Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 24/10/2018 | 12:53 uur
Dat worden natuurlijk andere voertuigen, niet de hele krijgsmacht, of Landmacht hoeft rond te rijden met luchtmobiele voertuigen.

Nee dat snap ik maar ik ging er vanuit dat het 1 complete aanbesteding was. Iemand op het forum bekend met deze aanbesteding / dit deel van de aanbesteding?

Huzaar1

Citaat van: Parera op 24/10/2018 | 03:48 uur
Uit de kamer brief:
MBCNL is dus ook een Nederlands bedrijf en niet zoals de eigenaar van Defenture zegt ''Duits'', de chassis worden in Oostenrijk gebouwd maar de gehele op/afbouw vind plaats in Nederland.
Als ik het goed begrijp gaat het nu dus enkel om de voertuigen voor 11 LMB, hoe zit het dan met de andere voertuigen defensie breed?

Dat worden natuurlijk andere voertuigen, niet de hele krijgsmacht, of Landmacht hoeft rond te rijden met luchtmobiele voertuigen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: StrataNL op 24/10/2018 | 08:05 uur
Wist niet dat de gevechtsvariant ook in de Chinook moet passen, de huidige MB's passen toch ook niet?

Hangt van de uitvoering af. Een Land Rover 110/Defender zonder opsmuk past in een Chinook. Een basis uitvoering van de MB G-Klasse past er ook in. Beide types kennen zoveel varianten, waarbij sommige inderdaad niet zullen passen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Parera op 23/10/2018 | 23:43 uur
Via Twitter@ Arie Jan de Waard;
Als ik dit zie snap ik ook wel dat MB de goedkoopste was... opvallend omdat het Duitse Specialkrafte ook met dergelijke Mercedessen rijdt.

Wist niet dat de gevechtsvariant ook in de Chinook moet passen, de huidige MB's passen toch ook niet?

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Uit de kamer brief:
Citaat
De Nederlandse industrie is nauw betrokken bij de ontwikkeling en productie van de voertuigen. Na productie van het chassis van het voertuig door Mercedes Benz, in Oostenrijk, zijn Nederlandse bedrijven verantwoordelijk voor de opbouw van de voertuigen en de beschermende onderdelen (pantser). Daarnaast worden de voertuigen deels onderhouden door de Nederlandse dealernetwerk van MBCNL.

Ik wil het contract met de leverancier, MBCNL, eind 2018 ondertekenen. Vervolgens kunnen de eerste voertuigen in het eerste kwartaal van 2021 worden geleverd. Defensie ontvangt de laatste voertuigen in 2023. Met het oog op de voortgang van het project verzoek ik de Kamer deze brief spoedig te behandelen.

Met dit voertuig beschikt de 11e Luchtmobiele Brigade over een voertuigconcept dat voldoet aan stringente eisen op het gebied van afmetingen, gewicht en luchtwaardigheid waardoor het voertuig van grote meerwaarde is voor het luchtmobiele optreden.

MBCNL is dus ook een Nederlands bedrijf en niet zoals de eigenaar van Defenture zegt ''Duits'', de chassis worden in Oostenrijk gebouwd maar de gehele op/afbouw vind plaats in Nederland.
Als ik het goed begrijp gaat het nu dus enkel om de voertuigen voor 11 LMB, hoe zit het dan met de andere voertuigen defensie breed?

Parera


Huzaar1

Citaat van: A.J. op 23/10/2018 | 22:41 uur
Je gaat me toch niet vertellen dat ze dat idiote rangerconcept weer nieuw leven in hebben geblazen nadat het al lang en breed dood en begraven was?

Zover ik weet zit dat gewoon in de koker totdat er geld is. SF is hot en blijft hot. Ieder KMD wil erin mee pikken en over het KCT heeft het CLAS niet heel veel zeggenschap volgens mij. Heel autonoom.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 23/10/2018 | 21:29 uur

De Nederlandse voertuigen verdienen hun exclusiviteit bij het KCT. Hopelijk komt er nog een order voor Mariniers, Marsof en de Rangers ( want die gaan er toch echt komen ) maar ik heb begrip voor deze keus.

Je gaat me toch niet vertellen dat ze dat idiote rangerconcept weer nieuw leven in hebben geblazen nadat het al lang en breed dood en begraven was?

Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 23/10/2018 | 21:29 uur
Ik denk dat ik wel begrijp waarom de deal niet is doorgegaan.
We kopen die Mercedessen voor echt een heel wat lager bedrag in dan die van het Nederlandse bedrijf, die MB's zijn massaproductie, bewezen model, hebben we al veel kennis en ervaring van in huis en als ik begrijp dat wij als NL zelfs voor het Duitse leger gaan inkopen hebben we deze procedures wel scherp.

De Nederlandse voertuigen verdienen hun exclusiviteit bij het KCT. Hopelijk komt er nog een order voor Mariniers, Marsof en de Rangers ( want die gaan er toch echt komen ) maar ik heb begrip voor deze keus.

Ik ook, maar inderdaad, extra bestellingen voor op zijn minst Marsof zou m.i. aan te moedigen zijn.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Ik denk dat ik wel begrijp waarom de deal niet is doorgegaan.
We kopen die Mercedessen voor echt een heel wat lager bedrag in dan die van het Nederlandse bedrijf, die MB's zijn massaproductie, bewezen model, hebben we al veel kennis en ervaring van in huis en als ik begrijp dat wij als NL zelfs voor het Duitse leger gaan inkopen hebben we deze procedures wel scherp.

De Nederlandse voertuigen verdienen hun exclusiviteit bij het KCT. Hopelijk komt er nog een order voor Mariniers, Marsof en de Rangers ( want die gaan er toch echt komen ) maar ik heb begrip voor deze keus.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

D-brief over het project 'Voertuig 12kN Air Assault (AASLT)'

De brief.

Kamerstuk, 23-10-2018

Kevon

Klopt, maar ik ben bang dat het hem geen zak meer uitmaakte... ze hebben er 80 in opdracht en daarna wordt het stil.... nog geen vervolgopdrachten en de ontwikkelingskosten zijn er dan nog lang niet uit.... dus met gevolg....

Citaat van: Parera op 19/10/2018 | 21:18 uur
Ik ben het wel met je eens, natuurlijk is het klote dat je het niet word nadat je er zoveel tijd en geld ingestoken hebt maar je weet dat je mee doet aan een wedstrijd en er maar 1 kan winnen.
Het is dan ook niet netjes om dit zo naar buiten te gooien en niet te wachten op het officiële nieuwsbericht, dit zal hem ook niet in dank worden afgenomen door DMO verwacht ik zo.
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Parera

#433
Citaat van: StrataNL op 19/10/2018 | 19:18 uur
Dat is mijn punt niet, natuurlijk moeten we de kamerbrief afwachten. Ik vind naar de radio stappen vóórdat e.e.a. openbaar is onprofessioneel, los van dat het jammer is voor defenture.
Ik ben het wel met je eens, natuurlijk is het klote dat je het niet word nadat je er zoveel tijd en geld ingestoken hebt maar je weet dat je mee doet aan een wedstrijd en er maar 1 kan winnen.
Het is dan ook niet netjes om dit zo naar buiten te gooien en niet te wachten op het officiële nieuwsbericht, dit zal hem ook niet in dank worden afgenomen door DMO verwacht ik zo.


StrataNL

Citaat van: Robert2 op 19/10/2018 | 18:59 uur
Zoals ik al zei, resultaten afwachten. Dat hij naar de radio stapt is zijn keuze, moet je niet aan mij vragen waarom hij dat doet.
Dat is mijn punt niet, natuurlijk moeten we de kamerbrief afwachten. Ik vind naar de radio stappen vóórdat e.e.a. openbaar is onprofessioneel, los van dat het jammer is voor defenture.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Ik denk niet dat hier prijs de doorslaggevende factor is geweest, het geld is er gewoon namelijk om ook wat duurdere producten te kopen. Waarschijnlijk kan/heeft die Duitser iets wat de Vector niet kan.
Dit kan garantie zijn bijvoorbeeld. Duitsers geven dat op tanks en vanalles.. uniek in de wereld. Hebben ze veel contracten mee binnen gehaald.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"