De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

#1897
Citaat van: Lynxian op 16/06/2022 | 17:45 uur
Ietwat afleidende titel daar waar het meest interessante is dat zojuist is aangekondigd dat 10 schepen op tijd worden vervangen én in Nederland gebouwd zullen worden. Dat de motoren vervolgens op milieuvriendelijke brandstof kunnen varen en ouderwetse diesel is mooi verkopen voor de groene bühne, maar voor ons iets minder interessant. Wel mooi dat defensie dus heeft gekozen het klimaatneutrale gedoe toe te passen op de hulpschepen en zo wellicht wat speelruimte creëert om het niet toe te hoeven passen op de oorlogsschepen. (En een makkelijke smoes heeft ze snel aan te besteden in Nederland: we doen kennis op in klimaatneutraal bouwen.) Alle hulpvaartuigen worden in 1 order vervangen voor 1 casco met 2 subtypen en onderhoud zit inbegrepen bij de aanschafprijs.

Wat betreft materieelvervanging vind ik dit een uitstekende eerste stap voor de marine. Enige jammere is dat 10 schepen worden vervangen voor 8. Het artikel rept dat dit kan doordat de nieuwere schepen efficiënter worden. Hebben we marinemensen hier op het forum die hier inzicht op kunnen geven of dit ook echt zo is?

Bijna goed:

We krijgen straks 2 varianten zeegaande schepen & 1 variant duikvaartuigen.

- 2 stuks uitgerust als torpedowerkschip & hydrografie.
- 2 stuks uitgerust als ondersteuningsschip (CARIB) & opleidingsvaartuig.
- 4 stuks uitgerust als duikvaartuig (kleiner).

Ik voorspel dat dit DAMEN MRAV's gaan worden, schepen die grotendeels van de plank te koop zijn en de werf ook kennis heeft met hybride vaartuigen.

https://www.damen.com/catalogue/defence-and-security/auxiliaries/multi-role-auxiliary


MRAV 660 tbv kustwateren


MRAV 3600 tbv open zee

Meer info in de Damen Brochure van de MRAV serie (.pdf)

Onderstaande afbeelding komt ook uit de nieuwe Alle Hens.


StrataNL

Citaat van: Lynxian op 16/06/2022 | 17:45 uur
Ietwat afleidende titel daar waar het meest interessante is dat zojuist is aangekondigd dat 10 schepen op tijd worden vervangen én in Nederland gebouwd zullen worden. Dat de motoren vervolgens op milieuvriendelijke brandstof kunnen varen en ouderwetse diesel is mooi verkopen voor de groene bühne, maar voor ons iets minder interessant. Wel mooi dat defensie dus heeft gekozen het klimaatneutrale gedoe toe te passen op de hulpschepen en zo wellicht wat speelruimte creëert om het niet toe te hoeven passen op de oorlogsschepen. (En een makkelijke smoes heeft ze snel aan te besteden in Nederland: we doen kennis op in klimaatneutraal bouwen.)
Eigenlijk is het droevig dat het nodig is om het op deze manier te communiceren...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lynxian

Citaat van: Kornet43 op 16/06/2022 | 12:53 uur
Het bewust laten afzinken van de Nederlandse marine in beeld gebracht.
Dat is een wel heel depressieve kijk op zaken, zoals ik op dit forum wel vaker van je zie. Dit is gewoon een gevolg van 30 jaar saneren. Bewust afzinken van de marine kunnen we over een paar jaar pas spreken als de marine niet wordt vervangen. Gezien het budget en de noodzaak, evenals de zojuist aangekondigde aankoop van 8 schepen, heb ik er alle vertrouwen in dat uiteindelijk alles weer vaart, alleen wel een stuk later dan ik zou willen zien. (Hopelijk zullen de gevolgen van het tijdelijke capaciteitsgat niet al te groot zijn.)

Lynxian

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/06/2022 | 16:57 uur
Nieuwe hulpvaartuigen marine worden klimaatneutraal #defensie

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2022/06/16/nieuwe-hulpvaartuigen-marine-worden-klimaatneutraal
Ietwat afleidende titel daar waar het meest interessante is dat zojuist is aangekondigd dat 10 schepen op tijd worden vervangen én in Nederland gebouwd zullen worden. Dat de motoren vervolgens op milieuvriendelijke brandstof kunnen varen en ouderwetse diesel is mooi verkopen voor de groene bühne, maar voor ons iets minder interessant. Wel mooi dat defensie dus heeft gekozen het klimaatneutrale gedoe toe te passen op de hulpschepen en zo wellicht wat speelruimte creëert om het niet toe te hoeven passen op de oorlogsschepen. (En een makkelijke smoes heeft ze snel aan te besteden in Nederland: we doen kennis op in klimaatneutraal bouwen.) Alle hulpvaartuigen worden in 1 order vervangen voor 1 casco met 2 subtypen en onderhoud zit inbegrepen bij de aanschafprijs.

Wat betreft materieelvervanging vind ik dit een uitstekende eerste stap voor de marine. Enige jammere is dat 10 schepen worden vervangen voor 8. Het artikel rept dat dit kan doordat de nieuwere schepen efficiënter worden. Hebben we marinemensen hier op het forum die hier inzicht op kunnen geven of dit ook echt zo is?

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Kornet43

Citaat van: Lynxian op 15/06/2022 | 22:56 uur
De nieuwe? Geen flauw idee.
De huidige? Afgaande op een foto die ik vanmiddag kreeg van een vriend op de boot naar Texel (had onbedoeld de marinehaven mee gefotografeerd op de achtergrond): 2 OPVs, 1 M, 1 LPD en 1 LCF (?) zijn aangemeerd. Er zou ook al een Walrus droog liggen. Dus de huidige staat is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.
Het bewust laten afzinken van de Nederlandse marine in beeld gebracht.

Lynxian

Citaat van: Lex op 12/06/2022 | 16:11 uur
Waar staat dat het Fregatten betreft?  😇😎
De nieuwe? Geen flauw idee.
De huidige? Afgaande op een foto die ik vanmiddag kreeg van een vriend op de boot naar Texel (had onbedoeld de marinehaven mee gefotografeerd op de achtergrond): 2 OPVs, 1 M, 1 LPD en 1 LCF (?) zijn aangemeerd. Er zou ook al een Walrus droog liggen. Dus de huidige staat is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/06/2022 | 14:37 uur
Wellicht wel zo handig om dan ook het fregatten bestand uit te breiden.
Waar staat dat het Fregatten betreft?  😇😎

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/06/2022 | 14:01 uur
Minister van Defensie Ollongren: elke twee jaar Nederlands marineschip naar Azië


Wellicht wel zo handig om dan ook het fregatten bestand uit te breiden.


Parera

Mijnenjager Zr.Ms. Urk wordt eind juni uit dienst gesteld
Op woensdag 22 juni wordt Alkmaarklasse mijnenjager Zr.Ms. Urk uit dienst gesteld. De Urk werd anderhalf jaar geleden tegen de kant gelegd om binnen budget te kunnen blijven. De mijnenjager werd in 1986 in dienst gesteld.


https://marineschepen.nl/nieuws/Urk-eind-juni-uit-dienst-070622.html



jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 07/06/2022 | 20:49 uur
Een combinatie tussen de Italiaanse en de Damen MRAV is wat mij betreft (naast een XO) een goede combinatie voor ons in de West.


Dat zou een prima oplossing zijn, het levert voldoende logistieke capaciteit en het verhoogt, zoals het zich nu laat aanzien, ook de gevechtskracht in de regio.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/06/2022 | 19:58 uur
Eén schip is geen schip, ben je bezig met counter drugs ops, moet je halsoverkop assisteren op en bij een door een orkaan getroffen eiland in de Hurricane Belt...

Dat weten wij allemaal maar dat betekend niet dat we dit moeten uitsluiten, ideaal gezien zou men de PELI vervangen door 1 LST.

Overigens verwacht ik dat de vSupport een schip is vergelijkbaar met de Damen MRAV's waarbij ook voertuigen te vervoeren zijn.
De Italianen hebben wel een mooi ontwerp, maar dat is voor ons wel een slagje groot verwacht ik. Deze schepen zullen ook gebruikt worden als onderzeeboot reddings vaartuig. Een combinatie tussen de Italiaanse en de Damen MRAV is wat mij betreft (naast een XO) een goede combinatie voor ons in de West.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 07/06/2022 | 19:32 uur
Met het oog op zowel de vervanging van de OPV/LPD's als de vervanging van de hulpschepen is het ook het bedenken waard wat er met de PELI gaat gebeuren. Ik kan me heel goed voorstellen dat we straks 1 van de ''nieuwe OPV's'' permanent in de Carib stationeren waarbij de bemanning wisselt maar het schip zelf (voor 2 jaar) niet.

Met de capaciteiten van een Crossover zou je zelfs kunnen overwegen om de PELI weg te laten waardoor de OPV en PELI capaciteit in de Carib gecombineerd wordt. Of dit de meest ideale oplossing is dat betwijfel ik maar ik zie het wel als een mogelijkheid.

Eén schip is geen schip, ben je bezig met counter drugs ops, moet je halsoverkop assisteren op en bij een door een orkaan getroffen eiland in de Hurricane Belt...