Meteen KMA of eerst gewoon soldaat?

Gestart door afje, 17/12/2006 | 12:30 uur

Enforcer

Toch zul je er naar moeten luisteren als het niet zo is. Ook zul je moeten luisteren als blijkt dat je PC maar 19 of 20 is.

bennovan

Citaat van: Roeland op 25/11/2008 | 13:25 uur
Citaat van: Gozo op 25/11/2008 | 09:23 uur
Hoe was dat ook weer: Dick Winters tegen Sobel "You salute the rank, not the man." Met andere woorden: het gaat niet om de leeftijd, het gaat om het goud op de schouders, dus gezag en macht en niet om de leeftijd. Als je schouders de last niet kunnen dragen door bijvoorbeeld je persoon, dan houdt het op. Dat kán te maken met je leeftijd, maar hoeft niet. In dat opzicht is het nergens anders, zeker niet bij hierarchisch ingestelde organisaties.

Gezag zit niet op je schouders, maar krijg je door goed leiding te geven.

Helemaal mee eens. Je hebt geen gezag doordat je 1 of meerdere sterren op je schouders hebt gestaan, maar door de manier waarop je je gedraagt tegenover je mannen en hoe je hen respecteert.

Roeland

Citaat van: Gozo op 25/11/2008 | 09:23 uur
Hoe was dat ook weer: Dick Winters tegen Sobel "You salute the rank, not the man." Met andere woorden: het gaat niet om de leeftijd, het gaat om het goud op de schouders, dus gezag en macht en niet om de leeftijd. Als je schouders de last niet kunnen dragen door bijvoorbeeld je persoon, dan houdt het op. Dat kán te maken met je leeftijd, maar hoeft niet. In dat opzicht is het nergens anders, zeker niet bij hierarchisch ingestelde organisaties.

Gezag zit niet op je schouders, maar krijg je door goed leiding te geven.
- Catch you on the flip side -

Ap

In het veld was Sobel niet competent... maar hij heeft toch in het beginstadia de E-Cie gevormd en de basis voor "het succes" gevormd..

maarreh we dwalen af.
Luctor et Emergo

Gozo

Citaat van: Enforcer op 25/11/2008 | 11:13 uur
Of was het omdat Sobel zelf niet echt competent was. Zijnmanschappen moesten hem toch groten, vanwege zijn rang.

Klopt Sobel was niet competent en daar gaat het om, ongeacht leeftijd.

Enforcer

Of was het omdat Sobel zelf niet echt competent was. Zijnmanschappen moesten hem toch groten, vanwege zijn rang.

Gozo

Hoe was dat ook weer: Dick Winters tegen Sobel "You salute the rank, not the man." Met andere woorden: het gaat niet om de leeftijd, het gaat om het goud op de schouders, dus gezag en macht en niet om de leeftijd. Als je schouders de last niet kunnen dragen door bijvoorbeeld je persoon, dan houdt het op. Dat kán te maken met je leeftijd, maar hoeft niet. In dat opzicht is het nergens anders, zeker niet bij hierarchisch ingestelde organisaties.

cabez

Citaat van: Sproit op 24/11/2008 | 19:59 uur
En evenmin heet je Rob.

Hiep hoera voor de nicknames. ;)
Sorry,de smjr heet toevallig wel Rob.

Sproit

Vooral dat laatste kan nogal eens tot problemen zorgen, en met die reden word er in het leven (militair of civiel) nog wel eens geschoven van plek op het moment dat je leidinggevende word. ;)
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

BadMuts

Citaat van: Sproit op 24/11/2008 | 18:45 uur
Ik ben zelf van mening, kijkend naar de opleiding van de KMA, dat je daar zoveel dingen krijgt geleerd dat je die "achterstand" of "gebrek aan ervaring" direct inloopt en flink voorbijschiet, maar goed. Als mensen zich er beter bij voelen om eerst jan-soldaat te worden.

Opklimmen van onderaf aan kan zn voordelen hebben. Je leert hoe de "jongens" doen/denken. Waar evt. wrevel opkomt m.b.t. hun/jouw directe leidinggevenden. Wat zij, maar ook vooral jijzelf, vinden van je leidinggevende maar ook, voornamelijk, van zijn/haar manier van leidinggeven. Hieruit kan jij dan de punten halen die jij voor jezelf belangrijk acht als leidinggevende in spé.

Daarnaast krijg je, en deels heb je het zelf in de hand, wellicht sneller het respect van je jongens. Overigens kan dit ook nadelig zijn als je jongens in je groep hebt zitten waarmee je al heel erg lang dient en een goede verstandhouding/band opgebouwd hebt.

Grt.

bennovan

Citaat van: Kapitein Rob op 24/11/2008 | 19:49 uur
Citaat van: bennovan op 24/11/2008 | 19:06 uur
Ik wist trouwens niet dat je 'maar' (vergeef me het woord) serg.majoor bent, aangezien je Kapitein in je account hebt ;).

Kapitein Rob was een van mijn (heel) vroegere striphelden. Als je naar het profielplaatje kijkt, zie je ook een witte hond en een pijp: ik heb echter geen hond en rook ook niet..... ;)

Oke, weer een stukje wijzer geworden van het wereldwijdeweb ;).

Sproit

En evenmin heet je Rob.

Hiep hoera voor de nicknames. ;)
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

KapiteinRob

Citaat van: bennovan op 24/11/2008 | 19:06 uur
Ik wist trouwens niet dat je 'maar' (vergeef me het woord) serg.majoor bent, aangezien je Kapitein in je account hebt ;).

Kapitein Rob was een van mijn (heel) vroegere striphelden. Als je naar het profielplaatje kijkt, zie je ook een witte hond en een pijp: ik heb echter geen hond en rook ook niet..... ;)

bennovan

#297
Citaat van: Kapitein Rob op 24/11/2008 | 19:03 uur
Citaat van: bennovan op 24/11/2008 | 18:50 uur
en niet vanuit de rang van soldaat/korporaal.

Hoewel inmiddels SMJR denk ik dat ik met mijn 4,5 jaar looptijd als matroos en 10,5 jaar als korporaal ook vanuit het perspectief van die stand/rang redelijk kan verwoorden hoe zij "er tegenover staan"....... ;)

Oke, dat geloof ik zeker ja.
Maar er zullen ongetwijfeld nog meer mensen hier zijn met ervaring die in de buurt komt van die van jouw?
Ik wist trouwens niet dat je 'maar' (vergeef me het woord) serg.majoor bent, aangezien je Kapitein in je account hebt ;).

KapiteinRob

Citaat van: bennovan op 24/11/2008 | 18:50 uur
en niet vanuit de rang van soldaat/korporaal.

Hoewel inmiddels SMJR denk ik dat ik met mijn 4,5 jaar looptijd als matroos en 10,5 jaar als korporaal ook vanuit het perspectief van die stand/rang redelijk kan verwoorden hoe zij "er tegenover staan"....... ;)