Ontwikkeling Type-26 fregat / global combat ship

Gestart door dudge, 10/02/2012 | 10:45 uur

Parera

Canada Starts Construction On CSC / River-Class Destroyers
Canada today started construction activities for its new River-class destroyers, previously known as Canadian Surface Combatants (CSC).




https://www.navalnews.com/naval-news/2024/06/canada-starts-construction-on-csc-river-class-destroyers/#prettyPhoto

Parera

Additional Type 26 and Type 32 frigates 'needed'

https://ukdefencejournal.org.uk/additional-type-26-and-type-32-frigates-needed/

Het advies is om 2 extra Type 26 fregatten te bouwen (10 totaal), daarnaast word ook geadviseerd om de VL-ASROC ASW raket te integreren in het fregat & dat het Type 32 een doorontwikkeling word van de Type 31's. Ook moeten hier 4 extra schepen van gebouwd worden om op 9 stuks uit te komen.

Dit zou de RN een vloot opleveren van 10x Type 26, 5x Type 31 & 9x Type 32. Een vloot van in totaal 24 fregatten. Hier zouden dan mogelijk 4 tot 6 Type 83 destroyers naast komen.

Parera

Australia Cuts Steel On Its First Hunter-Class Frigate



Australia's future Hunter-class of frigates took a significant step forward today, when BAE Systems cut steel on the first of six vessels at the Osborne Naval Shipyard in Adelaide, South Australia.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/06/australia-cuts-steel-on-its-first-hunter-class-frigate/

Parera

Royal Navy considers purchase of vertical launch anti-submarine rocket
The RN has issued a Request for Information (RFI) notice to industry for what it calls a future Long Range Anti-Submarine Warfare Weapon (LRAW). Here we consider the options and what the implications would be if this weapon is brought into service.


Testing the market
In simple terms, LRAW can be described as a missile fired from a Mk41 VLS cell that can deliver a lightweight (or very lightweight) anti-submarine torpedo beyond the range of existing submarine-launched heavyweight torpedoes. The RN says LRAW must integrate with its combat and sonar systems and 500 missiles should be used as the costing assumption. It should be emphasised that an RFI is in no way a commitment to procurement and is just a method of gathering proposals from industry in order to understand what is available.

The RFI is also clear the RN is not seeking the torpedo, only the missile to deliver it. LRAW would therefore probably carry either the existing Sting Ray Mod 1 or more likely, the Future Lightweight Torpedo currently under development by BAE Systems. The RN will consider proposals for, completely novel solutions, MOTS (Military off the shelf) – ie. existing weapons or modifications of an existing missile design.

https://www.navylookout.com/royal-navy-considers-purchase-of-vertical-launch-anti-submarine-rocket/

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#157
Citaat van: Thomasen op 12/07/2021 | 14:39 uur
Dat kan gewoon, doen de Canadezen ook.
Liever houd je je VLS vrij, maar een combi zou ook goed zijn.

Wat ik kan terug vinden van de concept visie van MBDA (uit 2011) was het plan om de raket (Perseus) vanuit een VLS af te schieten.
En ik weet dat het kan boven op de missionbay zoals de Canadezen en ook Australiers gaan doen met het Type 26 ontwerp dat ze hebben gekozen.

De Type 26's hebben straks (ruimte voor) 48 Sea Ceptor cellen, als je uitgaat van de meest recente cellen dan kunnen ze straks beschikken over 192 Sea Ceptors met daarnaast nog eens 24 Mk 41 VLS cellen. Dus ruimte genoeg voor de toekomstige TLAM/ASUW raket.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 12/07/2021 | 09:50 uur
Type 26 Frigate to be armed with anti-ship cruise missiles

https://ukdefencejournal.org.uk/type-26-frigate-to-be-armed-with-cruise-missiles/

Een goede ontwikkeling voor de Britse marine en voor de (tot op heden) onderbewapende Type 26 fregatten. Dit betekend ook dat dit toekomstige wapen systeem dat ze samen met de Fransen ontwikkelen geschikt gemaakt (moet) word(en) voor mk41 VLS want ze gaan niet passen in de Sea Ceptor cellen.

Zeer interessante ontwikkeling voor ook onze marine dus in de (nabije) toekomst.

Het enigste andere alternatief is nog dat ze geplaatst worden boven op de multi mission bay, achter de Sea Ceptor's.


Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

ARM-WAP

Citaat van: Sparkplug op 29/06/2021 | 09:49 uur
HMS Glasgow to enter service 12 months sooner than planned
Best even afwachten... 12 maand is zeker niet niks... En gezien hun vorige projecten zou het me niet verbazen mochten ze uiteindelijk gewoon "op tijd" opgeleverd worden i.p.v. een jaar vroeger.




Sparkplug

HMS GLASGOW blocks come together for first time

1 May 2021



The aft block of HMS GLASGOW, the first City Class Type 26 frigate being built for the Royal Navy, has been rolled out of the build hall to join the forward block at our BAE Systems shipyard on the River Clyde.

In a busy period for HMS GLASGOW, teams at our Govan shipyard prepared and completed a series of complex manoeuvres to bring the aft block out of the ship block and outfit hall and into position to meet the forward block. This significant moment brings the two blocks together, and for the first time the full size, scale and the elegant lines of HMS GLASGOW are out in the open.

The aft block contains the versatile mission bay and hangar which is capable of supporting helicopters, boats, mission loads and disaster relief stores, while the flight deck is capable of landing a Chinook helicopter for transport of embarked forces.

HMS GLASGOW is the first in a new generation of cutting-edge Type 26 frigates, designed and built in her namesake city. The Type 26 programme supports more than 4,000 jobs across the UK, making a significant contribution to the nation's economic recovery by maintaining much-needed skills and capabilities.

The Type 26 is the original variant of BAE Systems' Global Combat Ship, which Australia and Canada have both selected as the reference design for their anti-submarine frigate programmes, supporting greater operational, training and intelligence ties between the three nations.

Ref: 049/2021

https://www.baesystems.com/en/article/hms-glasgow-blocks-come-together-for-first-time
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

#151
Citaat van: Ace1 op 17/04/2021 | 17:23 uur
De Britten zijn toch bezig met een verlengde versie van CAMM de CAMM ER die tot 45km reikt, ik ga er vanuit de hier op termijn ook een Sea Ceptors versie van komt.

https://www.mbda-systems.com/product/camm-er/
Ja, ... en ?  De CAMM-ER is en blijft inferieur aan de veel zwaardere, grotere en dus veel verder en hoger dragende ESSM block 2, Aster 30 of Barak 8.   Deze 3 types zijn in tegenstelling tot de eventuele Sea Ceptor-ER wel adequaat om supersonische Yakhonts / BrahMos of Chinese YJ-12's aan te kunnen grijpen.  Dan heb je echt een dracht nodig die tussen de 70 -150 km ligt.  En met eventuele invoering van de CAMM-ER verkrijg je nog steeds geen extra verdedigingslaag.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

#150
Citaat van: Poleme op 17/04/2021 | 16:31 uur
Laten we de Tomahawk Land Attack capaciteit buiten beschouwing.  Dan zijn de Anti Surface Warfare (ASuW) vaardigheden wel slecht bedeeld.
Datzelfde geldt voor de AAW kwaliteiten, een adequate luchtverdediging hoort gelaagd te zijn.   Tja, dan alleen maar ruwweg 48 stuks 25 km ver reikende Sea Ceptors (CAMMS) meevoeren.  Dat is hetzelfde als slechts 2x 21 RAM block 2 launchers op zo een groot en duur fregat zetten.   Geen gelaagde luchtverdediging = geen luchtverdediging.  Blijkbaar nog steeds niets geleerd van hun ervaringen tijdens de Falkland Oorlog.  'Een beetje jammer he.'

De Britten zijn toch bezig met een verlengde versie van CAMM de CAMM ER die tot 45km reikt, ik ga er vanuit de hier op termijn ook een Sea Ceptors versie van komt.

https://www.mbda-systems.com/product/camm-er/

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 17/06/2020 | 13:06 uur
Most capable? Ehm.. ik zou het anders omschrijven. Zo capable is de boot niet.
Qua Anti Submarine Warfare (ASW) vaardigheden is het toch echt een high-end schip.
Het Type 26 heeft een zeer ruim opgezette Flexible Mission Bay.  Dus volop ruimte om aan te passen aan toekomstige technologische ontwikkelingen en/of dreigingen.
Er is ook ruimt voor 50 mariniers of Special Operations Forces (SOF).  Niet alleen de AW101 Merlin, maar ook het CH-47 Chinook kan vanaf het Type 26 opereren.
Ik zie daarom deze fregatten als mini-LPD's.   Aangezien onze Mariniers corpsen  lichte "raiding forces" zijn.  Zou dit wel eens onze levensvatbare toekomst van amfibische operaties kunnen zijn.

Laten we de Tomahawk Land Attack capaciteit buiten beschouwing.  Dan zijn de Anti Surface Warfare (ASuW) vaardigheden wel slecht bedeeld.
Datzelfde geldt voor de AAW kwaliteiten, een adequate luchtverdediging hoort gelaagd te zijn.   Tja, dan alleen maar ruwweg 48 stuks 25 km ver reikende Sea Ceptors (CAMMS) meevoeren.  Dat is hetzelfde als slechts 2x 21 RAM block 2 launchers op zo een groot en duur fregat zetten.   Geen gelaagde luchtverdediging = geen luchtverdediging.  Blijkbaar nog steeds niets geleerd van hun ervaringen tijdens de Falkland Oorlog.  'Een beetje jammer he.'
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.