Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 16/03/2020 | 18:33 uur
Ik zie een trend in de nieuwe serie wereldiwjde fregatten en een hele hoge dunne mast achter der brug.

Deze, de NL en de Brit nu al.

Dat klopt, geïntegreerde masten zijn steeds normaler aan het worden. Wat er op een burke staat kan echt niet meer  :cute-smile:

Huzaar1

Ik zie een trend in de nieuwe serie wereldiwjde fregatten en een hele hoge dunne mast achter der brug.

Deze, de NL en de Brit nu al.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Hyundai receives USD325 million contract for first Ulsan-class Batch III frigate


Key Points
•Hyundai Heavy Industries has received a contract to refine the design for and build South Korea's first Ulsan-class Batch III frigate
•The warship will likely be equipped with a locally developed multifunction radar and a vertical launching system

Hyundai Heavy Industries (HHI) has received a KRW400 (USD325 million) contract to design and build the first Ulsan-class Batch III frigate for the Republic of Korea Navy (RoKN).

The contract, which has been signed with South Korea's Defense Acquisition Program Administration (DAPA), was announced on 16 March.

The vessel is the first of six 3,500-tonne frigates planned for the batch. The contract covers detailed designed work and construction of the first-of-class. HHI received the contract to carry out basic design work for the batch in 2916.

The vessel will have an overall length of 129 m and a width of 15 m. It will feature a hybrid electric and gas propulsion system, and can attain a maximum speed of 30 kt.

The frigate can utilise its electric propulsion systems during anti-submarine operations to minimise its acoustic signatures. Accordingly, the vessel will rely on gas turbine propulsion when it needs to operate at high speeds, said HHI.

HHI also noted that the warship will be equipped with a four-sided fixed multifunction phased array radar "capable of 360-degrees omni-directional detection, tracking, and engagement".

https://www.janes.com/article/94892/hyundai-receives-usd325-million-contract-for-first-ulsan-class-batch-iii-frigate

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 11/03/2020 | 19:35 uur
Dan is er toch nog een vangnet als laatste redmiddel?

Vangnet moet opgetuigd worden, is geen standaard situatie.

Ace1

Citaat van: Enforcer op 11/03/2020 | 19:07 uur
Hoeveel schade krijg je als de kist de kabel niet weet te pakken en geen doorstart weet te maken? Nu raakt die in principe het schip niet, maar bij dit ontwerp....

Dan is er toch nog een vangnet als laatste redmiddel?

Enforcer

Hoeveel schade krijg je als de kist de kabel niet weet te pakken en geen doorstart weet te maken? Nu raakt die in principe het schip niet, maar bij dit ontwerp....

Huzaar1

toch denk ik dat dat het niet is, de ontwikkelingen in luchtvaart gaan sneller dan maritiem en al helemaal maritieme luchtvaart.
Dit is nog steeds een gigant en dat is allemaal gebaseerd op de grootte van de vliegtuigen en de bemande status.

Is zo'n lang stuk varend asfalt op zee iets wat je nog moet willen is de hoofdvraag. Lijkt me helemaal niet deze kant op te gaan met de STVL ontwikkelingen. Daarnaast lijkt een open dek me ook iets ongewilds tegenwoordig. Ik zie meer in een soort onderwater carrier, die boven komt poppen, of misschien helemaal niet, en drones lanceert die misschien de helft of een kwart zijn van een huidige fighter. Moet je daarnaast nog wel zo veel willen stoppen in maritiem als je overal over kunt vliegen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Harald op 11/03/2020 | 10:59 uur



Alsof het zo uit een sci-fi en/of anime film komt.

Vraag mij wel serieus af of beide catapults op de flanken (en op een lager niveau) handig qua operatie zijn. De vliegtuigen moeten vanuit de hangaar komen om vervolgens 180 graden te moeten keren.

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

 ;) :P ...  :hrmph:  de toekomst ? ..      (ziet er wel gaaf uit..)





Harald

#1018
Acting US navy secretary wants "clean sheet" carrier study

US Acting Navy Secretary Thomas Modly is looking for his Future Carrier Task Force Study to provide a "clean sheet" of alternative aircraft carrier choices after Ford-class ships to include smaller and even conventionally powered vessels.

Acknowledging the current Ford-class carriers provide greater capabilities than the predecessor Nimitz-class vessels – and will be plying the seas for another half century or more – Modly wants the six-month study launched this week to determine to best carrier design and force makeup for the succeeding decades, he said on 10 March during a media briefing.

"Do we continue to build those (next-generation large-deck carriers), or something different?" Modly said.

https://www.janes.com/article/94815/acting-us-navy-secretary-wants-clean-sheet-carrier-study

Zou de Future Carrier er zo uit gaan zien ?  ( ..  ;) )


Harald

Milliardenschwerer Auftrag für Kieler Werft 
( TKMS wint de Tender voor 4 schepen voor Brazilie ... een pleister op de opgelopen bloedneus ..  ;) )



Die vier Korvetten der Tamandaré-Klasse sollen zwischen 2025 und 2028 an die brasilianische Marine ausgeliefert werden

Lange wurde verhandelt, nun steht es fest: die Kieler Werft Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) wird vier neue Schiffe für die brasilianische Marine bauen. Das gab TKMS am Donnerstagabend bekannt. Der milliardenschwere Auftrag zum Bau der Korvetten der Tamandaré-Klasse wurde in Rio de Janeiro unterzeichnet. Doch statt in der schleswig-holsteinischen Landeshauptstadt werden die Schiffe im brasilianischen Itajaí, im Bundesstaat Santa Catarina, gebaut. Die Kieler Werft liefert dafür das technische Know-How. Die Kosten sollen sich auf insgesamt 1,8 Milliarden Euro belaufen.

..../....

https://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/TKMS-bekommt-Zuschlag-fuer-vier-neue-Korvetten,tkms140.html

Parera

#1016
Citaat van: Umbert op 05/03/2020 | 11:35 uur
Doen die Spanjaarden goed, die weten schijnbaar beter een joint ontwerp aan de man te brengen dan wij Nederlanders. Ze kunnen er nog net niet van de plank op plakken maar scheelt niet veel.

Dit is niets meer dan een schip dat vanuit Navantia Australië ontwikkeld is op papier, volgens de werf moet het voldoen aan de wensen van de RAN. Er is nog geen contract getekend of überhaupt een aanbesteding uitgeschreven.

En ook Damen kan een vergelijkbaar schip vrij simpel ontwerpen;

Basis Enforcer LPD 15000

* Afbeelding is de Enforcer 13000 LPD

- 174 * 27.2 m

Verleng de opbouw waardoor de 3e helispot verloren gaat, bouw de hangaar zo dat er ruimte is voor 2 NH90's. Plaats 2 RAS masten midscheeps en i.p.v. een deel van de Ro-Ro ruimte bouwen ze er tanks in voor brandstof.

Ontwerpje binnen 5 minuten in elkaar geknutseld  :angel:



Ook moet ik zeggen dat de capaciteiten van het Navantia voorstel zeer teleurstellend vind:
F76 Diesel = 3600 ton (JSS KD & CSS = 6500 ton / 7700 m3)
F44 Kerosine = 600 ton (800 ton / 1000 m3)
FW = 400 ton (400 ton / 400 m3)

Ook het bereik van het schip is zeer beperkt met slechts 6000 zeemijl (JSS KD zit op 10000 zeemijl )

Flyguy


Umbert

Citaat van: Harald op 05/03/2020 | 10:55 uur
Navantia Australia Unveils Joint Support Ship Design ( Na de LHD's nu een JSS ontwerp voor Australie ? )

https://www.navalnews.com/event-news/pacific-2019/2019/10/pacific-2019-navantia-australia-unveils-joint-support-ship-design/

https://defencetechnologyreview.partica.online/defence-technology-review/dtr-mar-2020/flipbook/10/







Doen die Spanjaarden goed, die weten schijnbaar beter een joint ontwerp aan de man te brengen dan wij Nederlanders. Ze kunnen er nog net niet van de plank op plakken maar scheelt niet veel.