Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Micheltje op 25/01/2016 | 13:05 uur
Misschien een opzet om daar om Nederland in bij te betrekken om de te korten qua aanschaf van de F35 op te vangen?
En dan de huidige F16 door te laten vliegen zolang dat kan

Als... dan zouden we 2 x een aanvalsvliegtuig hebben waarbij ik op voorhand niet de indruk heb dat het apparaat een "low budget" oplossing wordt (als het ooit van de grond komt)

De huidige F16's zijn medio volgend decennium tot de draad versleten... het was anders geweest als we de NF5 destijds hadden vervangen door de F16C block 40, die hadden we nog een "end life update" kunnen geven zodat er nog een paar duizend extra vlieguren uit te persen was...

Gepasseerd station.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/01/2016 | 12:58 uur
Te vroeg?

Van concept gedachte naar operationeel inzetbaar.... vanaf vandaag gerekend zit je op z'n vroegst in 2030.
Klopt..en dat is ook de tijd dat men de Tornado wil vervangen. Maar ik zie dus onvoldoende animo bij grote Europese bondgenoten om in dit project mee te gaan en begrijp dat een alleingang van de Duitsers in deze geen optie is (al doen ze dit nog steeds wel bij menig ander project). Daarom neig ik dus naar de ontwikkeling, dat ook Duitsland de F35 zal gaan aanschaffen ter vervanging van de Tornado (samen met de Eurofighter in de mix..zoals de Britten doen).

Micheltje

Citaat van: Elzenga op 25/01/2016 | 12:35 uur
Interessant! Benieuwd wat dit gaat worden en of de Tornado nog langer in dienst zal blijven. "Next generation" is vaak een eufemisme voor de F35 (zie discussie in België nu). Ik zou een EUropees project toejuichen, maar houdt het gevoel dat dit nog te vroeg is voor de vervanging van de Tornado. Ook omdat de Britten die gaan vervangen door mix van Eurofighter, F35 en UCAV. Zie de Britten dus nog niet snel instappen in dit project..de Fransen heel misschien (vervanger Mirage 2000N/D?)...en een Duitse alleingang in deze wordt dus afgeraden. Bij de toekomstige vervanging van de Eurofighter en Rafale komen de lijnen van deze EUropese bondgenoten wel weer bij elkaar...

Misschien een opzet om daar om Nederland in bij te betrekken om de te korten qua aanschaf van de F35 op te vangen?
En dan de huidige F16 door te laten vliegen zolang dat kan

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 25/01/2016 | 12:35 uur
maar houdt het gevoel dat dit nog te vroeg is voor de vervanging van de Tornado.

Te vroeg?

Van concept gedachte naar operationeel inzetbaar.... vanaf vandaag gerekend zit je op z'n vroegst in 2030.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 25/01/2016 | 12:35 uur
"Next generation" is vaak een eufemisme voor de F35 (zie discussie in België nu).

Over de brede linie waar sprake is van een nieuw gevechtsvliegtuig wordt gesproken over: next generation (Turkije, Z-Korea, Japan, Rusland, China, US en nu dan ook in Europa)

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/01/2016 | 07:46 uur
Ondertussen in Duitsland: Next-generation weapon system (NextGenWS) &  Future combat air system (FCAS)

The Defense Ministry strategy paper highlights that a next-generation weapon system (NextGenWS), complementary to the Typhoon  Eurofighter, will be developed as successor to the Tornado, which is specialized for ground attack. The NextGenWS might be unmanned, manned or optionally manned, the paper states. A more precise definition will be carried out after further analysis.

In order to preserve the warfare capabilities of the Luftwaffe, the NextGenWS should enter service no later than when the Tornado is taken out of operations. According to current planning, the aircraft will fly until the middle of the next decade, but a decision might be made this year about extending the lifetime of the Tornado into the mid-1930s.

Also in planning is a so-called future combat air system (FCAS), which the ministry describes as a "system-of-systems." It should incorporate the capabilities of existing aircraft, such as Eurofighter, Tornado and the combat helicopter Tiger, but also future weapon systems, such as a new medium-altitude, long-endurance unmanned aircraft and the NextGenWS.

The Defense Ministry intends to define conceptual ideas and operational requirements for an FCAS and a NextGenWS in 2016. These are to serve as a basis for multilateral cooperation and the examination of common requirements and technological feasibility.

According to the paper, the realization of the NextGenWS and the FCAS has to be made with partner nations in a European context, because a purely national approach to develop weapon systems of this complexity is deemed impossible. The ministry wants to initiate a dialogue in Europe soon on common objectives, lines of development and options for action.

http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/support/2016/01/24/germany-picks-ch-53k-ch-47f-options-new-helo/79142890/
Interessant! Benieuwd wat dit gaat worden en of de Tornado nog langer in dienst zal blijven. "Next generation" is vaak een eufemisme voor de F35 (zie discussie in België nu). Ik zou een EUropees project toejuichen, maar houdt het gevoel dat dit nog te vroeg is voor de vervanging van de Tornado. Ook omdat de Britten die gaan vervangen door mix van Eurofighter, F35 en UCAV. Zie de Britten dus nog niet snel instappen in dit project..de Fransen heel misschien (vervanger Mirage 2000N/D?)...en een Duitse alleingang in deze wordt dus afgeraden. Bij de toekomstige vervanging van de Eurofighter en Rafale komen de lijnen van deze EUropese bondgenoten wel weer bij elkaar...

Harald

Will The White House Finally Clear Qatar To Purchase 72 F-15 Strike Eagles?  (zo goed zijn voor Boeing, 72 F-15E voor Qatar en 28 F-18E voor Koeweit..... goed voor de banen en de productielijnen van de F-15 en F-18 )

Qatar asked for clearance from the U.S. Government to purchase 72 F-15E Strike Eagle derivatives, but the request has been slow-rolled. Now, almost two years later and after the Iran Nuclear Agreement has been implemented, there are high hopes the deal may finally be allowed to move forward.

..../....

voor gehele artikel , zie LINK
http://foxtrotalpha.jalopnik.com/will-the-white-house-finally-clear-qatar-to-purchase-72-1754719819

Harald

Fighter jet deals Middle East hang in the balance

Fighter jet deals worth billions of US dollars hang in the balance in the Middle East as they have been doing for a number of years, but things could be moving along now following the apparent ease between Iran and the West. Or did Kuwait and Qatar already make up their mind?

It is no secret that Kuwait is looking to purchase 28 Boeing Super Hornets to replace its fleet of older F/A-18C/D Hornets, and that Qatar has been seeking to buy up to 72 variants of Boeing's F-15 Strike Eagle.

Production

Both orders would come in handy to keep production lines in the US open, particularly the Super Hornet line. A batch of Royal Australian Air Force (RAAF) EA-18 Growlers is now in manufacturing and after that it will likely be the end of production for the F-18 Hornet and its variants.

Unless of course Kuwait indeed orders its Super Hornets. A deal never seemed close however, and the reason could very well be that the US did not want to spoil improving relations with shia-Islam orientied Iran by supplying advanced warfare machines to opposing sunni countries such as Qatar and Kuwait.

Israel
That standpoint may change now that the relationship with Iran seems on its way to normalization. On the other hand however, there's also Israel to be taken into account. That country upgrading its F-15I Ra'am (Thunder) jets and won't be very happy to see more Arab states getting similar capabilities, also considering the fact that Saudi Arabia already has an impressive fleet of F-15s – and another 84 new-build F-15SAs (Saudi Advanced) are on their way between now and 2019. The US may be sensitive to this also.

Rafale & Typhoon
But perhaps Qatar and Kuwait have already made up their mind. Since requesting F-15s, the former in April signed to buy 24 French Dassault Rafale jets while the latter eyes 28 Italian-made Eurofighter Typhoon jets. A contract for those was rumoured to be signed last December, but still awaits signatures.

The coming months should tell if there will ever be Qatari F-15s and Kuwaiti Super Hornets. And finally, if there will ever be Iraqi Air Force Mirage 2000s, as the United Arab Emirates are reportedly looking to hand over some of their Mirages to Baghdad.

http://airheadsfly.com/2016/01/24/fighter-deals-in-middle-east-in-the-balance/

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/01/2016 | 09:15 uur
Nu maar hopen dat beide projecten een kans van slagen hebben, dat men inziet dat het nu tijd voor actie is (inclusief budget) en dat men de wijsheid heeft om geen oeverloze compromis kisten te creëren.

Lijkt me een uitgelezen kans voor Europa om het (nu wel) goed aan te pakken, nu nog een intentie voor een FCAS light/medium en het zou zo maar zo kunnen dat we in de tweede helft van deze eeuw minder/niet meer afhankelijk zijn van de VS.

In dat opzicht hebben we een goed track record.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: www.defensenews.com Vandaag om 07:46
the realization of the NextGenWS and the FCAS has to be made with partner nations in a European context, because a purely national approach to develop weapon systems of this complexity is deemed impossible. The ministry wants to initiate a dialogue in Europe soon on common objectives, lines of development and options for action.


Nu maar hopen dat beide projecten een kans van slagen hebben, dat men inziet dat het nu tijd voor actie is (inclusief budget) en dat men de wijsheid heeft om geen oeverloze compromis kisten te creëren.

Lijkt me een uitgelezen kans voor Europa om het (nu wel) goed aan te pakken, nu nog een intentie voor een FCAS light/medium en het zou zo maar zo kunnen dat we in de tweede helft van deze eeuw minder/niet meer afhankelijk zijn van de VS.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Ondertussen in Duitsland: Next-generation weapon system (NextGenWS) &  Future combat air system (FCAS)

The Defense Ministry strategy paper highlights that a next-generation weapon system (NextGenWS), complementary to the Typhoon  Eurofighter, will be developed as successor to the Tornado, which is specialized for ground attack. The NextGenWS might be unmanned, manned or optionally manned, the paper states. A more precise definition will be carried out after further analysis.

In order to preserve the warfare capabilities of the Luftwaffe, the NextGenWS should enter service no later than when the Tornado is taken out of operations. According to current planning, the aircraft will fly until the middle of the next decade, but a decision might be made this year about extending the lifetime of the Tornado into the mid-1930s.

Also in planning is a so-called future combat air system (FCAS), which the ministry describes as a "system-of-systems." It should incorporate the capabilities of existing aircraft, such as Eurofighter, Tornado and the combat helicopter Tiger, but also future weapon systems, such as a new medium-altitude, long-endurance unmanned aircraft and the NextGenWS.

The Defense Ministry intends to define conceptual ideas and operational requirements for an FCAS and a NextGenWS in 2016. These are to serve as a basis for multilateral cooperation and the examination of common requirements and technological feasibility.

According to the paper, the realization of the NextGenWS and the FCAS has to be made with partner nations in a European context, because a purely national approach to develop weapon systems of this complexity is deemed impossible. The ministry wants to initiate a dialogue in Europe soon on common objectives, lines of development and options for action.

http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/support/2016/01/24/germany-picks-ch-53k-ch-47f-options-new-helo/79142890/

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/01/2016 | 13:22 uur
Wat ook de uitkomst is: wil men Europees, dan zal men nu een begin moeten maken, we zijn immers zo 20 jaar verder.
Die basis wordt denk ik ook gelegd bij de ontwikkelingen rond de UCAV...als ook deelname van Europese fabrikanten aan 5e generatie projecten elders. Ik denk alleen niet dat de vervanging van de Tornado al een geheel nieuw ontwikkeld toestel zal opleveren..dat pas gebeurd bij de vervanging van de Eurofighter.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 24/01/2016 | 13:18 uur
Ik denk dat een groot land als Duitsland niet alles zal inzetten om te komen tot 1 type toestel. Dat is strategisch gezien te riskant. Het zou me dan ook niet verbazen als Duitsland zijn Tornado's gaat vervangen door de F35. De Typhoon dan een nieuw ontwikkelde Europese vervanger krijgt op termijn..nog bemand of optie onbemand. En de F35 dan op termijn vervangen wordt door een nieuw Europees aanvalstoestel...dat zowel bemand als onbemand..of alleen onbemand..kan worden ingezet. Dit aangevuld met een enkelmotor multifunctioneel toestel..opvolger Gripen en F16... dat zowel de trainings- als secundaire aanvals- en luchtverdedigingstaken op zich kan nemen bij landen die zich geen twee soorten toestellen kunnen veroorloven.

Wat ook de uitkomst is: wil men Europees, dan zal men nu een begin moeten maken, we zijn immers zo 20 jaar verder.

Elzenga

Citaat van: Sparkplug op 24/01/2016 | 12:30 uur
Om het NH90 topic niet te vervuilen, ga ik hier verder.

Kan de Duitse Tornado vervanger niet gelijk worden getrokken met de Typhoon vervanger? Dan koopt Duitsland een interim type voor de tussentijd, net zoals zij dat in de jaren 70 deden met de F-4F Phantom II.
Ik denk dat een groot land als Duitsland niet alles zal inzetten om te komen tot 1 type toestel. Dat is strategisch gezien te riskant. Het zou me dan ook niet verbazen als Duitsland zijn Tornado's gaat vervangen door de F35. De Typhoon dan een nieuw ontwikkelde Europese vervanger krijgt op termijn..nog bemand of optie onbemand. En de F35 dan op termijn vervangen wordt door een nieuw Europees aanvalstoestel...dat zowel bemand als onbemand..of alleen onbemand..kan worden ingezet. Dit aangevuld met een enkelmotor multifunctioneel toestel..opvolger Gripen en F16... dat zowel de trainings- als secundaire aanvals- en luchtverdedigingstaken op zich kan nemen bij landen die zich geen twee soorten toestellen kunnen veroorloven.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#172
Citaat van: Sparkplug op 24/01/2016 | 12:30 uur
Om het NH90 topic niet te vervuilen, ga ik hier verder.

Kan de Duitse Tornado vervanger niet gelijk worden getrokken met de Typhoon vervanger? Dan koopt Duitsland een interim type voor de tussentijd, net zoals zij dat in de jaren 70 deden met de F-4F Phantom II.


Dat zou wat mij betreft het meest zinvol en logische zijn, immers de kosten voor ontwikkeling e.d. zijn hoog zeker als daarna het aantal (als aanname 100 exemplaren) af te nemen toestellen beperkt zal zijn.

Interessant zou zijn als dit plan zo leiden tot een bemande/onbemande vervanger van zowel (alle Europese) Tornado als (alle) Eurofighters en Rafales. (als standaard twee pitter voor de EU)

Voor een standaard 1 pitter zou dan op basis van de concept Saab FS2020 een FS2050 kunnen worden ontwikkeld als opvolger van de Gripen E/F waardoor we 2 keuzes hebben uit 2 standaard producten (zonder al te veel compromis) waardoor Europa tegen het midden van deze eeuw langzaam kan migreren naar een all-made-in-EU-fighter-fleet.

Als Duitse interim optie kan ik me een (beperkt) aantal F35A voorstellen welke de kernwapentaak kan vervullen.