Ongewenst gedrag: defensietop moet beter luisteren!

Gestart door -Peter-, 29/09/2006 | 16:43 uur

marc66

Welja, geef de leidinggevende maar WEER de schuld. Overigens, de leidinggevende is alles van de rang van kpl tot Admiraal. Een heerlijk rekbaar begrip.

Een ondergeschikte moet niet zeuren en gewoon zijn/haar werk en best doen om zo snel mogelijk hogerop te komen. En, ja de matroos is vaak aan het schoonschippen en slaapt met 6 man (er zijn tijden geweest waar men met 160 man in een verblijf lag) en ja, da's niet leuk maar, hee, doe je best, wordt snel kpl en je ligt met 4 man in een verblijf en doe je nog beter je best, wordt je officier, dan heb je een eigen hut.  :)

Je moet er wel wat voor doen. En daar wrikt de schoen. De jeugd van tegenwoordig wil van alles maar wil er liefst zo min mogelijk voor hoeven doen.

Je moet jezelf kietelen bij defensie, de (hogere) legerleiding doet het niet en terecht.

Zij vervelen zich, slapen met te veel(?) man in een verblijf, hebben te weinig(?) werk en dat is allemaal de schuld van de leidinggevende? Ik vind het belachelijk. Ga een boek lezen, ga een studie volgen (heb ik ook gedaan) doe wat en als je je echt zo verveeld aan boord dan is mijn voorstel drie brand- en of NBCD oefeningen per dag, vervelen zul je je dan niet. Zeuren ook niet want de (hogere) legerleiding moet je toch bezig houden?

Dat gez...k  >:(

KOP OP!! wees een vent/meid en doe wat maar ga niet alles gooien op de leidinggevende. Dat is wel heel goedkoop.

>:(

Freggel

Weet niet zeker of het een prominente rol MC moet krijgen
Denk meer aan uitbreiding vertrouwenspersonen etc

-Peter-

"Het wordt tijd dat de defensietop intensief contact zoekt met de werkvloer - op de eerste plaats met de medezeggenschap - over de vraag hoe je ongewenst gedrag moet aanpakken." Dat zegt voorzitter Jean Debie van de grootste Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV in een eerste reactie op het Rapport Staal.

De Commissie Onderzoek Ongewenst Gedrag binnen de Krijgsmacht (Commissie Staal) heeft op 29 september haar bevindingen over ongewenst gedrag - in dit geval beperkt tot ongewenst seksueel gedrag, pesten en discriminatie - bekend gemaakt. Er is sprake van relatief veel ongewenst gedrag bij Defensie, zo concludeert de commissie.

Jean Debie, voorzitter Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV: "Elk geval van ongewenst seksueel gedrag, van pesten en van discriminatie is er één te veel. Ik ben het met de commissie eens dat de reactie van de organisatie op ongewenst gedrag helder moet zijn. Bij Defensie is er geen helder beleid. Dat moet je ook vaststellen. Ik ben bereid om met kracht de ontwikkeling van zo'n beleid te stimuleren. Het moet mogelijk zijn om een goed uitvoeringsinstrumentarium te ontwikkelen. Ik denk dan aan middelen waarmee iedereen uit de voeten kan als het gaat om het stimuleren van gewenst gedrag."

De Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV steunt ook het idee om vertrouwenspersonen op meer afstand te zetten van de leidinggevenden. Het is noodzakelijk dat zij een onafhankelijkere positie krijgen.

Maar het belangrijkste is dat de maatregelen tegen ongewenst gedrag voldoende draagvlak krijgen. Debie: "Dat kan alleen als je eerst met je personeel – de medezeggenschap voorop - praat over wat ongewenst gedrag is en wat je daaraan kunt doen. Je komt er niet met het aanscherpen van gedragscodes en het van boven af verordonneren van gewenste gedragsvormen. De top moet beter luisteren en vervolgens sneller, adequater reageren."

[bron: www.vbm-nov.nl]
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...