De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Oorlogsvis

Moet je wel perse willen optreden in Arctisch gebied ? daar gebeurd nooit wat ...en laten de Noren / Zweden en Finnen dat lekker zelf doen
denk ik.
En dan kan je ook het Korps Mariniers inrichten op de dingen die vaker gebeuren ..namelijk ..optreden in snikhete landen in Afrika
en het Midden Oosten ...dus andere voertuigen OSHKOSH JLTV zou dan wel bij de Mariniers passen denk ik maar ook volgens mij ook
enkele Boxer's of CV-90 voor vuursteun.
Ik zie gewoon niets in al dat tijdverlies en kosten en dat gekut in de sneeuw ...vechten met ski's onder je poten enz terwijl alle conflicten
bijna in andere gebieden plaatsvinden.

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 10/02/2021 | 08:00 uur
Voor opereren in Arctisch gebied zou ik alvast cabine's verwachten voor de (stuks-)bemanning...
Stilstaan of wandelen/marcheren in de koude is wat anders dan erin rijden in een open cab.

Zowel de launchers als artillerie stukken zijn volledig onbemand  ;) En ik zeg niet dat deze voertuigen geschikt zijn voor het KMARNS maar we zien de JLTV wel terug komen in beproevingen bij de mariniers en op basis van die combinatie (USMC plannen + JLTV proeven NL) zijn dit interessante ontwikkelingen.

ARM-WAP

Voor opereren in Arctisch gebied zou ik alvast cabine's verwachten voor de (stuks-)bemanning...
Stilstaan of wandelen/marcheren in de koude is wat anders dan erin rijden in een open cab.

Parera

#1354
In het topic rondom het CSS gaat de discussie over het toekomstig optreden van het KMARNS, ik stel voor om die discussie hier voort te zetten om dat topic niet te veel te vervuilen.

Wat betreft het nieuwe optreden van het KMARNS zal de nadruk liggen op operaties onder arctische omstandigheden en natuurlijk ook de amfibische operaties blijven onderdeel van het KMARNS.
De Amerikaanse collega mariniers ontwikkelen op dit moment een aantal vuursteun oplossingen op basis van hun JLTV's en MTVR's. Niet al deze ideeën zijn misschien toepasbaar binnen onze mariniers maar in mijn ogen zijn de JLTV variante heel interessant voor Nederland.



Met als meest recente ontwikkeling een onbemande JLTV met daarop 2 Naval Strike Missile's, deze constructie is eind 2020 getest door de USMC maar hiervan zijn nog geen beelden vrij gegeven. Het is bekend (onderstaande afbeelding) dat de USMC ook een variant overweegt met daarop de launcher van een HIMARS. In de toekomst is het mogelijk om ook de nieuwe Ground Launched Cruise Missile (GLCM) af te vuren van dit platform.



Een wat oudere ontwikkeling (2019) maar zeer interessant en voor Nederland misschien goed toepasbare ontwikkeling is het toevoegen van een loiterings-munitions launcher op een JLTV chassis.
In dit geval ging het om een launcher met een 6 tal Hero 120 Loitering munition


Dit concept is tijdens een beurs dag in 2019 voorgesteld aan de USMC.


Parera


Master Mack

Lijkt niet echt op de FAC 1604. Brug achterop en dit scheepje heeft de brug voorop

Parera

Citaat van: Harald op 18/01/2021 | 20:41 uur
Erg mooi !, Dit type, ontwerp lijkt me ook wel een basis te kunnen hebben voor een fast assault schepen voor SF, Marsof en de "gewone" mariniers ala CB90.
De camo is in iedergeval geschikt.  ;)

Dit type IS de basis voor een Fast Assault Craft 1604 zoals deze heel erg klein en zonder info gepubliceerd staat in de defensie brochure van Damen ;)



En in het nieuwste jaarboek van Damen Shipyards staat een ander interessant concept ; Unmanned Patrol Craft (UnPaC)


Harald

Citaat van: Parera op 18/01/2021 | 18:17 uur


Erg mooi !, Dit type, ontwerp lijkt me ook wel een basis te kunnen hebben voor een fast assault schepen voor SF, Marsof en de "gewone" mariniers ala CB90.
De camo is in iedergeval geschikt.  ;)

Flyguy

Citaat van: Thomasen op 18/01/2021 | 18:38 uur
Zeker.
Bijzonder ook wel. Enige schip dat dat heeft. Lcvps zijn groen/bruin om in de kust op te gaan. Maar dit is wel nieuw. Benieuwd naar de gedachte erachter.

Deze opereert in dezelfde omgeving als de LCVPs, alleen dan tot net voor de branding. Een OPV zou een lichte camo ook niet misstaan  :cute-smile:

Lex

Citaat van: Parera op 18/01/2021 | 18:17 uur
Dat is een mooi bootje geworden! Nu tijd voor proefvaarten en daarne het concept uitbouwen naar assault crafts.

Een eerste glimp van het nieuwe onderzoeksschip van de marine in de haven van Den Helder, de zestien meter lange Hydograaf

DEN HELDER
Wie maandag over de Flaneerkade liep of op de Binnenhaven reed, kon een eerste glimp opvangen van de nieuwe Hydograaf van de Koninklijke Marine.

Het bij Damen Shipyards aan de Binnenhaven afgebouwde schip voor de Dienst der Hydrografie verliet maandag voor het eerst de loods.

Het bijna zestien meter lange onderzoeksschip, een zogenoemde Expeditionary Survey Boat (ESB), heeft vier man aan boord: twee om het schip te varen en twee onderzoekers. De ESB kan opereren vanaf een Landing Platform Dock, zoals Zr. Ms. Rotterdam. Maar het kan ook in de bootgaten aan de zijkant van de Karel Doorman of Johan de Witt worden meegenomen. Eenmaal in zee neergelaten zal de boot meer dan zestig uur onafgebroken ingezet moeten kunnen worden.

Het schip is in staat om omgevingsinformatie voor amfibische operaties te verzamelen. Deze hydrografische informatie draagt bij aan de maritieme veiligheid, bijvoorbeeld in een uitzendgebied. De ESB vult het gat tussen de twee grote hydrografische opnamevaartuigen en de kleine mobiele hydrografische sloepen.

NHD, 18-01-2021, 17:55

Huzaar1

Citaat van: Parera op 18/01/2021 | 18:17 uur
Dat is een mooi bootje geworden! Nu tijd voor proefvaarten en daarne het concept uitbouwen naar assault craft's.



Gave camo
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Dat is een mooi bootje geworden! Nu tijd voor proefvaarten en daarne het concept uitbouwen naar assault craft's.


Harald

Ondertussen in Den Helder bij @damen: nieuwe, unieke en flexibel inzetbare Expeditionary Survey Boat 'Hydrograaf' voor @kon_marine verlaat de loods. Bijzonder #DMO project i.s.m. Damen (en vele onderleveranciers) in een bijzondere periode!

https://twitter.com/Inkoop_DMO/status/1351106455328456705/photo/1



Inmiddels te water, gereed voor uitgebreide beproevingen.

https://twitter.com/Inkoop_DMO/status/1351124743441756172/photo/1





The new Expeditionary Survey Boat (ESB) being constructed by Damen Shipyards for The Royal Netherlands Navy will be equipped with a Moving Vessel Profiler (MVP). The Dutch Navy are well-versed in the benefits of surveying with MVP; two of these underway profiling systems are currently in use on HNLMS Snellius and HNLMS Luymes.

Designed to conduct rapid environmental assessments and hydrographic surveys in shallow waterways such as river mouths, shipping channels, harbours, and coastal areas, the ESB will be expected to survey at five knots continuously. The compact MVP30-350 will perform near vertical profiles while the vessel is underway, and transmit depth referenced Sound Velocity data in real-time to the multibeam echosounder for immediate implementation, making it the natural solution for this shallow water survey vessel. The small size and automatic operation of the MVP30-350 make it the ideal model for the agile 15.7m ESB.

The MVP contract was secured through AML's local agent, Seabed BV, of Amsterdam. The system is scheduled to be installed and commissioned during the third quarter of 2020. Built in Canadian manufacturer AML Oceanographic's Atlantic office in Dartmouth, Nova Scotia, MVP systems have been supplied to many organizations around the world seeking to reduce the technical and financial unpredictability of hydrographic and ocean science surveys.

https://amloceanographic.com/news/another-mvp-dutch-navy/

Harald

Concept artist impression vervanger huidige M-fregat is nog de uitgeklede versie van het RMF-22D (rev 3) ontwerp.
Hopelijk veranderd dat nog ....


Robster

Anti-Submarine Warfare Frigate vervangt M-fregat
Nieuwsbericht | 13-01-2021 | 12:09

Nederland en België vervangen samen hun M-fregatten (multipurpose). Nu is bekend geworden hoe de nieuwe scheepsklasse gaat heten: Anti-Submarine Warfare Frigate (ASWF).

Concept artist impression vervanger huidige M-fregat.Toon opties
Concept artist impression vervanger huidige M-fregat.
De scheepsklasse gaat bestaan uit 2 Belgische en 2 Nederlandse fregatten. Het opsporen en bestrijden van onderzeeboten wordt de hoofdtaak. De fregatten worden uitgerust om dit te doen in de dreigingsomgeving van de toekomst. Hierin speelt de zogenoemde information warfare een prominente rol. Denk hierbij aan cyber en inlichtingen. Dit is in lijn met de Defensievisie 2035.

Het is gebruikelijk bij de Nederlandse en Belgische marine om scheepsklassen te typeren op basis van hun taak. De namen van de 4 schepen zijn nog niet bekend.

M-fregat Zr.Ms. Van Speijk op de Noordzee (mei 2017).Toon opties
Het huidige M-fregat Zr.Ms. Van Speijk op de Noordzee (mei 2017).

Nieuwste technieken
De nieuwe schepen krijgen de laatste technieken op het terrein van onderzeebootbestrijding, en een robuuste zelfverdediging tegen bovenwaterdreiging. Ook is er sprake van vergaande automatisering om de bedrijfsvoering met een beperkte basisbemanning te kunnen doen. De besprekingen over de specificaties van de systemen die Damen Schelde Naval Shipbuilding en Thales gaan leveren, zijn in volle gang.

In 2030 beschikbaar
Het vervangingstraject doorloopt de zogenoemde A, B en D-fases. In 2018 ging de A-brief met de behoeftestelling naar de Tweede Kamer. De B-brief over de studiefase is in 2020 opgeleverd. Inmiddels is er formele toestemming om door te gaan met de verwervingsvoorbereiding (de D-fase).

Nederland heeft, in nauwe samenspraak met België, de leiding over het vervangingstraject. De Defensie Materieel Organisatie realiseert de verwerving met de Koninklijke Marine en Belgische collega's. In 2030 moeten de 4 ASW-fregatten beschikbaar zijn voor beide marines.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2021/01/13/anti-submarine-warfare-frigate-vervangt-m-fregat