Alternatieve opzet Nederlandse Krijgsmacht

Gestart door ronjhe, 24/09/2006 | 16:18 uur

Loup

Citaat van: Gabriël op 04/10/2006 | 17:57 uur
griekenland heeft ook een soort van mini koude oorlog met Turkije, dat maakt het makkelijker voor de politiek om een relatief hoog budget te kunnen verantwoorden

Dat speelt mee, al vraag ik me wel af wie - naast Griekenland en Turkije zelf - deze koude oorlog serieus neemt... Ik vraag me af hoe hoog ze de kans zelf inschatten dat twee Navo landen met elkaar in oorlog raken. Ach ja... trouwens, die Belgen vormen ook wel een bedreiging, is't niet?  ::)

Gabriël

griekenland heeft ook een soort van mini koude oorlog met Turkije, dat maakt het makkelijker voor de politiek om een relatief hoog budget te kunnen verantwoorden

Loup

Citaat van: Kapitein Rob op 03/10/2006 | 11:42 uur
Citaat van: oud_zijde op 03/10/2006 | 11:14 uur
kan makkelijk want bv het ministerie van onderwijs is dan niet meer nodig want de jongeren zijn nodig om de nieuwe eenheden te bemannen :D

Goed gezien! Gezien de gebrekkige manier waarop "de jongere (militair)" omgaat met de Nederlandse taal & letterkunde, lijkt aan hen een ministerie van onderwijs niet besteed te zijn geweest.....  :'(

Och... cursusje straattaal van BNN en ook dat is weer opgelost  ;)

ronjhe

#30
Citaat van: Mourning op 02/10/2006 | 20:27 uur
Even een andere vraag: heb je ook rekening gehouden met de financiele paragraaf of is dit alleen een ideaalbeeld?
Ja daar heb ik wel rekening mee gehouden al ontbreekt het mij aan middelen dit in detail te berekenen. Natuurlijk is dit een ideaal-beeld en vooral een theoretische discussie. Ik kan dit plan (helaas!!) nu eenmaal niet morgen in gang zetten ;) Maar zoals je ziet zijn de aantallen in eenheden en materiaal (op de 2 carriers na), meestal lager dan wat men nu ter beschikking heeft. 
CitaatIk bedoel het is wel interessant, maar is het ook met een realistisch budget haalbaar, wat versta jij daaronder, etc?

Wat ik graag zou willen is die 2,0% van het BNP dat we hebben onderschreven in de NAVO. Maar met 1,8% en 1,75% zou ik ook al BIJZONDER gelukkig zijn. Ik vraag me af wat jij denkt dat we moeten uitgeven om een dergelijke krijgsmacht te kunnen hebben.
De opzet is een globale. Als blijkt dat het teveel kost zullen er dingen in worden gewijzigd. Daarbij zullen dan vooral de Landstrijdkrachten en Luchtmacht verder inleveren (wat misschien dan ook wel past bij richtlijnen van het "vergrijzings"-rapport in een ander topic). Ik heb er zelf geen moeite mee als we op 2% van het BNP gaan zitten. Maar ik denk dat dit door de politiek moet worden bepaald en moet aansluiten bij de wens van de burger en haar draagvlak hiervoor. Gezien echter de toenemende spanningen in de wereld door de intervenierende politiek en groeiende dreiging van extremisten zie ik een toename van het budget niet voor onmogelijk. 

KapiteinRob

Citaat van: oud_zijde op 03/10/2006 | 11:51 uur
lol

maar goed, dat zij jouw opa waarschijnlijk ook over jouw ;)

Ja, maar die had onder meer geen defensieforum ter beschikking om dit te staven.... ;)

Tot zover deze "kwinkslagen".... ;)

oud_zijde

lol

maar goed, dat zij jouw opa waarschijnlijk ook over jouw ;)
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

Citaat van: oud_zijde op 03/10/2006 | 11:14 uur
kan makkelijk want bv het ministerie van onderwijs is dan niet meer nodig want de jongeren zijn nodig om de nieuwe eenheden te bemannen :D

Goed gezien! Gezien de gebrekkige manier waarop "de jongere (militair)" omgaat met de Nederlandse taal & letterkunde, lijkt aan hen een ministerie van onderwijs niet besteed te zijn geweest.....  :'(

oud_zijde

of we grijpen de macht en doen 50% van het bnp naar defensie ... zul je zien wat voor een leger we uit de grond stampen!

kan makkelijk want bv het ministerie van onderwijs is dan niet meer nodig want de jongeren zijn nodig om de nieuwe eenheden te bemannen :D
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Loup

Ik zal niet ontkennen dat Griekenland en Nederland moeilijk met elkaar te vergelijken zijn; zo heeft Griekenland praktisch nul expeditionair vermogen (geen tankers, geen grote LPDs, etc.). Wel heeft Griekenland bv. AEW-toestellen. Heeft Nederland die nodig? Denk het niet, maar zo kun je weer een beetje wegstrepen, net zoals met het grotere aantal toestellen, helikopters en pantservoertuigen van de Grieken.

Wel opvallend is het dat Nederland haar best doet om het begrotingstekort onder de afgesproken EU-richtlijn te houden, terwijl de Navo-richtlijn niet meer dan een lachertje is. Wellicht zou men daar ook een sanctie op moeten zetten indien deze niet wordt gehaald?  ;)

Gezien de juridische positie van de Navo t.o.v. de EU is het onmogelijk, maar vrijwillig de 2% halen zie ik niet zo snel gebeuren. Balkenende prees toch die V.O.C. mentaliteit en zei dat we moesten streven naar een nieuwe 'Gouden Eeuw'? Nu zeg ik niet dat we weer moeten gaan koloniseren, maar de veiligheid en stabiliteit die dat streven bevorderen (o.a. door middel van een goede krijgsmacht) lijkt me onontbeerlijk.

Mourning

Ik zou die 2,0% ook wel willen, maar dat is voorlopig zonder meer een utopie met hoe het politieke landschap er nu bijligt en er de afgelopen heeft bijgelegen.

Net als jij, oud_zijde, ben ik blij met alles wat er bij komt en als er al voorkomen wordt dat er nog meer vanaf gaat. Realistisch gezien denk ik dat 1,8% haalbaar zou moeten zijn of dan toch tenminste 1,75% en we met dat budget de rol van de krijgsmacht goed uitgevoerd kan worden.

Inderdaad dat bataljon Mariniers is hard nodig en verder zou ik erg voor een soort van gezamenlijk artilleriebataljon (bestaande uit 120mm mortieren en licht 155mm geschut) zijn voor de Mariniers en de AMB, dan nog wat extra luchttransport en wat extra voor het SMP-programma. Dan ben ik al ERG blij.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

#23
Ik vind Griekenland niet echt een goed voorbeeld door, je benoemde het zelf al, het grotere percentage van het BNP wat zij hanteren, een lager prijspeil (met een Euro kun je daar meer doen) en het feit dat in onze en andere West Europese krijgsmachten men een groot deel van het budget kwijt is aan het salaris van de militairen en burgermedewerkers.

Dan heb ik het nog nieteens over het soort leger en de taken die Griekenland uitvoert. Dienstplicht en verdediging van het grondgebied zijn daar voor zover ik weet nog "undisputed". Expeditionair optreden en de dure middelen daarvoor aantrekken? Misschien op heel beperkte schaal.

Maar wij hadden ongeveer 15 jaar geleden ook een grotendeels dienstplichtige krijgsmacht met 913 MBT's, ongeveer 1.500 A(I)FV's, en meer dan 550 stukken geschut met heel wat meer troepen parate troepen (en dan heb ik het nog nieteens over de mobilisabele eenheden toen) vergeleken met nu. Wat gaven wij toen uit? 2.2% of iets dergelijks?

Wat ik bedoel is dat als je die twee met elkaar vergelijkt je ook tot de conclusie kan komen waarmee je ook mbt Griekenland hierboven bent gekomen.

De twee zijn niet eerlijk met elkaar te vergelijken, naar mijn mening tenminste.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

oud_zijde

ik neem alles wat we krijgen maar wmb zou die 2% een streefgetal moeten zijn, altijd daar omheen, afhankelijk van de economie ... als het economisch slecht gaat dan terug naar 1.8, 1.9 en als het goed gaat naar 2.1, 2.2 maar gemiddeld moeten we 2.0% hebben anders wordt die nato rechtlijn net zo'n misbaksel als dat Europese stabiliteitspact waar we ons wel helemaal dood voor wensen te bloeden (Balkenende iig ... en ik was het er eigenlijk best mee eens)

het geld dat er dan bij komt moet verdeeld worden tussen de luchtmacht (+luchtmobiele brigade) en marine (+mariniers) en dan kan de landmacht wat extra snoepjes kopen van het geld wat dan vrijkomt als lmb vertrekt.

daarnaast de staven en logistieke eenheden samenvoegen en het is voor mij mooi geweest, nix meer aan doen :)

behalve eventueel een actieve reserve
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Loup

Citaat van: Mourning op 02/10/2006 | 20:27 uur
Even een andere vraag: heb je ook rekening gehouden met de financiele paragraaf of is dit alleen een ideaalbeeld?

Ik bedoel het is wel interessant, maar is het ook met een realistisch budget haalbaar, wat versta jij daaronder, etc?

Wat ik graag zou willen is die 2,0% van het BNP dat we hebben onderschreven in de NAVO. Maar met 1,8% en 1,75% zou ik ook al BIJZONDER gelukkig zijn. Ik vraag me af wat jij denkt dat we moeten uitgeven om een dergelijke krijgsmacht te kunnen hebben.

Regards,

Mourning  8)

Het gehele financiële plaatje kan ik je niet geven, maar als je kijkt naar wat bijv. Griekenland kan doen met haar uitgaven, dan kom je een heel eind. Natuurlijk, Griekenland geeft qua percentage veel meer uit aan defensie dan Nederland (4,3% t.o.v. 1,5%) maar qua netto uitgaven ligt Nederland weer hoger. Natuurlijk zit hier ook tweedehands materiaal bij, maar zeker niet het minste (zie bv. de Kortenaer-klasse schepen) en is Griekenland sterk aan het moderniseren.

Mourning

Even een andere vraag: heb je ook rekening gehouden met de financiele paragraaf of is dit alleen een ideaalbeeld?

Ik bedoel het is wel interessant, maar is het ook met een realistisch budget haalbaar, wat versta jij daaronder, etc?

Wat ik graag zou willen is die 2,0% van het BNP dat we hebben onderschreven in de NAVO. Maar met 1,8% en 1,75% zou ik ook al BIJZONDER gelukkig zijn. Ik vraag me af wat jij denkt dat we moeten uitgeven om een dergelijke krijgsmacht te kunnen hebben.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

ronjhe

Citaat van: André op 01/10/2006 | 19:16 uur
Kijk  eens op de site  http://www.dutchfleet.net/viewtopic.php?t=6077 voor Alternatieve opzet van de Nederlandse krijgsmacht(Marine}naar de mooie getekende zijaanzichten vooral die van het  vliegdekschip.
Dat zijn nu eens mooie ontwerpen ,maar ja dan moet geld geen probleem zijn. :)
Ja heb dit gezien..fraai tekenwerk hoor!!.. doet me denken aan vroeger, toen ik ook eigen ontwerpen maakte, zij het dan van boven gezien.. zal er wat uurtjes mee zoet zijn geweest....
Maar voor de carrier-opzet zie ik liever de samenwerking met Spanje en de keuze voor hun beoogde nieuwe carrier dan een geheel eigen ontwerp.
http://en.wikipedia.org/wiki/Buque_de_Proyecci%C3%B3n_Estrat%C3%A9gica
http://www.armada.mde.es/esp/ElFuturo/BuqueProyeccionEstrategica/FichaTecnica.asp?SecAct=05202