Meteen KMA of eerst gewoon soldaat?

Gestart door afje, 17/12/2006 | 12:30 uur

bennovan

#295
Citaat van: Sproit op 24/11/2008 | 18:45 uur
maar wat ik opmaak uit de posts van Bennovan dat hij hier veel waarde aanhecht.

Ik ben zelf van mening, kijkend naar de opleiding van de KMA, dat je daar zoveel dingen krijgt geleerd dat je die "achterstand" of "gebrek aan ervaring" direct inloopt en flink voorbijschiet, maar goed. Als mensen zich er beter bij voelen om eerst jan-soldaat te worden.

´Veel´ mag je weglaten.

En zoals ik al vaker heb gezegd, is ervaring als soldaat niet van cruciaal belang om naar de KMA te gaan c.q. officier te worden. Je noemt in je bericht namelijk 'gebrek aan ervaring'. Daar heb ik het nooit over gehad.


Zijn hier trouwens ook mensen die zelf als soldaat dienen?? Ik neem aan van wel, dus mijn vraag: hoe staan jullie er tegenover??
Het onderwerp wordt nu namelijk voornamelijk belicht vanuit de kant van de officier/leidinggevende die in dienst zijn/gaan, en niet vanuit de rang van soldaat/korporaal.

Sproit

Citaat van: Kapitein Rob op 24/11/2008 | 16:52 uur
Citaat van: Sproit op 24/11/2008 | 16:49 uur
misschien is het dan handig om eerst ervaring op te bouwen

Ik vraag het niet voor het eerst; welke relevante ervaring bouw je dan op als soldaat om als officier beter te kunnen funcioneren?

Dat zou ik je niet kunnen vertellen, maar wat ik opmaak uit de posts van Bennovan dat hij hier veel waarde aanhecht.

Ik ben zelf van mening, kijkend naar de opleiding van de KMA, dat je daar zoveel dingen krijgt geleerd dat je die "achterstand" of "gebrek aan ervaring" direct inloopt en flink voorbijschiet, maar goed. Als mensen zich er beter bij voelen om eerst jan-soldaat te worden.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Enforcer

Citaat van: bennovan op 24/11/2008 | 17:52 uur
Citaat van: Enforcer op 24/11/2008 | 17:49 uur
Citaat van: bennovan op 24/11/2008 | 17:08 uur
Trouwens nog een argument (niet van uiterst belang, maar wel een nuttige bijkomstigheid) om eerst soldaat te doen: je weet wat het is om gecommandeerd te worden door een sergeant/luitenant (of hoger) en je zult ongetwijfeld dingen hebben die je niet waardeert e.d. Zulke dingen kun je dan later als je zelf moet leidinggeven van te voren al de kop in drukken door jouw manier van leidinggeven, waardoor het voor jouzelf en je manschappen een stuk prettiger werken is.

Het kan ook een enorme valkuil voor je worden. Je hebt jenamelijk te richten naar je opdrachtgevers en dan zul je beslissingen moeten nemen die je niet altijd wil. Dat prettig werken heb je niet altijd zelf in de hand.

Ik bedoel ook niet qua opdrachten, maar meer wat betreft bijv. de manier van leidinggeven: hoe vertel je iets wat minder prettig is, hoe ga je met problemen in de groep om, wanneer word je boos en wanneer houd je je boosheid in, etc.

Ook dat heeft te maken met leiderschap. De tools daarvoor krijg je niet als manschap, dus zit je in die 2,5 jaar maar wat aan te doen door op dat gebied mee te denken (klok en klepel verhaal). Mijn ervaring in dat meedenken is dat je je af en toe behoorlijk ongelukkig kunt voelen over de manier van optreden van je leidinggevende. Juist omdat je het deels wel ziet, maar er machteloos tegenover staat, en anderzijds omdat je een deel van de tools mist en daardoor een vertekend beeld kunt krijgen. Ook al omdat je niet altijd weet wat er op de achtergrond speelt, omdat je als manschap niet te veel op je bordje krijgt, behalve dan voor de eigen functie.

Denniss

Citaat van: bennovan op 24/11/2008 | 17:08 uur
Trouwens nog een argument (niet van uiterst belang, maar wel een nuttige bijkomstigheid) om eerst soldaat te doen: je weet wat het is om gecommandeerd te worden door een sergeant/luitenant (of hoger) en je zult ongetwijfeld dingen hebben die je niet waardeert e.d. Zulke dingen kun je dan later als je zelf moet leidinggeven van te voren al de kop in drukken door jouw manier van leidinggeven, waardoor het voor jouzelf en je manschappen een stuk prettiger werken is.

Ik denk dat je op de KMA eerst nog genoeg gecommandeerd en/of afgebeuld wordt voor je zelf iemand anders gaat zeggen wat ie moet doen  ;D

bennovan

Citaat van: Enforcer op 24/11/2008 | 17:49 uur
Citaat van: bennovan op 24/11/2008 | 17:08 uur
Trouwens nog een argument (niet van uiterst belang, maar wel een nuttige bijkomstigheid) om eerst soldaat te doen: je weet wat het is om gecommandeerd te worden door een sergeant/luitenant (of hoger) en je zult ongetwijfeld dingen hebben die je niet waardeert e.d. Zulke dingen kun je dan later als je zelf moet leidinggeven van te voren al de kop in drukken door jouw manier van leidinggeven, waardoor het voor jouzelf en je manschappen een stuk prettiger werken is.

Het kan ook een enorme valkuil voor je worden. Je hebt jenamelijk te richten naar je opdrachtgevers en dan zul je beslissingen moeten nemen die je niet altijd wil. Dat prettig werken heb je niet altijd zelf in de hand.

Ik bedoel ook niet qua opdrachten, maar meer wat betreft bijv. de manier van leidinggeven: hoe vertel je iets wat minder prettig is, hoe ga je met problemen in de groep om, wanneer word je boos en wanneer houd je je boosheid in, etc.

Enforcer

Citaat van: bennovan op 24/11/2008 | 17:08 uur
Trouwens nog een argument (niet van uiterst belang, maar wel een nuttige bijkomstigheid) om eerst soldaat te doen: je weet wat het is om gecommandeerd te worden door een sergeant/luitenant (of hoger) en je zult ongetwijfeld dingen hebben die je niet waardeert e.d. Zulke dingen kun je dan later als je zelf moet leidinggeven van te voren al de kop in drukken door jouw manier van leidinggeven, waardoor het voor jouzelf en je manschappen een stuk prettiger werken is.

Het kan ook een enorme valkuil voor je worden. Je hebt jenamelijk te richten naar je opdrachtgevers en dan zul je beslissingen moeten nemen die je niet altijd wil. Dat prettig werken heb je niet altijd zelf in de hand.

bennovan

Citaat van: Enforcer op 24/11/2008 | 17:45 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 24/11/2008 | 16:52 uur
Citaat van: Sproit op 24/11/2008 | 16:49 uur
misschien is het dan handig om eerst ervaring op te bouwen

Ik vraag het niet voor het eerst; welke relevante ervaring bouw je dan op als soldaat om als officier beter te kunnen funcioneren?

Qua leiding geven "nul", dus de ervaring die werkelijk nodig is los je met die 2,5 jaar soldaat ook niet op.

Inderdaad.

Enforcer

Citaat van: Kapitein Rob op 24/11/2008 | 16:52 uur
Citaat van: Sproit op 24/11/2008 | 16:49 uur
misschien is het dan handig om eerst ervaring op te bouwen

Ik vraag het niet voor het eerst; welke relevante ervaring bouw je dan op als soldaat om als officier beter te kunnen funcioneren?

Qua leiding geven "nul", dus de ervaring die werkelijk nodig is los je met die 2,5 jaar soldaat ook niet op.

bennovan

Citaat van: artillerist_kma op 24/11/2008 | 17:23 uur
@Bennovan: Een soldaat krijgt niet zo snel met een luitenant te maken. Je ziet meestal je groepscommandant ofzo. Zoals ik al eerder zei, je kan 11 jaar ontwijken door kort model opleiding te gaan volgen waardoor je 4 jarig contract krijg.

Hmm, volgens mij krijg je juist wel met je luit te maken. Ik hoorde van een luitenant-kolonel die ik ken dat je bijv. als chauffeur YPR (in mijn geval) over het algemeen de eerste paar maanden op de YPR van de luitenant wordt geplaatst. Daarnaast heb je inderdaad vaker te maken met je sergeant dan met je luitenant, maar volgens mij echt niet zo heel veel minder. Je maakt deel uit van een pelototon, en de luit is daar de commandant van.

En zoals ik al zei zie ik het niet zitten om i.p.v. 2,5 jaar soldaat 1,5 jaar KMA en dan 2,5 jaar actieve dienst te doen.

Kurtadam

@OWMRemco: absoluut mee eens!
Ik wou vroeger ook ervaring opdoen als onderofficier en daarna overstappen naar de KMA. Toen zei de secretaris van AAC tegen mij dat het een misstap zou zijn om eerst onderofficier of iets lagers te worden omdat het beneden mijn niveau ligt waardoor de kans op frustratie veel groter zal zijn.

Wat je leeftijd betreft, ik vind dat het geen belemmering vormt tenzij je echt erin gelooft dat het een probleem is.

@Bennovan: Een soldaat krijgt niet zo snel met een luitenant te maken. Je ziet meestal je groepscommandant ofzo. Zoals ik al eerder zei, je kan 11 jaar ontwijken door kort model opleiding te gaan volgen waardoor je 4 jarig contract krijg.

bennovan

Citaat van: Kapitein Rob op 24/11/2008 | 16:52 uur
Citaat van: Sproit op 24/11/2008 | 16:49 uur
misschien is het dan handig om eerst ervaring op te bouwen

Ik vraag het niet voor het eerst; welke relevante ervaring bouw je dan op als soldaat om als officier beter te kunnen funcioneren?

Ik heb geen ervaring bij defensie, maar zelf denk ik zo ongeveer dit:

- levenservaring, spreekt voor zich denk ik;
- uitzendervaring, afhankelijk natuurlijk óf je in die 2 jaar op uitzending gaat;
- ervaring wat betreft het werk als militair, krijg je in principe ook op de KMA, dus ik wil hiermee niet zeggen dat je dat alleen als soldaat hebt;
- verder weet ik zo gauw niks te noemen. Misschien zijn er nog meer dingen te noemen, dan kunnen anderen me misschien aanvullen, of misschien ook wel niet.


Trouwens nog een argument (niet van uiterst belang, maar wel een nuttige bijkomstigheid) om eerst soldaat te doen: je weet wat het is om gecommandeerd te worden door een sergeant/luitenant (of hoger) en je zult ongetwijfeld dingen hebben die je niet waardeert e.d. Zulke dingen kun je dan later als je zelf moet leidinggeven van te voren al de kop in drukken door jouw manier van leidinggeven, waardoor het voor jouzelf en je manschappen een stuk prettiger werken is.

Voor de duidelijkheid wil ik nog even opmerken dat bij mij de hoofdreden is dat ik met die 11 jaar zit, en een 'bij-reden' de ervaring. Als het alleen om de ervaring zou gaan zou ik denk ik wel gelijk naar de KMA gaan.

OWMRemco

leeftijd is denk ik een beetje een non-issue hier, het is onvermijdelijk om een officier te hebben die jonger is dan de mensen die hij commandeert. Je zal altijd wel mensen onder je hebben die ouder zijn, vooral de wat hogere onderofficieren, die zullen velen malen ouder zijn als de luit/kapt. Zoals ik al eerder zij, ga gewoon zo jong mogenlijk beginnen met ervaring opdoen als officier, iemand met 2,5 jaar ervaring als officier is een betere officier dan iemand met die 2,5 jaar ervaring heeft als soldaat.

KapiteinRob

Citaat van: Sproit op 24/11/2008 | 16:49 uur
misschien is het dan handig om eerst ervaring op te bouwen

Ik vraag het niet voor het eerst; welke relevante ervaring bouw je dan op als soldaat om als officier beter te kunnen funcioneren?

KapiteinRob

Citaat van: bennovan op 24/11/2008 | 16:45 uur
Je ziet er dan inderdaad ouder uit, maar ik zou zelf niet blij zijn als ik als iemand van 30 jaar naar iemand van 19,5 moet luisteren,

Wel blij als je als iemand van 50 naar iemand van 23 moet luisteren? Of je blij bent of niet, doet in ons bedrijf wat dat betreft verder niet ter zake, toch?

Sproit

Citaat van: bennovan op 24/11/2008 | 16:45 uur
@ Sproit: Je hebt zeker een punt dat het er ook om gaat hoe oud je je gedraagt. Maar daar gaat het niet alleen om. Je draagt dan nl. op je 19e/20e levensjaar al de verantwoordelijkheid over zo'n 30 man, en ik denk dat dat lang niet altijd even makkelijk is. Als je dan een paar jaar ouder bent scheelt het lijkt mij toch al een stuk. Al met al wil ik niet gelijk suggereren dat degenen die wél via die weg zijn gegaan gelijk niet geschikt zijn als leidinggevende. Daarvoor moet ik eerst een tijdje in dienst zitten wil ik daar een objectief antwoord op kunnen geven (wat zelfs dan nog generaliseert).

Natuurlijk is het makkelijker om leiding te geven op het moment dat je wat ouder bent, als je leiding moet geven over mensen die stukken ouder zijn dan jij zelf bent, moet je flink stevig in je schoenen staan.

Aan je reactie zie ik dat je hierover twijfelt, zeker niet onterecht, misschien is het dan handig om eerst ervaring opt e bouwen, als jij jezelf hierdoor sterker voelt in het leiding geven. Het belangrijkste is namelijk dat jij op het moment dat je officier word wel goed genoeg in je schoenen staat.

Maar ik zou het zelf niet kiezen.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg