Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Lex

Nieuw tijdperk breekt aan voor de werkgelegenheid

DEN HELDER
Er breekt een nieuwe tijd aan voor Den Helder en de Noordkop. Na een kwart eeuw krimp gaat de economie weer bloeien. Een economie die rust op twee nationale pijlers: de Koninklijke Marine en de energiesector op zee.

Vice-admiraal Rob Kramer kent geen twijfel: die vier nieuwe onderzeeboten voor de Koninklijke Marine gaan er komen. ,,De B-brief is naar de Tweede Kamer gestuurd", zegt de marinecommandant. ,,Dat betekent dat de regering deze boten wil. Ook al zal het volgende kabinet pas besluiten welk consortium ze gaat bouwen."

Samen met havenwethouder Kees Visser schetst de commandant zeestrijdkrachten de nabije toekomst voor Den Helder. ,,Een sterke samenwerking tussen Defensie en de gemeente is van belang voor de regio, maar ook voor de Koninklijke Marine", stelt de vlootvoogd. Het is een geluid dat hij al vanaf zijn aanstelling als CZSK laat horen, maar recent zijn artikelen in de krant verschenen die suggereren dat het civiele havenbedrijf in het keurslijf van de marine zit.

Kramer fel: ,,Daar neem ik afstand van. Het klopt echt niet. De zeemacht komt uit een periode van een kwart eeuw van krimp. Er was gewoon geen geld voor uitbreiding. Daarom is de mogelijkheid van afstoting van kaderuimte aan onze kant van het Nieuwediep bekeken. Die mogelijkheid is bezien, maar er is nu een duidelijke keuze gemaakt om de Marsdiepkade voor de schepen van de Kustwacht te gaan gebruiken. Het nieuwe KW-hoofdkwartier komt aan die kant van ons haventerrein. Hoe mooi is het als hun vaartuigen dan voor de deur kunnen liggen?"

Civiel
De admiraal spreekt over 'onze kant' en 'de civiele kant' van de zeehaven. Kees Visser gaat over de civiele zijde en zegt: ,,De admiraal heeft gelijk. We trekken eensgezind op. Dat doen we al jaren, maar het TOP-overleg had geen doorzettingsmacht, de middelen om hierop door te pakken. Gezamenlijk hebben we daarom aan het ministerie van Binnenlandse Zaken een Gateway-review gevraagd. Dat gebeurt vaker binnen de overheid. Zo'n review is in feite een reset. Deskundigen onderzoeken het dossier, spreken betrokkenen en komen met een advies. De admiraal en wij zijn blij met dit advies, want het komt erop neer dat we het gezamenlijk over een andere boeg gaan gooien. We maken een nieuw plan en trekken daarmee richting Haagse ministeries."

Kramer knikt en vult aan: ,,We moeten echt de boer op. De KM heeft geen geld voor alle investeringen die nodig zijn om weer scheepsbouw in Den Helder te introduceren. Die broodnodige impuls voor de regionale werkgelegenheid in de Noordkop dient gefinancierd te worden door ministeries die daar verantwoordelijk voor zijn. Plus het bedrijfsleven. Want als, bijvoorbeeld, Saab-Damen of tkMS echt werk wil maken van plannen om onderzeeboten af te bouwen op de marinewerf, dan dienen zij ook in de buidel te tasten. Het bedrijfsleven zal leuk aan het werk verdienen, dus moet dan ook investeren."

Admiraal Kramer ziet als toekomstbeeld dat alle marineschepen in Den Helder onderhouden kunnen worden. Nu gaan grote schepen als de Karel Doorman, Johan de Witt en de Rotterdam nog naar werven in Amsterdam of Zuid-Holland omdat er in Den Helder geen dok is dat ze kan bergen. Kramer: ,,Bij DMI, het Marinebedrijf, is ruimte om een nieuw droogdok te bouwen. Dat kost klauwen met geld, maar gaat ook veel geld opleveren. En je hoeft het onderhoud niet te beperken tot oorlogsschepen. De overheid heeft veel meer vaartuigen. Die zijn hier ook welkom."

Stoer
Visser: ,,Ik zou het stoer vinden als alle schepen van de rijksoverheid op termijn naar Den Helder komen om er te worden onderhouden. We hebben de techneuten, we hebben de faciliteiten, zeker als wat de admiraal wil, uitkomt. Wees ervan verzekerd dat de gemeente Den Helder dit streven van CZSK voor de volle honderd procent steunt."

Visser vervolgt: ,,Het is onze intentie om samen met admiraal Kramer en alle andere belanghebbenden de boer op te gaan en de geesten rijp te maken voor een renaissance van Den Helder als het maritieme knooppunt van ons land. We hebben als haven twee nationale pijlers: de Koninklijke Marine en de energiehaven. De Helderse haven kan daar een prominente rol in spelen. Sterker nog: gaat daar een prominente rol in spelen. Let maar op."

NHD, 13-01-2019, 21:18

Lex

Kamerbrief: Studie "Nederlandse Defensie- en Veiligheidsgerelateerde industrie 2019"

De brief

De studie

Kanerstuk, 07-01-2020

Parera

Citaat van: Ace1 op 24/12/2019 | 14:08 uur
Pon was toch al voor 50% eigenaar?

Klopt maar nu voor 100% blijkbaar  :angel:

Ace1

Citaat van:  janes op 24/12/2019 | 13:55 uur
RH Marine Group to get new majority owner

Dutch conglomerate Pon Holdings plans to acquire a majority stake in Netherlands-based RH Marine Group (RHMG) from Dutch private equity firm Parcom Capital, according to a 23 December announcement.

The transaction, the terms of which were not disclosed, will leave Pon as the 100% owner of RHMG. The deal is expected to close before the end of January.

RHMG, which Parcom and Pon have jointly owned since August 2015, consists of several companies, including Radio Holland Group, which supplies and maintains communication and navigation equipment and maritime electronics for various ship types. Radio Holland is headquartered in Rotterdam and had 1,350 employees as of 2017.

Source : janes.com

Pon was toch al voor 50% eigenaar?

Parera

RH Marine Group to get new majority owner

Dutch conglomerate Pon Holdings plans to acquire a majority stake in Netherlands-based RH Marine Group (RHMG) from Dutch private equity firm Parcom Capital, according to a 23 December announcement.

The transaction, the terms of which were not disclosed, will leave Pon as the 100% owner of RHMG. The deal is expected to close before the end of January.

RHMG, which Parcom and Pon have jointly owned since August 2015, consists of several companies, including Radio Holland Group, which supplies and maintains communication and navigation equipment and maritime electronics for various ship types. Radio Holland is headquartered in Rotterdam and had 1,350 employees as of 2017.

Source : janes.com

Lex

Kamerbrief over uitkomsten Ex ante analyse van de Nederlandse Defensie Technologische en Industriële Basis

Staatssecretaris Keijzer en Minister Bijleveld-Schouten bieden de Tweede Kamer de belangrijkste uitkomsten aan van de ex ante analyse van de Nederlandse defensie technologische en industriële basis (NLDTIB).

Kamerstuk, 19-12-2019

Lex


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/12/2019 | 11:04 uur
Wapenhandel stijgt, kunnen Nederlandse bedrijven meeprofiteren?


Bevat tevens update voor projecten als vMFF en CSS

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

Ook Vietnam zou interesse hebben in een of meerdere LST's van Damen. Ook hier zou het gaan om een (variant van de) LST-100.

Vietnam heeft nu 6 oude LST's in dienst die toe zijn aan vervanging.



http://defense-studies.blogspot.com/2019/12/vietnam-considers-build-big-amphibious.html?m=1



Parera

Citaat van: Huzaar1 op 13/12/2019 | 18:21 uur
Ja, hallo. Je moet het ook niet vergelijken met een Fregat, dat zeg ik ook niet. Je moet het vergelijken met een MCM.

Ik praat over een Crossover / absalon achtig schip niet de LST. Ik denk oprecht dat dat een goede optie had geweest. We hadden dan wel 2 bodems inleveren maar krijgen we er wel 2 extra echte fregatten + 6 Crossovers  voor terug.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 13/12/2019 | 12:18 uur
Kijk goed naar een Crossover dan zie je dat het nooit een volwaardig LPD of fregat is dus kan het beide taken maar niet volledig zoals je dat misschien zou willen maar voor de taken die wij hier nu opzetten een prima keuze met genoeg andere schepen die wel gespecialiseerd zijn.

Ja, hallo. Je moet het ook niet vergelijken met een Fregat, dat zeg ik ook niet. Je moet het vergelijken met een MCM.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 13/12/2019 | 10:50 uur
Hoeso jack of all trades??

Er wordt geen enkele concessie gedaan door vanaf een anderr boot dan het MCM op mijnen te gaan jagen. Nul... dat is het hele punt. Daarom is dit een stupide keus.
Kijk goed naar een Crossover dan zie je dat het nooit een volwaardig LPD of fregat is dus kan het beide taken maar niet volledig zoals je dat misschien zou willen maar voor de taken die wij hier nu opzetten een prima keuze met genoeg andere schepen die wel gespecialiseerd zijn.

Huzaar1

Hoeso jack of all trades??

Er wordt geen enkele concessie gedaan door vanaf een anderr boot dan het MCM op mijnen te gaan jagen. Nul... dat is het hele punt. Daarom is dit een stupide keus.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1277
Citaat van: A.J. op 10/12/2019 | 21:42 uur
Akkoord, maar ook dan blijft Jack of all trades, master on none van toepassing.

Misschien is/was het beter geweest als de KM het vMCM / vMFF had samen gevoegd had met daar aan toegevoegd de vervroegde vervanging van de OPV's.

De 6 Alkmaars, 2 MFF's & 4 OPV's samen vervangen door 4 vMFF's & 4 a 6 Absalon / Crossover achtige schepen.

Op die manier heb je nog meer flexibiliteit dan met LST's maar nog wel de amfibische capaciteit.

Je zal wel altijd die jack of all trades houden maar ook een schip dat nog in staat is te vechten i.p.v. zo'n sloep van NG of een LST.