De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Flyguy


Harald

In september 2019, tijdens de DSEI-beurs in Londen, zette staatssecretaris Barbara Visser haar handtekening onder een contract voor Vigile D. De eerste systemen worden begin 2021 geleverd. Deze week, zo bleek tijdens een bezoek van Marineschepen.nl vorige week, zullen Thales en een delegatie van de Nederlandse marine in gesprek gaan over aanschaf van het systeem voor de Luchtverdedigings- een Commandofregatten (LCF'en). Vigile D zou dan het ESM-deel van de Thales Sabre vervangen, dat al sinds de bouw op de LCF'en staat.

https://marineschepen.nl/nieuws/Electronic-warfare-gaat-digitaal-met-Vigile-D-20200213.html


RTB

Als ik het zo even snel heb bekeken is er nu/recent toch een aardige rits aan schepen uitgevaren

2x LCF, 1x MFF, 2x Walrus, 2x LPD, 2(?)x OPV, 3x Alkmaar plus wat kleiner spul (HOV en MOV)

Geen slechte output denk ik zo, mag ook wel een keer gezegd worden 8)

Ace1

Citaat van: ridivek op 25/01/2020 | 22:51 uur
Al bij de selectie van de FRISC heb ik me verbaasd dat DMO voor MSC ltd koos. Er waren ook aanbiedingen van M-Ribs en Damen.
Blijkbaar wil de marine de FRISC deels vervangen voor interceptors.

Men heeft toen voor de goedkoopste aanbieder gekozen. MaderaRibs en TP Marine waren de andere aanbieders.
Het prototype van MaderaRibs kwam als beste uit de test, maar was flink duurder.
Filmpje van het prototype van MaderaRibs.



Parera


ridivek

#1081
 Idd is MST ltd. de fabrikant van de FRISC. Op hun website moet je inloggen om specificatie pdf's te kunnen downloaden.
Op de site van Yanker Marine staan wel de specificaties. De FRISC zijn van composiet, waarschijnlijk GFRP (Glass Fiber Reinforced Polymeer of Glasvezel Epoxy).

Al bij de selectie van de FRISC heb ik me verbaasd dat DMO voor MSC ltd koos. Er waren ook aanbiedingen van M-Ribs en Damen.
Blijkbaar wil de marine de FRISC deels vervangen voor interceptors.
Zoals Naval News schreef een tender van DMO voor 26x Future Fast Interceptors (FFI) of ted.Europa.eu

Ace1


ridivek

#1079
Citaat van: StrataNL op 24/01/2020 | 18:09 uur
Composiet
I stand corrected. MST Ltd. FRISC (Yanker Marine)

Parera

De Britse mariniers gebruiken hun variant van de FRISC namelijk de ORC.

Deze boten zijn gemaakt van aluminium i.p.v. composiet. De britten hebben wel wat meer varianten;

- 9 m ORC-ACV
- 9 m ORC-FCV (Forward Console Variant)
- 9 m ORC-MCV

- 11 m ORC-ACV
- 11 m ORC-MCV
- 11 m ORC-wheelhouse

https://www.holyheadmarine.co.uk/military-boats/

Misschien dat de marine zoiets zoekt ? Een andere reden kan natuurlijk ook de focus op de arctic zijn waarbij versterkingen tegen ijs en andere ijs eisen nodig zijn.

StrataNL

Citaat van: ridivek op 23/01/2020 | 20:43 uur
De FRISCs zijn toch gemaakt van aluminium, ofwel ze vermoeien.
Composiet

CitaatToevoeging: Die Metal Shark 40 Defiant gaan ook hoge impact belastingen voor het personeel opleveren. Ze stuiteren op de golven in plaats van dat ze erdoorheen varen.
Elke snelle motorboot zal stuiteren... dar ontkom je niet aan.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)


ridivek

#1075
De FRISCs zijn toch gemaakt van aluminium, ofwel ze vermoeien. Ze waren toch altijd maar bedoelt voor ~15jaar gebruik?
Dit zelfde geldt zeer waarschijnlijk voor de Amarok's.

En die ESB's zijn toch ook deels vervanging voor LCVP.
CitaatVandaag is het contract voor de Expeditionary Survey Boat tbv @kon_marine getekend door #DMO & @damen. Hiermee kunnen tijdens toek. expeditionaire operaties flexibel en langduriger hydrografische surveys worden uitgevoerd onder operationele omstandigheden. #Defensie #marine
Dit zijn dus kleine hydrografische opnemingsvaartuigen.

De marine lijkt de behoefte voor kleinere schepen herzien te hebben. Logisch.
Hoe denken jullie  over HDPE Ribs? https://tidemanboats.com/

Toevoeging: Die Metal Shark 40 Defiant gaan ook hoge impact belastingen voor het personeel opleveren. Ze stuiteren op de golven in plaats van dat ze erdoorheen varen.

StrataNL

Citaat van: Harald op 23/01/2020 | 13:56 uur
Wat ik bedoelde te zeggen, is dat de ESB wel de uitstraling/vorm heeft om als FFI te dienen.
De opdracht van DMO voor de ESB is voor 2 a 3 boten, maar de basis ervan zou kunnen doorontwikkeld worden naar een FFI ala CB90 achtige inzet. 
Idd, het is suggestief, maar ... zou zo waarheid kunnen zijn.

en waarom ik Metal Shark erbij haalde is :
- Metal Shark heeft in de West recentelijk nog boten geleverd voor de Kustwacht, dus geen onbekende.
- Metal Shark heeft een opdracht van de USN voor levering van FFI achtige boot, namelijk de 40D
- Metal Shark heeft connectie met Damen
  ;) :P  hier zeg jij ook niets ... maar dit neigt wel naar ... ik weet wel meer, maar ik wil/mag/kan niets zeggen..  :big-smile: ;D
begrijpelijk.
Wie weet... echter voor landingsoperaties zou ik een andere rompvorm nemen en waterjet ipv schroef/roer.

Citaat van: RTB op 23/01/2020 | 17:23 uur
Iets groters dan de FRISC gaat sowieso moeilijk in de OPV's passen, dus als er iets CB90-achtigs als FRISC-vervanger komt dan zal er ofwel langer doorgevaren worden met een deel van de huidige FRISC Boarding Crafts of iets anders voor in de plaats komen. Ook voor de FRISC-en in de West kunnen niet heel veel groter en zwaarder worden als ze nog aan boord van de Pelikaan willen.
De OPV's blijven gewoon FRISC's of een nieuwe 12m Rhib gebruiken denk.

Ik ben benieuwd hoe de SATG en Fleet Marine Squadron ingevuld gaan worden wat dit soort materiaal betreft.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: RTB op 23/01/2020 | 17:23 uur
Iets groters dan de FRISC gaat sowieso moeilijk in de OPV's passen, dus als er iets CB90-achtigs als FRISC-vervanger komt dan zal er ofwel langer doorgevaren worden met een deel van de huidige FRISC Boarding Crafts of iets anders voor in de plaats komen. Ook voor de FRISC-en in de West kunnen niet heel veel groter en zwaarder worden als ze nog aan boord van de Pelikaan willen.

Ik ga er ook vanuit als ik het aantal zie dat je mag uitgaan dat het hier gaat om de RC varianten. Hiervan hebben we er nu 17 in gebruik, mogelijk wil het KMARNS wat uitbreiden op boten gebied. En voor de west zou het geen probleem moeten zijn want bij het vPELI project kan hier rekening mee worden gehouden.