 602 Sqn

KapiteinRob

Citaat van: Cobra4 op 11/03/2006 | 13:57 uur
Toch zal ik niet verbaasd opkijken als Nederland weer eens vooraan zal staan met het roepen dat ze troepen zullen sturen.

Ik wel! Trouwens, welke troepen? Voor Afghanistan hebben we al twee schepen tegen de kant gelegd om aan personeel te komen.....

Cobra4

Toch zal ik niet verbaasd opkijken als Nederland weer eens vooraan zal staan met het roepen dat ze troepen zullen sturen.
Peloton 3 602 Sqn

KapiteinRob

Citaat van: Cobra4 op 11/03/2006 | 13:47 uur
Volgens de Nederlandse ex-minister Jan Pronk, de speciale VN-gezant voor Sudan, heeft de Afrikaanse Unie door gebrek aan geld, manschappen en materieel gefaald bij de vredesmissie in Darfur

Ik meen me te herinneren dat er door diverse landen, waaronder Nederland, met een geldbuidel(tje) is gerammeld. Waar zou dat geld nou zijn blijven hangen??

Citaat van: Cobra4 op 11/03/2006 | 13:47 uur
en is snel en krachtig ingrijpen van de internationale gemeenschap nodig om een nieuwe escalatie van geweld te voorkomen.

Helaas, er zit geen olie in de grond en dus zal het krachtig ingrijpen van de internationale gemeenschap, na veel gepraat, getreuzel, gemekker over veiligheidgaranties en het sluiten van compromissen geschieden door niet-westerse leden van de VN. Hopeloze missie dus..... :(

Cobra4

Afrikaanse Unie blijft langer in Darfur

ADDIS ABEBA - De Afrikaanse Unie (AU) heeft vrijdag besloten haar missie in de Sudanese crisisregio Darfur te verlengen tot 30 september. Het huidige mandaat liep tot eind deze maand. De verlenging geeft de unie, die graag de operatie wil overdragen, meer tijd om Sudan ervan te overtuigen troepen van de Verenigde Naties toe te laten.

De Sudanese provincie is al drie jaar het toneel van hevige strijd waardoor al tot 300.000 doden zijn gevallen en ruim twee miljoen mensen hun huizen zijn ontvlucht. De regering van Sudan wil geen VN-troepen, omdat dat de strijdende rebellen juist in de kaart zou spelen. Blauwhelmen zijn ook pas welkom als er een bestand is gesloten in het gebied, zo stelt Khartum.

Verlenging van de AU-missie kost de toch al armlastige Afrikaanse Unie overigens 218 miljoen dollar. Om de troepen er tot april te houden heeft de unie op zich al 4,6 miljoen dollar extra nodig.

De ongeveer 7000 slecht uitgeruste AU-troepen proberen een bestand te bereiken in Darfur, ongeveer zo groot als Frankrijk. Hele gebieden zijn door het geweld al ontoegankelijk voor hulpverleners. Sinds begin 2003 vechten Arabische Janjaweed-militie tegen de lokale zwarte bevolking in Darfur. Volgens waarnemers opereren de milities met gedoogsteun van de moslim-autoriteiten.

NAVO
De Verenigde Staten en ook de Europese Unie zijn voorstander van vervanging van de AU-troepen door manschappen van de Verenigde Naties. President Bush heeft eerder gezegd daarin ook een leidende rol te zien voor de NAVO. De speciale VN-gezant voor Darfur, Jan Pronk, noemde dat evenwel ,,een recept voor een ramp".

De Nederlandse ex-minister wees kortgeleden op de steeds grotere ,,anti-VN-stemming" in Khartum. ,,Er zijn bedreigingen, waarschuwingen. Zij spraken van kolonisatie, invasie, imperialisme, een samenzwering tegen de Arabisch-islamitische wereld", lichtte de VN-gezant recent toe. Tijdens demonstraties deze week in de Sudanese hoofdstad dreigden betogers op spandoeken en borden Pronk te vermoorden.

bron: www.telegraaf.nl 10-03-06
Peloton 3 602 Sqn

Cobra4

Akkoord over Darfur-missie VN

AMSTERDAM - De regering van Sudan is vrijdag akkoord gegaan met de overdracht van de vredesmissie van de Afrikaanse Unie (AU) in Darfur aan de Verenigde Naties, maar pas nadat er een akkoord is getekend met de rebellen die in de regio actief zijn. Dat is de uitkomst van een beraad van Afrikaanse ministers van Buitenlandse Zaken vrijdag in de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba, waaraan onder anderen de Sudanese minister Lam Akol deelnam.

De VN pleiten al maanden voor het sturen van een vredesmacht van ongeveer twintigduizend blauwhelmen naar Darfur om vrede te forceren in het gebied. Volgens de Nederlandse ex-minister Jan Pronk, de speciale VN-gezant voor Sudan, heeft de Afrikaanse Unie door gebrek aan geld, manschappen en materieel gefaald bij de vredesmissie in Darfur en is snel en krachtig ingrijpen van de internationale gemeenschap nodig om een nieuwe escalatie van geweld te voorkomen.

De Afrikaanse Unie ging begin dit jaar akkoord met het voorstel om de vredesoperatie in Sudan in de loop van dit jaar onder VN-vlag te plaatsen. De AU heeft een vredesmacht van bijna zevenduizend militairen en politieagenten naar Darfur gestuurd, maar die is er de afgelopen maanden niet in geslaagd de regio te pacificeren. Het is de bedoeling dat de Verenigde Naties later dit jaar een aanzienlijke troepenmacht naar Darfur sturen en dat de gezamenlijke vredesoperatie in het gebied onder bevel van de VN wordt geplaatst.

bron: www.telegraaf.nl 10-03-06
Peloton 3 602 Sqn