Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Parera

#397
Citaat van: Huzaar1 op 08/05/2019 | 17:20 uur
De nieuwsupdate meldt nieuws uit de Franse kranten, en daar wordt heel openlijk gesproken over dat Frankrijk er alles aan doet, werkelijk alles erop zet om die order van Subs binnen te halen. Maar dan via politiek, Marine, bedrijfsleven, echt alles wordt gezet op het binnenhalen van de order. Het laatste staatsbezoek van de Fransen aan NL ging vooral daar om. Ik zal morgen even kijken of ik hem kan plaatsen.

Klinkt inderdaad als de ''harde aanpak'' vanuit Parijs. Als je het kan plaatsen geweldig, als het niet kan en/of lukt ook goed.

Citaat van: JdL op 08/05/2019 | 18:51 uur
Nu is de Franse boot qua capaciteiten misschien niet eens een hele slechte optie, maar voor de Nederlandse marinebouw zou het echt een doodsteek zijn.

De gevolgen gaan veel verder dan alleen het moeten opgeven van de mogelijkheid dat NL ooit nog onderzeeboten zal bouwen. Icm met het weggeven van de order voor de mijnenjagers zullen Franse subs vermoelijk zorgen voor een faillisament voor (een gedeelte van) de Nederlandse marinebouw.

De order voor vMFF's alleen gaat deze tak niet op de been houden voor de langere termijn.
100% mee eens, wat er dan overblijft van de Nederlandse marinebouw is een industrie die in staat is om (kleine) ondersteunende schepen te bouwen zoals het CSS. Daar kan een werf niet van bestaan en dan zal vanzelf de hele marinebouw verdwijnen en overgaan in de grote reuzen van de EU industrie. Een zeer slechte ontwikkeling want stel je voor dat de EU barst en je weer op jezelf komt te staan dan kan je niets.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: JdL op 08/05/2019 | 18:51 uur
Nu is de Franse boot qua capaciteiten misschien niet eens een hele slechte optie, maar voor de Nederlandse marinebouw zou het echt een doodsteek zijn.

De gevolgen gaan veel verder dan alleen het moeten opgeven van de mogelijkheid dat NL ooit nog onderzeeboten zal bouwen. Icm met het weggeven van de order voor de mijnenjagers zullen Franse subs vermoelijk zorgen voor een faillisament voor (een gedeelte van) de Nederlandse marinebouw.

De order voor vMFF's alleen gaat deze tak niet op de been houden voor de langere termijn.

+1

JdL

Nu is de Franse boot qua capaciteiten misschien niet eens een hele slechte optie, maar voor de Nederlandse marinebouw zou het echt een doodsteek zijn.

De gevolgen gaan veel verder dan alleen het moeten opgeven van de mogelijkheid dat NL ooit nog onderzeeboten zal bouwen. Icm met het weggeven van de order voor de mijnenjagers zullen Franse subs vermoedelijk zorgen voor een faillisement voor (een gedeelte van) de Nederlandse marinebouw.

De order voor vMFF's alleen gaat deze tak niet op de been houden voor de langere termijn.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Huzaar1

Citaat van: Parera op 08/05/2019 | 15:49 uur
En voor de ''outsiders'' worden we daar vrolijk van of niet? :angel:

De nieuwsupdate meldt nieuws uit de Franse kranten, en daar wordt heel openlijk gesproken over dat Frankrijk er alles aan doet, werkelijk alles erop zet om die order van Subs binnen te halen. Maar dan via politiek, Marine, bedrijfsleven, echt alles wordt gezet op het binnenhalen van de order. Het laatste staatsbezoek van de Fransen aan NL ging vooral daar om. Ik zal morgen even kijken of ik hem kan plaatsen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 08/05/2019 | 15:23 uur
Voor mensen die bij defensie werken. De nieuwsupdate ( niet de brief ) had een boel te melden over de Franse inzet op onze subs.
En voor de ''outsiders'' worden we daar vrolijk van of niet? :angel:

Huzaar1

Voor mensen die bij defensie werken. De nieuwsupdate ( niet de brief ) had een boel te melden over de Franse inzet op onze subs.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/05/2019 | 15:08 uur
Als ik Polen was en ik zou nieuwe boten voor de Oostzee zoeken, dan zijn wat mij betreft de meest voor de hand liggende modellen de U212CD en de A26. De Scorpine is een prima kustwaterboot, maar ik zou aansluiting zoeken met landen uit de regio met een type boot waar je ook samen iets mee kan.

+1

Het nadeel is voor de beide opties dat Frankrijk een belangrijke Poolse wens kan invullen ; kruisraketten.

Nu kunnen Duitsland en Zweden dit ook wel met Amerikaanse of Franse wapens maar de Tomahawk hebben de Polen al eens nagevraagd bij de VS en daar kregen ze een ja op met een serie beperkingen en een hoog prijskaartje.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/05/2019 | 15:10 uur
Ergens denk ik dat men dat ontwerp pas wereldkundig maakt na de NL B brief.
Het definitieve ontwerp vrijgeven na de B-brief is logisch maar toch hoop ik op een tipje van de sluier want het is de laatste maanden erg stil vanuit het kamp Saab-Damen. Al zijn het wat kleine onthullingen, iets.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 08/05/2019 | 15:01 uur
UDT 2019 is dit jaar in Stockholm, ik hoop op een onthulling door Saab-Damen  :angel:


Ergens denk ik dat men dat ontwerp pas wereldkundig maakt na de NL B brief.

Parera

UDT Europe 2019: New Wyvern variants to be unveiled

UK naval design firm BMT is planning to present new models of its Wyvern submarine concept at Underwater Defence Technology (UDT) 2019.

In addition to a new coastguard variant (including a deck gun) that will be introduced during a conference at the event, there will be a 'high-risk' evolution of the initial 'low-risk' concept.

BMT launched the Wyvern in 2017 and have since been using it to work out how different technologies could operate on future submarine platforms.

Ian Parker, senior principle engineer at BMT, said: 'Wyvern for us has been an excellent success.'

BMT told Shephard that the main focus of the concept is having a submarine which, in a crowded market for conventionally powered boats, offers large amounts of capability without pushing up the size of the vessel and therefore the cost.

The new higher-risk concept features lithium polymer batteries mounted outside the hull, freeing up space inside for weapons and other payloads whilst placing a greater emphasis on UUV launch and recovery.

BMT's senior naval architect, David Morris said: 'One of the key technologies that is holding this back is launch and recovery. There has been a lot research into launch and recovery of UUVs from ships but there has been less research of launch and recovery from submarines.

'We wanted to take Wyvern, which is an open source design and explore what a submarine would look like that would launch and recover UUVs'.

Hydroid provided a Remus-model UUV for trials, and the company plans to continue its research on how submarines and UUVs interact.

BMT have previously displayed their Vidar (36 and 7) and SSGT concepts, the latter of which used an innovative hydrogen propulsion system whilst some of this work is continuing, as Wyvern could have the Air Independent Propulsion (AIP) Stirling engine.

[Source: Shepard Media ]

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 08/05/2019 | 15:01 uur
UDT 2019 is dit jaar in Stockholm, ik hoop op een onthulling door Saab-Damen  :angel:

Scorpene is voor de Polen geen verkeerde onderzeeboot, maar of het nuttig is in de baltic dat is nog maar de vraag. Een Type 212 voldoet daar ook.

Als ik Polen was en ik zou nieuwe boten voor de Oostzee zoeken, dan zijn wat mij betreft de meest voor de hand liggende modellen de U212CD en de A26. De Scorpine is een prima kustwaterboot, maar ik zou aansluiting zoeken met landen uit de regio met een type boot waar je ook samen iets mee kan.


Parera

UDT 2019 is dit jaar in Stockholm, ik hoop op een onthulling door Saab-Damen  :angel:

Scorpene is voor de Polen geen verkeerde onderzeeboot, maar of het nuttig is in de baltic dat is nog maar de vraag. Een Type 212 voldoet daar ook.

Parera

UDT Europe 2019: Scorpene solution would give Poland best conventional force in NATO

As competition for Poland's submarine replacement programme continues, French design and manufacturing house Naval Group considers its Scorpene-based solution capable of providing the country with NATO's most powerful conventional submarine fleet.

Naval Group provides a range of naval services to customers all over the world and has achieved success with its Scorpene SSK design in Brazil and India (pictured). Its conventional-powered Barracuda variant, a derivative of the nuclear-powered French counterpart, was also selected by the Australian Navy.

Polish government officials have continued to highlight the procurement of new submarines under the Orka programme as one of the top ongoing priorities. The three contenders for the programme, Naval Group, Saab and Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS).

Naval Group has previously suggested that it will be able to involve around 100 Polish company's and also include technology transfer to the country.

The spokesperson said: 'With the Scorpene class submarine equipped with the same armament as the last generation French Nuclear Attack submarine Barracuda, the Polish submarine fleet will have the same combat capacities as the first NATO navy in Europe.

'What Naval Group proposes to the Polish Navy is to help it to become NATO's most powerful conventional submarine fleet. Our submarines are a real empowerment tool and will enable Poland to take its rightful place in Europe's defence.

Continuing, the spokesperson added: 'With our solution, Poland will acquire a credible military capability that will strengthen its position within NATO and ensure Poland's capability to enforce its sovereignty on the Baltic Sea.'

Further, the spokesperson said that the 'autonomy of Polish authorities will be guaranteed' by the technology transfer, to allow in-country construction and maintenance of the submarines over their life cycle. A strategic cooperation agreement was signed by Naval Grop and PGZ in November 2017 in relation to the Orka effort.

Beyond the submarine programme, the spokesperson said that such infrastructure development would enable Poland to undertake more complex projects in future, creating a naval engineering base for future generations to exploit.

Regarding equipment and fitting, exact details were not disclosed although 'the Polish Scorpene will have the same combat capabilities as the French SSN Barracuda', which includes the Naval Cruise Missile from MBDA, the F21 heavy torpedo and Exocet missile.

[Source: Shepard Media ]

Parera

#385
Citaat van: Ros op 08/05/2019 | 00:18 uur
En de vraag of er dan nog werk is voor de boten. De ontwikkelingen/veranderingen zou de noodzaal weleens in kunnen halen.
Daar ben ik nog niet zo bang voor, wat ik wel zie voor de komende generatie onderzeeboten zijn wat ze in de lucht ''unmanned wingmen'' noemen.

In dit geval 1 of meerdere onbemande onderwatervaartuigen (UUV's of XLUUV's) aangestuurd door de onderzeeboot die kunnen dienen als extra oren, ogen of tanden van de onderzeeboot.

Ros

Citaat van: Parera op 07/05/2019 | 17:27 uur
- 2036 ; in dienst stelling boot #1
- 2043 ; in dienst stelling boot #4

En de vraag of er dan nog werk is voor de boten. De ontwikkelingen/veranderingen zou de noodzaal weleens in kunnen halen.

Parera

Citaat van: Poleme op 07/05/2019 | 21:41 uur
De directeur Hein van Ameijden, van Damen Schelde, gaf onlangs al aan: vijf jaar tekenen, 5 jaar bouwen.
Ontwerp, ontwikkeling tijden van de Dolfijn / Potvis klasse; Zwaardvis klasse en Walrus klasse verliepen ook niet bepaald kort, bondig en probleemloos, want de KM had hoge eisen.

......................

Die lange bouwtijd voor de Barracuda heeft o.a. te maken met begroting problemen, maar is ook een slecht teken voor de Australische Shortfinned Barracuda en eventuele Barracuda NL.

Het is ook puur een tijdsschema met daarin planning gepakt zoals die nu gaat bij Australie met Naval Group. Uiteraard verkort naar 4 boten i.p.v. 12 boten.

Maar dat is een behoorlijk verschil met onze huidige plannen, begin jaren 30 moet de eerste boot al in dienst zijn en met dit schema ligt net de eerste dwarsbalk in het dok.