Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Diesel

Citaat van: ridivek op 05/09/2013 | 23:06 uur
Voor de vrachtwagens zijn er twee fabrikanten die kans maken, namelijk DAF en Scania, beide hebben namelijk productiefaciliteiten in Nederland.

Is dit geen Europese aanbesteding geworden? Van de Volkswagen Amarok hebben ze toch ook geen productie in Nederland?

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 25/09/2013 | 22:30 uur
Iveco LMV? standaardisatie met de Belgen en Britten?!

Beter gaan we gewoon weer voor Duits spul en anders het kleine broertje van de Bushmaster. Waarom internationaal standaardiseren zolang er geen integratie is/komt?



-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: Diesel op 25/09/2013 | 18:35 uur
De Amarok is een 'vredesvoertuig' en voor O&T dingen, ongepantserd, zal dus niet ingezet worden bij missies.
Voor de gevechtsmomenten is het tweede voertuig;

- een civiele Pickup, met een dragend vermogen van 7,5kN (750 kg vracht kan er mee), voor vier inzittende. (hier is het topic voor onder Natres)
- een militair voertuig voor vier inzittenden met een dragend vermogen van 12kN, met ballistische bescherming. 

Iveco LMV? standaardisatie met de Belgen en Britten?!

ridivek

Even een post met links naar de DMP brieven (Defensie Materieel Proces brieven).

A-Brief: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-26396-72.html
B-Brief 7,5kN:   https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-26396-88.html
B-Brief geheel:  https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-26396-92.html

Als het goed is wordt de C-brief ook dit jaar gepubliceerd.
Voor de 7,5kN voertuigen is het project al in de D-fase (blijkbaar kost dit deel minder dat 50mln. want er is geen D-brief gepubliceerd)

ridivek

#21
Als je de MPO B-brief van dit project leest, dan worden er 1667 voertuigen aangeschaft. Defensie heeft nog een optie op 833 meer.
'k had vorige week al op en ander forum (gericht op hulpverlening) gelezen dat het de VW Amarok geworden was.
Maar ik kon geen publieke informatie vinden (op dat forum stond bij het bericht dat het op 'Intranet' stond.
In het materieel projecten overzicht van 2013 staat dat het contract voor de 7,5 kN voertuigen vergund is, maar er stond niet bij aan welke partij.
(het Materieel projecten overzicht valt hier te downloaden:
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/def/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/09/18/materieelprojectenoverzicht-prinsjesdag-2013.html)

Over het gebruik:
Ik denk dat deze VW Amarok's ook mee gaan met oefeningen en missies zoals de huidige Patriot missie in Turkije.
Omdat dat (nu) geen oorlogs-gebied is, en ze daar practisch op een Luchtmachtbasis (Incirlik) staan. 

Diesel

De Amarok is een 'vredesvoertuig' en voor O&T dingen, ongepantserd, zal dus niet ingezet worden bij missies.
Voor de gevechtsmomenten is het tweede voertuig;

- een civiele Pickup, met een dragend vermogen van 7,5kN (750 kg vracht kan er mee), voor vier inzittende. (hier is het topic voor onder Natres)
- een militair voertuig voor vier inzittenden met een dragend vermogen van 12kN, met ballistische bescherming. 

ZitStuk

Hartstikke leuk natuurlijk zo'n VW onder de kont maar zie alleen maar dichte cabines... komt er ook een softtop variant voor de eenheden die ook nog wat met wapens en oorlogje spelen doen?
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

dudge

Citaat van: Diesel op 20/09/2013 | 11:24 uur
De Amarok is gekozen als 'civiele pickup', met onderhoudscontract van (ik dacht) 10 jaar. In eerste instantie 1250 stuks, met een optie van nog een keer 1250.

En tja, de Amarok is als goedkoopste eruit gekomen.  :neutral:

Het idee is op zich zo slecht nog niet. Een terreinopzichter hoeft nu eenmaal niet in een mil-spec voertuig te rijden.

Ben ook wel benieuwd naar de kleur. Is destijds iets geopperd over zwart.

kornet

Nu maar hopen dat men de optie niet gaat lichten, dan blijft het bij 1250 stuks en wordt het niet nog erger met de militaire slagkracht van dit derde wereld leger.

Diesel

De Amarok is gekozen als 'civiele pickup', met onderhoudscontract van (ik dacht) 10 jaar. In eerste instantie 1250 stuks, met een optie van nog een keer 1250.

En tja, de Amarok is als goedkoopste eruit gekomen.  :neutral:

kornet

Het is wel te hopen dat men voor de Rheinmetall-versie van de Amarok gaat, maar ik betwijfel of daar voldoende budget voor is.

kornet

@Elzenga: De Belgen zijn er mee bezig, en misschien wat derde wereld landen. :sick:

Elzenga

Welke EUropese landen hebben het voertuig nog meer in de sterkte opgenomen of gaan dat doen?

Harald

Citaat van: kornet op 20/09/2013 | 02:20 uur
Ik heb net vernomen dat er 2500 VW Amaroks besteld zijn om de MB G klasse te vervangen.Ik kan hier niet blij mee zijn, ik heb zelf een Amarok,  is absoluut niet terreinwaardig , zeker niet voor militair gebruik.
Deze gaan ze toch niet gebruiken als basis voor de SF voertuigen ...  :crazy:

Flyguy

Citaat van: DvdW op 20/09/2013 | 08:23 uur
Veel verder dan de Rijkswegen zullen dezen ook wel niet komen. Wist je het nog niet? Ons ambitieniveau is naar beneden bijgesteld, gelijke tred houdend met de begroting...
Ik wel wel hoe het is om met een lage crew cab het veld in te gaan. Ze kunnen het wel, alleen het kost wat meer moeite, maar als ze vast lopen...