Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy

Gestart door Ace1, 29/07/2010 | 22:44 uur

KapiteinRob

Citaat van: Marc1966 op 12/08/2011 | 21:20 uur
Sjust, ik vind het helemaal top dat the Royal Morocan Navy de beschikking heeft en krijgt over schepen gebouwd door een Nederlandse reder, jammer dat die reder er niet tien ofzo aan de Royal Netherlands Navy heeft geschonken  :P

Wat is ook alweer de definitie van een reder? En van een scheepsbouwer?

Marc1966

Sjust, ik vind het helemaal top dat the Royal Morocan Navy de beschikking heeft en krijgt over schepen gebouwd door een Nederlandse reder, jammer dat die reder er niet tien ofzo aan de Royal Netherlands Navy heeft geschonken  :P

KapiteinRob


Marc1966

Het gaat niet om toen, maar om nu. De MF zijn ook ontworpen voor de koude oorlog en, suprise nog geen tien jaar nadat zij in de vaart waren genomen, zijn zij alweer verkocht en ook de MF waren anders dan de SF of GW. Ik doel hierbij op de snelheid en lengte en bezetting. Ergo, sign of the times  ;D

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Marc1966 op 12/08/2011 | 20:44 uur
De Falklands hebben aangetoond dat een raket genoeg is, ook als je hevig bewapend bent.

Visserij-inspectie en patroulleren is toch het enige dat de Nederlandse marine mag doen. Gebruik maken van de wapensystemen aan boord is gevaarlijk en mag echt niet van de regering  :sick:

Je kan het overdrijven... Daarnaast gaat een schip 25 jaar mee (tenzij het tussentijds verkocht wordt) en dit kabinet 4 of 8 jaar.

In de jaren 90 van de vorige eeuw is de KM wel degelijk ingezet anders dan het door jou genoemde. De situatie in de wereld neigt nu niet bepaald naar uitsluitend inspecties en de wereld wordt er nu zeker niet veiliger op.

Dus ja, als jij de lijnen van een schip, de ruimte en een KPL verblijf het meest spannend vindt dan adviseer ik jou de padvinderij.

Marc1966

De Falklands hebben aangetoond dat een raket genoeg is, ook als je hevig bewapend bent.

Visserij-inspectie en patroulleren is toch het enige dat de Nederlandse marine mag doen. Gebruik maken van de wapensystemen aan boord is gevaarlijk en mag echt niet van de regering  :sick:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lynxian op 12/08/2011 | 15:05 uur
Citaat van: jurrien visser op 12/08/2011 | 14:50 uur
Citaat van: Lynxian op 12/08/2011 | 14:09 uur
Even als leek: wat is er dan mis met de M'tjes? Ik dacht dat 't prima destroyers waren?

Met de M fregatten is in mijn optiek helemaal niets mis, prima schepen met voldoende capaciteiten.

Het enige nadeeel is dat de schepen (wat hadden er immers 8 en nu nog maar 2) zijn vepatst voor een inferieur type (OPV)
Ah, op die manier. Ja, dat is dan politicus-logica; verpatsen, erachter komen dat je ze blijkbaar toch nodig had, nieuwe kopen maar dan zonder wapentuig maar met een radar nog beter dan die van een LCF. Kun je tenminste de ballistische raketten zien aankomen. ;) Eigenlijk is zo'n OPV het ideale schip voor Oud en Nieuw; je ziet al het vuurwerk!

;D Het heeft idd een spectaculair zicht, alleen jammer dat het nauwelijks mee kan doen aan de feestelijke activiteiten.

Lynxian

Citaat van: jurrien visser op 12/08/2011 | 14:50 uur
Citaat van: Lynxian op 12/08/2011 | 14:09 uur
Even als leek: wat is er dan mis met de M'tjes? Ik dacht dat 't prima destroyers waren?

Met de M fregatten is in mijn optiek helemaal niets mis, prima schepen met voldoende capaciteiten.

Het enige nadeeel is dat de schepen (wat hadden er immers 8 en nu nog maar 2) zijn vepatst voor een inferieur type (OPV)
Ah, op die manier. Ja, dat is dan politicus-logica; verpatsen, erachter komen dat je ze blijkbaar toch nodig had, nieuwe kopen maar dan zonder wapentuig maar met een radar nog beter dan die van een LCF. Kun je tenminste de ballistische raketten zien aankomen. ;) Eigenlijk is zo'n OPV het ideale schip voor Oud en Nieuw; je ziet al het vuurwerk!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lynxian op 12/08/2011 | 14:09 uur
Citaat van: jurrien visser op 11/08/2011 | 22:58 uur
Citaat van: dudge op 11/08/2011 | 22:35 uur
Citaat van: Marc1966 op 11/08/2011 | 22:28 uur
Oh  :(

Ook ik wens Nederland wel wat van (deze) multifunctionele fregatten toe. Al is dat hier meen ik off-topic.


Commercieel schip, gebouwd volgens burger standaarden.

Wat mij betreft geen opvolger van een M fregat (OPV vind ik ook helemaal niets met het huidige bewapeningspaket)

Even als leek: wat is er dan mis met de M'tjes? Ik dacht dat 't prima destroyers waren?

Met de M fregatten is in mijn optiek helemaal niets mis, prima schepen met voldoende capaciteiten.

Het enige nadeel is dat de schepen (wat hadden er immers 8 en nu nog maar 2) zijn vepatst voor een inferieur type (OPV)

Lynxian

Citaat van: jurrien visser op 11/08/2011 | 22:58 uur
Citaat van: dudge op 11/08/2011 | 22:35 uur
Citaat van: Marc1966 op 11/08/2011 | 22:28 uur
Oh  :(

Ook ik wens Nederland wel wat van (deze) multifunctionele fregatten toe. Al is dat hier meen ik off-topic.


Commercieel schip, gebouwd volgens burger standaarden.

Wat mij betreft geen opvolger van een M fregat (OPV vind ik ook helemaal niets met het huidige bewapeningspaket)

Even als leek: wat is er dan mis met de M'tjes? Ik dacht dat 't prima destroyers waren?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Marc1966 op 11/08/2011 | 23:24 uur
Je schrijft het treffend, JIJ had er geen moeite mee, de jeugd van tegenwoordig denkt er toch anders over anders had ook de marine niet gekozen voor 2-4 persoons-slaapverblijven/hutten.

Ik heb er overigens geen problemen mee dat het OPV enkel dienst kan doen in de MZ of de PG, prettig klimaat, rustig zeetje, mooi weer  8)

Naar mijn mening is het OPV een mega modern schip, voorzien van heel veel gemakken en nog veel meer ruimte. Een nadeel is wel dat de KPL's geen eigen verblijf hebben.

En in een echt conflict is het simpelweg: a sitting duck..

Daar zou ik als bemanning toch echt een probleem mee hebben... prima schip voor de visserij inspectie op de Noord Zee of voor dito taken in de west.

En het is zelfs geschik voor anti piraterij akties... maar dan heb je het echt wel gehad.

Wat heb je om je zelf mee te verdedigen?
Wat heb je als je in de aanval moet?

Prima sensoren en wat nog meer? niet, nakes nada.

Bij een vliegtuig ben je exit
Bij een sub ben je exit
bij een schip met meer dan een proppenschieter ben je exit
bij een inkomende raket ben je exit

dus waar is het schip (in de huidige configuratie) goed voor?

Maar in al deze (persoonlijke) frustratie gaan we wel off topic.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Marc1966 op 11/08/2011 | 22:59 uur
Tja, misschien moet je dan Damen bellen of iemand van het ministerie of wellicht iemand van DMO, want iemand moet toch zijn uiterste best gedaan hebben om een schip te ontwerpen dat voldoet aan wat men(?) gevraagd heeft, toch?  ;D


Het is een puur commercieel Damen ontwerp en dat heeft niets te maken met het ministerie of DMO. (anders hadden er wel een paar bij de KM rondgevaren ipv het OPV)

Marc1966

Je schrijft het treffend, JIJ had er geen moeite mee, de jeugd van tegenwoordig denkt er toch anders over anders had ook de marine niet gekozen voor 2-4 persoons-slaapverblijven/hutten.

Ik heb er overigens geen problemen mee dat het OPV enkel dienst kan doen in de MZ of de PG, prettig klimaat, rustig zeetje, mooi weer  8)

Naar mijn mening is het OPV een mega modern schip, voorzien van heel veel gemakken en nog veel meer ruimte. Een nadeel is wel dat de KPL's geen eigen verblijf hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Marc1966 op 11/08/2011 | 23:03 uur
En al de ooit nieuw te bouwen schepen. Commercieel bouwen is ergens toch stukken goedkoper dan bouwen volgens de zgn. milspec. Daarbij, wanneer men schepen zou bouwen waarbij je met 12 - 16 man in een slaapverblijf ligt komt er werkelijk niemand meer naar de marine.

De tijd gaat voort, de techniek en de wensen van de mensen ook.


Ik head er geen moeite mee om met 12 man in een verblijft te slapen... maar los daarvan.

Ik mis simpelweg de robuustheid.... ik zou nog liever de blauwdrukken van een S fregat gebruiken (waarbij de electronica en bewapening aan 2011 is aangepast) voor een opvolger van de huidige M fregatten.

Wellicht aangepast aan meer flexible mogelijkheden. Daarnaast vindt ik het geen blue water schip en schiet het te kort in operationele duur.

Overigens het volgens mij een prima schip voor de middelandse zee  en wellicht de PG.

Marc1966

En al de ooit nieuw te bouwen schepen. Commercieel bouwen is ergens toch stukken goedkoper dan bouwen volgens de zgn. milspec. Daarbij, wanneer men schepen zou bouwen waarbij je met 12 - 16 man in een slaapverblijf ligt komt er werkelijk niemand meer naar de marine.

De tijd gaat voort, de techniek en de wensen van de mensen ook.