De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 22/09/2018 | 15:32 uur
Ik ben het met je eens opties kosten niets in de B-brief maar ook niet in de contracten als het goed is. Ik zou het erg jammer vinden als dat niet gebeurd, dat het nu niet kan betekend niet dat het voor de vMFF's niet kan in bij de herijking van de nota.

Uitbreiding met 2 vMFF staat in ieder geval op het wensenlijstje van de KM, weliswaar niet op 1 (daar staan de huidige vervangingstrajecten en het CSS) maar toch.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/09/2018 | 15:28 uur
Ik verwacht voor de KM, helaas, tot de defensienota 2020 geen uitbreidingsplannen, al kost een optie in de B brieven natuurlijk niets.

4 vMFF zou al een hele verbetering zijn, net als 6 nieuwe onderzeeboten. Persoonlijk  ben ik pas tevreden met een marine bestaande uit 12 fregatten, 8 MCM schepen en 6 onderzeeboten. De OPV's kunnen naar de (Europese) kustwacht (2) en naar de west (2).
Ik ben het met je eens opties kosten niets in de B-brief maar ook niet in de contracten als het goed is. Ik zou het erg jammer vinden als dat niet gebeurd, dat het nu niet kan betekend niet dat het voor de vMFF's niet kan in bij de herijking van de nota. En voor de onderzeeboten zou het zelfs nog bij de herijking erna kunnen. van de vMCM's verwacht ik niet dat het er in komt maar die 6 zijn toch net te weinig maar ik ben bang dat ze de 3x vierslag samen met Belgie berekenen.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 22/09/2018 | 15:12 uur
Natuurlijk moeten 2 extra vMFF's geen probleem zijn op gebied van geld maar de regering kan/wil dit bedrag op dit moment niet uit trekken. En er word vanuit gegaan dat er 2 schepen komen maar de B-brief met daarin (volgens mij) ook de kwantiteit word bepaald en hier zou dus in theorie nog een aanpassing kunnen komen als men besloten heeft dat er meer dan 2 schepen nodig zijn. Voor de vMFF's ligt de B-brief gepland in 2019.

Als je de vMCM's zou kunnen uitbreiden van 6 naar 8 stuks heb je twee keer de vierslag en dat is dus voldoende anders moet je eigenlijk naar 12 stuks en dat is wel overdreven voor nu.
Verwacht bij de OPV MLU niet al te veel het is in de defensienota een project van 100 tot 250 miljoen euro dus zijn er tot op heden geen grote veranderingen gepland.

Ideaal gezien zou je (in mijn ogen) een 4x vMFF + 4x vLCF + 8x vMCM krijgen voor oppervlakte schepen en voor onderzeeboten 6 stuks vOZB.
Van de vOZB zou je nog kunnen denken aan een 4 tal in contract en 2 optioneel voor 2030-2040.

Ik verwacht voor de KM, helaas, tot de defensienota 2020 geen uitbreidingsplannen, al kost een optie in de B brieven natuurlijk niets.

4 vMFF zou al een hele verbetering zijn, net als 6 nieuwe onderzeeboten. Persoonlijk  ben ik pas tevreden met een marine bestaande uit 12 fregatten, 8 MCM schepen en 6 onderzeeboten. De OPV's kunnen naar de (Europese) kustwacht (2) en naar de west (2).

Parera

#439
Citaat van: Master Mack op 22/09/2018 | 15:01 uur
Natuurlijk hebben alle OPCO's een enorme extra geld injectie nodig maar voor de KM moeten 2 extra nieuwe MFF's mogelijk zijn en de vervanging Alkmaar klasse zou toch minimaal uit 9 schepen moeten kunnen bestaan. Als dan de OPV's bij hun MLU kunnen worden versterkt met iets meer snelheid en slagkracht heb je voor de nabij toekomst een 12 main ship navy. En in de verdere toekomst OPVs vervangen door 6 korvetten kom je uiteindelijk weer op 16 met behoud van investeringen in andere OPCOs

Natuurlijk moeten 2 extra vMFF's geen probleem zijn op gebied van geld maar de regering kan/wil dit bedrag op dit moment niet uit trekken. En er word vanuit gegaan dat er 2 schepen komen maar de B-brief met daarin (volgens mij) ook de kwantiteit word bepaald en hier zou dus in theorie nog een aanpassing kunnen komen als men besloten heeft dat er meer dan 2 schepen nodig zijn. Voor de vMFF's ligt de B-brief gepland in 2019.

Als je de vMCM's zou kunnen uitbreiden van 6 naar 8 stuks heb je twee keer de vierslag en dat is dus voldoende anders moet je eigenlijk naar 12 stuks en dat is wel overdreven voor nu.
Verwacht bij de OPV MLU niet al te veel het is in de defensienota een project van 100 tot 250 miljoen euro dus zijn er tot op heden geen grote veranderingen gepland.

Ideaal gezien zou je (in mijn ogen) een 4x vMFF + 4x vLCF + 8x vMCM krijgen voor oppervlakte schepen en voor onderzeeboten 6 stuks vOZB.
Van de vOZB zou je nog kunnen denken aan een 4 tal in contract en 2 optioneel voor 2030-2040.

Master Mack

Natuurlijk hebben alle OPCO's een enorme extra geld injectie nodig maar voor de KM moeten 2 extra nieuwe MFF's mogelijk zijn en de vervanging Alkmaar klasse zou toch minimaal uit 9 schepen moeten kunnen bestaan. Als dan de OPV's bij hun MLU kunnen worden versterkt met iets meer snelheid en slagkracht heb je voor de nabij toekomst een 12 main ship navy. En in de verdere toekomst OPVs vervangen door 6 korvetten kom je uiteindelijk weer op 16 met behoud van investeringen in andere OPCOs

Lex

Dit topic gaat over de KM en laten we dat zo houden.

Lex
Algeheel beheerder

A.J.

Citaat van: Ace1 op 17/09/2018 | 12:50 uur
Dat hoeft niet een aantal jaren leden waren de Britse mariniers in Afghanistan actief en daardoor waren er te weinig Britse mariniers om op een of twee Britse LPD's de davits van de LCVP's te bedienen op verzoek van de Britten zijn toen Nederlandse mariniers die ervaring hadden daarmee  tijdelijk uitgeleend om de Britse LPD's de davits te bedienen.

Mariniers? Ik kan het mis hebben maar zijn dat geen reguliere nauten klusjes?

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 17/09/2018 | 12:50 uur
Dat hoeft niet een aantal jaren leden waren de Britse mariniers in Afghanistan actief en daardoor waren er te weinig Britse mariniers om op een of twee Britse LPD's de davits van de LCVP's te bedienen op verzoek van de Britten zijn toen Nederlandse mariniers die ervaring hadden daarmee  tijdelijk uitgeleend om de Britse LPD's de davits te bedienen.
:confused: Wow - interessant om te weten!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 17/09/2018 | 12:53 uur
Dat is waar, dan zou je dit eigenlijk al van te voren moeten doen, als de vLPD1 in 2030 moet instromen dan zal de bemanning vanaf 2e helft 2028 / 2029 aanwezig zijn in Vlissingen.
Dus als we dit eerder doen zeg 2025 t/m 1e helft 2028 kunnen de Duitsers verspreid over de jaren verschillende mensen een kijkje laten nemen op de Rotterdam en bijvoorbeeld elk een half jaar aan boord plaatsen. Dit zelfde kunnen we ook bij de JW doen en daar is instroom pas gepland voor 2032 dus kunnen ze daar nog eens meedraaien van 2025 t/m 1e helft 2030. Dan kunnen ze in totaal ruim 5 jaar meekijken en leren dat moet toch wel te doen zijn? En vanaf 2030 kunnen ze zelf opwerken in hun nieuwbouw schip, eventueel bouw in Roemenië en afbouw in Hamburg dat houd de kosten ook lekker laag.

Zo zijn er meerdere wegen naar Rome.... Eerst maar eens zien of de Duitsers hun amfibische wens omzetten in realiteit zeker nu Duitsland lijkt te draaien naar meer home land defence.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/09/2018 | 12:44 uur
Is ook een idee maar bedenk dat NL dan 2.5 tot 3 LPD bemanningen moet hebben (wil je dat voorstellen inclusief een gehele bemanning of een deel daar van)
Dat is waar, dan zou je dit eigenlijk al van te voren moeten doen, als de vLPD1 in 2030 moet instromen dan zal de bemanning vanaf 2e helft 2028 / 2029 aanwezig zijn in Vlissingen.
Dus als we dit eerder doen zeg 2025 t/m 1e helft 2028 kunnen de Duitsers verspreid over de jaren verschillende mensen een kijkje laten nemen op de Rotterdam en bijvoorbeeld elk een half jaar aan boord plaatsen. Dit zelfde kunnen we ook bij de JW doen en daar is instroom pas gepland voor 2032 dus kunnen ze daar nog eens meedraaien van 2025 t/m 1e helft 2030. Dan kunnen ze in totaal ruim 5 jaar meekijken en leren dat moet toch wel te doen zijn? En vanaf 2030 kunnen ze zelf opwerken in hun nieuwbouw schip, eventueel bouw in Roemenië en afbouw in Hamburg dat houd de kosten ook lekker laag.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/09/2018 | 12:44 uur
Is ook een idee maar bedenk dat NL dan 2.5 tot 3 LPD bemanningen moet hebben (wil je dat voorstellen inclusief een gehele bemanning of een deel daar van)

Dat hoeft niet een aantal jaren leden waren de Britse mariniers in Afghanistan actief en daardoor waren er te weinig Britse mariniers om op een of twee Britse LPD's de davits van de LCVP's te bedienen op verzoek van de Britten zijn toen Nederlandse mariniers die ervaring hadden daarmee  tijdelijk uitgeleend om de Britse LPD's de davits te bedienen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 17/09/2018 | 12:41 uur
We kunnen ook de laatste jaren de RD verhuren aan de Duitsers, die constructie heeft Spanje ook gedaan met Australië voor 1 jaar een tanker toen ze zelf tekort hadden en ze konden gelijk oefenen met wat ze gaan krijgen. Gewoon ons eigen schip met eigen bemanning maar dit aangevuld door Duitsers die zo langzaam de knepen van het LPD vak leren. Dan verpatsen we het schip daarna alsnog aan een ander land.

Is ook een idee maar bedenk dat NL dan 2.5 tot 3 LPD bemanningen moet hebben (wil je dat voorstellen inclusief een gehele bemanning of een deel daar van)

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/09/2018 | 11:49 uur
Dat is waar al is ze in 2030 33 jaar oud en na een jaar of 4 spelevaren bij de Duitsers al weer 37 lentes.
We kunnen ook de laatste jaren de RD verhuren aan de Duitsers, die constructie heeft Spanje ook gedaan met Australië voor 1 jaar een tanker toen ze zelf tekort hadden en ze konden gelijk oefenen met wat ze gaan krijgen. Gewoon ons eigen schip met eigen bemanning maar dit aangevuld door Duitsers die zo langzaam de knepen van het LPD vak leren. Dan verpatsen we het schip daarna alsnog aan een ander land.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/09/2018 | 11:40 uur
Prima... ik zou de RDAM in Germaanse dienst alleen zien als interim oefenschip terwijl zij zelf een, na Nederlands model, nieuwe bouwen, kan ze daarna naar de schroot.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/09/2018 | 11:49 uur
Dat is waar al is ze in 2030 33 jaar oud en na een jaar of 4 spelevaren bij de Duitsers al weer 37 lentes.

Precies !
Dat was/is ook mijn gedachte

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 17/09/2018 | 11:43 uur
Met een beetje geluk kan de RDAM en Johan de Witt nog door worden verkocht aan een land in Zuid- America of Afrika beide schepen zijn geen 365 dagen op zee en daardoor hebben ze minder te verduren dan een Fregat of een OPV.
Want die zijn wel 365 dagen op zee? Vreemde redenatie.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation